Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
D3W Ebespacherkachel
- annoyingthing
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
- Locatie: Voorne-Putten ZH
D3W Ebespacherkachel
Goeiedag mede forumbewoners,
Hij doet t dus niet mijn D3Wkacheltje zelfs nog geen kuchje om schoon te blazen
Na 2 dagen kouweklauwe te hebben gehaald en eindelijk dat kl te ding open gekregen de gloeibougie [a € 46,-]vervangen in de hoop dat dat de oorzaak was dat de kachel niet meer functioneerde.
Helaas dus .... dit heeft dus nog niet geholpen kortom verder zoeken.
Om bij het begin van dit Stroomschema te beginnen, de voeding en temp schakeling te kontroleren.
Nu zag ik in dit stroomloopschema op pagina 41/2 dat er een 2de zekering in zou moeten zitten maar waar???
Ik neem aan dat de S14 de zekering [nr.4] is die in je zekeringenkast onder je dashboardkast zit en dat de 2de zekering, de SB4 ergens in de kabel moet zitten alleen heb ik deze dus nog niet kunnen vinden.
De Temp.voeler, F38, heb ik zowel los als erin getest sóchtends vroeg dus geheid beneden de 3 graden.
Wat ik later las in een stukje was dat er rondom de gloeilkaars ook nog een soort van gaasje zat ter berscherming, hebben jullie deze ook eruit weten te krijgen en schoongemaakt tijdens het vervangen?
Dat zou nl ook nog een oorzaak kunnen zijn al lijkt het me dat je dan wel het schoonblazen van de kachel in het uitlaatje moet voelen.
Mijn vraag is dus; kan iemand mijn dus verders op weg helpen om de storing te vinden wat ik leg er ff af op het moment.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Eric & Jeannette
Hij doet t dus niet mijn D3Wkacheltje zelfs nog geen kuchje om schoon te blazen
Na 2 dagen kouweklauwe te hebben gehaald en eindelijk dat kl te ding open gekregen de gloeibougie [a € 46,-]vervangen in de hoop dat dat de oorzaak was dat de kachel niet meer functioneerde.
Helaas dus .... dit heeft dus nog niet geholpen kortom verder zoeken.
Om bij het begin van dit Stroomschema te beginnen, de voeding en temp schakeling te kontroleren.
Nu zag ik in dit stroomloopschema op pagina 41/2 dat er een 2de zekering in zou moeten zitten maar waar???
Ik neem aan dat de S14 de zekering [nr.4] is die in je zekeringenkast onder je dashboardkast zit en dat de 2de zekering, de SB4 ergens in de kabel moet zitten alleen heb ik deze dus nog niet kunnen vinden.
De Temp.voeler, F38, heb ik zowel los als erin getest sóchtends vroeg dus geheid beneden de 3 graden.
Wat ik later las in een stukje was dat er rondom de gloeilkaars ook nog een soort van gaasje zat ter berscherming, hebben jullie deze ook eruit weten te krijgen en schoongemaakt tijdens het vervangen?
Dat zou nl ook nog een oorzaak kunnen zijn al lijkt het me dat je dan wel het schoonblazen van de kachel in het uitlaatje moet voelen.
Mijn vraag is dus; kan iemand mijn dus verders op weg helpen om de storing te vinden wat ik leg er ff af op het moment.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Eric & Jeannette
Our Swinging Silver Free Style
Protected by the Wife and Bearlock
Protected by the Wife and Bearlock
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Re: D3W Ebespacherkachel
Hoi Eric,
Dit probleem is kort geleden uitvoerig aan de beurt geweest.
Misschien heb je hier iets aan ?
viewtopic.php?f=2&t=16714&st=0&sk=t&sd= ... rwarmer%2A
Succes !!!
Dit probleem is kort geleden uitvoerig aan de beurt geweest.
Misschien heb je hier iets aan ?
viewtopic.php?f=2&t=16714&st=0&sk=t&sd= ... rwarmer%2A
Succes !!!
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
- annoyingthing
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
- Locatie: Voorne-Putten ZH
Re: D3W Ebespacherkachel
Klopt idd Ron heb daar idd de schema's vandaan geplukt, vandaar ook dat ik hoopte dat het de gloeibougie zo wezen maar helaas dus.Ron---63--- schreef:Hoi Eric,
Dit probleem is kort geleden uitvoerig aan de beurt geweest.
Misschien heb je hier iets aan ?
viewtopic.php?f=2&t=16714&st=0&sk=t&sd= ... rwarmer%2A
Succes !!!
Ook daar kwam die 2de zekering ter sprake alleen is daar geen antwoord op gekomen en ging 1 topic wel erg off topic.
Dus vandaar dat ik een "verse" draadje heb gemaakt.
ps niet meer je handen voor het uitlaatje gehouden in je 3 deligepak ?
Our Swinging Silver Free Style
Protected by the Wife and Bearlock
Protected by the Wife and Bearlock
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Re: D3W Ebespacherkachel
hahaha goed opgelet
Ik draag alleen nooit een 3 delig pak, alleen een werkpak hihi
Ik kan je verder ook niet helpen met je probleem.....sorry......
Ik draag alleen nooit een 3 delig pak, alleen een werkpak hihi
Ik kan je verder ook niet helpen met je probleem.....sorry......
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Re: D3W Ebespacherkachel
Volgens T4 wiki zou de zekering hier bij moeten zitten http://213.239.212.66/wiki/Bild:Elektri ... ter_ZE.jpg, hoop dat ik je een zetje in de goede richting heb kunnen geven.
Groet Marcel
Groet Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Landcruiser BJ42
BMW X6M
- annoyingthing
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
- Locatie: Voorne-Putten ZH
Re: D3W Ebespacherkachel
Hallo Marcel,dijk schreef:Volgens T4 wiki zou de zekering hier bij moeten zitten http://213.239.212.66/wiki/Bild:Elektri ... ter_ZE.jpg, hoop dat ik je een zetje in de goede richting heb kunnen geven.
Groet Marcel
Ja daar zit op plaats nr 4 als het goed is de 1ste zekering.
Alleen als je de tekening van het stroomschema bekijkt blijkt dat er nog 1 moet zitten alleen waar??? thats de question
Deze zekering in de zekeringkast links onder het dashboard heb ik al nageken en helaas deze was inorde.
Our Swinging Silver Free Style
Protected by the Wife and Bearlock
Protected by the Wife and Bearlock
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: D3W Ebespacherkachel
als ie zoals je beschrijft zelfs niet gaat blazen dan is de primaire storing niet je gloeibougie, maar daar ben je al achter.
ik heb al mensen horen zeggen dat er bij de accu ook nog zekering(en) van de D3WZ zouden zitten (vind ik bij mij niet overigens) en dat er onder de zekeringkast nog een losse zekeringhouder hing waar een zekering voor de standkachel in stak...
je kunt kijken of je bereikbare voedingskabels vanaf beide zekeringen wel kunt vinden (stekker op kachel bijvoorbeeld) en meten of je daar spanning hebt.
natuurlijk kan ook de temperatuursensor het probleem veroozaken, omdat die moet aangeven dat het koud genoeg is buiten.
Als ik het goed begrepen heb meet de kachel ook nog ergens de temperatuur van het koelwater, als dat te warm wordt (richting 90graden) schakelt ie ook uit (of niet aan)
Als je de kachel nog uitgebouwd hebt, en de spanningen niet kunt controlleren zo 1,2,3, is het misschien het makkelijkst om even te proberen in een andere T4 met D3WZ (effe stekker bij kachel uittrekken en jouw kachel insteken) of de kachel op zich wel aan wil (ventilatormotor kan ook stuk zijn bijvoorbeeld) Als je dat uitgesloten hebt kun je de rest van het systeem gaan uitpluizen dan.
succes, ken het ongemak, de mijne legt een rookgordijn van hier tot tokyo als ik stil sta sta ik prompt in de mist maar is me te koud om het kreng uit te bouwen nu
ik heb al mensen horen zeggen dat er bij de accu ook nog zekering(en) van de D3WZ zouden zitten (vind ik bij mij niet overigens) en dat er onder de zekeringkast nog een losse zekeringhouder hing waar een zekering voor de standkachel in stak...
je kunt kijken of je bereikbare voedingskabels vanaf beide zekeringen wel kunt vinden (stekker op kachel bijvoorbeeld) en meten of je daar spanning hebt.
natuurlijk kan ook de temperatuursensor het probleem veroozaken, omdat die moet aangeven dat het koud genoeg is buiten.
Als ik het goed begrepen heb meet de kachel ook nog ergens de temperatuur van het koelwater, als dat te warm wordt (richting 90graden) schakelt ie ook uit (of niet aan)
Als je de kachel nog uitgebouwd hebt, en de spanningen niet kunt controlleren zo 1,2,3, is het misschien het makkelijkst om even te proberen in een andere T4 met D3WZ (effe stekker bij kachel uittrekken en jouw kachel insteken) of de kachel op zich wel aan wil (ventilatormotor kan ook stuk zijn bijvoorbeeld) Als je dat uitgesloten hebt kun je de rest van het systeem gaan uitpluizen dan.
succes, ken het ongemak, de mijne legt een rookgordijn van hier tot tokyo als ik stil sta sta ik prompt in de mist maar is me te koud om het kreng uit te bouwen nu
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: D3W Ebespacherkachel
Welke van de twee zekeringen zoek je? S14 of SB4??
S14 kun je eenvoudig checken door te kijken of je achteruitrijlichten branden, die zitten volgens het schema op die zekering erbij (F4)
ook kun je meten of op een van de pootjes van de buitentemperatuursensor (rechts achter je voorbumper) geschakelde spanning krijgt (komt ook van die zekering vandaan.
SB4 zou onder je relaisblok moeten zitten (dus die extra zekeringen onder je zekeringkast denk ik dat ze bedoelen)
SB4 moet spanning geven op pin 1 van de 8 polige connector bij de kachel, kun je ook meten, dan weet je of je spanning krijgt op de kachel, zoniet, moet je toch die zekering traceren.
daarnaast ook je massapunten checken want spannig aan een kant geeft alleen stroom als het naar massa weg kan lopen
S14 kun je eenvoudig checken door te kijken of je achteruitrijlichten branden, die zitten volgens het schema op die zekering erbij (F4)
ook kun je meten of op een van de pootjes van de buitentemperatuursensor (rechts achter je voorbumper) geschakelde spanning krijgt (komt ook van die zekering vandaan.
SB4 zou onder je relaisblok moeten zitten (dus die extra zekeringen onder je zekeringkast denk ik dat ze bedoelen)
SB4 moet spanning geven op pin 1 van de 8 polige connector bij de kachel, kun je ook meten, dan weet je of je spanning krijgt op de kachel, zoniet, moet je toch die zekering traceren.
daarnaast ook je massapunten checken want spannig aan een kant geeft alleen stroom als het naar massa weg kan lopen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- annoyingthing
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
- Locatie: Voorne-Putten ZH
Re: D3W Ebespacherkachel
Klopt idd ja daarom ben ik ook aan het begin van het systeem gaan zoeken nl de stroomvoorziening.Roger B. schreef:als ie zoals je beschrijft zelfs niet gaat blazen dan is de primaire storing niet je gloeibougie, maar daar ben je al achter.
Morgen, als het boven 0 graden is maar eens even kijken begin het vage idee te krijgen dat dit een soort van fantoomzekering aan het worden isRoger B. schreef:ik heb al mensen horen zeggen dat er bij de accu ook nog zekering(en) van de D3WZ zouden zitten (vind ik bij mij niet overigens) en dat er onder de zekeringkast nog een losse zekeringhouder hing waar een zekering voor de standkachel in stak....
Als ik de tekening goed begrijp is dit een "maak" contact en zou je volgens mijn deze niet door kunnen meten toch?Roger B. schreef:natuurlijk kan ook de temperatuursensor het probleem veroozaken, omdat die moet aangeven dat het koud genoeg is buiten.
Onder de 3,4,of 5 graden zou die niks door moeten geven.
