Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camper: Vast dak of hefdak?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Camper: Vast dak of hefdak?

Bericht door PJJ-65535 »

Beste forumleden:
Advies gevraagd:

We gaan een T4 ombouwen naar camper, voor't dak hebben we de mogelijkheid voor een vast dak en voor een hefdak.

Natuurlijk kan ik zelf een aantal voor en nadelen bedenken, (opbergruimte, tol op franse wegen, parkeergarages goed of te hoog etc.)

Graag advies over de aspecten:


* Sterkte en stijfheid: Leverte een hefdak een minder "stijvere" wagen en is dit merkbaar in rijgedrag en/of veiligheid?

* Windgevoeligheid: Is een (opbouw) vast dak substantieel windgevoeliger? (In Zeeland waait het vaker harder)

* Prijs: Ik kan op internet weinig vinden over concrete prijzen van beide opties, (wel een forumlid met een goede DHZ beschrijving). Adviezen over goede inbouwstations ook prima.

* Zijn er verder ervaringen met Doe Het Zelf, bijvoorbeeld met Duitse parallel import?


Zijn er onder ons ervaringsdeskundigen die dit willen delen? Bjvoorbeeld die beiden gehad hebben of een Tx omgebouwd hebben en iets gemerkt hebben van windgevoeligheid, afgenomen stijfheid e.d.?

Het project gaat sowieso uitgevoerd worden, vast of hef, en de foto's en ervaringen natuurlijk op dit forum.

Grtz & Thnx,

Pieter.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Camper: Vast dak of hefdak?

Bericht door Roger B. (11)61 »

het lijkt me dat een hefdak minder inbreuk doet op de stijfheid van de carrosserie dan een hoog dak, bij een hefdak blijft een deel van het originele dak ongewijzigd, bij een hoog dak gaat het hele dak eraf denk ik. (als ik me tenminste even een T4 met hoog dak en extra hoge achterdeurtjes voor de geest haal dan is het originele dak daar achteraan gewoon WEG en is het dak verhoogd en de deuren zijn ook hoger).

Hoor van een mede-forummer dat een westfalia vast-hoog-dak het zelfde verstevigings frame heeft al een hefdak, dan zou je dus weinig verschil merken lijkt me

Een hoog dak zal ook zorgen voor een hoger brandstofverbruik door hogere luchtweerstand.

Als je de kou in wil met de camper lijkt een hefdak weer nadeliger omdat je dan met dat doek zit dat natuurlijk weinig bescherming tegen koude bied. Een vast hoog dak zal zeker als het ook nogeens geisoleerd wordt, veel meer bescherming tegen koude geven.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Camper: Vast dak of hefdak?

Bericht door bartt4 »

vast dak heeft meer opbergruimte. meer weertstand in de wind minder makkelijk parkeren hoger verbruik wind gevoeliger tis net wat je persoonlijk handiger vind en wat je wil doen met je camper. ik gewoon paddestoel hefdakje maar tja wij zijn maar met ze 2en en hebben zo ruimte genoeg.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Chiel
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2007, 08:50
Locatie: Woudrichem

Re: Camper: Vast dak of hefdak?

Bericht door Chiel »

Voordeel vast dak, als je er voor kiest ook boven te kunnen slapen, is dat je er in kan slapen zonder dat mensen :politie dat zien.
Is in een stad of als je ergens anders staat waar je niet mag overnachten handig.
Hoog vast dak; als je de camper alleen voor vakanties gebruikt, doen! Als je 'm ook dagelijks gebruikt zou ik het niet doen.

Suc6
Chiel
Chiel 1040
Gebruikersavatar
guust-flater
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
Locatie: spijkenisse

Re: Camper: Vast dak of hefdak?

Bericht door guust-flater »

Heb zelf een hoog dak. Van minder stijfheid ten opzichte van een gewoon (staal dak) heb ik nooit wat gemerkt. Als je hem alleen gebruikt voor vakantie is het ideaal voor bergruimte omdat deze met hefdak schaars is. Enige nadeel wat ik hiervan ondervonden heb is dat bij volle belading, dus ook boven, hij een beetje topzwaar wordt. Maar als je op vakantie bent ben je meestal vrij ontspannen en hoef je niet zonodig met 120 door een haakse bocht. :ikrij
Mac
Berichten: 769
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:26
Locatie: Raalte

Re: Camper: Vast dak of hefdak?

Bericht door Mac »

Het is maar net wat je wilt,(ook wat je er voor over hebt) als je veel ruimte wilt, 'n hoog dak.
Heb 'n klein dakje zelf gemaakt, zijn met z'n tweeén, hebben ruimte zat.
Voordeel van hefdak(je) is, geen extra luchtweerstand, parkeer garages,ed. ook bij de meeste ferry's val je dan nog in het goedkopere tarief.(telt bij ons ook mee)
It's not what you buy
It's what you create.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Camper: Vast dak of hefdak?

Bericht door bartt4 »

Mac schreef:Het is maar net wat je wilt,(ook wat je er voor over hebt) als je veel ruimte wilt, 'n hoog dak.
Heb 'n klein dakje zelf gemaakt, zijn met z'n tweeén, hebben ruimte zat.
Voordeel van hefdak(je) is, geen extra luchtweerstand, parkeer garages,ed. ook bij de meeste ferry's val je dan nog in het goedkopere tarief.(telt bij ons ook mee)
was bij mij ook de doorslag
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper: Vast dak of hefdak?

Bericht door Multivan Generation »

PJJ-65535 schreef:Beste forumleden:
Advies gevraagd:
We gaan een T4 ombouwen naar camper, voor't dak hebben we de mogelijkheid voor een vast dak en voor een hefdak.
Natuurlijk kan ik zelf een aantal voor en nadelen bedenken, (opbergruimte, tol op franse wegen, parkeergarages goed of te hoog etc.)
Graag advies over de aspecten:
* Sterkte en stijfheid: Leverte een hefdak een minder "stijvere" wagen en is dit merkbaar in rijgedrag en/of veiligheid?
* Windgevoeligheid: Is een (opbouw) vast dak substantieel windgevoeliger? (In Zeeland waait het vaker harder)
* Prijs: Ik kan op internet weinig vinden over concrete prijzen van beide opties, (wel een forumlid met een goede DHZ beschrijving). Adviezen over goede inbouwstations ook prima.
* Zijn er verder ervaringen met Doe Het Zelf, bijvoorbeeld met Duitse parallel import?
Zijn er onder ons ervaringsdeskundigen die dit willen delen? Bjvoorbeeld die beiden gehad hebben of een Tx omgebouwd hebben en iets gemerkt hebben van windgevoeligheid, afgenomen stijfheid e.d.?
Het project gaat sowieso uitgevoerd worden, vast of hef, en de foto's en ervaringen natuurlijk op dit forum.
Grtz & Thnx, Pieter.
Allereerst groeten vanuit Oost-Zeeland :lach :lach

Ik ga eerst even van een Westfaliadak uit.
Die heb je in een aantal smaken,
een alkoofdak voor een korte wielbasis, hetzelfde voor een lange wielbasis, een hefdak voor een korte wielbasis, en een sportdak (halfhoogdak met kastruimte).
Bij een westfalia dak is het inbouwframe voor de dakconstructie te versterken van metaal. De uitzaagmaat en het inbouwframe in voor een hefdak of een alkoofdak hetzelfde.. Althans zou staat het in de informatie die ik van Westfalia heb :knipoog

Andere merken zoals bijvoorbeeld Reimo en SCA en ook nog anderen, hebben vaak een versterkingsframe van polyester.

Een hefdak fullsize levert, als het inbouwframe goed geplaatst is, dezelfde stijfheid op als een gewoon origineel dak.
Hoe er wel rekening mee, dat er wat meer gewicht wat hoger in de auto komt, dus weggedrag wordt wel iets anders.

Windgevoeligheid bij een hefdak is vergelijkbaar met origineel, maar met een hoogdak wordt dit beduidend slechter.

Een vast slaapdak kun je al vinden voor rond de 900 euro in Nederland.
Hefdaken 2de hands is wat de gek er voor geeft.
Wil je een fullsize dak, of een korte kleinere versie, en bij een fullsize: wil je er dan in kunnen slapen of niet?

Als je wilt, kun je wel eens langskomen om te rijden, dan voel je zelf het verschil..
Ik woon 20 kilometer van Goes vandaan..

Je kunt me eventueel een mailtje sturen :knipoog

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Camper: Vast dak of hefdak?

Bericht door Coen220 »

Zelf heb ik een hoogdak (California coach)
Met windkracht zeven moet je het stuur wel stevig vasthouden, maar dat zal met een normale bus ook wel zijn, en je hebt natuurlijk ook nog de tussen oplossing halfhoog.
Leo 45 heeft deze , het is dan een tweepersoons camper met meer bergruimte boven in.
Het verbruik van mijn bus blijft ongeveer het zelfde ,alleen als ik boven de 100 kom dan gaat hij meer verbruiken, maar over het hele jaargenomen zit ik bijna altijd op het zelfde verbruik.

Groeten
Coen 220
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Camper: Vast dak of hefdak?

Bericht door Leo45 »

Even een opmerking van mij dus, ik heb een zogenaamd compactdak, met kastjes bovenin.
Direkt na aanschaf had ik als eerste verbazing dat het verbruik veel lager lag dan bij mijn vorige met hefdak. Dat was overigens een 1.9TD maar toch. Ik rij nu ongeveer 1 op 12,5.
De reden dat we een vast dak hebben is op te splitsen in een aantal kleine dingen.
1e) met een vast dak is het niet nodig om je spullen van laag naar hoog te verplaatsen immers er is bergruimte zat in het dak.
2e) veel minder gevoelig voor harde wind, handig als je zoals wij vaak naar Scandinavie en Schotland gaat.
3e) warmer/koeler, het dak is geisoleerd en daarom is het in de auto veel behagelijker, bij gebruik van je kachel stook je veel minder voor de mussen.
4e) is eigenlijk een afgeleide van 3, minder vochtig, tentdoek heeft de neiging altijd vocht door te laten en daar hebben we nu geen last van.
5e) tentdoek van een hefdak heeft niet het eeuwige leven na ongeveer 10 jaar, afhankelijk van het gebruik, kom je in de richting van vervanging. Als je veel in droge landen komt is het minder maar uiteindelijk slaat de slijtage toch door.
6e) minder lawaai in de auto, de boel is ook veel beter afgeschermd voor geluid.

Is er dan geen nadeel??
Jawel, de hoogte is lastig bij het zoeken naar een plekje om te parkeren, met een hefdak kom je een parkeergarage nog wel in met een hoogdak is dat bijna altijd onmogelijk.
Hogere tarieven voor bootovertochten naar Scandinavie en UK.

maar veel minder dan ik had verwacht is de wegligging daar heb ik eigenlijk weinig of geen last van de vorige 1.9TD of deze gaan even snel (of langzaam zo je wil) door de bochten.

Zou ik de volgende keer weer een hoogdak of compactdak nemen, beslist de voordelen zijn naar mijn idee groter dan de nadelen en dat zegt volgens mij genoeg.

Veel wijsheid bij je keuze

Afbeelding
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Camper: Vast dak of hefdak?

Bericht door PJJ-65535 »

Beste mede-Tx-Campers, Peter, Leo, Chiel, Guust, Mac, Coen en Bart,

Dank je wel voor de zeer bruikbare reacties.

Een aantal zaken zijn zeker naar boven gekomen waar wij niet aangedacht hadden:

- Geluidsdichtheid (Leo)
- Mogelijkheid van ook verstevigde vaste daken(Peter)
(ook via mijn neef die een omgebouwde ambulance heeft waar zelfs rolbeugels in gemonteerd zijn.
- De wel zeer brede keuze............... (allen)

Maar de belangrijkste is ook wel: Wil je dagelijks met een uitgebouwde wagen naar je werk rijden.
Oftewel: Wordt dit de wagen voor alledag-gebruik waar we ook mee gaan vakantie-reizen.... of... (?)

We moeten dagelijks over de stormvloedkering, en die is ter plaatse van de sluis fors hoog en met windkracht 8-9 schudde mijn vorige (veel lagere) Dodge-mini-van al behoorlijk. Optie: Niet gaan werken als't waait in Zeeland. :yes

Een paddestoeldakje valt voorlopig af (Mijn vrouw: gezins-situatie en-je-weet-nooit-wat-er-nog-komt.. en weet-je-wel-wat-je-allemaal-moet-meenemen... ;-) :yingyang

Overblijft;
- een full-size-hefdak met slaapmogelijkheid of
- een campactdak polyester zoals Leo heeft. (mooie wagen trouwens)

Onze keuze is dus ingedikt, onze zoektocht gaat langzaam en gestaag door.

Met dank en als er goede ideen zijn.... Graag !!

Pieter (&fam)

To be continued...
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Camper: Vast dak of hefdak?

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik rijd alweer 3 jaar camper (California 1999, 102 pk)
Met hefdak omdat het de enige auto is, dus ook voor dagelijks gebruik.
Gemiddeld 1 op 15. Tarief houderschapsbelasting 42 euro per maand, voor datzelfde bedrag aan houderschapsbelasting rijd je een Golf benzine.
Ben dus zeer tevreden :T44EVER
Plaats reactie