Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Opgelost - Geen goed inkomende turbo
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
ja hoor dat is een eind rijden, maar ja in een lukt alles
stilletje naderen we het probleem wel
ik heb het juist even nagekeken: je moet het stangetje naar beneden duwen.
de positie in rust van de hefboom op de turbo is horizontaal.
krijg je het echt niet naar beneden gedrukt en is de positie ipv horizontaal , schuin naar beneden , dan zit het mss vast in de open stand wat direct de oorzaak van je probleem kan zijn
probeer het dan naar ophoog te trekken en gangbaar te maken met wd40 ofzo.
btw: is het probleem ineens gekomen of er langzaam in geslopen?
stilletje naderen we het probleem wel
ik heb het juist even nagekeken: je moet het stangetje naar beneden duwen.
de positie in rust van de hefboom op de turbo is horizontaal.
krijg je het echt niet naar beneden gedrukt en is de positie ipv horizontaal , schuin naar beneden , dan zit het mss vast in de open stand wat direct de oorzaak van je probleem kan zijn
probeer het dan naar ophoog te trekken en gangbaar te maken met wd40 ofzo.
btw: is het probleem ineens gekomen of er langzaam in geslopen?
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- René
- Berichten: 5271
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
Als ik het zo zie doet ie niets met noodloop volgens mij. Vanaf het moment van starten en gas geven haalt de lmm de gevraagde waarde niet en levert de turbo de druk bij lange na niet die gevraagd word.
Of zie ik het verkeerd, dan natuurlijk wat uitleg hoe ik wel moet zien.
René
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
bij deze meting zit de motor in noodloop
waarom? omdat de turbodruk constant 68.1 is namelijk de veilige noodloopwaarde
vandaag is de motor bij geen enkele meting een noodloop gegaan
de lage waarde van de lmm is geen reden genoeg om maar een turbodruk van 1250mbar te halen bij vol gas en hoge toeren en een door de computer volledig gesloten wastegate aansturing ( de aansturing wordt waarschijnlijk niet gerealiseerd in de praktijk)
de lage lmm waarde is hier meer een gevolg van de lage turbodruk (wat niet aangezogen en op druk gebracht wordt kan ook niet gemeten worden)
of heb jij een ander inzicht?
ps: zet de duty cycle van de n75 op een andere as, dan kan je dat ook volgen op je figuur, anders is het niet te zien of welke waarde die aannemt
waarom? omdat de turbodruk constant 68.1 is namelijk de veilige noodloopwaarde
vandaag is de motor bij geen enkele meting een noodloop gegaan
de lage waarde van de lmm is geen reden genoeg om maar een turbodruk van 1250mbar te halen bij vol gas en hoge toeren en een door de computer volledig gesloten wastegate aansturing ( de aansturing wordt waarschijnlijk niet gerealiseerd in de praktijk)
de lage lmm waarde is hier meer een gevolg van de lage turbodruk (wat niet aangezogen en op druk gebracht wordt kan ook niet gemeten worden)
of heb jij een ander inzicht?
ps: zet de duty cycle van de n75 op een andere as, dan kan je dat ook volgen op je figuur, anders is het niet te zien of welke waarde die aannemt
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
Ik las dat de LMM de turbo volgt, dus een probleem met de turbo (turbo zelf of aansturing daarvan) heeft gevolgen voor de LMM.
Ik ga nu even meten en proberen.
Ik ga nu even meten en proberen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- René
- Berichten: 5271
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
Ook zonder noodloop komt ie niet omhoog met de turbodruk. Luchtmassa waarde blijft laag.
Waar woon je, anders eens lmm wisselen en kijken of ie dan wel wil.
Dacht namelijk dat de lmm ook direkt invloed had op de turbodruk, maar is dus andersom.
René
Waar woon je, anders eens lmm wisselen en kijken of ie dan wel wil.
Dacht namelijk dat de lmm ook direkt invloed had op de turbodruk, maar is dus andersom.
René
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
Ik woon 165km bij je vandaan, heb wel 3 jaar (van 0 tot 3jaar) in Heerhugowaard gewoont.Berrie en Rene schreef:Ook zonder noodloop komt ie niet omhoog met de turbodruk. Luchtmassa waarde blijft laag.
Waar woon je, anders eens lmm wisselen en kijken of ie dan wel wil.
Dacht namelijk dat de lmm ook direkt invloed had op de turbodruk, maar is dus andersom.
René
Kom wel regelmatig in Enkhuizen bij mijn schoonouders maar zal de volgende keer pas half augustus zijn.
Ik hoop dinsdag een Diode te hebben en laat de garage denk ik toch maar een LMM bestellen is die zeker weten goed.
Ik ga zo even de bestandjes converteren en erbij zetten hoe en wat.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
je hebt gelijk dat de lmm waarde invloed heeft op de turbodruk omdat de lmm de inspuitwaarde in dit geval begrenst en zo dus de uitlaatgasenergie beperkt wat zorgt voor een lagere turbodrukBerrie en Rene schreef:Ook zonder noodloop komt ie niet omhoog met de turbodruk. Luchtmassa waarde blijft laag.
Waar woon je, anders eens lmm wisselen en kijken of ie dan wel wil.
Dacht namelijk dat de lmm ook direkt invloed had op de turbodruk, maar is dus andersom.
René
maar niet in die mate daar ben ik heel zeker van, heb dat zelf al getest( met een slechte lmm of zonder(dan wordt 550 doorgegeven) en ook dan wordt de turbodruk gehaald, wel bij een hoger toerental)
als er geen hoge turbodruk is kan er fysisch gezien gewoon geen hoge lmm waarde zijn dus in dat opzicht volgt de lmm de turbodruk
het is hier duidelijk een turbo(regel) probleem, de regeling van de motorcomputer heeft hier geen effect op wat er in realiteit gebeurt daardoor is waarschijnlijk ook in vorige metingen de noodloop ingegaan, wel spijtig dat er daar geen log van is
diode test of andere lmm kan zeker, ik durf wel een wel wedden voor een pint dat een ander lmm gelijkaardige waarden aangeeft
diode zal natuurlijk meer power geven
goed werkende turbo en regeling maar slechtere lmm
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
niets wijst er voorlopig op dat de lmm slecht is!!!sgsdebruijn schreef: Ik hoop dinsdag een Diode te hebben en laat de garage denk ik toch maar een LMM bestellen is die zeker weten goed.
een nieuwe is natuurlijk altijd wel iets beter maar daar heb ik het niet over
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
RUN11 - Stekker N75 eraf - Stationair draaien met rustig gas en een aantal X veel gas noodloop volgens mij.
http://www.rocky-mountain.nl/Windsurfing/run11.csv
RUN12 - Stekker N75 eraf - Contact aan/uit rustig van 1 naar 2, 2 vanaf 2000rpm naar 3500rpm vol gas, weer noodloop volgesn mij.
http://www.rocky-mountain.nl/Windsurfing/run12.csv
RUN13 - Stekker N75 erop - Contact aan/uit rustig optrekken van 1 naar 2, 2 vanaf 2000rpm naar 3500rpm vol gas.
http://www.rocky-mountain.nl/Windsurfing/run13.csv
Test met VAG-COM kan ik niet doen omdat ik een shareware versie heb helaas.
Volgens mij werkt mijn wastegate inderdaad met overdruk, vandaar het blazen van het slangetje.
Ik kon het stangetje naar beneden drukken, ging niet superzwaar.
Met beidde rijdende runs merkte ik geen performance/snelheidsverschil.
http://www.rocky-mountain.nl/Windsurfing/run11.csv
RUN12 - Stekker N75 eraf - Contact aan/uit rustig van 1 naar 2, 2 vanaf 2000rpm naar 3500rpm vol gas, weer noodloop volgesn mij.
http://www.rocky-mountain.nl/Windsurfing/run12.csv
RUN13 - Stekker N75 erop - Contact aan/uit rustig optrekken van 1 naar 2, 2 vanaf 2000rpm naar 3500rpm vol gas.
http://www.rocky-mountain.nl/Windsurfing/run13.csv
Test met VAG-COM kan ik niet doen omdat ik een shareware versie heb helaas.
Volgens mij werkt mijn wastegate inderdaad met overdruk, vandaar het blazen van het slangetje.
Ik kon het stangetje naar beneden drukken, ging niet superzwaar.
Met beidde rijdende runs merkte ik geen performance/snelheidsverschil.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
Ik heb vorig jaar mijn LMM gekocht bij Lasaulec.
Fabrikant: Meyle
ref: 06A 906 461
art.no. 1009060002
Compleet met buis voor zo'n 78 euro
Made in Germany
of toch uit China?
http://www.yiparts.com/Part/en/RRFC
Egbert
Fabrikant: Meyle
ref: 06A 906 461
art.no. 1009060002
Compleet met buis voor zo'n 78 euro
Made in Germany
of toch uit China?
http://www.yiparts.com/Part/en/RRFC
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
Enne doormeten N75 gaf 16.7 ohm.
Ik heb deze doorgemeten, het deel wat eronder zit hoe heet die? daar zit een witte connector op is op het plaatje niet te zien.
Ik heb deze doorgemeten, het deel wat eronder zit hoe heet die? daar zit een witte connector op is op het plaatje niet te zien.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
Zit de wastegate nog wel met 2 boutjes vast?
1 boutje wil nog wel eens lostrillen, waardoor de wastegate scheef gaat zitten en niet goed bediend kan worden.
1 boutje wil nog wel eens lostrillen, waardoor de wastegate scheef gaat zitten en niet goed bediend kan worden.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
hij gaat direkt in noodloop omdat hij geen spoel meet
ik zou de slang van de actuator turbopot er af trekken en dan es weer kijken wat de druk doet
heb je de vacuum slangen los gehad
lijkt erop dat je deze verkeerd hebt zitten op je regel ventiel
ik zou de slang van de actuator turbopot er af trekken en dan es weer kijken wat de druk doet
heb je de vacuum slangen los gehad
lijkt erop dat je deze verkeerd hebt zitten op je regel ventiel
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
de regelklep die je ziet op de foto is die van de egr , die van de turbo n75 zit erachter, wat dieper.sgsdebruijn schreef:Enne doormeten N75 gaf 16.7 ohm.
Ik heb deze doorgemeten, het deel wat eronder zit hoe heet die? daar zit een witte connector op is op het plaatje niet te zien.
de aansluitingen van de darmen moeten naar de wastegate en turbo leiden
hoop dat je de goeie hebt genomen
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
zoals het duiveltje van weetjwel zegt, slang aan wastegate los, rijden en loggen
denk dat de n75 stuk is aangezien de darmen nog goed zijn volgens jou.
een kapotte n75 zal normaal de wastgate volledig open zetten ter beveiliging
houd je turbodruk in het oog want die wordt dan niet meer afgeregeld!!!!!!!! zeker niet over 3000 toeren gaan
denk dat het hierna wel duidelijk zal zijn waar het probleem zit
ik ben benieuwd
denk dat de n75 stuk is aangezien de darmen nog goed zijn volgens jou.
een kapotte n75 zal normaal de wastgate volledig open zetten ter beveiliging
houd je turbodruk in het oog want die wordt dan niet meer afgeregeld!!!!!!!! zeker niet over 3000 toeren gaan
denk dat het hierna wel duidelijk zal zijn waar het probleem zit
ik ben benieuwd
Laatst gewijzigd door stijnh op 21 jun 2009, 21:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik rijd T-vier met veel plezier!!