Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ineens heel sporadisch moeilijk schakelen

vragen over de T4
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

ineens heel sporadisch moeilijk schakelen

Bericht door stijnh »

nu de bus juist prima rijd een ander probleem (was voor de aanpassingen ook al , dus geen verband)

voordat ik jullie weer lastig viel heb ik eerst het forum wat uitgepluist maar geen 100% gelijkaardig verhaal gevonden

het is soms mogelijk dat als je naar eerste wil dat dit gewoon niet gaat, soms ook derde
het is wel sporadisch

het volgende is allemaal getest bij stilstand

nu zat ik eens te testen en blijkt dat er ergens iets blokkeert dat je de de schakel hendel niet meer naar voor krijgt (niet in mechanisme maar wel in bak want aan het mechanisme zie ik niets en is weer volledig gesmeerd)

na wat in achteruit 5e ,.... schakelen kon ik ineens niet meer in 1e en ook niet meer in 3e, later gelijkaardig niet meer in 2e en niet meer en 4e
het lijkt alsof iets die richting blokkeert want het komt niet voor bij 1 versnelling maar bij alle versnellingen in dezelfde richting

als een versnelling geschakeld wordt, wordt er eerst gesynchroniseerd en dan pas geschakeld en vergrendeld
nu lijkt het alsof hij synchroniseert maar niet wil schakelen dus dacht ik de tandkransen passen staan niet juist om te schakelen maar als het in eerste niet lukt lukt het in 3 e ook niet (zo bij 2 en 4 ook)

kan het dan niet aan de vergrendeling liggen?
dat is dacht ik een kogel die in den gaatje valt , juist?!?(weet niet of het bijt4 ook zo is) , is dat voor 1,3 dezelfde en voor 2,4 dezelfde?
dan zou het kunnen dat het daar blokkeert

5e gaat altijd moeilijk bij stilstand ,is dit normaal?

zou het kunnen dat de koppeling niet goed ontkoppeld?

even een stukje uit een ander probleem dat ik gevonden heb
Roger B. schreef:klinkt een beetje alsof je koppeling niet helemaal vrij komt en daardoor je prise-as ietwat blijft aandrijven, hierdoor blijft de bak "op spanning" staan en schakelt ie erg moeilijk naar een gang.

lucht in koppelingscircuit?
is dit voorgaande (dat op spanning blijven) ook het geval wanneer de motor niet draait , of maakt het dan niet veel uit?


oei mijn uitleg is blijkbaar wat lang geworden
hopelijk nog verstaanbaar en niet TE onoverzichtelijk

ik hoor wel wat jullie denken

mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ineens heel sporadisch moeilijk schakelen

Bericht door Multivan Generation »

Stijn,
check het schakelbolletje net bij de versnellingsbak eens, of dit nog juist zit?
Anders eens de afstelling van de pook en dat systeem naar voren toe eens checken op een juiste afstelling.

Als laatste zou het een bak revisie kunnen betekenen in het allerslechtste geval
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ineens heel sporadisch moeilijk schakelen

Bericht door Pascal-141 »

Je moet dat testen tijdens het rijden , niet bij stilstand .
Waarschijnlijk zal alles wel vlotter schakelen bij het rijden , ipv bij stilstand.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: ineens heel sporadisch moeilijk schakelen

Bericht door stijnh »

Pascal-141 schreef:Je moet dat testen tijdens het rijden , niet bij stilstand .
Waarschijnlijk zal alles wel vlotter schakelen bij het rijden , ipv bij stilstand.
ja dat wel maar rijdend gebeurd het zelfde alleen niet zo frequent

bij stilstand zou je toch ook gewoon moeten kunne schakelen of niet?

je wil schakelen en dan ineens geraak je niet verder of je moet hem erin stoempen maar dan nog denk ik dat je hem niet verder krijgt
als je eerst een andere versnelling schakelt kan het wel lukken

als de info klopt die ik heb zou er een vergrendeling zijn die er van buitenaf ingedraaid zit die alles moet kunnen vergrendelen

er is niet veel te vinden over die vergrendeling

morgen eens kijken of die vergrendeling in het echt ook te zien is
er zijn zo veel soorten bakken
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: ineens heel sporadisch moeilijk schakelen

Bericht door stijnh »

Multivan Generation schreef:Stijn,
check het schakelbolletje net bij de versnellingsbak eens, of dit nog juist zit?
Anders eens de afstelling van de pook en dat systeem naar voren toe eens checken op een juiste afstelling.

Als laatste zou het een bak revisie kunnen betekenen in het allerslechtste geval
heb het systeem als eens nagekeken en gesmeerd maar ik kijk morgen nog eens naar dat bolletje/ dat bolletje beweegt toch alleen bij bij keuze links en recht van de pook
de andere richting is toch via die andere stang?

dat mechanisme aan de bak is moeilijk te zien te bereiken want er zitten heel veel leidingen boven

aan bak revisie willen we nog even niet denken :wjw
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: ineens heel sporadisch moeilijk schakelen

Bericht door René »

Als de motor niet draait, schakelt ie altijd wat lastig. De tandwielen staan immers stil en jij probeert de vertandingen die niet recht tegen over elkaar staan in elkaar te drukken. (met geweld lukt uiteindelijk alles, maar dat was de insteek niet.)

Je zult zien dat als je stil staat sommige versnellingen wel gemakkelijk pakken en andere niet. Bij draaiende motor zal dit nog beter gaan, immers zullen de tandwielen makkelijker in elkaar grijpen. (synchroonmes ringen)

René
FastFWD
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 mar 2008, 23:52

Re: ineens heel sporadisch moeilijk schakelen

Bericht door FastFWD »

Koppelingcilinder onder dashboard gaar? Klinkt iig vrij bekend
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: ineens heel sporadisch moeilijk schakelen

Bericht door stijnh »

Berrie en Rene schreef:Als de motor niet draait, schakelt ie altijd wat lastig. De tandwielen staan immers stil en jij probeert de vertandingen die niet recht tegen over elkaar staan in elkaar te drukken. (met geweld lukt uiteindelijk alles, maar dat was de insteek niet.)

Je zult zien dat als je stil staat sommige versnellingen wel gemakkelijk pakken en andere niet. Bij draaiende motor zal dit nog beter gaan, immers zullen de tandwielen makkelijker in elkaar grijpen. (synchroonmes ringen)

René
@René: volledig mee een maar eenmaal je stilstaand schakelt in een bepaalde versnelling en je haalt hem er weer uit dan moet hij er toch gemakkelijk weer ingaan want dan staan de tandwielen toch goed?
bij 5e is dit niet het geval, is dit normaal dat die moeilijk blijft gaan zelfs al heb je al eens geschakeld (motor uit en stilstaan)

rijden zou inderdaad alles beter moeten gaan maar het rare is dat hij meestal schakelt als niets en soms wil hij in de helft niet of moeilijk verder (deze morgen nog gereden en weer hetzelfde)
dit is het geval bij alle versnellingen en is plots begonnen
dus vermoed ik dat het aan het schakelmechanisme in de bak ligt , schakelas? denk dat het die is waar een veerbelaste kogel opzit die versnellingen vergrendeld

moest 1 versnelling niet meer werken zou het kunnen komen dat iemand gekrascht heeft in die versnelling maar het is ineens in allemaal

iemand al zo'n bak opengelegd?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ineens heel sporadisch moeilijk schakelen

Bericht door Multivan Generation »

ik neem even aan dat er een EWB bak onder zit?
ja is open geweest bij mij,
om te passen voor grotere tandwielen voor de 5de versnelling
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: ineens heel sporadisch moeilijk schakelen

Bericht door René »

Ik zou het schakelmechanisme eerst eens lekker verwennen met wat smeerspul, doet vaak wonderen hoor.

René
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: ineens heel sporadisch moeilijk schakelen

Bericht door stijnh »

Multivan Generation schreef:ik neem even aan dat er een EWB bak onder zit?
ja is open geweest bij mij,
om te passen voor grotere tandwielen voor de 5de versnelling
het is een DUJ
schakelmechaniek is wel dezelfde

heb jij de schakelas/ schakelmechanisme ook gedemonteerd? of alleen de zijkant losgemaakt voor de tandwielen van de 5e versnelling?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: ineens heel sporadisch moeilijk schakelen

Bericht door stijnh »

Berrie en Rene schreef:Ik zou het schakelmechanisme eerst eens lekker verwennen met wat smeerspul, doet vaak wonderen hoor.

René
bedoel je met schakelmechanisme alle stangen en koppelingen van aan de pook tot aan de bak?
dit is al rijkelijk gesmeerd
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: ineens heel sporadisch moeilijk schakelen

Bericht door René »

ja, die bedoel ik, oke, dan kan dat het niet zijn.

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ineens heel sporadisch moeilijk schakelen

Bericht door Multivan Generation »

ik denk dat het een afstellingsprobleem is..
In je Elsa staat uitvoerig vermeld hoe je dat kunt checken.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: ineens heel sporadisch moeilijk schakelen

Bericht door stijnh »

Multivan Generation schreef:ik denk dat het een afstellingsprobleem is..
In je Elsa staat uitvoerig vermeld hoe je dat kunt checken.. :knipoog
bedoel je een intern afstellings probleem in de bak of extern aan de pook?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie