Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

V6

vragen over de T5
Plaats reactie
Zako
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 feb 2007, 10:53

V6

Bericht door Zako »

Nog iets bekend daarover bij de forumleden over deze krachtbron Turbodiesel..??



Afbeelding
Afbeelding

Sport Generation Blue
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

v6 tdi????

Bericht door vaniac »

De wens is de vader van de gedachte..................................
Er zijn vele T5-rijders die maar wat graag een v6-tdi onder de motorkap zouden willen hebben. Het technisch concept van de T5 maakt gebruik van de Audi v6-tdi's echter onmogelijk.
Als er al een v6-tdi in de T5 zou komen, dan zou het technisch gezien altijd een vr6 moeten zijn. Een ander 6-cilinder blok zou te lang of te breed zijn.
Ongetwijfeld zullen er bij de motorenafdeling van VW wel vr6-tdi's proefdraaien, o.a. ook voor in de Passat en de opvolger van de Sharan.
Concrete informatie is er echter nog niet.
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

Hoi

misschien een stomme vraag, maar wat is het verschil tussen een v6 TDI en een vr6 TDI?

mvg
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Zako
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 feb 2007, 10:53

Bericht door Zako »

Deze heeft een V6 blok onder de motorkap maar helaas benzine...

Maar de uiterlijk ziet er gelikt uit... :ie :happy


Afbeelding
Afbeelding

Sport Generation Blue
Gebruikersavatar
kleijntje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:23

Bericht door kleijntje »

Yasmine D & Wesley V schreef:Hoi

misschien een stomme vraag, maar wat is het verschil tussen een v6 TDI en een vr6 TDI?

mvg
Het verschil is de hoek tussen de cilinders. Bij een normale V motor is deze meestal tussen de 60 en 90 graden. Bij de VR is deze hoek maar 15 graden, het is als het ware een lijnmotor waarbij de cilinders wat t.o.v. elkaar verschoven zijn. Hierdoor is de lengte als bij een V motor maar de breedte nauwelijks groter als bij een lijnmotor. Er wordt ook maar 1 cilinderkop gebruikt die wel erg gecompliceerd is.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

gecompliceerd

Bericht door vaniac »

kleijntje schreef:
Yasmine D & Wesley V schreef:Hoi

misschien een stomme vraag, maar wat is het verschil tussen een v6 TDI en een vr6 TDI?

mvg
Het verschil is de hoek tussen de cilinders. Bij een normale V motor is deze meestal tussen de 60 en 90 graden. Bij de VR is deze hoek maar 15 graden, het is als het ware een lijnmotor waarbij de cilinders wat t.o.v. elkaar verschoven zijn. Hierdoor is de lengte als bij een V motor maar de breedte nauwelijks groter als bij een lijnmotor. Er wordt ook maar 1 cilinderkop gebruikt die wel erg gecompliceerd is.
Wat heet gecompliceerd.
Ik heb een Golf 3 vr6 gehad met 2 kleppen per cilinder. Deze cilinderkop bevatte dus slechts 12 kleppen. Daarna heb ik een Passat v6 syncro gehad met 5 kleppen per cilinder (30 kleppen in totaal), variabele kleptiming en schakelbaar inlaatspruitstuk. Dat was pas echt gecompliceerd.
Gebruikersavatar
Niels949
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Niels949 »

Ze kunnen er toch ook gewoon een 6cilinder in lijn turbodieselmotor in leggen...???

Groeten,

Niels949
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

past niet

Bericht door vaniac »

Niels949 schreef:Ze kunnen er toch ook gewoon een 6cilinder in lijn turbodieselmotor in leggen...???

Groeten,

Niels949
Ten eerste hebben ze bij VW momenteel geen zescilinder lijnmotoren, laat staan in TDI-uitvoering.
Ten tweede is zo'n lijnmotor te lang, zeker in conventionele uitvoering met de nokkenasaandrijving en de aggregaten aan de kopzijde van de motor.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

De VR6 is naar wat ik gehoord heb inderdaad al een tijdje in voorbereiding , hij werd ontworpen voor de Passat (die het nu slechts met een 4cylindertje (TDI) moet stellen )
Maar hij gaat ook in de face-lift versie van de T5 komen . Er werd mij gezegd tijdens het Brusselse bedrijfswagen salon in januari dat dit voor eind 2007 zou zijn.
Zako
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 feb 2007, 10:53

Bericht door Zako »

Pascal-141 schreef:De VR6 is naar wat ik gehoord heb inderdaad al een tijdje in voorbereiding , hij werd ontworpen voor de Passat (die het nu slechts met een 4cylindertje (TDI) moet stellen )
Maar hij gaat ook in de face-lift versie van de T5 komen . Er werd mij gezegd tijdens het Brusselse bedrijfswagen salon in januari dat dit voor eind 2007 zou zijn.


V6 face-lift T5??? :klappen
Afbeelding

Sport Generation Blue
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

modellencyclus

Bericht door vaniac »

Of er voor komend modeljaar al een facelift voor de T5 aankomt betwijfel ik.
Bij de transporters hanteert VW zeer lange intervallen in de modellencyclus.
De T4 werd vanaf 1990 gebouwd. Pas in 1996 kwam de eerste facelift. Vervolgens is de T4 tot 2003 verder gebouwd.

Als ze deze modelpolitiek handhaven zou je de eerste facelift voor de T5 pas in 2009 mogen verwachten.
Plaats reactie