Ik heb een vraagje over de Egr-buis.
Ik ga, als het beter weer is, mijn egr afdichten maar kan ik hem niet weg laten
en dan afdichting. Het resultaat blijft dan toch het zelfde?
En als de buis niet weg kan moet ik de egr-buis aan beide kanten afdichten of
kan het ook aan 1 kant?
Erik , het is net wat jij wil ??
Als je de EGR aan de bovenkant afdicht is dit voldoende en het gemakkelijks.
Maar wel met een RVS plaatje (+/- 2 mm en twee pakkingen).
Ik weet niet of dit ook voor een T4 van toepassing is, maar bij sommige motoren zal het totaal verwijderen van de ERGklep opgemerkt worden door de motorelectronica als zijnde kabelbreuk (er hangt niets aan de draadjes die aangestuurd worden) Er zijn ook motoren waar elfs het bewegen van de klep middels een sensor gecontroleerd wordt. Over een T5 heb ik vernomen dat helemaal afblinden bij latere modellen ook storingsmeldingen geeft, daar moet een klein gaatje in het plaatje gemaakt worden (meen 8mm)
Het alleen afdoppen van de buis zorgt dat vrijwel elke controle door het management resulteerd in de waan dat de EGR wel werkt. Daarom laat men de boel zitten en dicht alleen de buis af.
Andere reden om de EGR niet te verwijderen is de APK, als een motor een EGR hoort te hebben maar deze er duidelijk niet op zit heb je kans dat een overijverige keurmeester moeilijk gaat doen, een plaatje valt niet op, en wordt meestal nieteens gezien.
Afdoppen aan één kant is voldoende, dan kan er geen uitlaatgas meer in je inlaat komen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
maak een plaatje wat precies op maat is zodat het niet uitsteekt dan is bij een eventuele
apk als er een mierenneuker keurt er niks van te zien dat die is afgedicht.
Erik , als vloeibare pakking gebruik , dan ENKELT aan de buiskant die na je uitlaat gaat. Deandere kant de orginele pakking , als deze er nog knap tussen uit krijg en anders een nieuwe kopen (deze kan je ook zelf maken ).