Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 vs California dilemma, dilemma,...

vragen over de T5
fapa
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 dec 2008, 13:51

T5 vs California dilemma, dilemma,...

Bericht door fapa »

hey mannen,

pffff wat een keuze ;-) ik sta op het punt mij terug een transporter aan te schaffen , tot een paar jaar geleden reed ik met een T4, en eenmaal je ervan geproefd heb.. dan wil je enkel maar... Tx'en :love

Maar zoals je al in subject kan zien , zit ik met een dilemma, een luxe probleem maar daarom niet gemakkelijker om knopen door te hakken.

Het dilemma dus :
Ofwel koop ik mij een nieuwe T5 LWB 2.5 4Motion volledig koetswerkkleur, cruise, velgen en nog x aantal leuke opties (wel geen airco) en doe ik de volledige inbouw zelf + hefdak,standkachel , maw een California nabouwen (dat neemt al gauw een 5 tal maand in beslag)

Ofwel koop ik mij een tweedehands California van een 2tal jaar oud, full option... want zo vind je ze meestal.. alleen geen 4motion dan

Waarom denk aan een 4Motion, ik parapente en zit veel in de bergen dus het leek me gemakkelijker :lach

Kostenplaatje :
eerste keuze nieuw : 33.000€ + 4000 slaaphefdak + 6000€ aan inbouw = 43000€
tweede keuze : verschillende tweedehands california's van een paar jaar oud met +/- 75000km voor die prijs


indien jullie zouden kunnen kiezen voor welke mogelijkheid zouden jullie gaan?

groeten,
Patrice
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: T5 vs California dilemma, dilemma,...

Bericht door hendrikus »

hier kan ik niet over oordelen qua rijden, aangezien ik T4 rijd. Maar waarom een nieuwe T5 transporter kopen zonder airco? Zoiets raak je nooit meer kwijt volgens mij.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: T5 vs California dilemma, dilemma,...

Bericht door Reny »

Als je hem zelf gaat bouwen loop je volgens mij zolang hij nog niet gekeurd als camper is wel tegen de volledige wegenbelasting aan.
Mijn camperdealer ruilt geen eigenbouw campers in (ook al is het met california onderdelen gedaan). Misschien ook een puntje om rekening mee te houden. Een originele heeft volgens mij een hogere marktwaarde dan een zelfbouw (tenzij je Peter, Berrie of René heet :lach )

Succes met je keuze :knipoog
fotogalerij 1120
fapa
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 dec 2008, 13:51

Re: T5 vs California dilemma, dilemma,...

Bericht door fapa »

hey mannen,

beide argumenten houden steek, de airco niet hebben en zelfinbouw is enkel interessant indien je er vanuit gaat dat je er mee blijft rijden... en niet meer zo verkoopt binnen de eerste tien jaar..

anderzijds gelden de volgende regels hier in belgië : je koopt een bestelwagen en schrijft hem in als lichte vracht of als camper en dus niet als personenvoertuig, dat scheelt hem toch snel 400€ een california kun je enkel als personenvoertuig inschrijven nieuw, maar blijkbaar kan het in duitsland en nederland anders of niet?
Hmm vraag me af als ik een voertuig als camper ingeschreven naar belgië haal als ik die dan ook nog kan inschrijven hier als camper?

hmm die wetgeving is me niet zo duidelijk :muur

en al een ganse dag zitten surfen op duitse sites, hmm daar kun je op het eerste zicht wel een interessant koopje doen, maar zoveel california's dat er te koop staan, allemaal van verhuurbedrijven? enig idee? :klappen

groeten,
Patrice
XAVIER
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2007, 17:21
Locatie: IZEGEM

Re: T5 vs California dilemma, dilemma,...

Bericht door XAVIER »

Hey Patrice,
een california word in belgie wel degelijk als camper/lichte vracht ingeschreven op voorwaarde dat hij slechts 4 gordels heeft en voorwieltractie dus de 4-motion california kan inderdaad niet als lichte vracht ingeschreven worden. de jaarlijkse rijtaks is € 128.00 als camper en geen biv en btw 100% aftrekbaar als ingeschreven als bedrijfsvoertuig.
anderzijds is het wel een fantastische auto ik heb een 174pk tip en ben super gelukkig mee, rij er elke dag mee, woon-werk en voor de zaak.

salut
xavier :driveT5
fapa
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 dec 2008, 13:51

Re: T5 vs California dilemma, dilemma,...

Bericht door fapa »

hey xavier,


thx ! das goed nieuws enerzijds, anderzijds snap ik niet waarom de 4motion niet als lichte vracht kan ingeschreven worden !?
had er net eentje gevonden in duitsland... :muur

groeten,
Patrice
XAVIER
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2007, 17:21
Locatie: IZEGEM

Re: T5 vs California dilemma, dilemma,...

Bericht door XAVIER »

patrice,
weet je nog enkel jaren geleden dat alle 4x4 als lichte vracht ingeschreven werden, daar hebben ze paal en perk aan gesteld, en zoals je weet in belgie zijn de wetten altijd hier of daar wat louche, wel in hun drang om alle 4x4 te treffen zijn de campers er ook onder gevallen, let wel een transporter, caravelle, of multivan met een scheidings wand kan wel in 4 motion als lichte vracht :bonk :bonk begrijpe wie begrijpe kan.

salut xavier
fapa
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 dec 2008, 13:51

Re: T5 vs California dilemma, dilemma,...

Bericht door fapa »

hallo Xavier,

ken je een garage in Belgie die california dealer is?
een garage waar ik eens kan gaan kijken en waar er eentje staat?

liefst omgeving gent antwerpen,

groeten,
Patrice
XAVIER
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2007, 17:21
Locatie: IZEGEM

Re: T5 vs California dilemma, dilemma,...

Bericht door XAVIER »

hey Patrice,

mijn dealer Tavernier in Zedelgem bij Brugge, heeft een tiental California's verkocht in het laatste jaar en half, normaal heeft hij er één in de toonzaal maar deze is nu ook verkocht en de nieuwe komt binnen 1a2 weken terug binnen. volgende week is het salon in brussel en daar staan er normaal gezien ook een paar tentoon deze worden na het salon aan interessante prijs verkocht. als je het ziet zitten om naar Brugge te komen kan je de mijne zien, maar laat vooraf iets weten.

salut :driveT5
xavier
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: T5 vs California dilemma, dilemma,...

Bericht door Rafke 108 »

@ fapa: van waar ben je ergens?

Bij mij in de buurt staan er ook verschillende.

Rafke-108
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
fapa
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 dec 2008, 13:51

Re: T5 vs California dilemma, dilemma,...

Bericht door fapa »

hey,

ik ben uit het gentse...
ga morgen eens gaan kijken naar kortenberg, vond nergens direct hier in het gentse of antwerpse een showroom waar ze een california hebben, laat staan dat de verkopers weten waar ze het over hebben.
Daar heb ik me de afgelopen tijd uitermate aan geërgerd :muur , een 2.5tdi met optionele ESP willen verkopen, de uitleg van 4Motion een ramp, dan weten ze nog niet wat wel of niet als lichte vracht kan ingeschreven worden.
Kortingen waar ze niets van snappen enz... :bonk
Je zou toch verwachten als je een wagen van +30.000€ koopt dat ze er iets van zouden afweten en toch iets meer moeite zouden doen, een grote grap, .. ik denk niet dat er al 1 garage van de 4 die ik gedaan heb geen fouten gemaakt heeft,... en maar 1 garage heeft mij iets aangeboden om te drinken.. mijn eigen garage dan nog nota bene...
Ik babbel liever met de technici ipv die salespraatjes van managers.... maar goed ik denk dat het eigen is aan de Tx liefhebbers dat ze iets technischere vragen stellen ;-)


dus showroom in het gentse of antwerpse of daartussen , ik zoek hem in het reflexzilvergrijs,

groeten,
Patrice
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: T5 vs California dilemma, dilemma,...

Bericht door Rafke 108 »

Ikzelf ben van Vlaams-Brabant (Hoeilaart) dus daar kan k jullie ni bij helpen...
De voorzitter van de autoclub hier heeft zich net zo een california aangeschaft en dat ziet prachtig in elkaar...
'k Hoop dat ze je bij d'Ieteren kunnen helpen want qua transporter-varianten staat daar niet echt veel vind ik...
Hou ons op de hoogte!
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
fapa
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 dec 2008, 13:51

Re: T5 vs California dilemma, dilemma,...

Bericht door fapa »

Hallo Xavier,

ik zou graag eens bellen met je als dat ok is,
kun je je nummer mailen naar patrice.fabry@gmail.com?

alvast bedankt,
groeten,
Patrice
fapa
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 dec 2008, 13:51

Re: T5 vs California dilemma, dilemma,...

Bericht door fapa »

ivm dieteren,

het was wederom niet wat ik ervan verwacht had, verkoper heeft mooi salespraatje, maar dat is niet aan me besteed ik weet dat je ermee kan kamperen ik weet dat je erin kunt eten etc... , de simpele vragen lukten nog wel, maar standverwarming was volgens hun absoluut een optie, ???? :muur standverwarmign op diesel? eh? eh? geen idee :bonk
en dan mocht ik geen technische vragen stellen want geen kat die er weet van had !
Twee batterijen, volgens hem : neen...

En er was 1 product manager aanwezig maar die had het te druk met de dikke audi klanten ;-)

zelf hadden ze er maar 1 staan, offroad grijs, leuk maar ik had toch een beetje meer diepgang verwacht , maar goed zoals wel vaker blijkt, een verkoper hoef je niets technisch te vragen en de technische mensen houden ze angstvallig op de achtergrond want zie dat ze iets zeggen dat niet in de verkoper zijn kraam past.

Zo heb ik ook 3 garages gedaan, gezegd dat ik een T5 4 Motion zonder tussenschot wou kopen om om te bouwen naar kamper en dusdoende in te schrijven als kamper, dat was volgens hen nooit een probleem, helaas ... als je het opzoekt dan weet je wel beter.

Maw ze doen er niets voor aan om vertrouwelijk over te komen..

Dan duwen ze mij in de armen van de punktlichkeit van de duitsers.. die weten wel te antwoorden als je ze een vraag stelt, en ze zijn hmmm stukkkkkeeennnnnnn goedkoper :jumpklap

to be continued
XAVIER
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2007, 17:21
Locatie: IZEGEM

Re: T5 vs California dilemma, dilemma,...

Bericht door XAVIER »

hey patrice,

in belgie kan je enkel de california comfort of beach kopen. de beach is een versie zonder keuken blok en met optioneel hefdak. de comfort heeft instelbare standverwarming, elektro-pneumatisch hefdak, geen twee maar drie batterijen, allemaal standaard.

salut
xavier
Plaats reactie