Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dubbel cabine

vragen over de T5
Plaats reactie
kristovs
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 mei 2009, 14:02

dubbel cabine

Bericht door kristovs »

ik ben van plan een jonge occasiebus in te voeren uit het buitenland. daar de dubbele cabine in duitsland bv niet gehomologeerd is, moet ik de bus dus eenmaal in belgie ombouwen tot LV. Dit kan (nagevraagd bij een ombouwbedrijf in de buurt) voor de prijs van 2000 euro. Alles geregeld voor u en voor zowel papieren als ombouw. Volgens die mannen mag je de ombouw niet meer zelf doen. Is dit waar of spreken ze voor hun eigen winkel. Mij lijkt het volkomen veilig qua gordelvoorzieningen en zetelbevestigingen, als je in duitsland een personenbus met 3 rijen zetels koopt en er de laatste rij van verwijdert plus zelf de vaste wand plaatst. Spaart mij toch een dikke 1500 euro uit, waardoor de aankoopprijs wat omhoogkan.

Kan de ombouw in Nederland nog zelf of is dit ook aan banden gelegd?

Graag hier meer info overt....

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Tilt!
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:38
Locatie: Lebbeke, België
Contacteer:

Re: dubbel cabine

Bericht door Tilt! »

Groetjes van een collega Belg ! :)

Ik ga je niet kunnen helpen met een antwoord op je vraag (behalve het gewoon eens gaan vragen in een keuringsstation) maar ik heb een LV T5 korte wielbasis, ik heb dus alleen 2 voorzetels en de rest is bagageruimte. Als ik zo'n zitbank met 3 plaatsen koop om achter m'n 2 voorste zetels te zetten en dan een vaste wand erachter en die in mijn T5 zet, blijft hij dan nog LV of kan dat alleen met een lange wielbasis ?

Thx !
kristovs
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 mei 2009, 14:02

Re: dubbel cabine

Bericht door kristovs »

dat hangt ervan af hoeveel laadruimte je nog over hebt. Bij ons is de regel zo dat je minimum 50% van de wielbasis moet hebben om aan de lichte vracht te voldoen. Normaal lukt dit wel als je je 2e zetelrij voldoende naar voor schuift.

Wat betreft mijn probleem, ik heb het algemeen keuringsstation in Zwijnaarde reeds gemaild, maar voorlopig nog niks terug gekregen. Ik post van zodra ik een antwoord krijg. Als er ondertussen iemand wel meer weet over dit onderwerp, laat maar horen!
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: dubbel cabine

Bericht door Danny »

een korte wielbasis met dubbele cabine kan in België perfect als lichte vracht worden ingeschreven, heb dat zelf willen kopen maar kwam laadruimte tekort en achteraf stelde ik me ook de vraag wie zou er achteraan gaan zitten ik rijd namelijk meestal alleen...
bij ACT research in Kortenberg doen ze de ombouw of leveren ze je de onderdelen.
verder zou ik niet weten waarom je zelf niet een extra rij zetels zou mogen plaatsen? Ik kan op mijn papieren zelfs nergens terug vinden dat er maar twee zetels instaan dus wie zou ooit weten dat ik er een bank bijzet??

Danny
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: dubbel cabine

Bericht door matje86 »

de verzekering komt er achter indien je een ongeval veroorzaakt, en dan zijn de poppekes aan het dansen
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
SanderS
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 nov 2008, 15:06

Re: dubbel cabine

Bericht door SanderS »

In Nederland is ombouwen prima zelf te doen. Profiglass verkoopt de tussenwanden ook los. Ik heb het zelf gedaan, en bij hun alleen de wand laten plaatsen (zij weten exact de goede afstanden zodat je zoveel mogelijk beenruimte overhoudt).
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: dubbel cabine

Bericht door Danny »

ombouwen is zelf te doen -heb net de gegevens binnen- alleen moet je 't wel regelen met een bedrijf dat zich daar mee bezig houd. je kan 't dan evt zelf doen en door hen laten keuren (is een beetje mondeling overeenkomst die je hoedanook centen kost) of door hen laten doen. pakweg een 3000 Euro en een 99 administratiekosten, jou 2000€ is dus een goeie prijs... Het aantal zitplaatsen staat vermeld op je PVG sticker (nummer) dus dat moet aangepast worden en de afmetingen zijn superbelangrijk om een lichte vracht te kunnen behouden.

effe bij ACT kortenberg of all construct in Malle aanlopen...

een tussenschot plaatsen daar moet je volgens mij niks voor aanvragen maar er zo maar een lichte vracht van maken dat zal andere koek worden want dan zal je ook de tweede bank eruit moeten slopen en een ander model laten plaatsen om onder de zetels ook laadruimte te creeëren anders kom je niet aan voldoende laadruimte...
bezint dan maar eer ge begint of neem meteen een erkend bedrijf onder de arm om geen gezever te hebben met de keuring want daar kennen ze er wat van (mensen ambeteren) :knipoog

grts Danny
kristovs
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 mei 2009, 14:02

Re: dubbel cabine

Bericht door kristovs »

bus is dit weekend aangekocht in luxemburg. Vrijdag ga ik hem ophalen.

Wat betreft de dubbel cabine ombouw... Verschillende bedrijven gecontacteerd (All construct, profiglass, theo musch, ACT kortenberg,...) Komt erop neer dat als ik een dubbel cabine ombouw wil ik zowiezo bij ACT in kortenberg terecht moet. Blijkbaar wil D'Ieteren (invoerder VW in Belgie) de ombouw onder controle houden en besteden ze dit uit aan ACT in Kortenberg. Wil je een bus ombouwen naar enkel cabine lichte vracht, dan is dit geen probleem om het zelf te doen. De dienst goedkeuring van D'Ieteren wil hiervoor een goedkeuring afleveren (is mij telefonisch bevestigd). Bij dubbel cabine dus niet. Nu wat kost dit? 2057 euro excl BTW + 425 euro excl BTW (omdat er een verhoogd tussenschot tussen moet) + 100 euro incl BTW voor een nieuw PVG nummer. Alles samen kost dit dus 3103,22 euro. Als ik dezelfde job laat doen bij Profiglass in Nederland kost me dit +- 2100 euro inclusief btw. Daarbij nog het verschil dat je in Belgie dit absoluut niet zelf mag doen. In Nederland, is me verteld, mag dit wel. Ligt het aan mij of straalt dit weer idiote Belgische bureaucratie uit? Weet dus wel dat ik 1000 euro meer kwijt ben voor hetzelfde werk... europese martkvrijheid noemen ze dit dan.

Foto's van het resultaat zullen later komen.
SanderS
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 nov 2008, 15:06

Re: dubbel cabine

Bericht door SanderS »

kristovs schreef:bus is dit weekend aangekocht in luxemburg. Vrijdag ga ik hem ophalen.

Wat betreft de dubbel cabine ombouw... Verschillende bedrijven gecontacteerd (All construct, profiglass, theo musch, ACT kortenberg,...) Komt erop neer dat als ik een dubbel cabine ombouw wil ik zowiezo bij ACT in kortenberg terecht moet. Blijkbaar wil D'Ieteren (invoerder VW in Belgie) de ombouw onder controle houden en besteden ze dit uit aan ACT in Kortenberg. Wil je een bus ombouwen naar enkel cabine lichte vracht, dan is dit geen probleem om het zelf te doen. De dienst goedkeuring van D'Ieteren wil hiervoor een goedkeuring afleveren (is mij telefonisch bevestigd). Bij dubbel cabine dus niet. Nu wat kost dit? 2057 euro excl BTW + 425 euro excl BTW (omdat er een verhoogd tussenschot tussen moet) + 100 euro incl BTW voor een nieuw PVG nummer. Alles samen kost dit dus 3103,22 euro. Als ik dezelfde job laat doen bij Profiglass in Nederland kost me dit +- 2100 euro inclusief btw. Daarbij nog het verschil dat je in Belgie dit absoluut niet zelf mag doen. In Nederland, is me verteld, mag dit wel. Ligt het aan mij of straalt dit weer idiote Belgische bureaucratie uit? Weet dus wel dat ik 1000 euro meer kwijt ben voor hetzelfde werk... europese martkvrijheid noemen ze dit dan.

Foto's van het resultaat zullen later komen.
In Nederland is het ombouwen en keuren van elkaar gescheiden. Keuren gebeurt door een onafhankelijke organisatie (RDW, Rijksdienst voor Wegverkeer). De VW importeur / dealer kan dus van alles willen, maar je kunt hem prima zelf (laten) ombouwen en laten keuren bij de RDW in Nederland :toppie.
kristovs
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 mei 2009, 14:02

Re: dubbel cabine

Bericht door kristovs »

In principe is dit bij ons ook zo. Probleem is dat je als je van een gewone bus een lichte vracht wilt maken een goedkeuring moet krijgen van de constructeur, pas dan kan je bij de keuring hem laten keuren. Als de constructeur dus niet wil, gebeurt er dus niks. Alle macht ligt dus bij D'Ieteren. Correct me if I'm wrong....
Plaats reactie