Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

vragen over de T4
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door DNS »

Hallo,

Ik rij momenteel zelf nog in alle tevredenheid in mijn T4 2.5 benzine/LPG-G3, maar we overwegen een andere (of een 2e :knipoog ) T4 aan te schaffen. Nu kan ik voor een leuke prijs een 1.9TD overnemen, maar met zo'n blok kom ik niet snel genoeg vooruit (naar mijn smaak i.i.g. :ikrij ). Nu is het verder wel een hele mooie bus en ideaal voor ombouw naar camper, dus vroeg ik mij af of het mogelijk is het blok te vervangen door een sterker 2.5 TDI blok, bij voorkeur een 111kW.

Is er iemand die mij vertellen kan wat er mogelijk is, wat er allemaal bij komt kijken, waar ik dit het beste zou kunnen laten doen en wat de kosten zijn? Graag hoor ik jullie ervaringen.

:T44EVER
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
California man
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 aug 2008, 16:35

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door California man »

Waarom niet meteen een 2.5 tdi camper kopen ? Denk dat je met het ombouwen van een 1.9 naar een 2.5 en dan nog het ombouwen naar een camper zeker zoveel geld kwijt bent als gewoon een originele camper aanschaffen.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door pluuke »

Alles kan natuurlijk, maar denk ook aan de tijd die dit kost.
En dan niet alleen de ombouw zelf, maar de zoektocht naar onderdelen EN info hoe alles moet zitten etc.
Het is een mega klus, want alleen met motor ben je er niet.
Voor de 111 kW is heel veel specifiek, bijvoorbeeld ook de remmen.
Komt nog bij dat de vermogenstoename meer dan 25% is, dus moet je officieel naar de RDW voor een keuring wil je het allemaal legaal doen.
(En geen risico's te nemen ivm aansprakelijkheid bij schade die je ermee zou kunnen veroorzaken).
Gebruik de zoekfunctie hier eens voor, is al veel over geschreven.
Kijk eens voor de ombouw op : http://www.multivan.web-log.nl. ...die weten hoe het zit.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door bartt4 »

Word zowieso keuren rdw want gaat van 4 naar 5 cilinder.
Zelf rij ik 1.9 td en ben tevreden over de prestaties. 130 140 met gemak. Kar of caravan sjouwt die goed mee en 100 km geen probleem.
Zeer eenvoudige techniek zonder elctronika en computers etc.
was en blijft voor mij nog steeds bewuste keuze 1.9 te rijden.
Ok wel wat meer herrie en toeren maar ach inmijn geval moet het niet te snel willen want dan krijg ik weer meer fanmail.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door Oskar 725 »

Is leuk werk, mooie klus, en alleen maar gedaan omdat ik al heel veel dingen meer had veranderd aan de bus. Was veel goedkoper uit geweest als ik een andere bus had gekocht, maar was niet zo leuk geweest.
Vooral de keuring in Lelystad vond ik erg duur, maar heb nu wel alles officieel. :ikrij :toppie
Ben van 68 Pk 4cyl. naar 102 Pk 5cyl. TDI gegaan, hoefde als extra alleen de voorremmen en de hoofdremcylinder maar aan te passen.
Als je naar 150 Pk wil moet je i.d.d. ook het onderstel ombouwen naar 16". :werkaanT4
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door DNS »

Heel erg bedankt voor de reacties. Ik heb de links ook even nagekeken en er komt inderdaad verschrikkelijk veel bij kijken voor de 151... toch iets te veel voor mij. Ik was alleen benieuwd wat de ervaringen hiermee waren en wat er mogelijk was. Ik had de zoekfunctie ook al geprobeerd, maar alle zoekopdrachten m.b.t. motorinhoud en dergelijke worden genegeerd...

Zo'n 111 kW blok lijkt me natuurlijk helemaal geweldig, maar die zijn in Nederland moeilijk te vinden en/of vrij prijzig. In Duitsland zijn ze wel meer te vinden, maar met die rest-BPM is dat ook al een stuk minder aantrekkelijk. Dat wordt dan dus waarschijnlijk op zoek naar een 75 kW TDI om om te bouwen naar camper. Met een beetje tuning is die immers ook wel richtin de 140-150 pk te krijgen. Kant en klare campers zijn wel makkelijk, maar het ombouwen is toch wel een beetje een hobby dus dat doen we lekker zelf (en zo'n breed Multivan-bed bevalt ons beter dan de California).

Die 1.9TD laten we dus over aan iemand die daar wel een plezier aan heeft. Zelf ben ik regelmatig in Duitsland en rij dan als het even kan lekker door, maar ook in Nederland heb ik profijt van wat meer koppel en vermogen bij het optrekken en om lekker stevig door te kunnen rijden. :ikrij en die fanmail... die krijg ik om de een of andere reden toch wel :muur :bonk
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door Egbert&Manon »

Van een California kun je ook een breed bed maken!
Dat heb ik ook gedaan.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door Multivan Generation »

Bij 140-150 pk uit een 102 pk halen is het de vraag of het nog houdbaar is(extreem).
Reken eerder richting de 130-135 pk met nog wat aanpassingen en een koppel van 310-330 Nm(bedrijfszekerder en betrouwbaar).
Bij aanpassingen valt dan te denken aan, uitlaatsysteem, interkoelerset van een 150 pk, luchtverzorging optimaliseren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Bij 140-150 pk uit een 102 pk halen is het de vraag of het nog houdbaar is(extreem).
Ja , dat zal houdbaar blijven volgens mij. Het 2.5TDI blok is oorspronkelijk ontworpen met een beginvermogen van 140PK .
Dus bij het chippen van een 102PK naar bvb 140PK zit je gewoon terug op het vermogen waar het blok voor ontwikkeld werd. Dan kun je dus toch wel een lange levensduur verwachten.
Deze blokken hebben heel wat reserve in huis .
Denk maar aan de bekende "shadowmaker" , die rijd al heel lang rond met +300PK uit zijn blokje. Is trouwens een daily-driver (bakker), en geen showvoertuig . En hij doet er bovendien nog sprintwedstrijden enz mee ook . En toch blijft het blok het uithouden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door pluuke »

Pascal-141 schreef:Denk maar aan de bekende "shadowmaker"


Ik ken hem niet maar ben nu nieuwsgierig...(ken wel een widowmaker, maar dat was de F-104 Starfighter), heb je een linkje ???
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door Pascal-141 »

http://www.youtube.com/watch?v=BDUgkusl ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=hkSTslJf7Z4

350PK , 700NM (origineel : 102PK , 250nm) ...

Er zijn meerdere filmpjes , maar kan ze nu niet direct terug vinden ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door rick_k »

Officieel moet je naar de rdw ja. Is niet nodig.
Zo hebben wij hier een 6 cilinder Opel A Corsa gehad, omdat ze met de apk niet meer naar de cilinderaantallen keken.

Mijn vorige auto was 60 pk op kenteken en 125 pk in het echt. Ook niks aan veranderd op kenteken. Officieel moet het wel ja, maar het is natuurlijk onzin als je alles gewoon goed doe. Ik had dan een 205, dus ik had er ophanging van een GTi onder gebouwd, remmen van een 306 GTi, dat soort dingen.

Gelukkig kan het in NL wel omdat ze met de apk nergens naar kijken, in Belgie kun je bijna niks.

mvg Rick
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door pluuke »

Is al vaker een discussie geweest.....
rick_k schreef:Officieel moet je naar de rdw ja. Is niet nodig.
Ok, stel JIJ veroorzaakt een ongeluk, met dodelijke afloop (voor de tegenpartij welteverstaan).
Of wellicht met blijvende invaliditeit, da's nog duurder.
Je Corsa-tje 1.2 is een beetje geholpen, b.v. met een getuned GSI 16V blok, inmiddels 200Pk+.
Bij zo'n ongeval komt er zowiezo een technisch onderzoek.

De verzekering moet gaan uitkeren....zou het dan nog steeds niet uitmaken ?
En neem jij het risico ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door Mastodont »

Vanaf 1 mei jongstleden moet (volgens mij) ook het aantal cilinders van de auto overeen komen
met wat er op de papieren staat.
Voorheen werd daar inderdaad niet naar gekeken.

Wellicht leest er iemand mee met APK papieren, die dit kan bevestigen ! (Of ontkrachten :muur )

Ik heb al even gegoogled maar kon het niet eventjes vinden.


Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door Reny »

Mijn busje is gisteren gekeurd en op het formulier kan ik niets vinden. Het formulier is ook indentiek aan die van vorig jaar.
fotogalerij 1120
Plaats reactie