Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Auto elektro en dakraam.

vragen over de T4
Plaats reactie
Collie
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2008, 12:21
Locatie: Boxtel

Auto elektro en dakraam.

Bericht door Collie »

Hallo,

Zelf ben ik elektromonteur dus enige basiskennis is er.
Nu is autotechniek een vak appart en heb ik een paar vragen. :bonk
De tekeningen heb ik (T4 1,9 1X en 2,4 ABB).

De meeste stroomkring schema's hebben bovenaan een 4 tal '+' lijnen, beginnend met 30, 15,x en 31.
Wat betekent dit precies. Zelf dacht ik gezekerd met 30A en 15A.
En waarschijnlijk geeft dit ook aan of het via het contact geschakeld is of dat de spanning continue aanwezig is, maar ik weet het niet zeker. en welk cijfer /welke letter betekent wat?

Nu heb ik een dakraam waar twee draden vandaan komen.
Deze waren op provisorische manier aangesloten door de vorige eigenaar door het blanke koper rechtstreeks onder een (2) zekering te stoppen.
Een zat onder de S19 (naloop koelvent.) en een onder de S6 (koelvent. en aanjagervent.).
Niet gezekerd en niet echt veilig.
Hierdoor was dus een doorverbinding tussen deze twee circuits waardoor de ventilatie / verwarming bleef draaien met de sleutel uit het contact.
Nu wil ik dit correct aansluiten, en ik ga er van uit dat beide draden een apparte functie hebben (automatisch dicht bij uitzetten contact en continue spanning).

De beste oplossing lijkt me twee stekertjes kopen voor in de 30 en 15 'gaten' bovenin het zekeringenpaneel (boven de relais). Hier zijn er zat vrij.
Hier de draden aan maken met een losse zekering in de draad.

Een andere oplossing is via de vrije zekeringen onderin het zekeringen paneel, maar hoe dit precie werkt weet ik niet.

En ook wil ik de sigaretten aansteker van de continue spanning af (dus op het contact), hoe gaat dit?

Wie kan mij een en ander uitleggen? :adhd
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Auto elektro en dakraam.

Bericht door Roger B. (11)61 »

Collie schreef:Hallo,

Zelf ben ik elektromonteur dus enige basiskennis is er.
Nu is autotechniek een vak appart en heb ik een paar vragen. :bonk
De tekeningen heb ik (T4 1,9 1X en 2,4 ABB).

De meeste stroomkring schema's hebben bovenaan een 4 tal '+' lijnen, beginnend met 30, 15,x en 31.
Wat betekent dit precies. Zelf dacht ik gezekerd met 30A en 15A.
En waarschijnlijk geeft dit ook aan of het via het contact geschakeld is of dat de spanning continue aanwezig is, maar ik weet het niet zeker. en welk cijfer /welke letter betekent wat?

Nu heb ik een dakraam waar twee draden vandaan komen.
Deze waren op provisorische manier aangesloten door de vorige eigenaar door het blanke koper rechtstreeks onder een (2) zekering te stoppen.
Een zat onder de S19 (naloop koelvent.) en een onder de S6 (koelvent. en aanjagervent.).
Niet gezekerd en niet echt veilig.
Hierdoor was dus een doorverbinding tussen deze twee circuits waardoor de ventilatie / verwarming bleef draaien met de sleutel uit het contact.
Nu wil ik dit correct aansluiten, en ik ga er van uit dat beide draden een apparte functie hebben (automatisch dicht bij uitzetten contact en continue spanning).

De beste oplossing lijkt me twee stekertjes kopen voor in de 30 en 15 'gaten' bovenin het zekeringenpaneel (boven de relais). Hier zijn er zat vrij.
Hier de draden aan maken met een losse zekering in de draad.

Een andere oplossing is via de vrije zekeringen onderin het zekeringen paneel, maar hoe dit precie werkt weet ik niet.

En ook wil ik de sigaretten aansteker van de continue spanning af (dus op het contact), hoe gaat dit?

Wie kan mij een en ander uitleggen? :adhd


:lach
Nee, die coderingen zeggen niets over hoeveel ampere afgezekerd de boel is ,en eigenlijk ook niet echt iets over waar iets aangesloten is.

30 = constante plus
15 = geschakelde plus
31 = massa
x....zou ik even niet zo weten

de draden van het dakraam...geen idee welke functie die moeten hebben, dat is wel bepalend voor waar je de boel aansluit

Voor de zekeringplekken waar geen aansluitingen zitten zou je passende stekekrtjes moeten zien te krijgen en die van achteren in de zekeringkast inpluggen en de draad naar de verbruiker leggen en een zekering op de plek zetten.

Voor de cigaretten aansteker zou ik een dikke draad (2,5mm²) naar de cig.aansteker leggen vanaf de zekeringskast en daar (gezekerd) op een 15 contact (blauw als ik me niet vergis) aansluiten. bij de cig. aansteker de constante voeding losnemen en afisoleren en de nieuwe draad erop aansluiten.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Auto elektro en dakraam.

Bericht door Multivan Generation »

De X hangt aan een ontlast relais, in veel gevallen is dat een relais met nummer 53 erop :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Keely 798
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:55

Re: Auto elektro en dakraam.

Bericht door Keely 798 »

Misschien heb je hier iets aan

http://freenet-homepage.de/t4-knowledge ... d_x-36.pdf

Succes George Haga
Gebruikersavatar
Bral
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 okt 2008, 14:53

Re: Auto elektro en dakraam.

Bericht door Bral »

30 is constante plus lees ik hier, is dat zeker ?
T4 1995 1.9 TD

bedrukking of borduring nodig ?
kijk even op http://www.bulltex.nl
Plaats reactie