Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aanhangervraagje

vragen over de T4
Grover532
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:45
Locatie: Oosternieland ( Gr. )

aanhangervraagje

Bericht door Grover532 »

Ik heb voor volgend weekend een kraantje gehuurd bij Boels.
Alles goed geregeld dacht ik. Staat vrijdagmiddag op aanhanger klaar, met 3 bakken erbij.

Maar nu vertelde die man mij dat het geheel zo`n 3000 kg weegt, en of mijn auto dat trekken mag.
Ik heb geen idee. Mag mijn 1.9 d dat trekken. Wie weet dat toevallig.

Gr.
Rudi :driveT4 :driveT4
Gebruikersavatar
Ernst1124
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mei 2007, 09:09
Locatie: Buinen

Re: aanhangervraagje

Bericht door Ernst1124 »

Volgens mij is hij dan 1000 kg te zwaar...
T6.1 Multivan 2020 199 pk 4-motion lwb
Transporter T4 Caravelle Business 1998 151 pk camper
Passat VR6 GLX 1995
AUDI TT 3.2 2008
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: aanhangervraagje

Bericht door bartt4 »

yep 2000kilo is het oficieel. Maar moet je ver rijden? Je kan mazel hebben dat ze je niet zien rijden.
Busje trekt m wel hoor spreek uit ervaring
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Adri626
Berichten: 2291
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:56
Locatie: Zaanstreek

Re: aanhangervraagje

Bericht door Adri626 »

Staat op je kenteken....... ik heb ook een 1.9D die mag ''autonoom geremd'' 1985kg trekken..... Denk er om met zo'n overschrijding van het gewicht mag je echt niet verder rijden als je betrapt wordt :politie :politie ...... En de gevolgen als er iets mis gaat :ie :ie .... niet doen dus.
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

Re: aanhangervraagje

Bericht door henk106 »

Adri626 schreef:Staat op je kenteken....... ik heb ook een 1.9D die mag ''autonoom geremd'' 1985kg trekken..... Denk er om met zo'n overschrijding van het gewicht mag je echt niet verder rijden als je betrapt wordt :politie :politie ...... En de gevolgen als er iets mis gaat :ie :ie .... niet doen dus.

Ik heb ook een 1.9 TD staat op kenteken 1720 kg
:bonk
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: aanhangervraagje

Bericht door rick_k »

Mijnes mag ook 1700 kilo trekken.

Zelfs 4 ton gaat nog, maar het is natuurlijk dat de dienstdoende agent weer een mooi verhaaltje heeft over veiligheden enzo... Ik had er een minigraver met toebehoren achter hangen.

Ikzelf trek nooit meer dan 2 ton met de bus. Dat gaat nog, daarboven kan je als je pech hebt en een keer goed moet remmen omver geduwd worden door je aanhanger en dat wil je niet.

Het trekgewicht moet op je deel 1 van je kenteken staan. Staat er niks, mag je ook niks trekken. Je kunt je trekgewicht dan in laten vullen door de rdw.

Maar met 3 ton ben je iig een ton te zwaar (en daarom denk ik toch over een Nissan Patrol met 3.5 ton aanhangergewicht).

mvg Rick
Gebruikersavatar
Adri626
Berichten: 2291
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:56
Locatie: Zaanstreek

Re: aanhangervraagje

Bericht door Adri626 »

henk106 schreef:
Adri626 schreef:Staat op je kenteken....... ik heb ook een 1.9D die mag ''autonoom geremd'' 1985kg trekken..... Denk er om met zo'n overschrijding van het gewicht mag je echt niet verder rijden als je betrapt wordt :politie :politie ...... En de gevolgen als er iets mis gaat :ie :ie .... niet doen dus.

Ik heb ook een 1.9 TD staat op kenteken 1720 kg
:bonk
Jij hebt niet ''ook'' een 1.9TD maar jij ''hebt'' een 1.9TD en er kan gewichtverschil zijn tussen een 1.9D en een 1.9TD....waardoor ook het te trekken gewicht verschillend kan zijn.....
Grover532
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:45
Locatie: Oosternieland ( Gr. )

Re: aanhangervraagje

Bericht door Grover532 »

Ik was er al bang voor.
Er staat niets op mijn kenteken over trekgewicht, maar dacht zelf ook aan zo`n 2000 kg.
Nu durf ik wel wat af te zien , maar ik moet er toch 30 km mee rijden en ik weet dat zulke bekeuringen behoorlijk aantikken, en inderdaad het risico wat je loopt als het vekeerd gaat.
Ik geloof niet dat ik dat aandurf. Moet toch nog maar iets anders regelen
Ik heb gelukkig nog een paar dagen.

Bedankt.

Gr.
Rudi :driveT4 :driveT4
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: aanhangervraagje

Bericht door rick_k »

Als je maandag gelijk contact opneem met de RDW kun je een nieuw kentekenbewijs aanvragen waar het trekgewicht wel op vermeld wordt.

Ik weet alleen niet hoelang het duurt voordat je het kentekenbewijs binnen heb.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: aanhangervraagje

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar op dat nieuwe kenteken komt echt geen aanhanger gewicht dat in de buurt van de 3 ton gaat komen, dus hij kan met zijn bus sowieso niet de minigraver met aanhanger trekken.

Overigens weegt de 1,5 tons minigraver van bobcat (die Boels verhuurt)als ik het me goed herinner ongeveer 1685 kilo, tel daar een dubbelasser bij van pakweg 600 kilo....

ik denk niet dat je 700 kilo aan graafbakken erbij hebt.... Ik denk dat het totaal gewicht tussen de 2500 en 2600 kilo zal liggen.

Een model groter, de 2,5 tons kan niet op een graafmachine transporter (te breed) en moet op een auto-ambulance (en mag daar officieel ook niet op omdat die maar 2 ton mogen laden en de 2,5 ton minigraver 2790 weegt)

Zelf rijdt ik met mijn eigen autoambu en minigraver van 1,5 ton (huren bij Boels of andere verhuurder) en dan is de aanhanger geladen ongeveer 400 kilo te zwaar voor wat de bus mag trekken...
rick_k schreef:Zelf trek ik nooit meer dan 2 ton met de bus, dat gaat nog, daarboven kan je als je pech hebt en een keer goed moet remmen omver geduwd worden door je aanhanger en dat wil je niet.
mvg Rick
Een zware aanhanger zal bij remmen de bus niet zo snel omver duwen, immers gewicht op de aanhanger bepaald de remkracht van die aanhanger en dus zal de zwaardere aanhanger zelf ook harder remmen. Een aanhanger met goed afgestelde aanhanger-oplooprem mag niet hard tegen de auto drukken bij remmen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: aanhangervraagje

Bericht door rick_k »

Probleem bij aanhangers is dat ie altijd scheeftrekt bij remmen omdat die oploopremmen gewoon met kabels werken en dat is niet zo perfect. Verder duwt de aanhanger dan de bus omhoog, omdat de auto altijd duikt bij remmen, daardoor verlies je grip op de achterwielen en dan krijg je rare taverelen. Ikzelf ben voor het hydraulisch oploopsysteem, dat werkt perfect omdat die zelfstellend zijn. Of met lucht zoals achter de Patrol van een maat van me.

Ikzelf reed ook met 4 ton erachter (achter een 2.4 diesel... je had ff nodig om op de 50 te komen en harder dan 75 werdt zeuren) maar je moet dan ook gewicht in de bus leggen zodat ie zijn kont op de grond houdt. Eigenlijk is dat wel iets te veel van het goeie (was overigens een 3 tons minigraver met toebehoor op een 3-assige schamelwagen die daarvoor gemaakt was, de patrol die er normaal voor stond was stuk gegaan en de kar moest toch naar huis).

Maar goed ik adviseer gewoon dat je beter niet meer dan 2 ton kan trekken want je kunt niet echt op de remmerij van een aanhanger vertrouwen, zeker niet als het niet je eigen aanhanger is.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: aanhangervraagje

Bericht door Roger B. (11)61 »

rick_k schreef:Probleem bij aanhangers is dat ie altijd scheeftrekt bij remmen omdat die oploopremmen gewoon met kabels werken en dat is niet zo perfect.
Kwestie van goed onderhouden en afstellen, mijn ambu trekt NIET scheef bij het remmen, ook niet als er 2 ton op staat.
rick_k schreef:Verder duwt de aanhanger dan de bus omhoog, omdat de auto altijd duikt bij remmen, daardoor verlies je grip op de achterwielen en dan krijg je rare taverelen.
Bij een schamel aanhanger wellicht wel, omdat daar de kogeldruk beperkt is, maar bij een gewone enkel- of dubbelasser drukt je aanhanger (als ie goed beladen is) met 50-75 kilo op je kogel, bij remmen zal ook de kogeldruk hoger worden omdat het gewicht van de aanhanger ook voorover wil duiken. Ik denk dat het duiken van je bus dit effect niet teniet zal doen.
rick_k schreef:Ikzelf ben voor het hydraulisch oploopsysteem, dat werkt perfect omdat die zelfstellend zijn. Of met lucht zoals achter de Patrol van een maat van me.
mvg Rick
Tja tuurlijk kan het beter dan het mechanische systeem dat op vrijwel elke geremde aanhanger tot 3500 kilo zit, maar welke aanhanger rijdt nu met hydraulisch rond? en wie heeft er lucht remmen op de auto om een bijna net zo zeldzame lucht geremde aanhanger te trekken.... Tuurlijk een landrover mag ook 4 ton trekken als je er lucht-remsysteem op zet en een aanhanger met luchtremmen trekt.... maar zonder die aanpassing mag ie 3500 trekken....die 500 kilo is me die ombouw en kosten niet waard.
Als je een graafmachine oid moet trekken die met trailer meer dan 3500 kilo weegt en dat vaak doet dan is het een ander verhaal natuurlijk,
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: aanhangervraagje

Bericht door rick_k »

Roger B. schreef:
rick_k schreef:Probleem bij aanhangers is dat ie altijd scheeftrekt bij remmen omdat die oploopremmen gewoon met kabels werken en dat is niet zo perfect.
Kwestie van goed onderhouden en afstellen, mijn ambu trekt NIET scheef bij het remmen, ook niet als er 2 ton op staat.
rick_k schreef:Verder duwt de aanhanger dan de bus omhoog, omdat de auto altijd duikt bij remmen, daardoor verlies je grip op de achterwielen en dan krijg je rare taverelen.
Bij een schamel aanhanger wellicht wel, omdat daar de kogeldruk beperkt is, maar bij een gewone enkel- of dubbelasser drukt je aanhanger (als ie goed beladen is) met 50-75 kilo op je kogel, bij remmen zal ook de kogeldruk hoger worden omdat het gewicht van de aanhanger ook voorover wil duiken. Ik denk dat het duiken van je bus dit effect niet teniet zal doen.
rick_k schreef:Ikzelf ben voor het hydraulisch oploopsysteem, dat werkt perfect omdat die zelfstellend zijn. Of met lucht zoals achter de Patrol van een maat van me.
mvg Rick
Tja tuurlijk kan het beter dan het mechanische systeem dat op vrijwel elke geremde aanhanger tot 3500 kilo zit, maar welke aanhanger rijdt nu met hydraulisch rond? en wie heeft er lucht remmen op de auto om een bijna net zo zeldzame lucht geremde aanhanger te trekken.... Tuurlijk een landrover mag ook 4 ton trekken als je er lucht-remsysteem op zet en een aanhanger met luchtremmen trekt.... maar zonder die aanpassing mag ie 3500 trekken....die 500 kilo is me die ombouw en kosten niet waard.
Als je een graafmachine oid moet trekken die met trailer meer dan 3500 kilo weegt en dat vaak doet dan is het een ander verhaal natuurlijk,
Ach, dit wordt een eindeloze discussie zo. Ben het wel met je eens dat een goed onderhouden aanhanger niet scheef hoeft te remmen, maar in de praktijk zijn goed onderhouden aanhangers niet veel aanwezig. Ikzelf ben een ontzettende miereneuker wat dat betreft en dus zal ieder lampje moeten werken en de remmen moeten ook goed functioneren, maar menig bouwvarken en verhuursbedrijf wil daar nogal eens op beknibbelen.

Om op de vraag van de topic-starter terug te komen, nee je mag de kar van 3 ton niet trekken.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: aanhangervraagje

Bericht door Donald4Motion »

Met een luchtrem installatie mag je zelfs 5ton trekken. Je ziet deze installatie's nog wel eens op een landcruiser 100. die hebben top automaten die dat ook volhouden. Op een patrol ben ik ze nog nooit tegen gekomen, zou voor mij voor het eerst zijn.
Dus als je net 'even' 1500kg meer moet meenemen is zoiets wel erg handig zonder gelijk aan een groot rijbewijs te zitten. Je hebt het dan gelijk over een totaal treingewicht van 8,5 ton :nuts
http://www.marktnet.nl/Toyota-Land-Crui ... 000160.htm
Nadeel van zo'n luchtgeremde aanhanger is dat die elk jaar gekeurd moet worden net zoals bij een vrachtwagen.

Tot zover deze niet echt van nut maar toch leerzame info :knipoog
Grover532
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:45
Locatie: Oosternieland ( Gr. )

Re: aanhangervraagje

Bericht door Grover532 »

Ik denk dat jij gelijk hebt Roger.
1,5 tons kraantje, aanhanger en bakken kunnen volgens mij nooit 3 ton wegen.
Je neemt dat dan ook klakeloos aan als iemand je verteld dat zo`n combinatie rond de 3 ton weegt, omdat je ervan uit gaat dat zo`n iemand weet waar hij over praat. Maar dat is dus niet altijd zo.
Zal er maandag nog maar eens achteraan bellen. Want als die combinatie nou zo`n 2200-2300 kg weegt, dan durf ik het wel aan hem zelf op te halen.

Ik heb trouwens in het verleden al eens een noodstop gemaakt met een tandemas met anderhalf kuup zand erop. t`Was net of er een anker uitgegooid werd, en de hele combinatie werd geremd door de aanhanger. Ik denk zelfs dat de remweg korter was dan dat ik dezelfde stop gewoon alleen met mijn bus had gemaakt. Heb daar dus alle vertrouwen in.

Gr. Rudi
:driveT4 :driveT4 :driveT4
Plaats reactie