Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EDS

vragen over de T5
Plaats reactie
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

EDS

Bericht door Rico »

Hoi!

Stel je de volgende situatie voor: Je staat met je caravan achter de auto op een camping. Het gras waarop je staat is zeiknat, zelfs blubberig. Je probeert met je T4-tje van z'n plek te komen, maar het gaat niet lukken, hoe voorzichtig je ook doet, één van de voorwielen spint, het andere doet niks (vanwege het differentieel).

Dan kun je het besluit nemen om een T5 aan te gaan schaffen met 4-Motion. Eigenlijk hadden we dat besluit ook al genomen, maar in de folder van de T5 zag ik dat ook de voorwielaandrijver, als je die uitrust met ESP, een elektronisch sperdifferentieel (EDS) heeft. In principe zou dit al meer dan voldoende kunnen zijn. :driveT5

Wie heeft ervaring met een 130pk/174pk T5 (al dan niet gechipt) met de caravan er achter op nat gras met ESP/EDS?

Groet,

Rico :driveT4
Gebruikersavatar
ron philippo
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: EDS

Bericht door ron philippo »

Als je het geld er voor kan missen, zou ik voor de 4motion gaan.
Het systeem werkt écht zeer goed.
Tevens is het ook een stukje veiligheid.
Ook het doorslaan van de voorwielen met de caravan erachter is dan verleden tijd.
Ook blijft alles (nu 4 jaar) probleemloos werken.
Ook al krijgt het bij mij af en toe goed op zijn donder.
Denk ook even goed na over de optie van een 100% sper op de achteras.
Toen ik de mijne kocht, was de prijs daarvoor zo belachelijk laag, dat je gek was als je het niet meteen meenam.
Later inbouwen is een duur grapje.

Gr.Ron
T30 Sportline
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jan 2008, 18:54

Re: EDS

Bericht door T30 Sportline »

ik heb een 130 pk 4-motion.. en hij doet het perfect.. ik meestal achter een aanhangwagen met kraan (totaal 2500 kg) achter me aan rijden, maar de 4-motion doet goet zn werk :lach
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: EDS

Bericht door Rico »

4-motion blijft zeker een optie. Maar ons budget staat geen nieuwe toe, dus moet het tweedehands. En kijkend op internet naar gebruikt, dan is het aanbod mager. Vaak zijn de bussen dan ook superluxe, leren bekleding b.v., wat voor ons helemaal niet nodig is. Het eerste wat er namelijk gebeurd is dat de stoelen worden vervangen door onze huidige ASS-stoelen, en een evt. dubbele cabine eruit wordt gehaald.....
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: EDS

Bericht door Danny »

Als een 4 motion te duur is dan is dit misschien een optie :toppie

Afbeelding

hoe vaak rijd je trouwens een caravan van het gras??? om daarvoor een 4 motion te kopen, nu ja ieder zijn ding maar heel België rijd ook vol met 4x4's jeeps, pickups en weet ik veel wat maar of dat nou echt nodig is ....?
Iedereen doet natuurlijk waar ie zin in heeft maar de 4 motion is wel errrrrg duur.

ik zou gewoon een beetje uitkijken waar ik me parkeerde :knipoog

:bonk
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: EDS

Bericht door Rico »

Eeehhmm, op 99% van de campings sta je op het gras. En als je net als wij juist in voorjaar of najaar op vakantie gaat, dan wil het nogal eens een erg natte boel zijn. Ik ben het prijstechnisch helemaal met je eens, een 4-motion is gewoon prijzig. Als ik het ook afkan met voorwielaandrijving en een elektronisch sperdifferentieel, dan is dat een prima alternatief. Behalve de aanschafprijs, is een 4-motion ook duurder qua brandstof en als er meer aan zit, kan er ook meer stuk. Dus ik zie de voordelen ook wel, maar ook de nadelen.

Rico
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: EDS

Bericht door Danny »

I know, ik reed onlangs een Vito 4wiel aangedreven en moet zeggen dat het super lekker reed,...'t trok de paardentrailer zo uit de drab en reed er zonder bokkensprongen mee weg...

't kost je natuurlijk een rib uit je lijf zo'n ding

groeten Danny :jump
Gebruikersavatar
henkiepenkie
Berichten: 307
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:40
Locatie: ruinen
Contacteer:

Re: EDS

Bericht door henkiepenkie »

Rico schreef: Ik ben het prijstechnisch helemaal met je eens, een 4-motion is gewoon prijzig.

Rico

vanaf een 12.000 heb je in duitsland al een t5 4motion,
http://www.autoscout24.de/Details.aspx? ... bu&asrc=fa
iets duurder, deze,
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=bpu1tsex1drl
van deze is gemakkelijk een dubb.cab. te maken,
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=bo4xrpgw1fkl

of in nederland gewoon deze, 2ton op de teller, 14000 ex btw is zo,n 18800 incl.
http://www.autotrader.nl/bedrijfswagen/ ... l=11&pos=1

heb je een bedrijf, kun je van deze prijzen ook nog eens de mwst/btw aftrekken, heb je netto hele leuke prijsjes.
en invoeren stelt niets voor.
zoek maar eens op dit forum



groetjes,



henk
T30 Sportline
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jan 2008, 18:54

Re: EDS

Bericht door T30 Sportline »

Je moet er wat voor over hebben.. niet alleen in de gras maar ook op normale wegdek heb je voordelen van een 4-motion, denk maar eens bij optrekken of een natte wegdek.. je laat andere T5 achter je liggen :ikrij
SanderS
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 nov 2008, 15:06

Re: EDS

Bericht door SanderS »

Ik baalde dan ook dat een 4-motion niet leverbaar is icm automaat. Anders was het dat zeker geworden ivm rijden in gras.
Plaats reactie