Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

onregelmatig lopen ABL diesel 1995

vragen over de T4
Plaats reactie
hschoonrok
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:09

onregelmatig lopen ABL diesel 1995

Bericht door hschoonrok »

Hallo heren,
Na het vernieuwen van mijn Dis riem heb ik waarschijnlijk de blunder begaan door de spanrol niet goed vast te zetten waardoor de riem er weer is afgelopen.
Schade een klepstoterbus kapot,daar ik bang was voor zuigerschade heb ik de kop eraf gehaald voor inspectie,hier geen verdere schade ontdekt alleen zaten er tussen de in en uitl klepzittingen scheurtjes(oud)240.00 km gelopen.
Nieuwe komplete kop gemonteerd,verstuivers overgezet met nieuwe hitteplaatjes alles weer op tijd gezet,pomp(5 mm boor)vliegwiel en nokkenas paralel,nieuwe spanrol,koelw pomp,riemen.
Nu loopt de motor stationair onregelmatig en trek ik de handel uit (koude start)dan loopt hij goed,met gas geven(rijdend) komt hij niet op toeren en doet net of hij op een paar cyl loopt.
Verder blouw/wit achtige rook,met stationair meer als met koude handel en ook meer bij gas geven onder belasting.
Zou het kunnen zijn dat de pomp na de nieuwe kop fijn moet worden afgesteld en/of ook de verstuivers,met de oude kop heb ik geen problemen van deze aard gehad ook niet met die scheurtjes.
Nu heb ik gister weer even gekeken naar het vliegwiel en dacht ik te zien dat het merk ongeveer 2 mm voor het merk op het huis staat,zou dit verschil al cruciaal kunnen zijn voor?
Vandaag moet ik ook nog kijken naar het brandstof filter of er evt water in zit.
Gaarne een sugestie van jullie,
Vriendelijke groet Hugo.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: onregelmatig lopen ABL diesel 1995

Bericht door bartt4 »

als je goed wil afstellen. merkteken vliegwiel precies op de streep!!.
Stripje in nokkenas onder klepdeksel
5mm boortje in pomp.
nokkenas wiel los draaien van de nokkenas. zit op conus. bout iets los draaien en tik geven op nokkenas wiel.
Dan nieuwe riem monteren nokkenas wiel vast draaien. controleren of alles inderdaad exact op tijd staat.
Iets rek in de oude en nieuwe riem dat verschil hef je zo op. Als goed is zit ook je brandstofpomp wiel met 3 boutjes vast en kun je die draaien tenopzichte van de pomp om de boel exact op tijd te krijgen.
Hoop dat je het begrijpt anders mal je me maar ff op b.vanzwol@chello.nl heb al diverse 1.9tdjes geopereerd
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie