Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vervolg op koelvloeistof lekkage

vragen over de T4
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

vervolg op koelvloeistof lekkage

Bericht door dennisvt4 »

hallo

na diversen dingen getest te hebben (zie oud topic)vandaag een co(2) meting gedaan, hier kwam echter niks uit daar de vloeistof niet verkleurde,

zolang de vw garage nog dicht is probeer ik zelf nog achter het probleem te komen.

kan een imitatie pomp net te slecht of juist te veel rond pompen ?

oftewel te weinig dat ie toch te warm wordt wat niet op de meter te zien is in de auto

of te hard (niet waarschijnlijk omdat het 5000 km wel goed ging)

dus zijn er nog suggesties ? mischien slechte circulatie dat ie daardoor teveel druk opbouwd ?
of toch een haarscheurtje die niet altijd doorlaat ?
Laatst gewijzigd door dennisvt4 op 05 aug 2008, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vervolg op koelvloeistof lekkage

Bericht door Roger B. (11)61 »

geen CO(2) in de koelvloeistof is wel redelijk zeker geen uitlaatgassen in je koelsysteem, dat valt al mee.

Ik heb begrepen dat er nieuwe en oude versie waterpompen zijn met meer- en minder tandjes, maar die worden in plaats van elkaar gebruikt, zou dus niet de oorzaak moeten zijn.

Drukopbouw door teveel/te weinig rondpompen lijkt me stuk, de hoeveelheid rondpompen is alleen van invloed op de stroomsnelheid in het systeem, niet op de druk,

Drukopbouw door temperatuur moet te meten zijn (zou bij goed wekende meter/sensor ook op je teller te zien zijn)

Had je je dop al eens laten controlleren / vervangen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervolg op koelvloeistof lekkage

Bericht door Multivan Generation »

ik zou de metalen aansluiting van de koelvloeistof op je blok,
dus het metalen pijpje met de ronding er in eens bekijken.
Die willen wel eens roesten, misschien een klein gaatje er in geroest?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: vervolg op koelvloeistof lekkage

Bericht door dennisvt4 »

zou beter zijn als het inderdaad niet de kop is, er was nu niks te zien dat de co2 in zat en er stond wel wat druk op het systeem. blijft voor mij nog steeds de twijfel of het geen haarscheur is die bij extreem gebruik uitzet

nu is het verhaal dat de waterpomp vervangen is bij de oude eigennaar, deze is 2000 km verder wel 1 maal losgeweest bij de vw garage vanwege de oliepomp lekkage. wat voor type erin zit is mij dus onbekend .

de temperatuur lijkt wel te kloppen die in de auto te zien is. op vagcom die ik ook aan heb gehad was ook geen extreem hoge temperatuur te zien , heb een thermometer in het vat gehad en die gaf ook 90 graden aan ( al weet ik niet of die 100 % zuiver is)


multivan: er treedt voorzover ik weet geen uitwendige lekkage op in het systeem alleen via de overdruk bij de dop(wat ik echter nog wel ga (laten) testen want ik heb nog niet afgeperst )
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: vervolg op koelvloeistof lekkage

Bericht door dennisvt4 »

roger : nog ter aanvulling de dop had ik al vervangen ,

net nog ff veel gelezen over koelsystemen, de elektrische hulppomp wie kan mij daar de precieze werking van vertellen ?

ik las net dat het ook voorkomt dat deze bij lage toerentallen van de motor de circulatie moet garanderen en niet alleen als de motor uitgezet wordt ? deze wel op draaien gecontroleerd maar kan mischien ook slecht werken ?
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: vervolg op koelvloeistof lekkage

Bericht door dennisvt4 »

ff upje

de elektrischecirculatiepomp is volgens de dealer echt bedoeld voor als je de auto uitzet en dus niet als hulp pomp bij lage toerentallen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vervolg op koelvloeistof lekkage

Bericht door Roger B. (11)61 »

dennisvt4 schreef:ff upje

de elektrischecirculatiepomp is volgens de dealer echt bedoeld voor als je de auto uitzet en dus niet als hulp pomp bij lage toerentallen


dat wilde ik al niet roepen omdat ik niet 100% zeker was (bij VW zie je wel meer vage oplossingen voor problemen die andere fabrikanten niet hebben of ongemerkt oplossen)

dacht dat de electrische waterpomp voor restwarmtebenutting en voor standverwarmingsdoeleinden benut werd...


Dat het probleem door je waterpomp veroorzaakt zou worden kan ik nog steeds niet verklaren... doordat er stroming in je koelsysteem is (aangenomen dat de pomp wel iets doet) zou je bij te hoge temperatuur als oorzaak van de druk die temperatuur op je tellerunit terug moeten zien.............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: vervolg op koelvloeistof lekkage

Bericht door dennisvt4 »

moet wel zeggen dat ik ook niet altijd vertrouwen heb in de dealer (slechte ervaringen) ,

las trouwens ook dat bij de tdi (of het voor de t4 geld weet ik nog niet) dat de temperatuursensor 4 draads is en 2 voor de binnenmeter en de andere twee voor het motormanagement zijn, dus dan zal vagcom toch dezelfde waarde krijgen als de binnenmeter

kan het toch niet verklaren,vandaar dat ik toch denk dat het een klein haarscheurtje kan zijn. of moet de meeting nogeens doen maar dan op het moment dat ie het er ook echt uitgooid want dat is dus nu niet gedaan

ben natuurlijk geen automonteur en de kennis is meer gebaseerd op ervaring van sleutelen aan de vorige auto`s en dit is toch wat complexer.
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervolg op koelvloeistof lekkage

Bericht door Multivan Generation »

Heb je je koelvloeistof reservoir zelf al eens vervangen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: vervolg op koelvloeistof lekkage

Bericht door dennisvt4 »

nee die heb ik nog niet vervangen, mede omdat je echt goed kon zien dat het via de overstort kanaal komt die aan de achterkan zit, heb een doek tussen het vat en wat er achter zit en dan blijft het vat echt helemaal droog,

ga er dus vanuit dat deze niet lek is, maargoed je weet het natuurlijk niet 100 % zeker
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: vervolg op koelvloeistof lekkage

Bericht door dennisvt4 »

zo vandaag terug Met de caravan en 130 km lang 100 gereden en niks aan de hand, wat me dus opvalt is dat als je de afrit af gaat de druk dus op begint te bouwen (mischien dus toch warmte die het blok niet kwijt kan) zonder dat de temp meter ook iets oploopt

had het op de heen weg ook al maar dat was na 40 km al toen we een file inredenm,

heb ook al met iemand afgesproken die ook veel t4`s onderhoudt dat hij er ook wel na wil gaan kijken dus ben benieuwd, hij heeft ook de juiste gereedschappen hiervoor.

of iemand nog idee ?
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: vervolg op koelvloeistof lekkage

Bericht door dennisvt4 »

vandaag nogmaals 2 keer co2 test gedaan en op het juiste moment en ook deze keer verkleurde hij niet, wel ontdekte we dat er met het stuurapparaat voor de fans 1 zekering door was (zo`n 50 A zekering) dit lijkt op het eerste gezicht wel te helpen en dan zou het toe een warmte probleem zijn ,maar ben nog niet helemaal overtuigd,

iemand die mij hier meer over kan vertellen kwa werking ?
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vervolg op koelvloeistof lekkage

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als je fans niet genoeg koeling geven (te weinig draaien omdat een niet van spanning voorzien wordt) dan zul je dit toch ook aan je temp. meter moeten zien..... als het een temp-probleem is en je ziet je meter nooit hoger dan normaal dan is daar dus (ook) iets niet in orde (sensoren?)

Volgens mij zit er in de radiateur een dubbele thermoswitch, een contact sluit bij -doe eens wat-90 graden, de ander bij -doe nog eens wat- 110 graden..

de ene fan wordt door het ene contact geschakeld, als dat niet voldoende blijkt (temp wordt toch nog hoger) dan schakelt het tweede contact de tweede fan bij... (zo werkt het in het algemeen genomen, in geval van een fan kan deze nog middels twee snelheden op gelijksoortige manier aangestuurdworden)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: vervolg op koelvloeistof lekkage

Bericht door dennisvt4 »

maar hoeveel standen moet de acv dan hebben ? mischien dat het stuurapparaat 1 stand overslaat en dus te laat inschakeld ? (schijnt mogelijkt te zijn, komt niet van mijzelf)

er vanuitgaande dat het niet de kop is en niet de thermostaat dan zal ik toch dingen moeten gaan vervangen zoals de waterpomp ?

ik had net ook de indruk dat de onderste slang toch kouder aanvoelt dan de bovenste slang op de radiator dit wel op het moment dat er vloeistof uitgegooid was
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vervolg op koelvloeistof lekkage

Bericht door Roger B. (11)61 »

de fans gaan niet via een stuurapparaat

gewoon een switch die (hooguit via relais) de fans wel of geen spanning geeft (massa schakelend meen ik) en ja, als de schakelaar van de laagste temperatuur niet schakeld, dan gaat ie pas bij de hogere temp aan (al mag dat nog steeds geen koelvloeistofverlies veroorzaken lijkt me). Maar nogmaals...dan zou je toch ook je meter op je dash naar te hoge aanwijzing moeten zien gaan......

meet eens hoe heet de koelvloeistof is als ie het spul er wel uit werkt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie