Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor draait maar slaat niet aan ??

vragen over de T4
Plaats reactie
scarface750
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mar 2009, 07:17

Motor draait maar slaat niet aan ??

Bericht door scarface750 »

Beste vrienden , juist de nachtshift gedaan , ik stap in de bus (1900 TD 1998 190000 KM )
De motor draait lekker door maar slaat niet aan ? (zelfs niet met extra startkabels)
Ik geef wel toe dat ik weinig diesel in de bak had , maar 't lampje brandde nog niet !
Vorige week nog een busje SLICK bij de diesel gegoten wegens slecht optrekken bij koude motor !
Sinsdien veel beterschap , lees : hij reed weer als nieuw !


Help mij asjeblieft hij staat nog altijd op de parking van 't fabriek !!
Dank bij voorbaat !!!......
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor draait maar slaat niet aan ??

Bericht door Pascal-141 »

Werkt de voorgloei relais nog ?
Zijn de gloeibougies nog OK ?
Hoelang zit het brandstoffilter er al op? Als dat er al te lang opzit kan hij verstopt zitten.
Tijdens het starten : kwam er dan al rook uit de uitlaat nadat je een tijdje bleef doorstarten ? Indien echt niks van rook ,krijgt je motor waarschijnlijk geen brandstof .
Indien wel rook tijdens het doorstarten : dan krijgt je motor wel brandstof , maar zal het voorgloeien niet werken.
Net voor de injectiepomp zit een stukje doorzichtige brandstofslang , laat eens iemand doorstarten en kijk of dat slangetje ondertussen vol met diesel zit , of dat er misschien luchtbelletjes inzitten (in dat geval : eerst eens bijtanken )

Het brandstoffilter zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn , aangezien je al vermeldde dat hij voordien al slecht trok .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
scarface750
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mar 2009, 07:17

Re: Motor draait maar slaat niet aan ??

Bericht door scarface750 »

De brandstoffilter zit er nog niet zo lang op hoor , ik denk dat ik eerst een litertje of 5 diesel ga bijtanken en dan nog eens kijken hé , ik zal dan ook eens kijken naar 't doorzichtige slangetje !!
Bedankt voor de tip !!
scarface750
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mar 2009, 07:17

Re: Motor draait maar slaat niet aan ??

Bericht door scarface750 »

Hoe kan ik 't voorgloeirelais controleren trouwens ?
De gloeikaarsen zelf heb ik geen idee van , gisterenmiddag startte hij perfect (zoals altijd)
maar toen ik 's avonds naar 't werk vertrok moest ik toch 2 sec. langer doorstarten als anders ,
en toen was er niets meer !!
boomingbus01
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 feb 2009, 16:54
Locatie: hutje op de hei

Re: Motor draait maar slaat niet aan ??

Bericht door boomingbus01 »

gloeibougies kun je testen via de accu of een losse accu erbij dan hou je de zijkant van de gloeibougie op de min en met een losse draad op het schoefje en dan op de plus dan kun je zien of hij gaat gloeien

wel eerst eruit draaien

op deze manier controleer ik ze teminste en dat werkt

succes :werkaanT4
leef je eigen leven , je leeft maar 1 keer

I LOVE COPS IF THEY LIKE VW DRIVERS
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: Motor draait maar slaat niet aan ??

Bericht door ossie38 »

Ik heb vorige week hetzelfde gehad. Bleek het contactslot te zijn. Bij starten even schudden, met de sleutel dan. Heen en weer of op en neer en hij start.
Rozwen
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:56
Locatie: Lostanges Frankrijk

Re: Motor draait maar slaat niet aan ??

Bericht door Rozwen »

Bij een ander merk auto bleek hetzelfde effect op te treden omdat door onduidelijke omstandigheden de chip in de sleutel niet meer goed werd uitgelezen.

Dit werd opgelost door de auto te verlaten een paar keer de auto op slot en terug, daarna startte de wagen weer als vanouds.

Misschien is het dat.

Rob
Mark783
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jul 2007, 00:22
Locatie: Wognum NH

Re: Motor draait maar slaat niet aan ??

Bericht door Mark783 »

Hoi,

Klinkt stom, maar weet je wel zeker dat je een brandstof laag waarschuwingslampje hebt?

Ik heb het in iedergeval niet in mijn 1.9td (1996) ook hierben ik pas achtergekomen door hem 1 keer geheel leeg gereden te hebben.

Mark
scarface750
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mar 2009, 07:17

Re: Motor draait maar slaat niet aan ??

Bericht door scarface750 »

Ben juist terug van 't fabriek , 5 liter diesel bijgetankt 1 keer aan 't contact draaien en voila , geen vuiltje aan de lucht !!!

Ik moest zelfs niet doorstarten ??

Misschien toch de contactsleutel , of kan 't gewoon een luchtbelletje geweest zijn ?
'T lijkt me toch sterk dat ik niet eens moest doorstarten , Kan dit ??

En ja hoor ik heb wel degelijk een laag brandstoflampje mét pieper , dat heb ik al enkele keren getest , 't is wel zo dat ik slechts enkele tientallen km kan rijden met 't lampje aan , is dit ook normaal ?!!

Alvast bedankt voor de snelle en behulpzame reakties !!!
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Motor draait maar slaat niet aan ??

Bericht door stijnh »

gloeibougies controleer je het snelst met een amperetang of ander een ohm meter( goed zou rond de 0.6 ohm moeten geven, kapot veeel meer)
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motor draait maar slaat niet aan ??

Bericht door bartt4 »

Krijgt e brandstofpomp afsluiter wel stroom? ff meten door 1 man te laten starten 2e ff meten op de pomp.of stekkertje los?
Of contactslot, of inderdaad relais. lucht in de leiding dan moet die uiteindelijk wel willen lopen maar duurt het een tijdje. Rookt die wel?.
Hoe oud is je bus heeft de bus al een startcode sleutel? eens starten met reserve eventueel
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie