Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Import camper op grijs kenteken

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Jon Tarry
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:58
Contacteer:

Import camper op grijs kenteken

Bericht door Jon Tarry »

Hi allemaal,

Ik ben op zoek naar een 2e hands T4 camper en heb een mogelijke candidaat gevonden.

Ik heb een Westfalia model van '92 op het oog, afgelopen juli uit duitsland geimporteerd. Ik zie van de RDW gegevens dat 'ie als bedrijfswagen geregistreerd staat. Als leek zou ik verwachten dat een import een camper kenteken zou krijgen, toch?

Wat zijn de consequenties hiervan? Is dit normaal? Ik dacht dat je met een grijskenteken geen passagiers kon vervoeren? Je hebt ook nog de kwartaalregeling natuurlijk en dan wordt het een erg duur verhaal.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden...alvast dank,

Jon.
Jon.
“You might even gain that deepest of all satisfactions: knowing that your short time
here on this earth has been well spent, and that it mattered.” Jim Collins
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Import camper op grijs kenteken

Bericht door Multivan Generation »

een importcamper hoeft niet per definitie een geel kenteken auto te worden.
Volgens mij kun je kiezen..
Kan ook een beetje met zitplaatsen te maken hebben en gordelpunten, dat de invoerder/eigenaar er voor gekozen heeft om hem op grijs kenteken te laten zetten.
Misschien destijds ook wel met BPM-bedrag? :knipoog

Met grijskenteken mag je dus wel degelijk personen vervoeren, als het zogenoemde beschermde zitplaatsen zijn.

Wat staat er op het kentekenbewijs vermeld voor aantal zitplaatsen?

Kwartaal regeling houd in dat je van het jaar bedrag aan houderschapsbelasting maar een kwart moet betalen.
Ik betaal nu bijvoorbeeld voor een omgebouwde bus naar camper, 34 euro per maand ipv 114 euro per maand..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jon Tarry
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:58
Contacteer:

Re: Import camper op grijs kenteken

Bericht door Jon Tarry »

Ah, oh...zo leer je wat iedere dag :knipoog

Op de kenteken (volgens RDW site) staat er 4 zitplaatsen genoemd.

Ik snap wat je zegt over de kwartaal regeling, maar hoe wordt het bepaald of dat wel of niet kan? Ik neem aan dat dat slechts een keer bepaald word...daarmee bedoel ik als het nu geld, geld het voor altijd?

Grijs kenteken voor particulier kan deze regeling toch ook hebben?

Dank voor de hulp.

Jon.
Jon.
“You might even gain that deepest of all satisfactions: knowing that your short time
here on this earth has been well spent, and that it mattered.” Jim Collins
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Import camper op grijs kenteken

Bericht door Multivan Generation »

je kunt in aanmerking komen voor het kwart-tarief als je aan de fiscale inrichtingsseisen voor een camper voldoet.
Slaapplaats voor minimaal 2 personen,
stahoogte voor bepaalde afmetingen,
etc etc..

Kijk voor die eisen eens op de site van de belastingdienst..

http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-07.html
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jon Tarry
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:58
Contacteer:

Re: Import camper op grijs kenteken

Bericht door Jon Tarry »

Ja, de eisen ken ik inderdaad. Dit betreft een (voor mijn weten) originele Westfalia camper dus is dat geen probleem.

Er zijn dus geen andere nadelen van een camper op grijs kenteken voor particulier t.o.v. camper kenteken?

Ik wil gewoon er voor zorgen dat ik niet voor verassingen kom te staan als ik beslis deze te kopen. Er moet nog aardig wat gebeuren met deze camper wat uit een VW aankoopkeuring kwam (dank aan :wjw voor de aanbeveling!!) - complete uitlaat, fuseekogels, banden, handremkabel en banden (wsl zo'n 1500 a 2000 euro) - dat vind ik al genoeg onverwachte dingen!

Maar dan heb je wat...ik vond het wel super om te rijden, je wordt er zo relaxed van en het geeft je zo'n lach op je gezicht :ikrij

Jon.
Laatst gewijzigd door Jon Tarry op 24 nov 2008, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Jon.
“You might even gain that deepest of all satisfactions: knowing that your short time
here on this earth has been well spent, and that it mattered.” Jim Collins
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: Import camper op grijs kenteken

Bericht door Doka Driekus »

Als ik me niet vergis ben je, als je een grijs kenteken auto ombouwt naar camper, BPM verschuldigd. Bij een auto op geel kenteken is dit niet het geval.

Wij hadden vroeger op het werk een LT28 op geel kenteken. Daar zat al geruime tijd iemand op te azen omdat hij deze naar camper wilde omtimmeren. Het feit dat deze bus al op geel kenteken stond maakte hem extra aantrekkelijk.

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Jon Tarry
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:58
Contacteer:

Re: Import camper op grijs kenteken

Bericht door Jon Tarry »

Hi Erik,

Je verhaal klopt helemaal, maar dit betreft een originele Westfalia camper, dus ombouwen hoeft gelukkig niet meer...

Is het dan zo dat de BPM niet betaald is tijdens import en daarom op grijs kenteken? Dan hoeft er toch geen BPM betaald te worden als het op grijs kenteken staat? Dan vraag ik me af waarom niet iedereen dat doet? Ik zie addertjes onder het gras...of heb ik het mis?

Jon.
Jon.
“You might even gain that deepest of all satisfactions: knowing that your short time
here on this earth has been well spent, and that it mattered.” Jim Collins
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Import camper op grijs kenteken

Bericht door Coen220 »

Ik heb in 2001 een westfalia camper ingevoerd, en tijdens het keuren vroeg de keurmeester wat voor kenteken wil je fijtelijk ?
Ik zij dat het mij noormaal leek dat ik een geel kenteken zou krijgen , waarop hij andwoorde , nou dat gaat dan niet meer, ik ben al met de grijze bezig.
Ik vroeg hem toen of dat wat uitmaakte voor het kwart tarief,dat maakte niets uit het eennigste wat verschil maakte waren de platen volgens hem.
Ik rij er dus nu zevenjaar mee ,met kwarttarief en vier zitplaatsen vermeld ,en met de vermelding op het kenteken camper.

Hartelijkegroeten
Coen 220
Gebruikersavatar
Jon Tarry
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:58
Contacteer:

Re: Import camper op grijs kenteken

Bericht door Jon Tarry »

Hoi Coen,

Fijn om te horen...het verschil in platen zie ik zelf niet - deze heeft gewoon gele platen net zoals mijn auto? Vaag...

>> en met de vermelding op het kenteken camper.
Ahh, dat zie ik nu ook met deze - onder "inrichting" staat "kampeerinrichting" vermeld...I see. Vaag allemaal al de verschillende combinaties...je wordt er toch moe van!! :muur Ach, joh - houd ons scherp :nuts

Nou, in ieder geval zie ik nu volgens mij geen problemen meer :jumpklap Eerst nog even afspraken maken met de huidige eigenaar over de werk die moet gebeuren...

Dank iedereen voor de hulp...nog een stapje dichterbij...!

Jon.
Jon.
“You might even gain that deepest of all satisfactions: knowing that your short time
here on this earth has been well spent, and that it mattered.” Jim Collins
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Import camper op grijs kenteken

Bericht door Multivan Generation »

voordeel op grijs kenteken: er hoeft geen kat onder te zitten
Nadeel op grijs kenteken: je moet hoogstwaarschijnlijk wel aan de loadindex voor de banden voldoen (maar is dit een nadeel? --> gaat wel over veiligheid)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jon Tarry
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:58
Contacteer:

Re: Import camper op grijs kenteken

Bericht door Jon Tarry »

Multivan Generation schreef:moet hoogstwaarschijnlijk wel aan de loadindex voor de banden voldoen (maar is dit een nadeel? --> gaat wel over veiligheid)
Daar ben ik het volledig met je eens. Extra gewicht van Westfalia inrichting, passagiers, bagage en kogeldruk van een mogelijke aanhanger/caravan achter...daar heb je al aardig wat bij.

Dank voor de info.
Jon.
“You might even gain that deepest of all satisfactions: knowing that your short time
here on this earth has been well spent, and that it mattered.” Jim Collins
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Import camper op grijs kenteken

Bericht door bartt4 »

toevallig niet mijn oude kenteken van me groene bus he? want die rijd ook weer volgens de rdw
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Jon Tarry
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:58
Contacteer:

Re: Import camper op grijs kenteken

Bericht door Jon Tarry »

Nee, dit is in dit geval een nieuwe kenteken (bv. 12-abc-3) omdat het recentelijk geimporteerd is.
Jon.
“You might even gain that deepest of all satisfactions: knowing that your short time
here on this earth has been well spent, and that it mattered.” Jim Collins
Gebruikersavatar
Dehler_Bert
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 feb 2007, 00:03
Locatie: Delft

Re: Import camper op grijs kenteken

Bericht door Dehler_Bert »

John,

Ik heb de afgelopen jaren 4 keer een T4 camper uit Duitsland geimporteerd. Allemaal fabriekscampers (Dehler) . Ze werden altijd als bedrijfsauto (dus grijs kenteken) gekeurd, maar met de aantekening KAMPEERAUTO in het kentekenbewijs. Volgens mij moet (moest)? je de BPM ook bij "geel" kenteken auto's betalen. Voordeel van importeren als bedrijfsauto is dat de BPM wordt geheven over de nettoprijs van de auto, dus niet over de prijs van de kampeerinrichting. Dus dan kan je uitgaan van de nettoprijs van een kale bedrijfswagen! Ik probeerde altijd de meest kale uitvoering aan te wijzen als basis voor mijn camper.

Om in aanmerking te komen voor het kwarttarief zul je naderhand zelf bij de belastingdienst om vrijstelling moeten vragen, dat gaat niet vanzelf. Het formulier kan je downloaden op de site.

Succes, Bert
Gebruikersavatar
Jon Tarry
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:58
Contacteer:

Re: Import camper op grijs kenteken

Bericht door Jon Tarry »

Ahhh...interessante informatie, Bert. Dus als ik een T4 camper zelf gekocht heb moet ik meteen zo'n formulier downloaden en opsturen? Ik ging namelijk er van uit (presumption is the mother of all....) dat dit een 1-time actie was voor een camper.
Jon.
“You might even gain that deepest of all satisfactions: knowing that your short time
here on this earth has been well spent, and that it mattered.” Jim Collins
Plaats reactie