Misschien morgen eens even een 15minuten in de diepvries gooien en dan, binnen, doormeten ... jaja houte mannen en ijzeren schepen tegenwoordig
Yep klopt helemaal, volgens mijn zit deze in de D3W zelf en deze schakeld het ook weer bij als de buiten temp lager als die 3, 4 of 5 graden is en de motor bv stationair draaid en te ver zou afkoelen.Roger B. schreef:Als ik het goed begrepen heb meet de kachel ook nog ergens de temperatuur van het koelwater, als dat te warm wordt (richting 90graden) schakelt ie ook uit (of niet aan).
Of bij gebruik als "standverwarming" als er geen circulatie is ....jouw pompje al gemaakt
Helaas .... hij is nog ingebouwd, het zou het zoeken toch wel een stuk eenvoudiger maken want dan kan je gewoon met een losse accu overal stroom op gaan zetten zonder de herrie van die grote knikkerbak ernaastRoger B. schreef:Als je de kachel nog uitgebouwd hebt, en de spanningen niet kunt controlleren zo 1,2,3, is het misschien het makkelijkst om even te proberen in een andere T4 met D3WZ (effe stekker bij kachel uittrekken en jouw kachel insteken) of de kachel op zich wel aan wil (ventilatormotor kan ook stuk zijn bijvoorbeeld) Als je dat uitgesloten hebt kun je de rest van het systeem gaan uitpluizen dan.
Maare ...nog een tip om die ventilatormotor te kunnen checken?
Liever een rookgordijn als niks als je hard genoeg rijdt heb jij er toch geen last van?Roger B. schreef:succes, ken het ongemak, de mijne legt een rookgordijn van hier tot tokyo als ik stil sta sta ik prompt in de mist maar is me te koud om het kreng uit te bouwen nu
Wij zitten de eerste 15 minuten als bevroren visticks in de auto omdat eerst m'n blokkie zijn warmte moet hebben
Maar desalnietteplus bedankt voor het meedenken en mocht er nog iemand zijn die iets van het gaasje rondom je gloeibougie weet dan hoor ik dat graag
Our Swinging Silver Free Style
Protected by the Wife and Bearlock
Protected by the Wife and Bearlock
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: D3W Ebespacherkachel
meestal is de gloeibougie van een standkachel een gecombineerde gloei/vonk bougie, waarschijnlijk vonkt ie tusse dat gaasje en de stift voor de eerste ontbrandenig, daarna hoeft ie alleen te blijven gloeien
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- annoyingthing
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
- Locatie: Voorne-Putten ZH
Re: D3W Ebespacherkachel
Ik zoek de SB4 , de SB14 zo volgens mijn beperkte elektrische kennis in de zekeringkast moeten zitten op positie nr 4Roger B. schreef:Welke van de twee zekeringen zoek je? S14 of SB4??
Ik zoek de SB4 , de SB14 zou volgens mijn beperkte elektrische kennis in de zekeringkast moeten zitten op positie nr 4
S14 kun je eenvoudig checken door te kijken of je achteruitrijlichten branden, die zitten volgens het schema op die zekering erbij (F4)
ook kun je meten of op een van de pootjes van de buitentemperatuursensor (rechts achter je voorbumper) geschakelde spanning krijgt (komt ook van die zekering vandaan.
SB4 zou onder je relaisblok moeten zitten (dus die extra zekeringen onder je zekeringkast denk ik dat ze bedoelen)
Mmm morgen toch weer onder de blauwe kap ff loerenRoger B. schreef:SB4 moet spanning geven op pin 1 van de 8 polige connector bij de kachel, kun je ook meten, dan weet je of je spanning krijgt op de kachel, zoniet, moet je toch die zekering traceren.
daarnaast ook je massapunten checken want spannig aan een kant geeft alleen stroom als het naar massa weg kan lopen
btw jouw duits is beter neem ik aan als dat van mijn wat bedoelen ze met "massapunkt 1 neben relaisplatte" in het elektrische schema?
Our Swinging Silver Free Style
Protected by the Wife and Bearlock
Protected by the Wife and Bearlock
- annoyingthing
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
- Locatie: Voorne-Putten ZH
Re: D3W Ebespacherkachel
Dat van dat gaasje had ik pas gelezen nadat ik de gloeibougie had vervangen en alles weer dicht zatRoger B. schreef:meestal is de gloeibougie van een standkachel een gecombineerde gloei/vonk bougie, waarschijnlijk vonkt ie tusse dat gaasje en de stift voor de eerste ontbrandenig, daarna hoeft ie alleen te blijven gloeien
Ik geloof dat dat op wiki t4 stond in het artikeltje over de zuheitzer of iets wat daarop lijkt
Nog even een vraagje over het schema lezen, lees je dat net zo als taal dus van links naar rechts?
Dus als een contact niks doet of doorgeeft dat de rest van de contacten aan de rechterzijde ook niks meer doen?
Alvast bedankt voor je input helemaal top
Our Swinging Silver Free Style
Protected by the Wife and Bearlock
Protected by the Wife and Bearlock
Re: D3W Ebespacherkachel
ik zou gewoon de stekker aan de kachel los maken en uitmeten of alle signalen/spanningen die toekomen ok zijn.
als je dit ok is moet je de kachel openmaken en die 12 polige stekker (ben niet meer zeker over het aantal polen en er zijn ook 2 soorten) losmaken, dan moet je daar de weerstand meten tussen alle sensoren die erin zitten zo kan je zien of die nog goed zijn
als je niet weet wat je juist moet meten kijk ik het wel nog even na
en voor de duidelijkheid ivm die sensor onder de bumper: boven +-5° maak hij geen contact, onder 5° wel contact, dus gesloten
als je dit ok is moet je de kachel openmaken en die 12 polige stekker (ben niet meer zeker over het aantal polen en er zijn ook 2 soorten) losmaken, dan moet je daar de weerstand meten tussen alle sensoren die erin zitten zo kan je zien of die nog goed zijn
als je niet weet wat je juist moet meten kijk ik het wel nog even na
en voor de duidelijkheid ivm die sensor onder de bumper: boven +-5° maak hij geen contact, onder 5° wel contact, dus gesloten
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: D3W Ebespacherkachel
ik zou gokken op positie 14, hoe kom jij aan positie 4?annoyingthing schreef:
Ik zoek de SB4 , de SB14 zo volgens mijn beperkte elektrische kennis in de zekeringkast moeten zitten op positie nr 4
massapunt 1 naast de relaisplaat, kortom een massapunt dat naast de zekeringkast (waar ook het merendeel van je relais ingestoken zitten) zit (en daar zit zo'n rozet met allemaal bruine draadjes eraan als ik me niet vergis, dus die zullen ze wel bedoelen.)annoyingrhing schreef: Mmm morgen toch weer onder de blauwe kap ff loeren
btw jouw duits is beter neem ik aan als dat van mijn wat bedoelen ze met "massapunkt 1 neben relaisplatte" in het elektrische schema?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: D3W Ebespacherkachel
Ja en nee, het is een watervalschema, eigenlijk lees je dat van boven naar beneden....maar de pijltjes rechts van het schema op pagina 41/2 verwijzen naar de pijltjes links van het schema op pagina 41/3, je kunt de schema's op de plek van de pijltjes als het ware aan elkaar leggen... dan krijg je dus zoiets:annoyingthing schreef: Nog even een vraagje over het schema lezen, lees je dat net zo als taal dus van links naar rechts?
Dus als een contact niks doet of doorgeeft dat de rest van de contacten aan de rechterzijde ook niks meer doen?
Alvast bedankt voor je input helemaal top
de horizontale lijnen bovenaan zijn voedingslijnen, 30=constante plus, 15 =accessoirecontact, x=contactslotstand voorgloeien (als ik me niet vergis) en 31 is massa, maar doorgaans neemt men de lijn helemaal onderaan als massalijn en geeft dan aan welk massapunt gebruikt wordt.
de nummertjes onderaan geven kolommen weer (wordt vaak naar verwezen in de schema's)
elke schakelaar/contact wordt verbonden met een volgend component, alleen de stuurunits enzo daar zie je niet van wat er in gebeurd, dat zijn "black boxen" gaat draadje met signaal in en je weet niet wat er verder mee gebeurd....
maar je moet het als geheel lezen, dus je volgt gewoon elke draad vanaf de plus (al dan niet geschakeld) naar massa langs alle componentjes en connectoren die ie passeert... niet even zo uit te leggen, maar in principe is schemalezen een kwestie van lijntjes volgen...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon