Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

brandstof verbruik en vermogen

vragen over de T5
Plaats reactie
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

brandstof verbruik en vermogen

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

Een aardigheidje omdat er nogal eens wat staat op het forum over ,
Verbruik
Topsnelheid en vermogen.

Om 2 keer zo snel te kunnen rijden met je transporter ben je ongeveer 8!!! maal meer vermogen nodig.

Je brandstof verbuik zal dan ongeveer met een factor 4 toenemen.

Halveer dus je snelheid, en je branstofverbuik neemt met factor 4 af of met 75%
T.o.v. het verbuik van je hoge snelheid.
Veel starts en stops maken het allemaal nog wat ongunstiger tav het brandstof verbruik..

Voorbeeld een 130 pk doet bij 80 km constant onder bepaalde omstandigheden 6 liter per honderd km of 1 op 16,6
Gaat die 130 pk 160 rijden onder de zelfde omstandigheden dan zal het verbruik uitkomen op 24 liter of 1 op 4,16

succes allemaal
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: brandstof verbruik en vermogen

Bericht door Rico »

Eehhmm, volgens mij zitten in de formules voor energie de snelheid in het kwadraat. Dus dubbele snelheid, 4 voudige energie. Maar niettemin, het scheelt een bak!
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: brandstof verbruik en vermogen

Bericht door Donald4Motion »

Ik denk niet dat mijn verbruik bij 180kmh 4x hoger is als dat ik 90 rij :nuts
Ik kom ook niet echt aan zuiniger dan 1op11 als ik constant 100 rij, en op top hooguit 1op 5,5

en als jou 130PK T5 1op4, nog wat loopt dan is het echt tijd voor een stop bij de dealer :winter
Ik heb een gemiddeld verbruik van 1op7,5 a 8,5 berekend over een vakantie trip van 5000Km met gemiddeld 160kmh :groteogen

De luchtweerstand heeft een veel grotere invloed heeft op het verbruik en de haalbare snelheid.

Zeker met die containers waar wij mee rijden :ikrij

:yingyang

Het antwoord is eigenlijk heel simpel, als je kan copy pasten :toppie
Het benodigd vermogen neemt toe met de derde macht van de snelheid.
In normale taal: als we 200 km/uur willen rijden in plaats van 100 km/uur, is daar 200/1003=8 maal zoveel vermogen voor nodig.
De luchtweerstand is immers afhankelijk van het kwadraat van de rijsnelheid, het vermogen is het product van de luchtweerstand en de rijsnelheid. Vandaar de derde macht.
Stel dat de auto beide snelheden in dezelfde versnelling haalt, dan is het toerental bij 200 km/uur tweemaal zo hoog als bij 100 km/uur. Om het brandstofverbruik bij beide snelheden te weten te komen, moeten we ons rekensommetje voortzetten.
Als er bij 200 km/uur 90 kW bij 6000 t/min nodig is, dan is er bij 100 km/uur 90/8=11,3 kW bij 3000 t/min nodig.
Wat we nu nog moeten weten is het specifiek brandstofverbruik bij deze twee ‘werkpunten’.
Omdat bij 100 km/uur de gasklep veel verder gesloten is dan bij 200 km/uur zijn de pompverliezen groter.
Daardoor neemt het specifiek brandstofverbruik toe.
Stel dat er bij 200 km/uur 300 g/kWh en bij 100 km/uur 350 g/kWh wordt verbruikt, dan is het echte verbruik 300/350x8=6,9 maal zo hoog bij 200 km/uur ten opzichte van het verbruik bij 100 km/uur.
In werkelijkheid hangt het verbruik af van het type motor (diesel of benzine) en de gebruikte transmissie.
Je moet het bovenstaande zien als een eenvoudig rekenvoorbeeld

:knipoog
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: brandstof verbruik en vermogen

Bericht door EricP »

Volgens mij klopt het niet helemaal:
Het vermogen dat nodig is om een bepaalde snelheid te verkrijgen wordt bepaald door de lucht weerstand en de rol weerstand. Nu zal de rol weerstand wel iets hoger zijn bij 200 km/h dan bij 100km/h maar zeker geen factor 2 of 4.
Het overschot aan vermogen dat de motor levert nadat hij de lucht en rol weerstand heeft overwonnen wordt gebruikt voor de acceleratie. Dus bij lage snelheden heb je veel vermogen over dus kun je snel accelereren, bij hoge snelheden zal er weinig vermogen over zijn om te accelereren dus de acceleratie gaat een stuk langzamer.

De luchtweerstand gaat wel kwadratisch: dus om de luchtweerstand te overmeesteren bij 200km/h heb je dus 4 keer zoveel vermogen nodig (plus een klein beetje voor de rolweerstand).
Oftewel het verbruik (levert het vermogen) is dus 4 keer zo hoog. Bij 110 km/h haalt mijn bus (130 pk) wel eens 5.5 l/ 100km dus bij 200 km/h zal hij minstens 22 l /100km moeten verbruiken (1 op ca 4.5) Daar mijn bus bij 150 km/h ca 1 op 9-10 loopt, lijkt mij dit wel te kloppen (is / moet ca 2 maal hoger zijn als bij 110km/h).

Groet EricP
Plaats reactie