Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Conclusie EGR afsluiten

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Conclusie EGR afsluiten

Bericht door Ron---63--- »

Nou we zijn weer terug van een welverdiende vakantie.
Op de heenreis naar Frankrijk, op de cc 140 (uiteraard alleen in Frankrijk he )zonder airco met EGR plaatje erin , gebruik 1 op 12.3

Daar het plaatje eruit gehaalt en de terugreis de cc op 120 gezet MET airco aan. gebruik 1 op 15.5
Leek me een redelijke snelheid (compensatie) ten opzichte van de heenreis zonder airco.

Mijn conclusie was toch wel juist destijds. EGRplaatje houd je motor wel schoner maar verbruik is in mijn ogen slechter. Blijf nu dus rijden zonder plaatje, gaat er pas weer in als de bus getuned gaat worden.

Groet Ron 63
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door frank884 »

Ron---63--- schreef:Nou we zijn weer terug van een welverdiende vakantie.
Op de heenreis naar Frankrijk, op de cc 140 (uiteraard alleen in Frankrijk he )zonder airco met EGR plaatje erin , gebruik 1 op 12.3

Daar het plaatje eruit gehaalt en de terugreis de cc op 120 gezet MET airco aan. gebruik 1 op 15.5
Leek me een redelijke snelheid (compensatie) ten opzichte van de heenreis zonder airco.

Mijn conclusie was toch wel juist destijds. EGRplaatje houd je motor wel schoner maar verbruik is in mijn ogen slechter. Blijf nu dus rijden zonder plaatje, gaat er pas weer in als de bus getuned gaat worden.

Groet Ron 63
Het hoger verbruik moet je zoeken in de hogere snelheid die je gereden hebt en niet in het ERG plaatje
het scheelt boven de 100 km/h enorm als je dan 20, 40 of 60 km boven die 100 zit
en dat is ook logisch want zo'n bus is 1.94m hoog en ook breed.
Het ERG plaatje geeft de motor koudere,en zuurstofrijkere lucht dus kan dat nooit je verbruik nadelig beinvloeden.
ik heb ook airco erin en rijdt ook lange stukken (naar polen) en dat brandstof verbruik van de airco telt lang niet zo hard als dat je 140 ipv 120 rijdt.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door Multivan Generation »

@ Ron,
uit motorische tuning:
"Hieronder even een diagram waarin de relatie tussen EGR en de rest zoals roet etc duidelijk word. Het brandstof verbruik zal na afsluiting van de EGR niet afnemen maar toenemen. De motor word ook niet warmer, maar eerder koeler. Op zich is dit niet merkbaar daar bij vollast de EGR klep al nagenoeg dicht gestuurd staat. In onze auto hebben we de EGR afgedopt en de kat vervangen. Nu is het 2e grafiekje op onze auto van toepassing (alleen verlaat inspuittijdstip) Doordat de katalysator weg is ga je nu dus meer roet uitstoten. Het grote voordeel is wel dat je tijdens de roetmeting niet de los-vast zittende roet gaat meten die dan naar buiten komt."

dus je had het kunnen weten :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door Ron---63--- »

Heb ik dus toch gelijk dat je meer brandstof nodig hebt he
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door Multivan Generation »

jij hebt toch altijd gelijk :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door Beckontheroad »

Multivan Generation schreef:jij hebt toch altijd gelijk :bonk
Zitten er dan ook al vrouwen op het forum... ? :jumpklap :yingyang
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door keescv »

maar wat als je inlaat dichtslipt door roet/olie enz.

dan zal je motor minder lucht krijgen en wat dan wat verbruik betreft
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door Multivan Generation »

minder lucht binnen wordt aangepast door LMM--->motorcomputer dus iets minder brandstof naar binnen.
Verbruik zal in de praktijk iets hoger uitvallen, omdat je toch het gewenste prestatie niveau wilt, en dus het gas wat dieper intrapt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door keescv »

dus dan zal je zonder plaatje uit eindelijk dus ook een hogere gebruik hebben ,en kosten om het weer schoon te krijgen
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door Pim 328 »

Vind je conclusie ook een beetje voorbarig.

Als je echt wilt vergelijken, 2x dezelfde weg en snelheid en dan met EGR dicht en open.

Tevens is de EGR bij ongeveer 1400 Tpm al volledig dicht gestuurd, dus vanaf dat toerental heb je al geen EGR werking meer.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door stijnh »

let toch een beetje op want de invloed van de snelheid op het verbruik is hoog hoor.

zoals velen weten stijgt de luchtweerstand kwadratisch in functie van de snelheid
luchtweerstand is de grootste weerstand bij hoge snelheden dus het verbruik doet het zelfde (het zal in de praktijk iets minder zijn want je hebt interne wrijvingen die er zijn bij alle snelheden,...)

dus hier: 140/120=1.66667
1.66667^2=1.36
15.5/1.36=11.39

volgens die berekening kom ik dus uitgaande van het verbruik bij 120, een verbruik van 1/11.39 uit bij 140 ( zonder rekening te houden met airco) zoals je ziet is stijgt het verbruik wat minder als kwadratisch

dus volgens mij ziet het er niet echt naar uit dat de verschillen met en zonder plaatje zo groot zijn
ze zullen er wel zijn maar dat kan je volgens mij niet meten in zo'n rit

parameters als temperatuur kunnen toch ook een invloed hebben
met dat warme weer voel ik zo dat de bus minder trekt
daar komt wel verbetering in dankzij Peter :knipoog , momentsleutels nog niet aangekomen :bonk
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door JJ@ »

en wil je het nog zuniger aan willen doen niet boven de 100 uit komen dat scheelt 3 a 4 km op een ltr
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door Harry 341 »

Ik dacht....wacht even af...gezien jou relatie met het CJIB lijken me je opmerkingen een beetje raar.
Ook gezien het feit dat je toch wil gaan tunen e.d....ook weer meerverbruik en weer sneller....
Wat is nou de bedoeling.....begrijp me niet verkeerd hoor!!
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door Ron---63--- »

Tja ik snap dat je me niet snapt :nuts :nuts

Wil gewoon ff weten hoe het nou zit weetjewel.......

Gisteren naar Drenthe gegaan zonder plaatje erin. Heb vanmiddag getankt en morgen weer ff plaatje erin zetten en dan onder DEZELFDE condities terug rijden en dan weer aftanken. ben benieuwd
Als ik thuis ben zet ik mn ervaring erop.

Groet Ron
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door Multivan Generation »

Dat bedoelde Pim , korte termijn kun je niets uithalen.

Tank nou je auto een 10 keer vol en rijdt de tank zowat helemaal leeg,
en datzelfde doe je ook eens als het plaatje er weer in zit.
Dus kun je veel dingen al een beetje uitmiddelen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie