Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

4 Motion 4WD

vragen over de T5
Plaats reactie
4Motion
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2009, 16:31

4 Motion 4WD

Bericht door 4Motion »

Hallo beste lezers,

Misschien voor velen een simpele vraag en voor anderen weer iets om te leren.....

Afgelopen week was ik bij de garage om m'n band te plakken :werkaanT4 omdat er een stukje metaal in zat.

Toen alles klaar was besloten we om alle andere banden ook even te checken. Eerst de achterkant omhoog en aan de banden draaien, alles ok! Toen de voorkant omhoog en proberen aan de banden te draaien, hey dat ging niet.... owja stond ie nog in z'n twee :nuts

Toen dacht ik opeens, waarom draait achter wel maar voor niet als ie in z'n twee staat . Klopt dat wel als je een 4Motion hebt? Wordt 4WD pas actief wanneer de motor aan staat? Ik kan 4WD niet uitzetten, continue 4WD dus.

Bedankt alvast voor jullie antwoord(en)

Groet,
Menno
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: 4 Motion 4WD

Bericht door robindekeiser »

4 motion is niet permanent

VW heeft dat wel gehad, genaamd syncro

4 motion grijpt pas in wanneer nodig
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
SanderS
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 nov 2008, 15:06

Re: 4 Motion 4WD

Bericht door SanderS »

Idd, 4 motion werkt meer als Quattro. Het geeft de achterwielen pas motorvermogen wanneer dat nodig is (als ze bijvoorbeeld grip verliezen).
syncro4wd
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jan 2007, 13:05
Locatie: stockholm

Re: 4 Motion 4WD

Bericht door syncro4wd »

4 motion is niet permanent

VW heeft dat wel gehad, genaamd syncro

Klopt niet helemaal. Syncro is net als 4motion semi- permanent.
Ook bij de syncro greep de 4x4 pas in bij een rotatieverschil tussen de wielen. Bij een syncro zat er een visco koppeling, bij de oude T3 zat deze voor ingebouwt in het differentieel en bij de T4 zat de visco koppling achter en ligt net buiten het diff.
Zowel de T3 als de T4 had geen electronica daarvoor. Dit is gekomen met de T5 4motion.

Erwin
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: 4 Motion 4WD

Bericht door robindekeiser »

Een VR6 syncro is naar mijn weten permanent.
Maar het zou goed kunnen dat jij gelijk hebt.
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: 4 Motion 4WD

Bericht door Donald4Motion »

persoonlijk vind ik het niet veel dat 4Motion.
Je krijgt de boel nog best wel aan het slippen, ook al heb je 20inch eronder.
En als je het echt nodig hebt met mul zand dan is de bak weer te lang
Damy

Re: 4 Motion 4WD

Bericht door Damy »

SanderS schreef:Idd, 4 motion werkt meer als Quattro. Het geeft de achterwielen pas motorvermogen wanneer dat nodig is (als ze bijvoorbeeld grip verliezen).
Quattro werkt iets anders....permanent 4 wiel-aandrijving met een verhouding van 48-52...en later zelfs 40-60 (B7 modellen RS4 en S4)4Motion werkt met haldex systeem en Quattro met Torsen.

In 1995 werd de huidige quattro generatie geïntroduceerd. Hierbij is het achterste sperdifferentieel dat handmatig bediend wordt vervangen voor een elektronisch sperdifferentieel (EDS) met ABS. Ook het voorste differentieel kan vergrendeld worden met EDS.

In 2006 werd er een quattro-aandrijving op de markt met een 40:60 (voor:achter) verdeling voor de Audi Q7 en Audi RS4 B7. Het voor- en achterdifferentieel is nog altijd een EDS.

Alle modellen op het Volkswagen A-platform hebben vanaf 1998 een ander vierwielaandrijvingsysteem. Dit systeem maakt gebruik van een Haldexkoppeling. Dus ook de Audi A3 en Audi TT hebben deze vorm van quattro-aandrijving. Bij een Haldex koppeling kan tot bijna 100% van alle kracht naar één as gestuurd worden. Ook bij deze aandrijving kan het voor- en achterdifferentieel volledig gesperd worden. Haldex is zeer geschikt voor dwarsgeplaatste motoren waar Quattro niet mogelijk is. Leuke detail is dat de VW passat 2.5 TDI 4 motion ( lengte geplaatste motor ) eigenlijk Quattro heeft en de Audi A3/S3 Quattro eigenlijk 4 Motion heeft.

Bron voor dit beknopte verhaal: Wikipedia en mijn vele vele boeken over Audi..... :nuts
Plaats reactie