Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Veel problemen

vragen over de T5
Plaats reactie
Novice
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 dec 2008, 14:06

Veel problemen

Bericht door Novice »

Hey hallo,

Ik ben sinds een maand of twee T5 eigenaar. Het gaat om een gechiptunede (nu) 130 pk 4 cylinder dubbelcabine uit 2003 met 120.000 km. Ik gebruik hem alleen voor prive doeleinden.

Ik ben op zoek naar gemoedsrust: Ik dacht voor degelijkheid te gaan, maar kom er tot nu toe een beetje slecht van af.

Ik heb de auto van een particulier redelijk gunstig over kunnen nemen. Heb twee weken zonder problemen gereden en heb de auto daarna zijn 120.000 km beurt laten geven bij de dealer. Tevens met het verzoek de auto een check up te geven. Het volgende kwam aan het licht; de twee massa vliegwiel koppeling moest vervangen worden. De dealer heeft het gerepareerd met een hoop gekreun en gesteun.
Toen ik de auto terugkreeg had ie meer mankementen dan voor de reparatie. 1. het stuur stond scheef. 2. moest opnieuw uitgelijnd worden. 3. motorvermogen viel weg (er bleek een klepje gescheurd te zijn bij een slangkoppeling)

Wat nu nog dan;
1. Remmenlampje blijft voortdurend aangaan. De dealer heeft de blokken gechecked en die zijn nog OK. Na nog een keer het probleem te hebben gemeld, hebben ze een doorlusactie gedaan? waarna het niet meer voor mag komen.... tevergeefs!
2. Er blijft 70% van de tijd een (schuif)deur openstaan (op het display althans) Hierdoor blijft de binnenverlichting branden. Maar erger nog, de centrale deurvergrendeling werkt niet voor de schuifdeur. Alles is gecontroleerd, alle contactjes werken, geen draadbreuken, niks.
3. Ook mijn spiegelverwarming werkt niet... Las er meer over op het forum.
4. Er komt geen lucht uit de ventilatieopeningen in het dashboard (naast de radio). Op geen enkele stand.
5. Na herstel van het scheve stuur, loopt het stuur aan. Plastic op plastic.

Het klinkt misschien als peanuts, maar dit alles binnen twee maanden maakt me behoorlijk chagrijnig. Zeker nu ik het vertrouwen in de dealer een beetje verloren heb. Ik wil het vertrouwen in VW - met name T5 - niet verliezen.

Bedankt voor het lezen van mijn klaagmail
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Veel problemen

Bericht door Jeroen T5 204 »

Niet iedere dealer heeft verstand van zijn eigen produkt helaas. Dus ik zou gewoon eens een andere garage proberen.

Ben zelf ook naar een andere VW dealer gegaan na een hoop gezeik bij mijn eigen dealer waar ik de bus heb gekocht.
Tot nu toe ben ik een stuk positiever, wil dus wel eens helpen even ergens anders te kijken.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
thelan
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 feb 2007, 18:59

Re: Veel problemen

Bericht door thelan »

Hallo Novice.
Heb je tweemassa vliegwiel nog vergoed gekregen???

Thelan.
Novice
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 dec 2008, 14:06

Re: Veel problemen

Bericht door Novice »

Uhh! Nee! Althans, dat denk ik niet...

Ik heb de rekening nog niet gehad, maar de garage heeft me het bedrag wel voorgerekend.

Is dat dan uberhaupt een issue, het vergoed krijgen? Ik heb 'm particulier gekocht.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Veel problemen

Bericht door Kobus »

Het is een bekend, veelvoorkomend probleem en er zit een coulance op van 75% naar ik dacht. Het is mij toen voorgerekend en ik zou € 350 ex moeten betalen. Het bleek gelukkig onder de verlengde garantie te vallen.
stop the rat race
Novice
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 dec 2008, 14:06

Re: Veel problemen

Bericht door Novice »

Ok! M.a.w. ik kan dat nu dus alsnog aan de dealer voorleggen dat ik in aanmerking wil komen voor die 75% coulance? Dat zou wel heel mooi zijn....
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Veel problemen

Bericht door Kobus »

Niet geschoten is altijd mis!
stop the rat race
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Veel problemen

Bericht door Wim T4 935 »

Novice schreef:Ok! M.a.w. ik kan dat nu dus alsnog aan de dealer voorleggen dat ik in aanmerking wil komen voor die 75% coulance? Dat zou wel heel mooi zijn....
Coulance op een 2003 auto? :ie Laat de dealer ook eens lachen :bonk

Begrijp me goed, ik vind het erg vervelend voor je maar met enig speurwerk had je kunnen weten dat het 1e modeljaar van de T5 bepaald niet zonder problemen/kinderziektes was. Ik denk dat daar ook de oorzaak ligt van die lage prijs. Of de vorige eigenaar tegoeder trouw is en eerlijk is geweest over deze auto is voor mij maar zeer de vraag.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: Veel problemen

Bericht door appie »

Hoi Novice,

Remcontrolelamp en schuifdeur, massacontacten slecht. Deuren en remblokken controle zinloos. Alle massecontacten schoonmaken en goed vastdraaien. Deze zitten onder het dashbord, onder middentunnel en op de dwarsbalk van het dashbord (boosdoener)

Spiegelverwarming , als de draaiknop op de deur niet in het midden staat zijn de stuurdozen stuk, vind je dit een dure grap direct de draden aan de unit solderen.

Midden uitstromers doen het niet: er is een modificatie voor nieuw bediendeel stuurkabels etc. Maar ook een Appie oplossing, boor een klein gaat je in de kachelschuif onder het dashbord en monteer een trekveertje dit houd de kabel strak en opent de roosters. Reeds 4 personen na volle tevredenheid geholpen.

Daarna heb je een fijne bus!! En dat stuur is echt kneuzig van de dealer , stuur 1 tik naar links en klaar.
Neemt de bus!
edward.burggraeve
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 jul 2007, 14:07
Locatie: Neeritter

Re: Veel problemen

Bericht door edward.burggraeve »

Hoi novice,

Kun je mij vertellen welk klepje er precies gescheurd was,heb nml denk ik het zelfde probleem.Geregeld valt het vermogen weg,motor uitzetten en dan gaat ie weer tot de volgende 30km.
Dacht aan LMM + brandstoffilter,echter niet het geval.
Ik hoort het wel.
Grtz edward. :T54LIFE
Edward.Burggraeve
Georgsdorf/DE
0031.6.23357766
Novice
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 dec 2008, 14:06

Re: Veel problemen

Bericht door Novice »

Hey Wim: bedankt voor je opbeurende berichtje. Het zal wel die eeuwige vete zijn tussen T4 en T5 rijders. Maar "ALS" ik enig speurwerk had gedaan :blabla Ja en ALS m'n tante kloten had, was 't m'n oom geweest.

Appie: Ik heb even gekeken en weet nog niet of ik dat zelf moet gaan doen. Het is in ieder geval super dat je er een oplossing voor hebt gevonden. Misschien kan de dealer het voor me doen.
De dealer heeft inmiddels een nieuwe kabel besteld van de linker draagarm naar het dashboard - de kabel waar de ABS en remblokindikator samenkomen - en hem tijdelijk doorgelust en afgetaped.

Edward: Hoe ga ik dit uitleggen met mijn weinig technische achtergrond. Zoals jij het beschrijft is het denk ik precies hetzelfde als wat ik had.
Boven in de motorruimte, boven het motorblok, heb je een aantal wat dunnere slangen lopen. Rechts naast het kleppendeksel zit een aluminium unit, daarvandaan loopt een slang naar boven die zich vertakt naar links en naar rechts. Rechts gaat volgens mij naar de remunit en links naar een soort brandstof mengsel sensor unit. (daar waar die zwarte bol zit) Daar bij die vertakking, was die koppeling bij mij gescheurd. Volgens mij is dit slangensysteem niet meer dan een netwerk van sensoren, maar waardoor wel in het motormanagement een storing gegeven werd.
Misschien dat iemand met een wat meer technische achtergrond met deze info zegt; Oooh, dat is die en die slang en die en die koppeling. Je ziet hem i.i.g. zo zitten. Als je wilt kan ik zo bij de dealer navraag doen over de exacte benaming.

Succes....
edward.burggraeve
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 jul 2007, 14:07
Locatie: Neeritter

Re: Veel problemen

Bericht door edward.burggraeve »

Hallo novice,
Ik heb inmiddels alles nagekeken en het hele slangenstelsel + sensors vervangen(sloperij).
Echter het probleem is er nog steeds.
LLM + Brandstoffilter ook vervangen,bleek ook de oorzaak niet.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee en weet een oplossing.
Bij de dealer zeiden ze evt de turbo,of lambdasonde(zit volgens mij niet op de 63kw-19tdi) maar lijkt mij onwaarschijnlij,want hij doet het de eerste 80 a 100km sowieso goed.
En pas na zo'n afstand begint hij vermogen te verliezen.lijkt mij toch een sensor of wat ook.
Motor komt niet meer boven de 2500toeren.
Pas als ik de motor uitgezet heb,en ik start 'm weer dan is het vermogen erweer,rara wie weet wat???? :T54LIFE

grtz Ed.
Edward.Burggraeve
Georgsdorf/DE
0031.6.23357766
Gebruikersavatar
Tino
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:50
Locatie: Monnickendam

Re: Veel problemen

Bericht door Tino »

Het lijk mijn bus wel.....

Van dealers heb ik helemaal geen hoge pet vooral wat ze voor het geld doen (of niet doen) maar bij monteurs die op de bedrijfwagens afdeling werken zitten hele goeie.
Ik heb vroeger een V klasse 230TD gehad en allemaal drame ik heb een tijdje uit nood in een V 220 CDI gereden en nog meer drama, dus een T5 met wat problemen is voor mij al een verademing.

Mijn auto is ook van 2003 en heeft 180.000 km gelopen ik heb hem nu een week, hij is altijd bij de dealer in onderhoud geweeste als ik een auto koop vervang ik altijd alle vloeistoffen en filters en waterpomp en distributie, ik haal het bij de groothandel en een vriend van me heeft een garage en ik sleutel zelf ook een beetje dus het is nog te betalen.

Mijn problemen zijn lekkende keerringen in de Turbo hij rijdt wel gewoon maar er zit teveel olie, koppeling / druklager/ vliegwiel? de eerste 2 kan ik wel inkomen zoveel kilometers, maar het vliegwiel is wel erg snel vind ik, uit mijn roosters naast de radio en aan de zijkant komt ook geen lucht, en de stuurbekrachtegings pomp maakt een geluidje en dan bedoel ik niet bij volledige uitdraai. Ik las iets over coulance/modificatie. ?????
Mijn verlichting flikkert ook steeds ik lees iets over massa onder het dashboard is dat bijde zekeringen en heeft iemand daar een plaatje van.

Ik heb hem bij een handelaar gekocht en probeer van nog wat geld los te krijgen en als niets wil doen schakel ik mijn rechtsbijstand verzekering in toen ik hem kocht hoorde ik wel de geluiden maar hij had ook al 4 maanden stil gestaan ik dacht als ik de riemen vervang en de waterpomp vervang zal het wel weg zijn maar niet dus.

m.v.g. Tino
MENTHAL THEO
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 nov 2008, 18:11

Re: Veel problemen

Bericht door MENTHAL THEO »

Turbo vervangen.
Gebruikersavatar
Tino
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:50
Locatie: Monnickendam

Re: Veel problemen

Bericht door Tino »

Ja dat weet ik kost 600ex of bij Turbo hoet's
Plaats reactie