Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ik wil mijn t5 chippen maar waar

vragen over de T5
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Ik wil mijn t5 chippen maar waar

Bericht door ferry395 »

Ik heb her en der al wat gelezen maar ik wil graga weten wie en waar je het heb laten doen ik heb een 174 pk en mijn gehele blok is net gereviseert dus wil ik heb laten chippen.
Ik wil iets meer koppel om nog makkelijker de bergen door te komen met mijn 2000kg wegenede woonwagen hahah.
En ja zonder die woonwagen wil ik weer naar de 200 kunnen want mijn 22inch vertraagt dat hok leuk.
Gr ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Ik wil mijn t5 chippen maar waar

Bericht door Donald4Motion »

Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat het mag kosten :winter .

Als je een andere turbo en downpipe neemt kom je op 240+PK en 530+Nm -3000€ erg bruut en toch betrouwbaar
Je zal die keet achter je wagen geeneens merken. Bij stationair toerental levert die al 400Nm :toppie en je top zal ook ergens rond de 220+zijn met 22"
Je hebt eigenlijk gewoon de specificaties van een 3.0 V6 tdi (iets meer koppel wel!)

Je kan ook gewoon naar JDtuning gaan die hebben erg veel ervaring met het goed en veilig tunen van die blokkie's
Mocht je een roetfilter hebben, die krengen zijn meestal de bottleneck voor een goede tuning waardoor je dan niet verder dan iets van 208Pk en hooguit480Nm koppel
Ga of wil je toch meer dan is je roetfilter zo vol geblazen en zal deze zich moeten régenereren(zeg ik dat goed?!) waardoor je weer vermogen verliest en zo rond en zo rond.
Volgens mij zit een JDtuning op iets van 700€ maar dat moet ik even gokken zo.
tom
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:20

Re: Ik wil mijn t5 chippen maar waar

Bericht door tom »

Ik heb hele goede ervaring met essing dieseltunning te venray. Echt de moeite waard om te informeren. Heb nog nooit zoveel kennis van zaken gezien als daar. Heb zelf mijn t5 daar ook laten doen. Aangezien ik vrijdag mijn nieuwe t5 ga halen heb ik weer gekozen voor essing diesel tunning omdat het en goed, en profesioneel, en betaalbaar is. Het is zelfs mogelijk via hun een verzekering af te sluiten voor motergarantie.
Heb geen binding met dit bedrijf dus is bovenstaande tekst echt realiteit. Kijk maar eens op de website. :toppie

Tom nr199
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ik wil mijn t5 chippen maar waar

Bericht door robindekeiser »

Bij JD is motorgarantie standaard
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Ik wil mijn t5 chippen maar waar

Bericht door erik 924 »

Blok net gereviseert? :ie
Wat was er mis met het blok dan?
Is alles nu weer ok, wil je hem chippen?
Ik heb ook een 174 pk en ik zou niet weten waarom ik meer koppel of pk zou moeten hebben.Heb ook een grote caravan en hij gaat prima ook in de bergen.EGR wel even afgesloten en dat scheelt ook weer een x pkjes en koppeltjes. Je mag toch niet harder dan 90, uitzonderingen daar gelaten.
Al 2 jaar in de alpen geweest en bergaf halen vele ons in, maar bergop rijden we gewoon net zo snel en halen wij weer in.Grappig toch. Het gekke is eigenlijk dat ik in het voorjaar en met de hemelvaart met de caravan in Nederland op vacantie ben geweest en dat ik met caravan zuiniger heb gereden dan zonder? Toevallig omdat het niet anders kon 2x ultimate diesel getankt. Reed met caravan 1 op 11,7 en ik heb niet truttig gereden.Zonder caravan kan ik ook nog eens 200 over de autobaan en tot in de 3e versnelling krijg ik het asr lampje aan het branden wat wil je nog meer. Ik zou het gewoon niet doen blijft de boel misschien heel.
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ik wil mijn t5 chippen maar waar

Bericht door robindekeiser »

erik 924 schreef:Blok net gereviseert? :ie
Wat was er mis met het blok dan?
Is alles nu weer ok, wil je hem chippen?
Ik heb ook een 174 pk en ik zou niet weten waarom ik meer koppel of pk zou moeten hebben.Heb ook een grote caravan en hij gaat prima ook in de bergen.EGR wel even afgesloten en dat scheelt ook weer een x pkjes en koppeltjes. Je mag toch niet harder dan 90, uitzonderingen daar gelaten.
Al 2 jaar in de alpen geweest en bergaf halen vele ons in, maar bergop rijden we gewoon net zo snel en halen wij weer in.Grappig toch. Het gekke is eigenlijk dat ik in het voorjaar en met de hemelvaart met de caravan in Nederland op vacantie ben geweest en dat ik met caravan zuiniger heb gereden dan zonder? Toevallig omdat het niet anders kon 2x ultimate diesel getankt. Reed met caravan 1 op 11,7 en ik heb niet truttig gereden.Zonder caravan kan ik ook nog eens 200 over de autobaan en tot in de 3e versnelling krijg ik het asr lampje aan het branden wat wil je nog meer. Ik zou het gewoon niet doen blijft de boel misschien heel.
Heb jij ook 22" ?
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Ik wil mijn t5 chippen maar waar

Bericht door erik 924 »

valbrem 17 inch 235 michelin pilot
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ik wil mijn t5 chippen maar waar

Bericht door robindekeiser »

dat scheelt aanzienlijk in de snelheid.

Ik geloof dat het ronddraaiend gewicht van een velg x 6 moet ???
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Ik wil mijn t5 chippen maar waar

Bericht door erik 924 »

Kan me voorstellen dat bredere loopvlak van banden meer weerstand geven dan mijn 235 ers. Maar dat andere maat velgen zwaarder gaan rijden lijkt me niet het juiste, zeker omdat de omtrek gelijk blijft. De banden worden steeds platter. Mijn winterbanden zijn smaller en maar 16 inch velgen, loopt zeker niet lichter dan de zomerbanden.
slager
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mar 2009, 19:41

Re: Ik wil mijn t5 chippen maar waar

Bericht door slager »

Ik heb mijn auto bij ZIPTUNING in utrecht laten chippen en deze gaat nu als de brandweer dikke 200 PK's :nuts en ze nemen ook de moter garantie over, echt top en voor € 450.00 niet duur. kijk maar op http://www.ziptuning.nl
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: Ik wil mijn t5 chippen maar waar

Bericht door ferry395 »

Hey eric

Ik heb 295-30-22 banden eronder en het scheelt heeeeeeel veel vergeleken met mijn standaart 16 inchjes.
Ik heb die 16 inchjes er wel eens onder als ik 5000 km moet rijden dan scheelt het en een bak met brandstof en ik ben gewoon veel sneller en trekt hij veel beter op.
Geloof mij nou maar ook al zeg je dat de omtrek niet verandert en dus niet veel uit hoort te maken nou rij eens een rondje in die van mij en dan weet ik zeker dat je mijn mening deelt.

Mvgr ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Ik wil mijn t5 chippen maar waar

Bericht door Donald4Motion »

erik 924 schreef:Kan me voorstellen dat bredere loopvlak van banden meer weerstand geven dan mijn 235 ers. Maar dat andere maat velgen zwaarder gaan rijden lijkt me niet het juiste, zeker omdat de omtrek gelijk blijft. De banden worden steeds platter. Mijn winterbanden zijn smaller en maar 16 inch velgen, loopt zeker niet lichter dan de zomerbanden.

Bij flinke stappen groter wordt de omtrek toch echt groter.
Ik ben zelf van 17 naar 20inch gegaan. Nu wijkt de omtrek zover af dat als ik een lekke band heb
dan kan ik niet het 17"reservewiel kan plaatsen.

Je moet het ook meer zien als een voortandwiel van een racefiets,als je groter gaat verbruik je meer energie.
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: Ik wil mijn t5 chippen maar waar

Bericht door sep »

Klopt wel wat ferry zegt ,Die van mij is al een paar jaar gechipped naar 216 pk en destijds reed ik op 16 inch ,en haalde ik makkelijk de 200 ,met wind mee 215 ,nu met 19 inch kom ik net aan de 200 met moeite ,dus rolweerstand en breedte spelen wel degelijk mee ..

mvg sep
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ik wil mijn t5 chippen maar waar

Bericht door robindekeiser »

het is niet zozeer de breedte. het is meer het gewicht.

metaal is stuk zwaarder dan rubber met lucht ;)

Zoals ik al zei, al het gewicht wat het grotere wiel zwaarder is (bijv 5 kg) moet je x 6 (misschien wel 8 of 10, ik weet het niet meer) doen.

dus 4 velgen x 5 kg = 20 kg x 6 = 120 kg meer gewicht bij je zo moet je het ongeveer zien.
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Ik wil mijn t5 chippen maar waar

Bericht door erik 924 »

Als je dan sneller en misschien ook wel comfortabeler wil rijden, kies dan een kleinere velgmaat en smallere banden!
Ik rij 17 inch met 235 in de zomer en 16 inch 215 in de winter en voel geen verschil! En als het dan ook nog meer brandstof gebruikt, begrijp ik het niet helemaal.Dief van je eigen knip.
Plaats reactie