Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

centrale vergrendeling: veel verschillende problemen

vragen over de T4
Plaats reactie
adriaanT4
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2008, 21:12

centrale vergrendeling: veel verschillende problemen

Bericht door adriaanT4 »

Beste mede T4 liefhebbers,

ik heb al een paar jaar veel plezier met m'n T4 uit 1996, maar de problemen met m'n centrale vergrendeling cq alarminschakeling worden steeds groter. Ik moet steeds 5 minuten extra tijd inplannen om m'n auto op slot te krijgen en m'n vrouw wel 10 minuten....

Vanaf dat ik hem heb moet ik meerdere keren met de afstandsbediening een signaal geven om alle deuren helemaal geopend te krijgen. Na 1 keer drukken op de afstandsbediening gaan meestal de palletjes van de sloten half omhoog en pas de tweede of derde keer gaan ze helemaal open. Ook op slot doen gaat wisselend. Meestal drie keer drukken maar soms beginnen ze ook te dansen: gaat de ene deur open en de andere deuren dicht en andersom.

Daar is nog mee te leven (mijn vrouw er wel veel moeite mee heeft, maar alles went, zelfs een vent), maar sinds maanden wil de achterklep helemaal niet meer open. Heel af en toe wil hij op de gekste tijden (ongeveer eens per twee maanden) wel open. Erg lastig omdat ik van binnenuit niet bij de klep kan als hij dicht is omdat ik er een camper van heb gemaakt. De sleutel werkt niet omdat er blijkbaar een ander slot in is gezet waar m'n sleutel niet op past.

Het laatste is nu dat het palletje bij de bestuurderskant vanzelf naar beneden valt en dan steeds op slot zit op momenten dat je er juist in of uit wilt. Kortom: het wordt steeds meer een toer om in en uit m'n heerlijke T4 te komen en dan heb je er tenslotte niet zoveel meer aan. Nu heb ik de indruk van het forum gekregen dat het laatste met een veertje in het slot te maken heeft en heb ik een mooie handleiding bij jullie gevonden hoe dat is te verhelpen. Maar wie heeft ervaring met al mijn andere slot-problemen??

Ik hoor het graag en ben je dankbaar voor alle bruikbare tips!
Adriaan
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: centrale vergrendeling: veel verschillende problemen

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi Adriaan, welkom op dit forum ! Ik denk vast dat er mensen zullen zijn die je kunnen helpen, heb zelf een T4 California model 2000 zonder centrale vergrendeling.
:T44EVER :zwaai
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: centrale vergrendeling: veel verschillende problemen

Bericht door GerJol 716 »

Heb je originele (af fabriek) centrale deurvergrendeling, of is dit later ingebouwd?
Mogelijk heb je met een kabelbreuk ergens in de kabelboom van de CV te maken.
Zijn er misschien toch in meer sloten de veertjes kapot?

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
adriaanT4
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2008, 21:12

Re: centrale vergrendeling: veel verschillende problemen

Bericht door adriaanT4 »

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik denk dat het geen originele centrale vergrendeling is omdat het in combinatie met een later ingebouwd alarm werkt, maar ik weet dat niet zeker.
Ik ga in ieder geval eens op zoek naar die veertjes en naar een kabelbreuk.

Hartelijke groet
Adriaan Oosterloo
PS leuk Jan Peter om hier weer eens een berichtje van je te ontvangen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: centrale vergrendeling: veel verschillende problemen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Een achteraf ingebouwd alarm kan ook gewoon op de originele CPV aangesloten zijn en zo je deuren openen en vergrendelen.

Als je de deur (bestuurders kant) met de sleutel van het slot doet en sluit, werkt het dan ook slecht of gaat het dan wel goed?

Als je het slot van de achterklep open hebt zou ik het cilindertje er even uithalen en daarmee naar een goede sleutel/sloten specialist gaan, die kan je cilinder ombouwen naar je gewone sleutel zodat je de achterklep ook altijd met de sleutel open kunt krijgen (stel je staat met lege accu en wil iets uit de achterkant pakken..)

Lijkt me een spannings/stroom probleem een kabelbreukje of slecht contact dus ergens.
Omdat alle sloten er last van hebben zou ik beginnen met de kabelboom van het bestuurdersportier
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
adriaanT4
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2008, 21:12

Re: centrale vergrendeling: veel verschillende problemen

Bericht door adriaanT4 »

Beste Roger,
bedankt voor je reactie.

Je bus ziet er overigens als een plaatje uit. Ik heb vrijwel dezelfde. (kleur type en bouwjaar zijn hetzelfde, de mijne is rond 2000 uit Dld geimporteerd en in mijn neus ziten 2 ronde kleine koplampen zoals je op je kleine fotootje hebt staan)

Goed idee om het slot om te laten bouwen, ik wisty niet dat dat mogelijk is. Weet je toevallig een adres in de regio Arnhem?

Wat betreft de CV: als ik de sleutel in de bestuurdersdeur omdraai gebeurt er niets met het CV systeem. Dat werkt alleen op de afstandsbedioening van het alarm.

H. groet
Adriaan
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: centrale vergrendeling: veel verschillende problemen

Bericht door Roger B. (11)61 »

adriaanT4 schreef:Beste Roger,
Je bus ziet er overigens als een plaatje uit. Ik heb vrijwel dezelfde. (kleur type en bouwjaar zijn hetzelfde, de mijne is rond 2000 uit Dld geimporteerd en in mijn neus ziten 2 ronde kleine koplampen zoals je op je kleine fotootje hebt staan)
Dankje, mijn bus is niet zo'n plaatje hoor :lach meestal redelijk vuil, de lak heeft hier en daar wat slechte plekken en komend voorjaar moet ik echt aan de gang tegen de roestduivel hier en daar...(net achter linker schuifdeur onderaan in die groef een grote plek, onder de ruit in de achterklep, naar binnen gebogen kantjes van de spatborden enzovoorts). De voorbumper is eens door de vorige eigenaar overgespoten, maar daar was ie niet zo heel goed in :muur En natuurlijk de diverse kleine deukjes en krasjes

Het plaatje links boven bij mijn postings is de neus zoals ie er nu uit ziet, de grotere foto's zijn eerder gemaakt voordat ik de angeleyes had.
adriaanT4 schreef:Goed idee om het slot om te laten bouwen, ik wisty niet dat dat mogelijk is. Weet je toevallig een adres in de regio Arnhem?
Pfft.. daar vraag je me wat, ik heb het vroeger eens laten doen na inbraakschade bij een auto waar geen sloten op sleutelnummer te bestellen waren, maar toen woonde ik in zuid limburg....

misschien bij Baptist (vlak bij de berenkuil) of anders kunnen die je wellicht vertellen waar wel.... Ik zou dan zelf de hang en sluitwerk specialist kiezen en niet de Enorm die iets verder aan de overkant zit (beide zijn van Baptist)
adriaanT4 schreef:Wat betreft de CV: als ik de sleutel in de bestuurdersdeur omdraai gebeurt er niets met het CV systeem. Dat werkt alleen op de afstandsbedioening van het alarm.
Ik denk dat je dan een achteraf ingebouwd systeem hebt, en daarbij acht ik de kans redelijk aanwezig dat de stelmotoren het probleem zijn, als je mazzel hebt alleen opnieuw afstellen, maar waarschijnlijk enige afdoende remedie vervangen (voor een paar tientjes koop je zo'n setje van 4 motoren op ebay) en als je technisch genoeg bent krijg je het ook nog wel zo werkend dat het ook via de sleutel kunt gebruiken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie