Wie weet waar de stekker zit op de versnellingsbak van het snelheidssignaal/de kmteller.
De T5 is van juni 2008. En welke draadkleuren deze hebben. Of kan ik hem vinden onder het dashboard?
Dat ik hem ook in mijn isostekker heb van mijn radio weet ik. Maar het gaat me echt om de stekker op de versnellingsbak of zekeringkast.
Alvast bedankt
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Waar zit de pulse draad/stekker op de versnellingsbak
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 17:10
Re: Waar zit de pulse draad/stekker op de versnellingsbak
Normaal gesproken zit er op een versnellingsbak (in het algemeen) 2 stekkers.
1 stekker heeft een 2 polen en dit is je achteruitrijverlichtingsschakelaar (1 draad plus, de andere plus als de versnellingsbak in achteruit staat)
Daarnaast zit op de bak vaak een 3 polige stekker. 1 pool is de plus in een van de overgebleven polen is de tacho (snelheidssignaal) uit.
Meten is weten. Met een multimeter of nog beter een galvanometer (meter kan naar 2 kanten uitslaan) kun je meten. Voorwielen van de grond en draaien aan het wiel. De galvanometer zal uitslaan. Of je koppelt hem aan het apparaat wat de puls nodig heeft (b.v. navigatiesysteem) en je kan dan zien of de pulsen binnen komen.
1 stekker heeft een 2 polen en dit is je achteruitrijverlichtingsschakelaar (1 draad plus, de andere plus als de versnellingsbak in achteruit staat)
Daarnaast zit op de bak vaak een 3 polige stekker. 1 pool is de plus in een van de overgebleven polen is de tacho (snelheidssignaal) uit.
Meten is weten. Met een multimeter of nog beter een galvanometer (meter kan naar 2 kanten uitslaan) kun je meten. Voorwielen van de grond en draaien aan het wiel. De galvanometer zal uitslaan. Of je koppelt hem aan het apparaat wat de puls nodig heeft (b.v. navigatiesysteem) en je kan dan zien of de pulsen binnen komen.
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: Waar zit de pulse draad/stekker op de versnellingsbak
Helaas, je zult geen snelheidssensor meer vinden op de versnellingsbak.
Snelheidssignaal wordt door de ABS unit op de can-bus gezet.
Het enige snelheidssignaal wat je kunt gebruiken is die op de din stekker van je radio, of een can-bus interface gebruiken.
Chris
Snelheidssignaal wordt door de ABS unit op de can-bus gezet.
Het enige snelheidssignaal wat je kunt gebruiken is die op de din stekker van je radio, of een can-bus interface gebruiken.
Chris
Re: Waar zit de pulse draad/stekker op de versnellingsbak
Snelheid signaal komt binnen op teller
Mvg,
Pee
Pee
Re: Waar zit de pulse draad/stekker op de versnellingsbak
Beste
op blauwe stekker achterkant teller 32Ta pin 28 komt snelheid binnen en op pin 3 gaat snelheid buiten naar radio en andere bronnen die snelheid nodig hebben
op blauwe stekker achterkant teller 32Ta pin 28 komt snelheid binnen en op pin 3 gaat snelheid buiten naar radio en andere bronnen die snelheid nodig hebben
Laatst gewijzigd door pee op 27 feb 2009, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg,
Pee
Pee
- jankees1963
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 21:24
Re: Waar zit de pulse draad/stekker op de versnellingsbak
OKe dat is mooi, maar waar kan ik die blauwe stekker 32TA vinden in mijn bus.pee schreef:Beste
op blauwe stekker 32Ta pin 28 komt snelheid binnen en op pin 3 gaat snelheid buiten naar radio en andere bronnen die snelheid nodig hebben
grt
JK
Re: Waar zit de pulse draad/stekker op de versnellingsbak
Op positie A1 in de ISO stekker van de radio zit het snelheidssignaal. Volgens mij een wit / bruin draadje.
kijk hier voor een plaatje:
http://home.hccnet.nl/sohail.h/Pics/Iso%20Connector.jpg
veel succes.
kijk hier voor een plaatje:
http://home.hccnet.nl/sohail.h/Pics/Iso%20Connector.jpg
veel succes.
- jankees1963
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 21:24
Re: Waar zit de pulse draad/stekker op de versnellingsbak
Hierbij een overzicht hoe je een navigatiesysteem moet aansluiten bij een transporter T5.
+30 = continu 12 Volt dikke rode draad in kabelboom onder stuurkolom (naar contactslot)
+15 = 12 Volt vanaf contactslot dikke zwarte draad in kabelboom onder stuurkolom (naar contactslot)
massa orginele massapunt linker schoppaneel (boven spatbord)
Puls: in ISO stekker (bij radiovoorbereiding) wit paarse draad
achteruit: onder bestuurdersstoel, lichtgroene connector, pen 3 (zwart/groen)
GPS antenne: op dashboardkastje onder het dashboard
Groetjen
JK
+30 = continu 12 Volt dikke rode draad in kabelboom onder stuurkolom (naar contactslot)
+15 = 12 Volt vanaf contactslot dikke zwarte draad in kabelboom onder stuurkolom (naar contactslot)
massa orginele massapunt linker schoppaneel (boven spatbord)
Puls: in ISO stekker (bij radiovoorbereiding) wit paarse draad
achteruit: onder bestuurdersstoel, lichtgroene connector, pen 3 (zwart/groen)
GPS antenne: op dashboardkastje onder het dashboard
Groetjen
JK