Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

gelaccu exclusief

vragen over de T4
Plaats reactie
pedroV
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 jul 2009, 17:09

gelaccu exclusief

Bericht door pedroV »

ik ben pieter en rij naar volle tevredenheid in een calfornia exclusief van het bouwjaar 1999. : :driveT4
mijn vraag is de volgende: zijn er mensen die ervaring hebben met de campergelaccu 135 ah van deze camper, hoeveel nachten kan je zonder 220v staan met de koelbox op 8 graden en de buitentemperatuur op 20 a25 graden en savonds een lampje aan.
met vriendelijke groet. :zwaai
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: gelaccu exclusief

Bericht door HarryF »

Hallo Pedro,

Met mijn accu vol sta ik minstens 2 nachten en plus dus ook 2 halve dagen. (aankomst/vertrek)
Mijn koelkast staat op 5 gr.
Volgens mijn inschatting moet het ook zeker 3 nachten (+2x halve dag) kunnen.
Als het bij jou korter is, dan twijfel aan de accu.

gr HarryF

PS Vergeet je het "voorstelforum" niet!!?? :T44EVER
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: gelaccu exclusief

Bericht door laurens »

ik heb hem meestal op 6 graden staan en heb ooit 5 nachten zonder rijden of paal gered zonder merkbaar gevolg voor de accu
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: gelaccu exclusief

Bericht door Leo45 »

3 dagen moeiteloos en 4 als je 's avonds wat kalmpjes aan doet met de verlichting en de radio.

Overigens als je per se radio wilt luisteren kan je beter een kleintje meenemen op batterijen of nicads want je gewone radio trekt nog altijd zo'n 4 a 5 ampere ook al staat het volume zacht.
Bij mij scheelt dat enorm in ieder geval

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: gelaccu exclusief

Bericht door Multivan Generation »

Leo45 schreef:Overigens als je per se radio wilt luisteren kan je beter een kleintje meenemen op batterijen of nicads want je gewone radio trekt nog altijd zo'n 4 a 5 ampere ook al staat het volume zacht.
Bij mij scheelt dat enorm in ieder geval

Leo
Goede tip Leo,
dank hiervoor... :yes

Ik wist het namelijk niet dat het zoveel was.. :ie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: gelaccu exclusief

Bericht door chv »

Mijn autoradio loopt op de startbatterij, dus die gebruikt geen stroom van de huishoudaccu.
Bij jou is dat geloof ik anders, Leo? Jij hebt toch een slimme schakeling waardoor je ook nog een gedeelte van je huishoudstroom kunt betrekken van je startbatterij of heb ik dat uit een eerder topic verkeerd begrepen. In elk geval kan ik met mijn 135 ah Gelaccu (Sonnenschein, 10 jaar oud) maximaal 3 nachten en twee dagen staan, maar dan moet ie wel nokkievol zitten van een hele dag rijden. Heb ik na dat bijna leeg trekken maar een halve reisdag dan is het na 2 dagen over.
Omdat ik 5 dagen willen kunnen staan overweeg ik een 210 Ah accu. Maar ja, die prijzen.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: gelaccu exclusief

Bericht door HarryF »

quirimar12 schreef:Heb vorig jaar 9 dagen en nachten bij de camperbeurs in Dusseldorf gestaan. Daarna gaf het display nog 11.7 volt aan.
Het geheim van de 135 amp gelaccu is dat je hem elke drie maanden eens voor minimaal 40 uur helemaal zonder onderbreking op moet laden aan het stopcontact. De ingebouwde lader doorloopt dan een heel programma waarbij de gelaccu helemaal geladen word en zo zijn goede capaciteit behoud.
Dit is geen fabel.door het rijden krijg je hem nooit helemaal vol doordat de gelaccu namelijk een veel grotere capaciteit heeft dan de startaccu.

.
Bij mij schakelt de koelkast niet meer in bij minder dan 12,..... Volt.
Bij jou blijkbaar bij 11,7 nog wel. Hoe kan dat, wat is er bij mij anders ingesteld?? (of bij jou???)

Trouwens...9 dagen kan rekenkundig volgens mij nooit, tenzij het buiten al erg koud was. Als de koelkast 15 minuten per uur echt aan is en bij een aansluitwaarde van circa 4 amp is de accu na 5,6 dagen totaal leeg. De praktijk zal dus altijd korter moeten zijn. Graag uitleg hoe jij het dan zelfs 9 dagen volhoudt ???!!!
:groteogen :groteogen :T44EVER
Laatst gewijzigd door HarryF op 20 jul 2009, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: gelaccu exclusief

Bericht door Leo45 »

Ik heb inderdaad de beide accu's parallel staan met een cyrix ertussen maar die schakelt de accu's los vanelkaar als de spanning beneden de 12,6V komt. Als je de auto gewoon parkeert en dan de radio aanzet zal je verbaast staan hoe snel dat toch gaat.
Overigens is 12,6V in rust nog een bijna volle accu dus hoef je je dan nog geen zorgen te maken.

Om stroom te besparen en lang te staan zijn een paar veranderingen handig:
1e) gebruik een radiootje op batterijen als je muziek wilt luisteren (is ook voor de buren leuker want de boxen in de deuren klinken aardig door op een doodstille camping.
2e) koelbox niet te koud zetten en zo min mogelijk open en dicht,
3e) vervang de TL-lampjes voor led strips (dat wordt mijn volgende project) zo TL-tje trekt makkelijk 800mA terwijl een gelijkwaardige LED er maar 10mA ofzo trekt. Ik gebruik overigens LED lampjes van de IKEA als ik langdurig 's avonds het licht aan wil hebben de hele auto verlicht voor maar 50mA.

Uiteraard is het gebruik van de standkachel uit den boze!!! :muur :muur

5 dagen moet haalbaar zijn, afgelopen vakantie weken zonder stroompaal rondgereden met sommige dagen maar 60km maar wel over een bergpas enzo. Altijd koud bier en spanning zat.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: gelaccu exclusief

Bericht door Reny »

En het klinkt stom maar hoe voller je koelbox des te minder hij verbruikt.

Die ledlampjes lijken me ook wel wat, maar het schijnt dat je moet solderen :ie
Maar ik ga er wel naar kijken
fotogalerij 1120
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: gelaccu exclusief

Bericht door Leo45 »

Reny schreef:En het klinkt stom maar hoe voller je koelbox des te minder hij verbruikt.

Die ledlampjes lijken me ook wel wat, maar het schijnt dat je moet solderen :ie
Maar ik ga er wel naar kijken

Yep, opvullen met bier dus??

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie