Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

welke versnellingsbak voor caravantrekker ?

vragen over de T5
snowman
Berichten: 112
Lid geworden op: 17 jan 2007, 22:06
Locatie: Apeldoorn

welke versnellingsbak voor caravantrekker ?

Bericht door snowman »

Ik heb plannen om mijn t4 komend jaar in te ruilen voor een gebruikte t5.
Mijn keuze is gevallen op de 174 pk uitvoering omdat die lekker sterk is om een caravan mee te trekken maar ik vraag me af of ik een automaat of een handbak zal nemen.
Hebben jullie misschien advies of tips ?
:ikrij
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: welke versnellingsbak voor caravantrekker ?

Bericht door Donald4Motion »

Als je iets wilt doen aan chiptuning dan zou ik niet voor een automaat gaan.
Heb je er geen behoefte aan dan voldoet zo'n automaat ook natuurlijk.

Ik heb zelf nog een standaard MV met 174PK en ben met een 8,11meter lange en 2,47meter breede caravan naar portugal gereden
en moet zeggen dat ik niet vaak terug hoefde te schakelen.
Koppel genoeg zeg maar.

Een automaat is is niet zwakker of sterker dan een handbak zolang je h'm niet chipt.

Het is meer een persoonlijke keuze denk ik :toppie
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: welke versnellingsbak voor caravantrekker ?

Bericht door Guus NLB »

Een automaat met koppelomvormer is per definitie altijd in het voordeel als trekker. Dit omdat het koppel in de eerste versnelling ongeveer nog eens wordt verdubbeld bij het wegrijden.

Wel is het zo dat de koeling van de bak/omvormer toereikend moet zijn. Vroeger was het dikwijls zo dat automaten een (veel) lager gewicht mochten trekken dan een handbak. Tegenwoordig heeft vrijwel elke automaat een extra oliekoeler waardoor het max. aanhangergewicht meestal gelijk is aan dat van de handgeschakelde versie. Zo ook de T5.
Voor de 174pk geldt een max. van 2.500 kg.

Ik rijd regelmatig met zo'n 2.500-2.700 kg. Dat trekt ie makkelijk. Heb ooit eens per ongeluk (verkeerde gegevens op vrachtbrief) met ong. 3.700 kg gereden van Alkmaar naar Turnhout. Ook dat trok ie nog maar dan gaat 't wel traag uiteraard.
Met caravan van 1350 kg naar/door Oostenrijk en Zwitserland, ook passen, gaat beter dan welke andere auto die ik daarvoor gebruikte waaronder dikke Omega's MV6 3.0i.
tvanhoek
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jan 2008, 19:15

Re: welke versnellingsbak voor caravantrekker ?

Bericht door tvanhoek »

Ik rij zelf een t5 4 motion(hand geschakeld) met 174 pk met een caravan hobby 560 kfm deze is 2,5 meter breed weegt 1600 kg

Wij hebben deze zomer verschillende bergpassen gehad gewoon top ik kan niet wachten op de wintersport want dan gaan wij ook weer weg met de caravan.

Handgeschakeld of automaat ik denk dat het persoonlijk is

Kijk eens op http://www.caravantrekker.nl/
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: welke versnellingsbak voor caravantrekker ?

Bericht door ferry395 »

HOI ik heb ene multivan 174 pk handgeschakeld .
Ik rij met een caravan ( tabbert totale lengte incl dissel 9 meter ) en ledig gewicht van 1680 kg met lading ongeveer 2000kg.
Ik heb hem gehaald uit benidorm en vloog door de bergen heen,maar denk dat de volgende wel een automaat word.
Het is gewoon een persoonlijke questie.

Succes en gr ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: welke versnellingsbak voor caravantrekker ?

Bericht door Donald4Motion »

Betreft dat een automaat dubbel vermogen heeft met optrekken klopt niet helemaal.
Het koppel dat uit eindelijk aan de wielen wordt gegeven zal zo goed als gelijk zijn.

:yingyang
snowman
Berichten: 112
Lid geworden op: 17 jan 2007, 22:06
Locatie: Apeldoorn

Re: welke versnellingsbak voor caravantrekker ?

Bericht door snowman »

bedankt voor jullie reacties
ik wil de komende tijd gaan proefrijden met beide versnellingsbakken om te zien wat mij het beste bevalt.
ik heb een keer gereden met een 174 pk t5 met handbak en het viel me toen op dat de koppeling slecht te doseren viel en dat daardoor het doorschakelen niet echt vloeiend verliep.
is dat bij allemaal zo of had ik gewoon een lastig exemplaar ?
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: welke versnellingsbak voor caravantrekker ?

Bericht door Donald4Motion »

Ik kon het zo slecht vinden met de bak en koppeling dat ik h'm zelfs in de verkoop heb gehad na 1,5maand.
Ik moet zeggen dat het wel even wennen is, maar het went :wjw

De VW koppelingen vindt ik zelf belachelijk slap. Je moet h'm een beetje als een benzine motor rijden.
Het moment tussen oppakken en volledig losgekoppelt ligt te ver uit elkaar :gif

Maar alsnog, het went :toppie
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: welke versnellingsbak voor caravantrekker ?

Bericht door Guus NLB »

@S4Rs
1. Het ging er niet om of je persoonlijk een automaat of handbak wilt of niet, maar of de ene geschikter is om een aanhanger mee te trekken als de ander.

2. Niet het vermogen maar het koppel wordt wel degelijk ongeveer verdubbeld aan de voorwielen.
Wil jij met de handbak een zware aanhanger vanuit stilstand wegtrekken zul je meer toeren moeten maken en/of de koppeling langer moeten laten slippen. De automaat trekt bij een lager toerental prima weg juist door die koppelomvormer. Dat de slip in een koppelomvormer zorgt voor vermogensverlies, zeer veel extra warmte enz. is een ander verhaal. Mede daarom zit er een lock-up op de hogere versnellingen.

3. Als je heel veel op de snelweg zit (zonder file) met je aanhanger, maakt het natuurlijk niet veel uit. Zit je veel in de stad, binnenwegen en/of file's, is een automaat echt veel prettiger
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: welke versnellingsbak voor caravantrekker ?

Bericht door Donald4Motion »

Dus je bedoelt dat een automaat bij 1000toeren(of1500) al 400Nm heeft en een handbak pas bij 2000toeren?

Dat je met een handbak wat meer moet spelen met koppeling en gas is logisch, maar dat is ook mede omdat je ook vaak zonder rijdt. Als je altijd met een kar erachter rijdt wordt zelfs het vele slip en gas geven normaal.

De vermogens afgifte is bij een automaat of handbak gewoon hetzelfde, alleen een automaat past het natuurlijk netjes af voor je.
en die handbak (die niet het fijnste is) vraag om gereden te worden als een benzine wagen, dus veel gas en slip.


correct me if i'm wrong.
ronconnie
Berichten: 56
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:43

Re: welke versnellingsbak voor caravantrekker ?

Bericht door ronconnie »

ik heb zelf een multivan aut. met 174 pk en gelukkig geen chip haha,

als ik met mn caravan van 2000 kg rij en ik trek volgas op dan draait de motor direct ong. 2200 toeren
en de slip zit dan in de koppelomvormer,dus dan heb je meer koppel door het bijbehorende toerental.

de motor heeft gewoon net zoveel koppel als een handgeschakelde versie,alleen door de slip en de omvormer begin je gelijk met het hoge koppel te sleuren aan je hut.

dit kan ook met een geoefende kopplingsvoet maar dan zit je wel heel snel zonder koppeling.

en ik wil echt geen t5 zonder automaat :wjw

groet,

ron.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: welke versnellingsbak voor caravantrekker ?

Bericht door Guus NLB »

Sorry, maar jullie weten niet precies hoe een koppelomvormer werkt.
Ten eerste gaat het niet om het koppel van 400 Nm maar om het koppel aan de wielen. Dit is natuurlijk véél hoger, ook in 6.
Door zijn constructie verdubbelt de koppelomvormer het koppel van de motor bij het wegrijden bijna, daarmee het koppel aan de wielen ook .

Als er mensen zijn die 't beter weten, ok. Zal ik o.a. mijn diploma 1e monteur niet verdiend hebben...
Kijk ook eens op caravantrekker.nl daar staat o.a. ook uitgelegd WAAROM een T5 zo'n goeie trekker is: door zijn 6 relatief korte versnellingen.

Overigens, VW geeft wel op dat het maximaal aanhangergewicht per 1.000 mtr dat je hoger bent 10% omlaag gaat. Als je dus 2.500 kg mag trekken, is dat op 2.000 mtr nog "slechts" 2.000 Kg. Houdt ook rekening met het maximum treingewicht. Als je auto al het max. weegt mag je echt geen 2.500 kg meer trekken !!!

Omdat de T5 een hele grote oliekoeler op de automaat toepast, geven ze geen verschillende specificaties voor automaat of handbak.


Ron rijdt trouwens altijd 200 dus die heeft koeling zat :zwaai
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: welke versnellingsbak voor caravantrekker ?

Bericht door harry t5 191 »

Guus,
Het volgende heb ik geleerd:
Maar dat was vroeger,er kan dus het een en ander veranderd zijn!

: de lage versnellingen verlagen het toerental van de motor maar verhogen het koppel dat naar die wiel gaat. En de hoge versnellingen verhogen het motortoerental maar verlagen het koppel. Dit brengt ons bij het begrip overdrive. Overdrive duidt op overbrengingsverhoudingen kleiner als 1, hierbij draait de aandrijfas dus sneller als de motor. Bij huidige auto’s zijn de ovedrive versnellingen 5e en 6e, soms ook 4e.

6 de versnelling ook meer koppel aan de wielen? :ie Ben het vaak met je eens maar nu even niet.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
ronconnie
Berichten: 56
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:43

Re: welke versnellingsbak voor caravantrekker ?

Bericht door ronconnie »

guus,

het max treingewicht van mijn multivan is 5200 kg.

leeggewicht is 2200 kg
daarbij opgeteld 2500 kg aanhangwagen gewicht maakt 4700 kg dus nog 500kg laadvermogen over.

lever je diploma maar in en laat je TRANSPORTERTJE maar bij de vakgarage onderhouden :zwaai

groet,

ron.
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: welke versnellingsbak voor caravantrekker ?

Bericht door Henk250 »

ronconnie schreef:guus,

het max treingewicht van mijn multivan is 5200 kg.

leeggewicht is 2200 kg
daarbij opgeteld 2500 kg aanhangwagen gewicht maakt 4700 kg dus nog 500kg laadvermogen over.

lever je diploma maar in en laat je TRANSPORTERTJE maar bij de vakgarage onderhouden :zwaai

groet,

ron.
Ik vind dit antwoord een beetje kleinerend,en bijna beledigend.
Je vergeet dat er veel mensen een hobby van hun T4 en T5 hebben gemaakt,en elkaar in hun
mening zouden moeten respecteren.
Het is niet verwonderlijk dat er mensen afhaken of gewoon geen input meer geven als dit soort antwoorden
de hoofdlijn gaan vormen.
Voor mij is het duidelijk een stuk minder plezierig geworden de laatste jaren hier op WjW, en ik kom hier ook
steeds minder,door dit soort uitlopende topics.
De mening van Guus wordt door anderen en mij wel op de juiste waarde geschat,en gewaardeerd.

Lever je diploma maar in.
Transportertje.
Vakgarage.

Waar kom je vandaan,de kleuterschool???

:nuts :nuts

Bij chatcity heb je speciale chatrooms voor mafkezen,misschien iets voor jou?

:T54LIFE
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Plaats reactie