Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Remblokjes voor vervangen, zelf of dealer? Wie heeft advies?

vragen over de T5
Plaats reactie
floater
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:56

Remblokjes voor vervangen, zelf of dealer? Wie heeft advies?

Bericht door floater »

Beste,

Nu even concreet. Zelf even de remblokjes voor vervangen of niet. ( nu in deze tijden van crisis in Belgie )

Wie heeft het al gedaan ?

Tips hiervoor ?

Alvast bedankt voor een woordje uitleg.

Mvg,

Ben
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: Remblokjes voor vervangen, zelf of dealer? Wie heeft advies?

Bericht door ferry395 »

Hoi Ben

Het is makkelijk zelf te doen zorg voor een grote tang ( om de cilinder terug te drukken ik meen met een draaiende beweging) en wat vet tussen de blokken en de remklauw.
Wij waren er een half uurtje mee bezig.
Mvgr Ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Remblokjes voor vervangen, zelf of dealer? Wie heeft advies?

Bericht door koos 890 »

Ben de voor blokken is het een kwestie van de cilinders terug knijpen met een grote waterpomp tang . Alleen uitkijken dat het remoliepotje overstroomt.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
CARVER
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 okt 2007, 23:40
Locatie: vw-dorp aan zee

Re: Remblokjes voor vervangen, zelf of dealer? Wie heeft advies?

Bericht door CARVER »

Ter aanvulling; auto voorzijde op twee bokjes zetten, wielen eraf, draai vervolgens een zijde naar buiten, dan kun je aan de binnenzijde twee zwarte nylon bussen zien zitten die ieder worden afgesloten met een kapje of dopje, die verwijderen, dan met een inbussleutel de inbusstiften los draaien en deze klein stukje eruit trekken. Dan kun je vervolgens de remklauw eraf halen, oude blokjes verwijderen, remcilnder met een grote waterpomptang terug drukken (aan de voorzijde is geen draaiende beweging nodig), en dan de nieuwe blokjes monteren wel opletten wat het linker en rechterblokje is en vervolgens het hele zaakje weer terug monteren. Mocht je besluiten om je remschijf te vervangen, dan aan binnenzijde de twee bouten losdraaien en het remzadel eraf halen, vervolgens met een slagmoer-sleutel het bevestigingsboutje van de schijf losslaan deze kan namelijk goed vastzitten.

Achterzijde zit de remklauw met twee boutjes gemonteerd deze verwijderen, dan kun je de remklauw eraf halen en inderdaad hier de remcilinder met een draaiende beweging naar binnen drukken met de wijzers van de klok mee (dit lukt prima met vier handen en daarbij een kleine waterpomptang op de remcilinder zetten en daarmee draaien). De glijplaatjes voor de blokjes ook vervangen. Voor de remschijf dezelfde routine toepassen.

Tip; evt de glijstiften schoonmaken en voorzien van nieuw hogedruk/en warmte resistent vet voorzien, voor het remmateriaal geldt rij een korte periode als een oudwijf, rustig remmen om het materiaal in te remmen. Mijn voorkeur is zeker voor orgineel materiaal, prijs verschil is niet zo groot de remkwaliteit wel
Plaats reactie