Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
getik onder motorkap
getik onder motorkap
Hallo,
Ik rij met een VW Transporter T4 2.4 diesel uit 1993 en zit met het volgende probleem:
Wanneer de motor warm staat en ik laat de koppeling langzaam opkomen zodat ik +/- 10 km/u rij dan hoor ik een getik onder de motorkap vandaan komen. Bij sneller doorijden dan verdwijnt het getik.
Ik heb alle riemen nagekeken of deze voldoende spanning hebben en nergens tegen aan slagen. Dit is dus niet het geval.
Zou het iets te maken hebben met de hydraulische klepstoters? Deze zijn toch niet af te stellen.
Moet ik me ergens zorgen over maken of is het een gekend fenomeen bij de T4?
Wie kan me raad geven over dit probleem?
Alvast bedankt.
Ik rij met een VW Transporter T4 2.4 diesel uit 1993 en zit met het volgende probleem:
Wanneer de motor warm staat en ik laat de koppeling langzaam opkomen zodat ik +/- 10 km/u rij dan hoor ik een getik onder de motorkap vandaan komen. Bij sneller doorijden dan verdwijnt het getik.
Ik heb alle riemen nagekeken of deze voldoende spanning hebben en nergens tegen aan slagen. Dit is dus niet het geval.
Zou het iets te maken hebben met de hydraulische klepstoters? Deze zijn toch niet af te stellen.
Moet ik me ergens zorgen over maken of is het een gekend fenomeen bij de T4?
Wie kan me raad geven over dit probleem?
Alvast bedankt.
Re: getik onder motorkap
Hoi,trap eens een paar keer op de rem...(met draaiende motor)als het dan weg is,is het de vacuumpomp.Is niks ergs,hebben ze bijn allemaal.
grtz.Harry
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: getik onder motorkap
niks ergs, maar (lang) door rijden met een tikkende pomp KAN je nokkenas beschadigen doordat de stift tussen nok en vacuumpomp de nok niet volgt, gevolg is dat de nok dus bij elke omwenteling een keer tegen de stift slaat wat op den duur putvorming op het nok-vlak kan veroorzaken (zie ook T4-wiki.de voor een foto van zo'n schade..............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: getik onder motorkap
Heb net ook de pomp vervangen én de stift. Deze wordt vaak vergeten maar is idd zoals Roger zegt in feite net zo belangrijk.
Kostte ca 29 euro, dus op bedrag van de pomp niet erg kosten verhogend.
Buiten de tik om valt me op dat mijn rempedaal ook ineens een stuk hoger pakt.
Verbetering alom!
Kostte ca 29 euro, dus op bedrag van de pomp niet erg kosten verhogend.
Buiten de tik om valt me op dat mijn rempedaal ook ineens een stuk hoger pakt.
Verbetering alom!
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
- Multivan Generation
- Berichten: 33876
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: getik onder motorkap
heb je een onderdeel nummer van die stift?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: getik onder motorkap
Peter,
Stiftnummer heb ik niet. Ik heb hem ook iemand anders voor me mee laten nemen.
Zag alleen dat ie voor € 29,70 op de bon stond..
Stiftnummer heb ik niet. Ik heb hem ook iemand anders voor me mee laten nemen.
Zag alleen dat ie voor € 29,70 op de bon stond..
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
- Multivan Generation
- Berichten: 33876
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: getik onder motorkap
ik heb laatst een Pierburg Vaccuumpomp gekocht 2km oud voor 107 euro..
Dan nog een stift er bij en we zijn weer gesteld...
Dan nog een stift er bij en we zijn weer gesteld...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: getik onder motorkap
Ik weet ook niet of ie hem bij de dealer had gekocht, of bij een bedrijfje bij ons in de buurt dat Merco heet.
Bedrijf doet alleen in VW en Mercedes onderdelen, en alleen origineel spul óf de betere aftermarket.
Weet wel dat ze vaak goedkoper zijn als de Dealer. Kunt ze eens bellen, zitten in Tilburg
Nogmaals, ik weet niet of ie van de dealer of van Merco afkomt, maar betaalde voor een originele pierburg € 194,45.
Bedrijf doet alleen in VW en Mercedes onderdelen, en alleen origineel spul óf de betere aftermarket.
Weet wel dat ze vaak goedkoper zijn als de Dealer. Kunt ze eens bellen, zitten in Tilburg
Nogmaals, ik weet niet of ie van de dealer of van Merco afkomt, maar betaalde voor een originele pierburg € 194,45.
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: getik onder motorkap
duik zo even de schuur in voor het tussenklepnummer (zo heet hij)
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: getik onder motorkap
vreemde naam voor een onderdeel dat als vanalles gezien kan worden, maar toch geen enkele functie heeft die ik als "klep" kan betitelen, vreemde vertaling van iets wat tussenplunjer had moeten zijn?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: getik onder motorkap
nr is 074 145 307 B benaming is vaag ja, plunjer zou beter zijn
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: getik onder motorkap
Het onderdeelnummer voor de tussenklep klopt inderdaad en hoort bij de onderdrukpomp.
Gerard
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
- BenTDI
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
- Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland
Re: getik onder motorkap
Hoi ik heb een T4 met ACV motor 102 pk bjr 2000 en bij koude motor hoor ik stationair niets maar bij bedrijfs warme motor hoor ik een tikerig rammeltje ,moet ik dan ook maar eens remmen bij draaiende motor en kijken of het dan weg is,zou het bij mij dan ook een stift zijn in de vacuum pomp?
172 000 km op de teller nu ,groet Ben tdi.
172 000 km op de teller nu ,groet Ben tdi.
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: getik onder motorkap
welkom op weetjewel, stel je even voor in het daarvoor bestemde forumonderdeel
het is niet zozeer dat je moet remmen, maar dat je een paar keer achter elkaar de rem in moet trappen om je vacuumvoorraad op te maken, dan moet de pomp weer "harder werken" en is het getik meestal tijdelijk weg (als het van de vacuumpomp komt)
Verder kan getik van vele andere onderdelen afkomstig zijn maar is moeilijk te beoordelen via een forum
het is niet zozeer dat je moet remmen, maar dat je een paar keer achter elkaar de rem in moet trappen om je vacuumvoorraad op te maken, dan moet de pomp weer "harder werken" en is het getik meestal tijdelijk weg (als het van de vacuumpomp komt)
Verder kan getik van vele andere onderdelen afkomstig zijn maar is moeilijk te beoordelen via een forum
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: getik onder motorkap
beste mensen,
komt dit probleem ook voor bij de 2,5 TDI (bj:2003).
Ik heb sinds het begin van de zomer ook een tikkend geluid uit de motor (200.000 km op de teller) en dan voornamelijk als de motor warm is en ik na een stuk gereden te hebben voor het stoplicht sta of langzamer moet gaan rijden. op de snelweg of als ik hogere toerentallen rij hoor ik niets. rem indrukken lijkt geen invloed te hebben. het is zeker niet de koelmotor. en het toerental blijft ook netjes constant.
verder loopt de motor als een zonnetje.
groeten
roeland
komt dit probleem ook voor bij de 2,5 TDI (bj:2003).
Ik heb sinds het begin van de zomer ook een tikkend geluid uit de motor (200.000 km op de teller) en dan voornamelijk als de motor warm is en ik na een stuk gereden te hebben voor het stoplicht sta of langzamer moet gaan rijden. op de snelweg of als ik hogere toerentallen rij hoor ik niets. rem indrukken lijkt geen invloed te hebben. het is zeker niet de koelmotor. en het toerental blijft ook netjes constant.
verder loopt de motor als een zonnetje.
groeten
roeland