Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

roest wegwerken

vragen over de T4
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

roest wegwerken

Bericht door Rico »

Hi,

Ik heb al even bij tips & tricks gekeken, maar niet gevonden wat ik zocht.

Bij m'n witte T4 heb ik last van roest. En daar baal ik van, want het is verder een hartstikke strakke en nette auto. Er zitten een aantal plekjes boven de voorruit, een plekje onder het raamrubber van de achterklep, en een plekje op de linker portier. Eind vorig jaar ben ik al met van dat roestomvormspeul van de Brezan bezig geweest. Ook weer keurig de plekjes naderhand wit gemaakt. Nu reed ik vrijdag de auto door de wasstraat om de troep van de afgelopen weken er weer af te halen en grrrrrr de roestplekjes zijn weer terug..... :gif

Weten jullie iets waardoor de roest wel goed wordt tegen gegaan? Het zit erg dicht op het raamrubber, dus echt lekker wegschuren gaat niet. Zowiezo is het een knap bezopen plek om er boven de voorruit bij te kunnen. Ik ben wel lang, maar zo lang nou ook weer niet.

Afijn, tips zijn welkom!

Groetjes,

Rico
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: roest wegwerken

Bericht door Roger B. (11)61 »

enige manier is de roest ECHT weghalen, dus schuren tot op blank metaal of plaatdelen vervangen en daarna goed voorbewerken, gronden en afwerken.

bij de raamrubbers betekend dat dus dat het raam er eigenlijk gewoon uit zal moeten.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: roest wegwerken

Bericht door Duveltje-77 »

eenmaal roest altijd roest afgezien van de bewerking ervan
de beste methode is slijpen lassen en plamuren en spuiten
zelfs dit houdt het geen jaren vol
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: roest wegwerken

Bericht door ZwedenTransporter »

Laten staalstralen, zandstralen mag niet meer.
Als het goed gedaan wordt en nadien goed behandeld wordt ben je er jaren vanaf.

Groeten en succes,
Nol
Afbeelding
spike
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 feb 2008, 19:37

Re: roest wegwerken

Bericht door spike »

ik heb er ook een beetje last van (roest)
heb het behandeld met owatrol ,dat drinkt goed door op plekken waar je slecht bij kan
en dan later met de lakstift er over
het werkt redelijk goed
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: roest wegwerken

Bericht door bartt4 »

roest weg werken, onder een voorraam of onder raam werkt alleen als je het raam ook demonteerd. Dan de roest uitslijpen of stralen. Komt meestal doordat het ruber langsaam de lak heeft doorgesleten of dat er eens een nieuw raam is in gezet en er geen goede behandelijng is gedaan.
Het blanke ijzer goed in een 2componenten grondverf zetten (epoxiepraimer) of zoiets. zelf gebruik ik graag epoxie van zandleven.
Dit goed laten drogen dan aflakken of spuiten met wederom goede 2 componeneten autolak geen goedkope spuitbusje troep.
Weer goed laten drogen raam terug plakken. eventueel daarna als alles droog is achter het rubber een wax of tectyl spuiten en overtollige weg vegen.
Roest is wel degelijk goed en voor erg lange duur weg te werken mits goede materialen en goed beschermen ( ook binnenuit).
Zal waarschijnlijk wel wat gaan kosten. zelf jaren in de auto schade gewerkt en kan me er goed mee redden. Anders laten doen bij erkent schade bedrijf. Die ook garantie geven. De roest stoppers van automaterialen zaken zijn niet doeltreffend. En raad ik ook niemand aan zonder van het geld.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: roest wegwerken

Bericht door Reny »

Vraagje: het blanke metaal hoef je verder niet te behandelen voor de grondverf?? Gewoon (zal best wel een klus op zich zijn) zorgen dat het metaal goed blank is?

Bij mij zitten er op de onderdorpel een paar plekjes, dus ik zal van de zomer ook aan de gang moeten!
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: roest wegwerken

Bericht door bartt4 »

Blanke metaal ff na het ontroesten goed ontvetten met tinner of speciale ontvetter voor autolakken. Naa het ontroesten ontvetten goede 2k primer eventueel plamuren (autoplamuur 2k of alsi plamuur (aluminium plamuur speciaal voor ex roest plekken) dan eventueel spuitplamuur en af lakken.
Eventueel voor het aflakken, dorpels behandelen met anti dreun (ribbelcoating) speciaal voor steenslag.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: roest wegwerken

Bericht door Reny »

:toppie bedankt Bart
fotogalerij 1120
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: roest wegwerken

Bericht door Harry 341 »

Owatrol is de grootste troep....op hammerite na dan.Dit spul dekt de roest af,en eronder gaat her drie keer zo hard.Tot er ineens een stuk van je bus afvalt.
Grondig alle roest weghalen is de enige remedie.
Afbeelding
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: roest wegwerken

Bericht door Rico »

owww, dat wordt dus ff flink klussen!! Dank voor de reacties zover.

Rico
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: roest wegwerken

Bericht door olle griese »

Ik heb ook veel owatrol gebruikt en deel Harry z,n mening.
Ik gebruik nu Fertan (voor het chassis, niet voor het carrosserie) en dat bevalt me vele malen beter.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: roest wegwerken

Bericht door Multivan Generation »

denk ook eens aan stralen met koudijs..
Dat is ook mogelijk tegenwoordig..
:knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: roest wegwerken

Bericht door Roger B. (11)61 »

geen idee van de kosten, voordeel is dat je naderhand niet de hele garage en je auto vol met straalgrit hebt liggen....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
PANTER
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 mar 2009, 06:49

Re: roest wegwerken

Bericht door PANTER »

Ik kreeg een tip,om CORRELES op het kale plaatstaal te doen?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Plaats reactie