Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraagje over hefdak (camper)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Vraagje over hefdak (camper)

Bericht door anita-sushi »

Na veel stressen ligt ons dakkie eindelijk vast. (Het bleek dat er te zware gasdrukveren waren gebruikt)
Maar tijdens onze reis naar Zuid-France kregen we erg veel last van zijwind, waardoor ons dakkie bij 100 km/p/u of meer, toch weer los kwam.

Wat is slim? Extra mini-spoilers langs de zijkant? Of iets anders?


P.S. Vakantie was wel weer heerlijk!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraagje over hefdak (camper)

Bericht door Multivan Generation »

Dag Anita,
dat klinkt niet zo mooi! :ie

Ik hoop wel, dat jullie een goede vakantie hebben gehad.

Nu over het dak,
hoe wordt het dak geborgd/vergrendeld?
Is dit met een slot of met spanbanden?

Kun je daar eens foto's van plaatsen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: Vraagje over hefdak (camper)

Bericht door anita-sushi »

Ja MG de vakantie was heerlijk.

Ff kort stukje geschiedenis dan eerst. Wij hebben een 2e-hands hefdak, het lijkt op een Reimodak maar onze inbouwer denkt dat het geen originele is. De gasdrukveren waren ze 'vergeten' mee te geven en hebben ze nagestuurd. (Onze inbouwer had wel ervaring met hupdakkies, maar niet met hefdaken, dus ging er vanuit dat dat de bijbehorende waren)
Na al veel dingen geprobeerd te hebben, dakkie eraf, kijken of ie wel recht lag, een minispoiler aan de voorkant enz kwamen we er eindelijk achter dat het aan de gasdrukveren lag. Hij heeft samen met een plaatselijke kenner van gasdrukveren berekend, dat iedere veer ruim 500 kg omhoog duwde! Dat is dus 1000 kg voor
1 dakkie! :ie Samen met die kenner heeft hij de benodigde kracht berekend en heeft hij nieuwe veren besteld. En eindelijk leek ons dakkie goed vast te liggen.

De rubbers sluiten goed en de extra beveiliging die onze inbouwer gemaakt had, leek overbodig, want na het aantrekken van de spanbanden ligt deze dus gewoon los.

Ik zal morgen even foto's maken.

P.S. Vanaf de Dordogne naar huis hebben we geen extreme zijwind gehad en konden gewoon doorrijden.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Vraagje over hefdak (camper)

Bericht door Egbert&Manon »

Ik ben benieuwd of het geklapper ook veranderd als je rijdt met het raam open of dicht.
Dit ivm drukverschillen tussen binnen en buiten.
Onze Westfaliadak gaat met extreme wind ook wel iets bewegen hoor!

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
rmuys
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mar 2007, 10:59

Re: Vraagje over hefdak (camper)

Bericht door rmuys »

Beste anita Sushi,

In mijn vorige camper had ik een hefdak van FLS. De liep door tot ong. de b-stijl. Op het voorste gedeelte zat een voordakje wat was bestemd om neerwaartse kracht uit te oefenen op het deel erna (hefdak zelf). M.a.w. hoe harder ik reed des te meer het dak naar beneden werd geduwd. Nooit problemen mee gehad. Mijn nieuwe, snelle busje, had echter een schuifkanteldak waardoor het voordakje niet meer gemonteerd kon worden. Als oplossing zijn er door het hefdak 2 beugeltjes gemonteerd (links en rechts) en 2 beugeltjes aan de bovenstijl binnenin de bus. Deze beugels worden met elkaar verbonden door een reguliere spanband.

Hiermee ben ik door wind en regen naar Eurodisney gereden met gemiddeld 150- 160 km/uur, met een piek van 185. Heb geen enkele last gehad van klapperen of andere angstwekkende verschijnselen. Aanrader dus. Schor je dak vast met goed materiaal, plastic klemmetjes voldoen hier niet. Als je foto's wil van de bevestiging, mail dan maar even.

Groetjes,

rmuys
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: Vraagje over hefdak (camper)

Bericht door anita-sushi »

rmuys je hebt :mail

@ Egbert & Manon, ja er is verschil wanneer we met de ramen open of dicht rijden. (denken we aan het geruis te horen) Maar met de ramen open, kunnen jullie dan ook er 3 vingers tussen hebben?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraagje over hefdak (camper)

Bericht door Multivan Generation »

nog steeds de vraag, kun je er foto's van plaatsen?

en waar kun je 3 vingers tussen steken?
binnenkant/buitenkant?
Voor/achter?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Vraagje over hefdak (camper)

Bericht door Harry 341 »

.......
Laatst gewijzigd door Harry 341 op 01 sep 2009, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Vraagje over hefdak (camper)

Bericht door Leo45 »

Harry 341 schreef:
rmuys schreef:Beste anita Sushi,

In mijn vorige camper had ik een hefdak van FLS. De liep door tot ong. de b-stijl. Op het voorste gedeelte zat een voordakje wat was bestemd om neerwaartse kracht uit te oefenen op het deel erna (hefdak zelf). M.a.w. hoe harder ik reed des te meer het dak naar beneden werd geduwd. Nooit problemen mee gehad. Mijn nieuwe, snelle busje, had echter een schuifkanteldak waardoor het voordakje niet meer gemonteerd kon worden. Als oplossing zijn er door het hefdak 2 beugeltjes gemonteerd (links en rechts) en 2 beugeltjes aan de bovenstijl binnenin de bus. Deze beugels worden met elkaar verbonden door een reguliere spanband.

Hiermee ben ik door wind en regen naar Eurodisney gereden met gemiddeld 150- 160 km/uur, met een piek van 185. Heb geen enkele last gehad van klapperen of andere angstwekkende verschijnselen. Aanrader dus. Schor je dak vast met goed materiaal, plastic klemmetjes voldoen hier niet. Als je foto's wil van de bevestiging, mail dan maar even.

Groetjes,

rmuys

Zoooooo...super hoor,neem aan dat je de kinderen bij je had??
En dan natuurlijk lekker doorrijden met slecht weer en "goed"zicht? En dan maar hopen dat je alleen je eigen spul te pletter rijdt en niemand anders die ook met z'n gezin naar Disney gaat....

tsja het is toch bijna 2000kg op vier bandjes dat je tegen je aan krijgt :ie
het is niet voor niets dat de verzekeraars in duitsland moeilijk doen als je met zulke snelheden een ongeluk hebt zelfs als het niet je eigen schuld is heb je toch deel schuld omdat de snelheid zo hoog was.

Goede reis verder

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraagje over hefdak (camper)

Bericht door Multivan Generation »

Rmuys,
heeft in mijn ogen een reactie gegeven,
waarbij hij aan wil tonen dat een hefdak,
mits goed geplaatst en waarbij gebruik gemaakt is,
van kwalitatief goede materialen,
dat zo'n dak prima hogere snelheden aan kan.

Jullie moralistische opmerkingen (Harry en Leo)
helpen Anita niet verder.

Graag on topic..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Vraagje over hefdak (camper)

Bericht door Harry 341 »

De reactie van "muys" raakt kant noch wal en helpt Anita ook niet verder,of interesseert het haar dat je met een hefdak met 185 km/h naar disney kan rijden??Van mij had ie eraf mogen waaien.....
grtz.Harry
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Vraagje over hefdak (camper)

Bericht door Leo45 »

Multivan Generation schreef:Rmuys,
heeft in mijn ogen een reactie gegeven,
waarbij hij aan wil tonen dat een hefdak,
mits goed geplaatst en waarbij gebruik gemaakt is,
van kwalitatief goede materialen,
dat zo'n dak prima hogere snelheden aan kan.

Jullie moralistische opmerkingen (Harry en Leo)
helpen Anita niet verder.

Graag on topic..

Je hebt gelijk maar soms moet je mensen tegen zichzelf beschermen, beter nog je moet anderen voor hun beschermen.....

Bovendien was het bij mijn oude hefdak camper ook zo dat als je heel hard reed (135...??) dan ging het dak ook wat omhoog dat zal de luchtdruk ofzo wel zijn, je had er verder nooit last van.



Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraagje over hefdak (camper)

Bericht door Multivan Generation »

ik heb het idee,
dat als er een vrachtauto tegemoet komt op een smalle weg,
dat je als het ware door de zuiging,
merkt dat het lijkt alsof het dak wat opgelicht wordt.

Maar Anita, heb je al foto's? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: Vraagje over hefdak (camper)

Bericht door anita-sushi »

:lach Sorry MG maar ik kan nu nog ff geen foto's maken, 'onze' hobbyist heeft 'm nu ff. Hij gaat 2 extra spanpunten maken, zodat ie dan op 6 plaatsen aangespannen kan worden.
Multivan Generation schreef: en waar kun je 3 vingers tussen steken?
binnenkant/buitenkant?
Voor/achter?
Aan de voorkant, met het raam open, hand uit het raam, dan tussen het dak en het vaste deel.
Binnenin voelen we 'm ook wel iets omhoog komen.

Qua zuiging op smalle wegen, hadden we toen we nog die foute gasdrukveren hadden, erg veel last van. Maar toen kwam het dak ook echt veel omhoog. Daar merken we nu weinig meer van, omdat dat meestal 80-km-wegen zijn.


En heren qua hardrijden heb ik het 'gewoon' over 120 (Nederland) of 130 (Frankrijk) km/p/u. Ik vond het antw van rmuys qua dak positief en daar ging het me om.
Persoonlijk vind ik het heerlijk om lekker relaxed met de vrachtwagens mee te rollen, maar soms wil je gewoon ff ietsje harder. :ikrij
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Vraagje over hefdak (camper)

Bericht door pluuke »

Als het geen Reimodak is, is het wellicht een SCA, een foto zou veel verduidelijken.

500kg per gasveer, oftewel totaal 1000kg kan natuurlijk nooit, knappe jongen die dan nog zo'n dakje dichtgetrokken krijgt (ookal staan ze onder een hoek).
Zal 500 resp. 1000 Newton geweest zijn (50 resp. 100kg dus), wat niet extreem veel is vergeleken bij de gasveren bij een Westfaliadak, deze zijn (uit mijn hoofd) 400N per stuk. (Ervan uitgaande dat je dak een gelijke constructie heeft (polyester - schuim - polyester)
Als je er 3 vingers tussen kunt steken (ik neem aan plat !), lijkt me dat de afstelling niet goed is, of als ie niet beter te krijgen is, dat de pasvorm niet goed is. Onder het rubber kun je natuurlijk altijd wel een 1 klein vingertoppie krijgen, meer dan dat zou niet goed zijn.

Bij het inhalen van b.v. een vrachtwagen kom je ook altijd even in zo'n "onderdrukgebied", waarbij bij mij het dak zich ook even zet.
Maar eigenlijk alleen nadat het daarvoor open is geweest.

Met 2 extra spanbanden moet het toch goed vast te trekken zijn, het Westfaliadak heeft zelfs maar één sluiting in het midden.
Wat dat betreft had ik 2 sluitingen beter gevonden (L+R), meen dat dat bij de T5 nu ook zo is.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie