Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

D3W Ebespacherkachel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

D3W Ebespacherkachel

Bericht door annoyingthing »

Goeiedag mede forumbewoners,

Hij doet t dus niet mijn D3Wkacheltje :huilen zelfs nog geen kuchje om schoon te blazen

Na 2 dagen kouweklauwe te hebben gehaald en eindelijk dat kl :gif te ding open gekregen de gloeibougie [a € 46,-]vervangen in de hoop dat dat de oorzaak was dat de kachel niet meer functioneerde.
Helaas dus .... dit heeft dus nog niet geholpen kortom verder zoeken.

Om bij het begin van dit Stroomschema te beginnen, de voeding en temp schakeling te kontroleren.

Nu zag ik in dit stroomloopschema op pagina 41/2 dat er een 2de zekering in zou moeten zitten maar waar???

Ik neem aan dat de S14 de zekering [nr.4] is die in je zekeringenkast onder je dashboardkast zit en dat de 2de zekering, de SB4 ergens in de kabel moet zitten alleen heb ik deze dus nog niet kunnen vinden.
De Temp.voeler, F38, heb ik zowel los als erin getest sóchtends vroeg dus geheid beneden de 3 graden. :ie

Wat ik later las in een stukje was dat er rondom de gloeilkaars ook nog een soort van gaasje zat ter berscherming, hebben jullie deze ook eruit weten te krijgen en schoongemaakt tijdens het vervangen?
Dat zou nl ook nog een oorzaak kunnen zijn al lijkt het me dat je dan wel het schoonblazen van de kachel in het uitlaatje moet voelen.

Mijn vraag is dus; kan iemand mijn dus verders op weg helpen om de storing te vinden wat ik leg er ff af op het moment.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Eric & Jeannette
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: D3W Ebespacherkachel

Bericht door Ron---63--- »

Hoi Eric,
Dit probleem is kort geleden uitvoerig aan de beurt geweest.
Misschien heb je hier iets aan ?

viewtopic.php?f=2&t=16714&st=0&sk=t&sd= ... rwarmer%2A

Succes !!!
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: D3W Ebespacherkachel

Bericht door annoyingthing »

Ron---63--- schreef:Hoi Eric,
Dit probleem is kort geleden uitvoerig aan de beurt geweest.
Misschien heb je hier iets aan ?

viewtopic.php?f=2&t=16714&st=0&sk=t&sd= ... rwarmer%2A

Succes !!!
Klopt idd Ron heb daar idd de schema's vandaan geplukt, vandaar ook dat ik hoopte dat het de gloeibougie zo wezen maar helaas dus.
Ook daar kwam die 2de zekering ter sprake alleen is daar geen antwoord op gekomen en ging 1 topic wel erg off topic.
Dus vandaar dat ik een "verse" draadje heb gemaakt.

ps niet meer je handen voor het uitlaatje gehouden in je 3 deligepak ? :knipoog
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: D3W Ebespacherkachel

Bericht door Ron---63--- »

hahaha goed opgelet :jump :jump
Ik draag alleen nooit een 3 delig pak, alleen een werkpak hihi

Ik kan je verder ook niet helpen met je probleem.....sorry......
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: D3W Ebespacherkachel

Bericht door dijk »

Volgens T4 wiki zou de zekering hier bij moeten zitten http://213.239.212.66/wiki/Bild:Elektri ... ter_ZE.jpg, hoop dat ik je een zetje in de goede richting heb kunnen geven.

Groet Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: D3W Ebespacherkachel

Bericht door annoyingthing »

dijk schreef:Volgens T4 wiki zou de zekering hier bij moeten zitten http://213.239.212.66/wiki/Bild:Elektri ... ter_ZE.jpg, hoop dat ik je een zetje in de goede richting heb kunnen geven.

Groet Marcel
Hallo Marcel,

Ja daar zit op plaats nr 4 als het goed is de 1ste zekering.
Alleen als je de tekening van het stroomschema bekijkt blijkt dat er nog 1 moet zitten :groteogen alleen waar??? thats de question :knipoog
Deze zekering in de zekeringkast links onder het dashboard heb ik al nageken en helaas deze was inorde.
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: D3W Ebespacherkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

als ie zoals je beschrijft zelfs niet gaat blazen dan is de primaire storing niet je gloeibougie, maar daar ben je al achter.

ik heb al mensen horen zeggen dat er bij de accu ook nog zekering(en) van de D3WZ zouden zitten (vind ik bij mij niet overigens) en dat er onder de zekeringkast nog een losse zekeringhouder hing waar een zekering voor de standkachel in stak...

je kunt kijken of je bereikbare voedingskabels vanaf beide zekeringen wel kunt vinden (stekker op kachel bijvoorbeeld) en meten of je daar spanning hebt.

natuurlijk kan ook de temperatuursensor het probleem veroozaken, omdat die moet aangeven dat het koud genoeg is buiten.

Als ik het goed begrepen heb meet de kachel ook nog ergens de temperatuur van het koelwater, als dat te warm wordt (richting 90graden) schakelt ie ook uit (of niet aan)

Als je de kachel nog uitgebouwd hebt, en de spanningen niet kunt controlleren zo 1,2,3, is het misschien het makkelijkst om even te proberen in een andere T4 met D3WZ (effe stekker bij kachel uittrekken en jouw kachel insteken) of de kachel op zich wel aan wil (ventilatormotor kan ook stuk zijn bijvoorbeeld) Als je dat uitgesloten hebt kun je de rest van het systeem gaan uitpluizen dan.

succes, ken het ongemak, de mijne legt een rookgordijn van hier tot tokyo als ik stil sta sta ik prompt in de mist :bifun maar is me te koud om het kreng uit te bouwen nu :bonk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: D3W Ebespacherkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

Welke van de twee zekeringen zoek je? S14 of SB4??

S14 kun je eenvoudig checken door te kijken of je achteruitrijlichten branden, die zitten volgens het schema op die zekering erbij (F4)

ook kun je meten of op een van de pootjes van de buitentemperatuursensor (rechts achter je voorbumper) geschakelde spanning krijgt (komt ook van die zekering vandaan.


SB4 zou onder je relaisblok moeten zitten (dus die extra zekeringen onder je zekeringkast denk ik dat ze bedoelen)

SB4 moet spanning geven op pin 1 van de 8 polige connector bij de kachel, kun je ook meten, dan weet je of je spanning krijgt op de kachel, zoniet, moet je toch die zekering traceren.

daarnaast ook je massapunten checken want spannig aan een kant geeft alleen stroom als het naar massa weg kan lopen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: D3W Ebespacherkachel

Bericht door annoyingthing »

Roger B. schreef:als ie zoals je beschrijft zelfs niet gaat blazen dan is de primaire storing niet je gloeibougie, maar daar ben je al achter.
Klopt idd ja daarom ben ik ook aan het begin van het systeem gaan zoeken nl de stroomvoorziening.
Roger B. schreef:ik heb al mensen horen zeggen dat er bij de accu ook nog zekering(en) van de D3WZ zouden zitten (vind ik bij mij niet overigens) en dat er onder de zekeringkast nog een losse zekeringhouder hing waar een zekering voor de standkachel in stak....
Morgen, als het boven 0 graden is maar eens even kijken :knipoog begin het vage idee te krijgen dat dit een soort van fantoomzekering aan het worden is :bonk
Roger B. schreef:natuurlijk kan ook de temperatuursensor het probleem veroozaken, omdat die moet aangeven dat het koud genoeg is buiten.
Als ik de tekening goed begrijp is dit een "maak" contact en zou je volgens mijn deze niet door kunnen meten toch?
Onder de 3,4,of 5 graden zou die niks door moeten geven.
Misschien morgen eens even een 15minuten in de diepvries gooien en dan, binnen, doormeten ... jaja houte mannen en ijzeren schepen tegenwoordig :winter
Roger B. schreef:Als ik het goed begrepen heb meet de kachel ook nog ergens de temperatuur van het koelwater, als dat te warm wordt (richting 90graden) schakelt ie ook uit (of niet aan).
Yep klopt helemaal, volgens mijn zit deze in de D3W zelf en deze schakeld het ook weer bij als de buiten temp lager als die 3, 4 of 5 graden is en de motor bv stationair draaid en te ver zou afkoelen.
Of bij gebruik als "standverwarming" als er geen circulatie is :knipoog ....jouw pompje al gemaakt :nuts
Roger B. schreef:Als je de kachel nog uitgebouwd hebt, en de spanningen niet kunt controlleren zo 1,2,3, is het misschien het makkelijkst om even te proberen in een andere T4 met D3WZ (effe stekker bij kachel uittrekken en jouw kachel insteken) of de kachel op zich wel aan wil (ventilatormotor kan ook stuk zijn bijvoorbeeld) Als je dat uitgesloten hebt kun je de rest van het systeem gaan uitpluizen dan.
Helaas .... hij is nog ingebouwd, het zou het zoeken toch wel een stuk eenvoudiger maken want dan kan je gewoon met een losse accu overal stroom op gaan zetten zonder de herrie van die grote knikkerbak ernaast :knipoog
Maare ...nog een tip om die ventilatormotor te kunnen checken?
Roger B. schreef:succes, ken het ongemak, de mijne legt een rookgordijn van hier tot tokyo als ik stil sta sta ik prompt in de mist :bifun maar is me te koud om het kreng uit te bouwen nu :bonk
Liever een rookgordijn als niks :bifun als je hard genoeg rijdt heb jij er toch geen last van? :ikrij
Wij zitten de eerste 15 minuten als bevroren visticks in de auto omdat eerst m'n blokkie zijn warmte moet hebben :lach

Maar desalnietteplus bedankt voor het meedenken en mocht er nog iemand zijn die iets van het gaasje rondom je gloeibougie weet dan hoor ik dat graag :toppie
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: D3W Ebespacherkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

meestal is de gloeibougie van een standkachel een gecombineerde gloei/vonk bougie, waarschijnlijk vonkt ie tusse dat gaasje en de stift voor de eerste ontbrandenig, daarna hoeft ie alleen te blijven gloeien
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: D3W Ebespacherkachel

Bericht door annoyingthing »

Roger B. schreef:Welke van de twee zekeringen zoek je? S14 of SB4??

Ik zoek de SB4 , de SB14 zou volgens mijn beperkte elektrische kennis in de zekeringkast moeten zitten op positie nr 4

S14 kun je eenvoudig checken door te kijken of je achteruitrijlichten branden, die zitten volgens het schema op die zekering erbij (F4)

ook kun je meten of op een van de pootjes van de buitentemperatuursensor (rechts achter je voorbumper) geschakelde spanning krijgt (komt ook van die zekering vandaan.


SB4 zou onder je relaisblok moeten zitten (dus die extra zekeringen onder je zekeringkast denk ik dat ze bedoelen)
Ik zoek de SB4 , de SB14 zo volgens mijn beperkte elektrische kennis in de zekeringkast moeten zitten op positie nr 4
Roger B. schreef:SB4 moet spanning geven op pin 1 van de 8 polige connector bij de kachel, kun je ook meten, dan weet je of je spanning krijgt op de kachel, zoniet, moet je toch die zekering traceren.

daarnaast ook je massapunten checken want spannig aan een kant geeft alleen stroom als het naar massa weg kan lopen
Mmm morgen toch weer onder de blauwe kap ff loeren :lach
btw jouw duits is beter neem ik aan als dat van mijn :knipoog wat bedoelen ze met "massapunkt 1 neben relaisplatte" in het elektrische schema?
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: D3W Ebespacherkachel

Bericht door annoyingthing »

Roger B. schreef:meestal is de gloeibougie van een standkachel een gecombineerde gloei/vonk bougie, waarschijnlijk vonkt ie tusse dat gaasje en de stift voor de eerste ontbrandenig, daarna hoeft ie alleen te blijven gloeien
Dat van dat gaasje had ik pas gelezen nadat ik de gloeibougie had vervangen en alles weer dicht zat :bonk
Ik geloof dat dat op wiki t4 stond in het artikeltje over de zuheitzer of iets wat daarop lijkt :knipoog

Nog even een vraagje over het schema lezen, lees je dat net zo als taal dus van links naar rechts?
Dus als een contact niks doet of doorgeeft dat de rest van de contacten aan de rechterzijde ook niks meer doen?

Alvast bedankt voor je input helemaal top :yes
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: D3W Ebespacherkachel

Bericht door stijnh »

ik zou gewoon de stekker aan de kachel los maken en uitmeten of alle signalen/spanningen die toekomen ok zijn.

als je dit ok is moet je de kachel openmaken en die 12 polige stekker (ben niet meer zeker over het aantal polen en er zijn ook 2 soorten) losmaken, dan moet je daar de weerstand meten tussen alle sensoren die erin zitten zo kan je zien of die nog goed zijn


als je niet weet wat je juist moet meten kijk ik het wel nog even na


en voor de duidelijkheid ivm die sensor onder de bumper: boven +-5° maak hij geen contact, onder 5° wel contact, dus gesloten
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: D3W Ebespacherkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

annoyingthing schreef:
Ik zoek de SB4 , de SB14 zo volgens mijn beperkte elektrische kennis in de zekeringkast moeten zitten op positie nr 4
ik zou gokken op positie 14, hoe kom jij aan positie 4?
annoyingrhing schreef: Mmm morgen toch weer onder de blauwe kap ff loeren :lach
btw jouw duits is beter neem ik aan als dat van mijn :knipoog wat bedoelen ze met "massapunkt 1 neben relaisplatte" in het elektrische schema?
massapunt 1 naast de relaisplaat, kortom een massapunt dat naast de zekeringkast (waar ook het merendeel van je relais ingestoken zitten) zit (en daar zit zo'n rozet met allemaal bruine draadjes eraan als ik me niet vergis, dus die zullen ze wel bedoelen.)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: D3W Ebespacherkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

annoyingthing schreef: Nog even een vraagje over het schema lezen, lees je dat net zo als taal dus van links naar rechts?
Dus als een contact niks doet of doorgeeft dat de rest van de contacten aan de rechterzijde ook niks meer doen?

Alvast bedankt voor je input helemaal top :yes
Ja en nee, het is een watervalschema, eigenlijk lees je dat van boven naar beneden....maar de pijltjes rechts van het schema op pagina 41/2 verwijzen naar de pijltjes links van het schema op pagina 41/3, je kunt de schema's op de plek van de pijltjes als het ware aan elkaar leggen... dan krijg je dus zoiets:
Afbeelding

de horizontale lijnen bovenaan zijn voedingslijnen, 30=constante plus, 15 =accessoirecontact, x=contactslotstand voorgloeien (als ik me niet vergis) en 31 is massa, maar doorgaans neemt men de lijn helemaal onderaan als massalijn en geeft dan aan welk massapunt gebruikt wordt.

de nummertjes onderaan geven kolommen weer (wordt vaak naar verwezen in de schema's)

elke schakelaar/contact wordt verbonden met een volgend component, alleen de stuurunits enzo daar zie je niet van wat er in gebeurd, dat zijn "black boxen" gaat draadje met signaal in en je weet niet wat er verder mee gebeurd....

maar je moet het als geheel lezen, dus je volgt gewoon elke draad vanaf de plus (al dan niet geschakeld) naar massa langs alle componentjes en connectoren die ie passeert... niet even zo uit te leggen, maar in principe is schemalezen een kwestie van lijntjes volgen...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie