Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

california beach ook in Nederland ?

vragen over de T5
manuelt3
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jul 2008, 14:05

california beach ook in Nederland ?

Bericht door manuelt3 »

Hallo,

Wij zijn al enkele jaren enthousiaste T3-rijders (california) maar denken erover om zo stilaan toch ook maar eens de moderniteit te betreden. T5 dus.

Wij houden het echter graag simpel en hebben een hekel aan high tech die toch alleen maar de geest geeft op het verkeerde moment.

De T5 california beach lijkt ons helemaal het eenvoudige antwoord, zeker nu hij sinds kort met hefdak af fabriek leverbaar is.

... In Duitsland tenminste. Heeft iemand enig idee of VW plannen heeft om hem ook in Nederland of België op de markt te brengen ?

groeten

Manuel
Bartacus0001
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jun 2008, 14:45

Re: california beach ook in Nederland ?

Bericht door Bartacus0001 »

Hallo Manuel,

Goeie vraag!

Wij hebben op dit moment een T4 Westfalia Advantage en komen net terug van vakantie met onze 2 kinderen van 2 en 6 jaar. Onze huidige bus is de tweede Westy die we nu hebben en we zijn er op zich erg tevreden over. Alleen zouden we liever een breder beneden bed willen hebben en vind ik zelf het koken binnen een heel gedoe. Ik zou liever buiten willen koken. Meestal zijn we toch in streken met mooi weer als we op vakantie gaan en dan kook je toch liever buiten. Als er al gekookt wordt ;-)

We hebben het er tijdens onze vakantie over gehad om zelf maar eens een bus te gaan bouwen op basis van een T5. Het uitgangspunt zou dan een Multivan moeten zijn waar een hefdak op gebouwd moet worden of waar al standaard een hefdak af fabriek opzit. Vroeger was de T4 er wel als een soort van "Multivan" maar dan met een hefdak af fabriek. In de T5 heb ik in Nederland nog nooit een T5 Multivan gezien met een origineel hefdak. Volgens mij heb ik er wel eens een gezien in Duitsland of Zwitserland maar dat kan ook een Beach zijn zoals jij hem hebt beschreven.

Toevallig heb ik gisteren zitten kijken op Mobile.de en daar staan wel Beach T5's op maar dan zonder hefdak.

Het Pon campercentrum in Amerfoort heeft begin dit jaar wel een proto type van een eenvoudigere California in de showroom gehad om de reacties van het publiek te peilen. Ik weet niet wat de reacties daarop zijn geweest of wat de status van dat project is. Ik heb de bus in ieder geval niet gezien.

Ik denk dat ik eens ga uitzoeken wat de mogelijkheden zijn om een T5 MV om te bouwen. Als je geinteresseerd bent kunnen we misschien samen eens kijken wat de mogelijkheden zijn.

Zelf een bus oppouwen lijkt me een leuk avontuur. Wat mij betreft hoeft het geen bus meer te zijn waar Westfalia of California opstaat. Ik heb liever een bus die helemaal naar mijn eigen zin is. Dan maar wat meer afschrijving....

Heb je ondertussen al meer informatie....?
Gebruikersavatar
ron philippo
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: california beach ook in Nederland ?

Bericht door ron philippo »

Hoi,

Probeer Reimo eens.
Dan kun je de bus zelf samenstellen, in laten bouwen wat je zelf niet doen wil.
Zelf doen wat je zelf wil doen.
Ik rij zelf in een California, als ik het over zou doen, zou ik het via Reimo doen.

Gr.Ron
Bartacus0001
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jun 2008, 14:45

Re: california beach ook in Nederland ?

Bericht door Bartacus0001 »

Bij Reimo heb ik inderdaad al vaker gekeken. Het punt is echter dat ik graag zelf wil zien hoe de inbouwcomponenten er uit zien. Het is echter moeilijk om deze in Nederland te bekijken. Heb jij een adres waar ze iets kunnen laten zien ipv de folder er bij te halen?

Het is trouwens wel opvallend dat je zelf, als je nog eens een bus koopt, dan een Reimo zou nemen. Ik vind de T5 California een schitterende bus, alleen met 2 kleine kindere erin mee op vakantie, dat vind ik echt zonde van de bus.
Als ik nu na 3 wegen mijn eigen bus zie, dan springen de tranen in mijn ogen :ie . Alles is wel weer schoon te krijgen met wat elleboogsmeer, dat wel.

Waarom zou je zelf geen California meer nemen....?
Gebruikersavatar
ron philippo
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: california beach ook in Nederland ?

Bericht door ron philippo »

Hoi Bartacus.

De California bevalt mij zeer goed.
Zo goed dat het teveel is.
Alles is zeer luxe en af (op een paar te verwaarloze puntjes na).
Al die luxe komt met een prijs, en dan bedoel ik niet financieel.
Door al die dingen als koken koelen kastruimte is het bed erg smal.
Al dat high-tech spul is mooi zolang het werkt.
Als in Verwegistan het dak niet meer omhoog wil is met mijn technisch vernuft zonder onderdelen het spul niet meer omhoog te krijgen.
Als mijn kastdeur hang en sluitwerk versleten is, schroef je daar niet even een nieuw scharniertje op.

In het afgelopen voorjaar was ik bij Reimo in de buurt dus even wezen buurten.
Het spul van Reimo kan niet in de schaduw staan van de California, maar... .
Het dak gaat met het handje en licht, dus foolproof.
Je kan kiezen voor een breed bed met minimale mogelijkheden voor koken spoelen en kastruimte.
Of een bed in de maat California met meer mogelijkheden voor koken spoelen en kastruimte.
Geen vaste tanken met pompen afsluiters ontluchters enz.
Alles met losse jerrycans en dompelpompjes, foolproof.
Ook is het bed beter als de California (voor mij belangrijk, door slechte rug).

Let wel:
De California is nu 4 jaar oud, 60.000 op de klok.
Waarvan veel km in het terrein.
Als hij moet werken ontzien we hem niet echt.
Hij heeft het dus zwaar te verduren.
Alles van het kampeer spul blijft foutloos werken.
Maar als ik ver van huis ben, benauwd al die high-tech mij wel.
Na 12 jaar landrover, waar alles onderweg weer aan de gang is te krijgen.
Is het wel een overgang.
Landrover ging nog al eens wat stuk maar je kwam altijd thuis.
De California gaat nooit stuk....... maar als het gebeurt, weet ik niet of ik de auto weer thuis krijg.

Gr.Ron
manuelt3
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jul 2008, 14:05

Re: california beach ook in Nederland ?

Bericht door manuelt3 »

Intussen inderdaad enig nieuws : Ik (Belg) heb intussen reactie gekregen van de Belgische VW-invoerder (D'Ieteren) dat zij wel degelijk de invoer van de California Beach overwegen. Zo tegen het eind van het jaar en zeker tegen het autosalon in Brussel in januari '09.

Wat me benieuwt is of ze hem evt. gaan invoeren als minibus of kampeerwagen. In België betaal je in het laatste geval maar half zo veel verzekeringsbijdrage en een fractie van de verkeersbelasting.

Was zelf ook aan het denken in de richting van een basis-kampeervoertuig met idd. een degelijke bedbreedte en evt. aangevuld met een paar eigengemaakte demonteerbare modules. Zo zou je bv. een soort basiskookkist kunnen maken die je bij mooi weer buiten gebruikt.

In Duitsland ziet de California Beach met hefdak er trouwens zo uit : http://www.volkswagen-nutzfahrzeuge.de/ ... ldach.html

Als België import overweegt, dan NL zeker denk ik. Volgens mij is die markt groter.
Op dit ogenblik wordt in België enkel de California Comfort Line ingevoerd (wel voor de prijs van een Trendline in NL !).

Ben trouwens ook wel geïnteresseerd naar evt adressen in NL / B waar reimo's te bezichtigen zijn.

groeten

Manuel
wannes
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2008, 14:15

Re: california beach ook in Nederland ?

Bericht door wannes »

Aha, dat zou goed nieuws zijn. Ik heb een half jaar geleden diezelfde vraag al eens gesteld aan (ban)D'ieteren en toen melden ze me dat er geen plannen waren om deze in te voeren. Het probleem zit hem, volgens mij, dat je in België om een kampeerwagen te hebben, een vaste kookinstallatie moet hebben en dat heeft de beach niet.

Moest hij komen en hij heeft een interessante prijs, dan ben ik zeker kandidaat. Ik zal er nog eens achter horen, want sta net op het punt om een T5 te kopen en had me al tevreden gesteld met een Multivan Family.
wannes
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2008, 14:15

Re: california beach ook in Nederland ?

Bericht door wannes »

Ik heb net nog eens gekeken naar de Beach, en eigenlijk is het verschil met de Multivan Family eigenlijk maar miniem. Ben benieuwd of ze dan ook de Beach met het manuele uisteldak zouden importeren, dat zou wel iets zijn. (als de prijs natuurlijk meevalt)

@ manuelt3: kan je me anders die mail van (ban)d'Ieteren eens bezorgen? Ik zou er echt graag meer van weten. En zoals gewoonlijk moet je daarvoor niet bij je vw dealer zijn, die weten het meestal later dan de consumenten.
manuelt3
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jul 2008, 14:05

Re: california beach ook in Nederland ?

Bericht door manuelt3 »

Dag Wannes,

Goed nieuws dat er nog vraag is in België naar de Beach - kan alleen de zaken bespoedigen.

De reactie van D'Ieteren heb ik per post gekregen. Was zo slim geweest om mijn e-mail adres niet op te geven toen ik de vraag stelde. Toch vriendelijk dat ze de moeite namen me op die manier te antwoorden. Ik voeg hier maandag nog een fotootje van toe.

De dealer, toch de hoofddealer van A'pen en met een aparte afdeling bedrijfswagens, had nog nooit van de Beach gehoord. Met enige vertraging hebben ze intussen het antwoord dat ik al lang van Brussel had gekregen, bevestigd.

Die kookgelegenheid is idd een voorwaarde voor inschrijving als kampeervoertuig. Als ze hem zouden importeren als gewoon voertuig, kan je achteraf nog altijd zelf de kookgelegenheid inbouwen en de wagen laten inschrijven als kampeervoertuig via de 'procedure alleenstaand geval'. Is een gekende procedure maar ik heb niet zo'n zin in het gedoe, zeker gezien de regelgeving recent gewijzigd is en de keurmeesters soms nogal eigenzinnig de regels interpreteren.

groeten

Manuel
Bartacus0001
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jun 2008, 14:45

Re: california beach ook in Nederland ?

Bericht door Bartacus0001 »

Nou, dan werkt het in Nederland ongeveer net zo want bij Pon hadden ze er ook nog nooit van gehoord. Pas nadat ik ze het heb laten zien zijn ze er verder mee aan de slag gegaan.

De uitslag was dat er in Nederland in ieder geval geen Beach met hefdak komt. Wordt te duur en komt te dicht bij de prijs van een T5 California. Pon reageerde wel bliksemsnel. Prima!

Ik ben toen maar gaan kijken of ik een MultiVan kan laten ombouwen naar een camper en dat kan op zich wel maar de bedbank is niet vlak genoeg om er op te slapen (vind ik) en daarnaast moet er toch nog wel veel aan een MV veranderd worden om er mee te kunnen kamperen.

Als Je kijkt naar een MV uit Duitsland, dan ben je ongeveer 30K euro kwijt, komt nog BPM en BTW bij, dan staat 'ie voor ca. 38 K euro voor de deur. Dan nog voor 5-7 K ombouwen, zit je op minimaal 43-45 K euro. En wat heb je dan: een omgebouwde MV met een Reimo(achtig) interieur en hefdak. Dan moet je er wel heel lang mee rijden om er geen enorme afschrijving op te hebben als je hem een keer kwijt wil. Dan verkoop een originele California een stuk makkelijker.

Ik ben dus nu toch maar aan het kijken om een 2006/2007 T5 California. Ik heb al 2 aanbiedingen gekregen waarbij er 1 dealer 1100 euro meer terug geeft voor mijn T4 California Advantage dan dat ik er voor betaald heb (ik heb de aanbieding op papier!). Over afschrijving gesproken....! Gelukkig is mijn vrouw iets rationeler en heeft ze de rem er even opgezet. Opzich prima want onze rooie mooie is toch ook nog wel een hele fijne bus.

De Beach met hefdak komt wel binnenkort in Duitsland op de markt. Er is dan ook een klein kansje dat we daar op wachten en misschien net over de grens een nieuwe of een hele jonge kopen. Pon heeft al aangegeven dat dat geen problemen oplevert met de garantie.

Ik moet hem dan wel laten voorzien van een keukenblok en hem laten keuren als camper maar daarna kan hij ook direct bij invoer omgezet worden naar een nederlands camperkenteken. Althans, zo heb ik het begrepen.

Het blijft voor ons in ieder geval nog even een verassing waar we volgend jaar mee op vakantie gaan.
manuelt3
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jul 2008, 14:05

Re: california beach ook in Nederland ?

Bericht door manuelt3 »

In Frankrijk is de beach met hefdak intussen op de markt voor 33K ! Dat is de maximumprijs dus kan nog wel wat af.
Doorgaans zijn grote wagens in België nog wat goedkoper dan in Fr of D. Ik kan alleen maar hopen op een snelle introductie op de Belgische markt.
Misschien kan de vraag nog wat aangezwengeld worden door export vanuit B naar NL :toppie ? Als ik zo de prijzen op de VW-site van D en B vergelijk, heb ik het idee dat B zeker zo interessant is.

http://www.volkswagen-utilitaires.fr/do ... =21&cat=33

En dit is het bericht dat ik van VW-België kreeg :
Afbeelding

groeten

Manuel
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: california beach ook in Nederland ?

Bericht door Harry 341 »

Bij mij om de hoek staat een california beach.Donkerblauw en een plaatje!
grtz.Harry
manuelt3
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jul 2008, 14:05

Re: california beach ook in Nederland ?

Bericht door manuelt3 »

... en er komt schot in de zaak.

Net telefoon gehad van garage Beerens, hoofdverdeler VW voor Antwerpen : De Beach zou vanaf december geïntroduceerd worden en vanaf dan besteld kunnen worden.
Hefdak optioneel leverbaar
inschrijving als gewone wagen omdat er geen kookgelegenheid voorzien is.
De prijs is jammer genoeg nog niet bekend
Ik ben zeeer benieuwd

groeten

Manuel
Laatst gewijzigd door manuelt3 op 28 aug 2008, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
wannes
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2008, 14:15

Re: california beach ook in Nederland ?

Bericht door wannes »

Ha,

Ik ben daar vorige week nog geweest en toen wisten ze nog niets. Heb ik ze blijkbaar aangestoken tot onderzoek. :klappen

Ik heb nog een bericht gekregen van (ban)D'Ieteren:
Geachte,
Nieuwigheden in verband met de California Beach verwachten we in de maand december in functie van de planning van de fabriek. Voor vaste toezeggingen is het nog vroeg, maar de kans is inderdaad zeer reëel dat die in het programma opgenomen wordt.
Met vriendelijke groet
Dus, wachten tot december zal de boodschap zijn. Moet ik alleen eens beslissen of wa daarop wachten. De verschillen met de Family zijn niet zo groot, buiten het feit dat je dan een echte slaapbank hebt en er een hefdak mogelijk is. Misschien is kijken of er net over de grens in Duitsland, geen Beach in een showroom staat. Kan ik hem daar al eens gaan bestuderen.

Groeten,

Wannes
manuelt3
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jul 2008, 14:05

Re: california beach ook in Nederland ?

Bericht door manuelt3 »

wannes schreef: Misschien is kijken of er net over de grens in Duitsland, geen Beach in een showroom staat. Kan ik hem daar al eens gaan bestuderen.
In dat geval ben ik wel geïnteresseerd in je bevindingen en in de prijs die de lokale dealer daar kan zetten !

groeten

Manuel
Plaats reactie