Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
slecht starten.....
slecht starten.....
4cyl diesel 1900 en slechte koude start:
voorgloeilampje brand enige tijd
moet een tijdje doorstarten voor hij aanslaat, als ik mijn koudestarthulp gebruik gaat het nog moeizamer.....(lijkt wel of ie dan verzuipt)
gloeispiralen zijn in maart 2002 vervangen. zouden deze het van de ene op de andere dag kunnen laten afweten? of is relais 102 defect (kan ik dat meten??)
Als hij eenmaal loopt, loopt ie prima.
Wie o wie biedt goede raad.......
voorgloeilampje brand enige tijd
moet een tijdje doorstarten voor hij aanslaat, als ik mijn koudestarthulp gebruik gaat het nog moeizamer.....(lijkt wel of ie dan verzuipt)
gloeispiralen zijn in maart 2002 vervangen. zouden deze het van de ene op de andere dag kunnen laten afweten? of is relais 102 defect (kan ik dat meten??)
Als hij eenmaal loopt, loopt ie prima.
Wie o wie biedt goede raad.......
Re: slecht starten.....
Adri , het zijn toch wel je gloeipitten die slecht zijn . Heb dit ook gehad met een 1900 d passat , toen waren de gloeipitten 2 jaar oud.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Re: slecht starten.....
Dan is bijna 7 jaar nog niet zo gek???koos 890 schreef:Adri , het zijn toch wel je gloeipitten die slecht zijn . Heb dit ook gehad met een 1900 d passat , toen waren de gloeipitten 2 jaar oud.
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: slecht starten.....
Adri jij hebt er als het goed is geen relais 102 erin zitten, dit is nl. voor de 2,4 l 5 cilindermotor AAB en AJA.
Als het goed is heb je relais 104 erin zitten voor het gloeien.
Heb je ook de zekering bij de accu gecontroleerd? ( 60 Ampere )
Gerard
Als het goed is heb je relais 104 erin zitten voor het gloeien.
Heb je ook de zekering bij de accu gecontroleerd? ( 60 Ampere )
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Re: slecht starten.....
Heb ff gekeken zit bij mij relais 102 in !!!!!!.......
Als ik het kontakt inschakel gaat voorgloeilampje branden en klikt het relais.....
die dikke zekering bij de akku is heel. Is dat relais te testen/meten?
heb net even bij tips&trucks gelezen hoe de gloeibougies te vervangen...dat is evt wel zelf te doen.
Kan nu ivm mijn werk de auto niet missen (heb geen zin om een uur te fietsen Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr)
Als ik het kontakt inschakel gaat voorgloeilampje branden en klikt het relais.....
die dikke zekering bij de akku is heel. Is dat relais te testen/meten?
heb net even bij tips&trucks gelezen hoe de gloeibougies te vervangen...dat is evt wel zelf te doen.
Kan nu ivm mijn werk de auto niet missen (heb geen zin om een uur te fietsen Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr)
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: slecht starten.....
Dan is het toch bouwjaar afhankelijk met de 1900 diesel, jij hebt geen 1.9 TD met ABL motor?
Vanaf 1998 zit er in ieder geval relais 104 in bij de 1.9 TD ABL.
Ik heb even een tekst copy voor je uit ten HagenStam technische handboeken hoe je de gloeiers kan testen.
Volkswagen Transporter 1990-2001 6. Dieselbrandstofsysteem 6.2.7 Gloeibougies controleren
Aanhaalmoment in Nm (kgf.m)
Gloeibougies 30 (3,0)
Testvoorwaarden
- motor koud;
- accu goed geladen;
- spanning op elke gloeibougie minimaal 11,5 volt.
Controleren (test 1)
- Sluit een inductiestroomtang aan op de toevoerkabel naar de gloeibougies.
- Gloei normaal voor, start de motor en laat deze stationair draaien.
- Controleer de stroomsterkte tijdens het nagloeien (circa 2 minuten), u moet bij de 1X-motor circa 40 A aflezen. Bij de ABL-motor is dit circa 32 A. Indien deze waarde lager is, ga naar test 2.
Controleren (test 2)
- Verwijder de toevoerkabel en de stroomrail.
- Sluit een testlampje op de pluspool van de accu aan.
- Zet de meetpen van het testlampje achtereenvolgens op elke gloeibougie.
- Indien het lampje brandt, is de gloeibougie in orde.
- Brandt het lampje niet, dan is de gloeibougie defect en dient vervangen te worden.
Let op! Verbrande gloeistiften zijn dikwijls het gevolg van verstuiverstoringen. Een dergelijke schade wordt niet door een gebrek in of aan de gloeibougie veroorzaakt. Indien u een dergelijke gloeibougie aantreft, is vervanging van de gloeibougie alleen niet voldoende. De verstuivers dienen op druk en afdichting gecontroleerd te worden.
Let op! Bij de motorcode ABL is een voorgloeisysteem gemonteerd dat ingeschakeld wordt door de portierschakelaar. Het voorgloeien begint automatisch nadat het bestuurdersportier gesloten is. de gloeibougies zijn hierop aangepast en hebben een kegelvormige punt. De nieuwe gloeibougies kunnen ook in wagens met het 'oude' gloeiconcept worden ingebouwd. De 'oude' gloeibougies kunnen echter niet in een wagen met het nieuwe gloeiconcept worden ingebouwd.
Gerard
Vanaf 1998 zit er in ieder geval relais 104 in bij de 1.9 TD ABL.
Ik heb even een tekst copy voor je uit ten HagenStam technische handboeken hoe je de gloeiers kan testen.
Volkswagen Transporter 1990-2001 6. Dieselbrandstofsysteem 6.2.7 Gloeibougies controleren
Aanhaalmoment in Nm (kgf.m)
Gloeibougies 30 (3,0)
Testvoorwaarden
- motor koud;
- accu goed geladen;
- spanning op elke gloeibougie minimaal 11,5 volt.
Controleren (test 1)
- Sluit een inductiestroomtang aan op de toevoerkabel naar de gloeibougies.
- Gloei normaal voor, start de motor en laat deze stationair draaien.
- Controleer de stroomsterkte tijdens het nagloeien (circa 2 minuten), u moet bij de 1X-motor circa 40 A aflezen. Bij de ABL-motor is dit circa 32 A. Indien deze waarde lager is, ga naar test 2.
Controleren (test 2)
- Verwijder de toevoerkabel en de stroomrail.
- Sluit een testlampje op de pluspool van de accu aan.
- Zet de meetpen van het testlampje achtereenvolgens op elke gloeibougie.
- Indien het lampje brandt, is de gloeibougie in orde.
- Brandt het lampje niet, dan is de gloeibougie defect en dient vervangen te worden.
Let op! Verbrande gloeistiften zijn dikwijls het gevolg van verstuiverstoringen. Een dergelijke schade wordt niet door een gebrek in of aan de gloeibougie veroorzaakt. Indien u een dergelijke gloeibougie aantreft, is vervanging van de gloeibougie alleen niet voldoende. De verstuivers dienen op druk en afdichting gecontroleerd te worden.
Let op! Bij de motorcode ABL is een voorgloeisysteem gemonteerd dat ingeschakeld wordt door de portierschakelaar. Het voorgloeien begint automatisch nadat het bestuurdersportier gesloten is. de gloeibougies zijn hierop aangepast en hebben een kegelvormige punt. De nieuwe gloeibougies kunnen ook in wagens met het 'oude' gloeiconcept worden ingebouwd. De 'oude' gloeibougies kunnen echter niet in een wagen met het nieuwe gloeiconcept worden ingebouwd.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Re: slecht starten.....
Mijn bus is van '94 1.9D motorcode zou dan 1x zijn...
Mooi bedankt..... ga daar maar eens mee stoeien.......
Mooi bedankt..... ga daar maar eens mee stoeien.......
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: slecht starten.....
Die van mij starte een paar week geleden ook slecht.Nieuwe pitten er in .Toen bleek dat de verbindingsstrip [koperen] ook dusdanig geoxideerd was dat hij slecht contact maakte.
Schoon geschuurd en sindsdien start hij weer als vanouds.1.9/TD 1999 abl motor
Dick
Schoon geschuurd en sindsdien start hij weer als vanouds.1.9/TD 1999 abl motor
Dick
Groetjes Dick 1076
Re: slecht starten.....
Heb ik gedaan...maar is het probleem niet.... heb er een lamp op aangesloten en die brand als ik voorgloei... Ben maar even langs de garage gegaan die meten alles maandag door en nemen dan aktie dus dat komt wel goed.j.d.hukema schreef:Die van mij starte een paar week geleden ook slecht.Nieuwe pitten er in .Toen bleek dat de verbindingsstrip [koperen] ook dusdanig geoxideerd was dat hij slecht contact maakte.
Schoon geschuurd en sindsdien start hij weer als vanouds.1.9/TD 1999 abl motor
Dick
Re: slecht starten.....
Startprobleem voorbij.................. 2 van de 4 gloeiboegies kapot, alle 4 vervangen......... 1 tik en ij loopt weer.
(Zonder rekening ........slechts 80 euro )
(Zonder rekening ........slechts 80 euro )
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: slecht starten.....
:klappen
Plakje friese koek bij de koffie om het te vieren?
Egbert
Plakje friese koek bij de koffie om het te vieren?
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: slecht starten.....
De koek is bijna op.............................
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: slecht starten.....
Blijft er alleen maar droog brood over adri. Maar hou ook je deurcontact goed schoon als hij inderdaad daar op voorgloeid.
Dick
Dick
Groetjes Dick 1076
Re: slecht starten.....
Dick, bedankt voor de goede zorgen................. maar die ''luxe'' heb ik allemaal niet
Gewone 1.9D maar ben er zeer tevreden mee
Gewone 1.9D maar ben er zeer tevreden mee
Re: slecht starten.....
Als goed is heeft een 1.9 die luxe wel hoor is waarschijnlijk ook een van de weinige luxe hahah de mijne had het ook
RUBBEREXPRESS