Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vermogen verlies, turbodruk te hoog, turbo stuk!!

vragen over de T5
Plaats reactie
kastanje
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 feb 2008, 13:40

vermogen verlies, turbodruk te hoog, turbo stuk!!

Bericht door kastanje »

Aan alle T5 tdi (130 pk?) bezitters ter informatie: Er schijnen best veel problemen met de TDI 130pk te zijn, de turbo gaat stuk!! Auto gaat op de noodloop, na opnieuw starten doet de auto het meestal weer.... Zullen we gaan inventariseren? Kunnen we misschien een klacht indienen bij VW dat er eigenlijk een modificatie nodig is...
Hieronder volgt een onderzoekje van 2 T5 bezitters:

Hallo Famke,

Ik neem aan dat jullie een fijne vakantie hebben gehad.
De onze was prima tot aan de terugreis.
Zo'n 250 km onderweg hadden we weer het probleem dat het vermogen wegviel.
Hierop kontakt uit en motor tijdens het rijden weer gestart.
Dit herhaalde zich direct zo'n 2 of 3 keer, daarna weer normaal verder gereden. Zo'n 50km later weer hetzelfde met dat verschil dat de motor niet
meer wilde starten. Enkele seconden later stonden we dus op de vluchtstrook en de motor wilde nog steeds niet starten.
Zelf via laptop diagnose gedaan, foutcodes gelezen gereset etc. niets hielp.
Kon verder niets meer vinden dus laten afslepen naar een garage.
Daar binnen 5 min diagnose: niet meer hier te repareren oorzaak onbekend.
Via ANWB binnen 24 uur een vervangende auto gekregen (prima geregeld).
Auto is na bij 14 dagen weer terug naar Nederland gekomen en toen ben ik begonnen met storing zoeken. Resultaat turbo kapot.
Via internet een bedrijf gevonden in Drenthe, auto is daar nu naar toe.
Zij zetten een turbo erin van een 174pk versie, die schijnen sterker te zijn en niet zoals die van de 130pk snel te sneuvelen.
Kosten voor alleen turbo vervangen €1050,= daar komt dan nog olie en oliefilter bij. Dus met transport ed. alles zo'n 1400 tot 1500 euries.

Ben benieuwd wat bij jullie de oorzaak was, voor zover ik nu heb kunnen zien en voelen is bij mij het turbinewiel afgebroken en die heeft de uitlaatopening van de turbo zover geblokkeerd dat de uitlaatgassen niet meer de motor uit konden. Hierdoor startte de auto dus niet meer.

Vraagje, wat voor type hebben jullie eigenlijk? 130pk?
De mijne is ook van 2004 en 130pk met chiptuning naar 170pk.
Dat laatste heeft waarschijnlijk ook een beetje bijgedragen aan het vroege overlijden van de turbo.

Nu wordt mijn chiptuning opnieuw nagekeken en zonodig aangepast.
Ik heb gevraagd voor om hierbij voor levensduur te gaan en niet voor vermogen. Reactie: 170pk gaat de nieuwe turbo met 2 vingers in de neus doen en minder vermogen wordt moeilijk.
Ik ga er nu maar vanuit dat een sterkere turbo langer leeft dan 165000km.

Krijg mijn auto volgend weekend terug.

Groetjes en nog bedankt voor jullie reactie.
Remy

Hoi Remy,

Inmiddels zijn we weer terug van de vakantie.
De auto was precies 1 dag voor vertrek klaar.. er zat iets niet helemaal mee
had ik begrepen de garage heeft hem 3 dagen gehouden.
Sofar so good, tijdens de vakantie heeft de auto het prima gedaan ook in de
bergen met de aanhanger er achter.

Ik heb overigens de turbo wel mee terug gekregen, dat wilden ze eerst niet
maar hij gaf hem toch ineens aan mij mee toen ik de wagen kwam ophalen.
Een oom van mij ga ik vragen of hij de turbo wil nakijken dat kan hij wel,
hij heeft best veel ervaring met sleutelen. ik wil zo graag weten wat er mis
was. En of ik daar zelf nog iets aan kan doen.
Ik hoorde ook nog dat de turbo van de T5 eigenlijk te klein is voor zijn
taak maar dat dat verder stil wordt gehouden. Ik weet niet of dat waar is
hoor!
De totale kosten beliepen toch wel bijna 2.000,00 euro! leuk begin van de
vakantie!

Maar al met al hebben we een fijne vakantie gehad en doet de auto het ook
weer hartstikke goed!

Ik hoop voor jou dat het allemaal meevalt en dat jij de turbo zelf kan
maken/schoonmaken.

Met vriendlijke groet,
Famke

Sent: Friday, August 01, 2008 8:12 PM
Subject: RE: Turbodruk te hoog

Hallo Famke,

Die verstelschoepen zitten overigens aan de uitlaatkant en kunnen dus zeker
wel vervuilen.
Kijk ook maar eens op deze site.
http://www.technologie-entwicklung.de/G ... turbo.html

Ben zelf overigens wel techneut en werk in de autoindustrie en denk wel een
beetje te weten hoe e.e.a. in elkaar zit.

Maar goed, succes met je auto.
Het blijft een perfecte auto ook voor mij met een gezin van 3 kinderen en
een grote sleurhut.

Groetjes en laat me nog even weten hoe de reparatie is verlopen.
Ik mag toch aannemen dat je de oude defecte turbo mee naar huis krijgt.
Al kan jij er misschien niets mee maar ik zou hem wel willen hebben.
Maar ik verwacht niet dat je dat lukt.

Groetjes,
Remy

Verzonden: vrijdag 1 augustus 2008 8:00
Onderwerp: Re: Turbodruk te hoog

Hoi Remy,

Ik ben niet gebonden aan 1 vw dealer maar deze zit vlak bij mijn werk en ik
hoef dan geen moeilijke toeren uit tehalen om de wagen te laten maken of
voor service beurten.
Wel had ik bedacht dat de mobilitietsgarantie en de 2 jr garantie op
reparaties iets is wat mij een goed gevoel geeft...

Die mechanische verstelschoepen zitten overigens aan de inlaatkant net na
het luchtfilter is mij verteld. Dus vuil of roet kon de oorzaak niet zijn,
dat had ik nog wel gevraagd.
Ik had graag willen weten wat het kapot gaan van dat mechanisme
veroorzaakt...maar dat is schijnbaar niet bekend.
Ik had ook gevraagd of dat onderdeel niet apart vervangen kon worden en of
revisie een oplossing kon zijn... je begrijpt, zij hadden de ervaring dat
revisie maar een tijdelijke oplossing brengt van 1/2 tot 1 jaar....het is zo
moeilijk een helder oordeel te vellen als je niet ziet wat er aan de hand is
en te weinig verstand van zaken hebt... De garage wil zo'n nieuwschierig
"wijffie" natuurlijk niet in de werkplaats toelaten om mee te kijken...dat
zou ik best graag willen gewoon omdat ik dat best interessant vind. Het feit
dat ik vragen stel vinden ze volgens mij al best vervelend laat staan
meekijken!

Ik hoop dat jij kan volstaan met schoonmaken!

Mijn auto is van feb. 2004 en heeft nu 148.500 km gereden.
Ik vind het verder echt een heerlijke auto al kost hij mij een rib uit mijn
lijf qua onderhoud en wegenbelasting dat komt omdat ik particulier ben.

Ik heb toch het gevoel dat dit een euvel is vd vroege T5, zouden we, samen
met de anderen niet eens brieven schrijven aan de importeur?
Gaat wel ver he?

Nou ja, ik laat het maar maken vooruit met de geit!

groetjes
Famke
Sent: Thursday, July 31, 2008 6:27 PM
Subject: RE: Turbodruk te hoog
Verzonden: woensdag 30 juli 2008 20:08
Onderwerp: Re: Turbodruk te hoog

Hoi Remy,

Ik ben vandaag naar een 2e vw dealer geweest voor een second opinion.
Wellicht achteraf niet een heel slimme actie, maar ik wil mijn garantie ook
zo goed mogelijk houden.
Ze hebben een proefrit gemaakt en toen ging de wagen 2x in de noodloop. Dat
vond ik erg veel omdat het bij mij al een paar weken niet was voorgekomen.
Maar ja zij hadden meet apparatuur aan boord denk ik, de druk loopt steeds
gelijk op naar 2.5 bar terwijl de turbo de druk op 2.2 bar zou moeten kunnen
houden.
Gebleken is volgens de monteur dat het mechanische schoepenwiel dat zijn er
2? in de turbo bij de inlaat net na het luchtfilter niet goed meer werkt.
Dat onderdeel is volgens de garage niet los te vervangen.
BALEN!!!!
Een oorzaak konden ze niet geven dat is ook frustrerend, zo weet je niet hoe
iets wordt veroorzaakt ik geloof namelijk dat als er iets stuk gaat dat ook
een oorzaak heeft. Ik heb de wagen gekocht toen hij bijna 2 jr was, als dit
euvel zich had voorgedaan bij de vorige eigenaar had hij dat in de garantie
kunnen laten maken. Dus ik denk dat er iets is misgegaan terwijl ik in de
wagen reed. Maar ik trek niet meer dan 1400 kg en dat maar een klein stukje
1X per week. Verder rijd ik niet agressief of erg hard dus het is gewoon
balen.

Mijn eigen garage had al 2 slangetjes vervangen dat moet iets van 60,00
gekost hebben want het vervangen vd turbo kost 1700,00 incl. btw blijkt nu.
De second opinion kost ook nog eens 95,00! dus tja dan blijft er een karig
vakantie budget over.... helaas.
Maar niet getreurd we gaan evengoed genieten!

Ik hoop dat het bij jou meevalt!

Dit was meer dan teleurstellend!

Groetjes
Famke

Aangezien we 15 aug op vakantie gaan hebben we besloten toch de turbo te
laten vervangen.
Sent: Tuesday, July 29, 2008 11:43 PM
Subject: RE: Turbodruk te hoog

Hallo Famke,

Ik denk niet dat ik zo'n bedrag zomaar zal gaan uitgeven.
Ook denk ik niet dat de turbo echt kapot is.
Uit inmiddels diverse internet naspeuringen ben ik erachter dat als het niet
de vacuümslangen zijn en niet de regelklep dan is zeer waarschijnlijk het
verstelmechanisme van de geleideschoepen op de turbo vast gaan zitten door
roetvervuiling. Hiervoor hoef je geen kompleet nieuwe turbo, reinigen van
dit schoepensysteem is genoeg.
Als de turbo zelf defect zou zijn, door bijv. mechanische beschadiging ja
dan heb je pech maar zeker in mijn geval is de turbine zelf nog perfect
anders kon ik niet het probleem hebben dat de laaddruk te hoog is.
Alleen het systeem dat de laaddruk regelt hapert.

Nu vond ik op internet een firma die zonder demontage schoonmaak spul hebben
dat je in je luchtinlaat moet spuiten.
http://www.abconprodukten.nl/N_frame.ht ... dukten.nl/
Reiniging voor Turboproblemen

Tevens hier nog enkele links naar sites waar e.e.a. over de vervuiling van
de schoepen wordt verteld.

http://www.technologie-entwicklung.de/G ... turbo.html
Techniek VTG
http://community.dieselschrauber.de/con ... php?t=2992
Testen VTG
http://community.dieselschrauber.de/vie ... 33&start=0
Turbo open en probleembeschrijvingen

Succes en veel sterkte bij het nemen van de 'juiste' beslissing.

Groetjes,
Remy

Verzonden: dinsdag 29 juli 2008 8:00
Onderwerp: Re: Turbodruk te hoog

Hoi Remy,

Na een 2e check bij mijn eigen garage kreeg ik te horen dat ik ee neiuwe
turbo nodig heb.... kosten 1.760,00 incl. btw!

Ik ga toch nog even voor een 2e mening naar een andere vw dealer...
en ik heb op internet een adres gevonden dat turbo's reviseert...
MasterTurbo

Een turbo is een verfijnd stukje techniek.
Snelle ruilservice
Turbo’s reviseren is dan ook een vak voor specialisten. Het moet goed
gebeuren, door vakmensen en met professionele apparatuur. MasterTurbo heeft
één core business: turbo’s. Daar weten we alles van en daarvoor hebben we
alles in huis.
MasterTurbo biedt een professionele ruilservice voor defecte turbo’s.
U ontvangt van ons een nieuwe, of gegarandeerd perfect gereviseerde en
geteste turbo en levert het defecte exemplaar bij ons in. u hoeft niet te
wachten op de revisie. De nieuwe turbo kunt u de volgende dag* al inbouwen.
Wij hebben permanent een ruim assortiment nieuwe en reeds gereviseerde turbo’s
op voorraad.
*Mocht het gewenste type niet uit voorraad leverbaar zijn, dan krijgt
uw turbo voorrang.


Officieel distributeur

MasterTurbo is distributeur van de turbomerken K-Warner, BWA-Schwitzer
en Hitachi-Warner. Deze merken zijn onderdeel van Borg Warner Turbo Systems.


----- Sent: Tuesday, July 15, 2008 6:15 PM
Subject: RE: Turbodruk te hoog

Hallo Famke,

Van het onderzoek naar mijn auto zal je tot medio augustus niets horen want
mijn auto, en de rest van mijn gezin, staat nog in Zuid Frankrijk op mijn
vakantie-adres. Zelf ben ik nml. zondag terug gevlogen om hier nog 3 weken
te werken. Vlieg 2 augustus terug en ga dan eens een stevige analyse doen
van mijn probleem.

Via internet ben ik inmiddels erachter dat er een aantal oorzaken kunnen
zijn nml.
- geknikte of lekke vacuumslangetjes naar de vacuumdoos die de turbo
versteld.
- defecte c.q. versleten vacuumregelklep (zgn. N75)
- roetafzetting op de turboregelschoepen waardoor de verstelling niet of
moeilijk gaat en de regeling te traag werkt.
- vervuilde turbodruk opnemer.

De roetafzetting in de turbo schijnt redelijk eenvoudig te reinigen zijn met
een schoonmaakset (kosten €80,=) van de firma Abcon zie
http://www.abconprodukten.nl/N_frame.ht ... dukten.nl/

Wat dit spul gaat doen met mijn roetfilter onder mijn auto weet ik nog niet.
Voordat ik dit spul ga gebruiken ga ik grondig zoeken naar de andere
mogelijke defecten (een regelklep N75 kost ook 2 getallen voor de komma).

Ik kom 16 augustus terug van vakantie incl. sleurhut en ik hoop tegen die
tijd wel te weten waar ik het probleem moet zoeken.

Dus alle info voordat ik weer naar Z. Frankrijk vertrek is welkom.
Een nieuwe turbo lijkt me niet nodig en onnodig duur, hooguit een grondige
schoonmaakbeurt bij een gespecialiseerde firma.

Groetjes,
Remy
Verzonden: dinsdag 15 juli 2008 7:35
Onderwerp: Re: Turbodruk te hoog

hoi,

Ik ga 28 juli weer naar de garage.
Laat jij het ook nog verder nakijken?
Misschien is het wel een mankement van de serie 2003/2004.
Volgens mij ben jij nr 3... er staat toch nog iemand die een zelfde
mankement had? die moest een nieuwe turbo maar dat viel bij hem in de
garantie....
Zou hier een modificatie voor zijn???

Nou ja, ben benieuwd wat jij gaat doen.

groet
Famke
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Re: vermogen verlies, turbodruk te hoog, turbo stuk!!

Bericht door jw t5 121 »

hopelijk heb je er wat aan


mijn t5 had ook een te hoge turbo druk bij 30000km puur door te weinig gebruik.

achteraf bleek dat de turbo niet eens stuk was
enkel de ring waar de variabele schoepen op zitten was geoxideerd (roest vorming)
zodat de schoepjes blijven hangen

voor mij was het al te laat om zelf actie te ondernemen. (toen zat er al een andere turbo op) en de "oude" afgevoerd.

als ik de uitlaat pijp had gedemonteerd en wd 40 of een andere roest oplosser in de turbo had gespoten een nacht laten in weken

de turbo vervolgens met een turbo cleaner (innotec heeft een goede Cleaner) http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN

maar deze lost geen roest op.


bij turbo's van de t5 breken ook vaak het asje

regel ventiel kan ook de oorzaak zijn
Afbeelding
molb
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2008, 17:46

Re: vermogen verlies, turbodruk te hoog, turbo stuk!!

Bericht door molb »

Remy,

Ik heb reeds geruime tijd problemen met mijn turbo. Alleen met de caravan de berg op nadat ik terug heb geschakeld van 5 naar 4 gaat hij in de noodloop. De dealer kan het probleem niet met zekerheid vaststellen. Wel al vanalles geprobeerd (nieuw luchtmassmeter, slangen turbo nagekeken, turbo schoon gemaakt, turbo klepje vervangen). De dealer geeft nu aan de met 99% het de turbo zou kunnen zijn. Ik heb na heel veel slechte ervaring geen vertrouwen meer in de dealer en wil graag een second opinie. Zou jij de gegevens van het bedrijf in Drenthe kunnen doorgegeven?

Alvast bedankt

Bob
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: vermogen verlies, turbodruk te hoog, turbo stuk!!

Bericht door stijnh »

heb vorige maand in de garage geholpen bij het vervangen van een turbo bij een t5(200.000km)

moet je weten wat er was?

het boutje waarmee de schoepen van de inlaatzijde op het asje zit was er gewoon af en dat is er door gedraaid :ie :ie :ie

je moest die schoepen eens zien, en de speling op dat asje :ie
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
edward.burggraeve
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 jul 2007, 14:07
Locatie: Neeritter

Re: vermogen verlies, turbodruk te hoog, turbo stuk!!

Bericht door edward.burggraeve »

Hallo stijnh,of evt andere T5ers

Ik heb een T5 uit 2003 met 325000km op de klok(85pk).
Bij mij valt ook het vermogen weg na enige kms. rijden.
Hij rijdt nog wel +/- 100km/pu ,maar met wienig tot geen kracht.
Wil soms nog wel 110km/pu rijden ,echter bij een steiging van wegdek valt ie terug naar 85km/pu .
Als ik de motor uitzet en weer start ,dan gaat ie weer als vanouds tot de volgende x-kms.
Heb de LMM + brandstoffilter(voor de zekerheid) al vervangen.
Echter het probleem is er nog steeds. ?
Als het de turbo is, is het vervangen dan eenvoudig????
grtz Ed. :T54LIFE :driveT5
Edward.Burggraeve
Georgsdorf/DE
0031.6.23357766
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: vermogen verlies, turbodruk te hoog, turbo stuk!!

Bericht door robindekeiser »

edward.burggraeve schreef:Hallo stijnh,of evt andere T5ers

Ik heb een T5 uit 2003 met 325000km op de klok(85pk).
Bij mij valt ook het vermogen weg na enige kms. rijden.
Hij rijdt nog wel +/- 100km/pu ,maar met wienig tot geen kracht.
Wil soms nog wel 110km/pu rijden ,echter bij een steiging van wegdek valt ie terug naar 85km/pu .
Als ik de motor uitzet en weer start ,dan gaat ie weer als vanouds tot de volgende x-kms.
Heb de LMM + brandstoffilter(voor de zekerheid) al vervangen.
Echter het probleem is er nog steeds. ?
Als het de turbo is, is het vervangen dan eenvoudig????
grtz Ed. :T54LIFE :driveT5

Als het je turbo is, is het vervangen ervan niet lastig. als je een beetje handig bent kan je dit zelf nog wel.

gr, Robin

p.s. ga toch eens bij iemand langs die verstand heeft van 1.9tdi motoren om te kijken wat er precies aan de hand is.
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Plaats reactie