Hallo wjwer,s,om direkt maar met de deur in huis te vallen :waaraan of hoe merk je dat de egr bijna verstopt zit.De mijne is nog niet afgesloten.
Gr Pieter.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
E.G.R.
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: E.G.R.
Ik schroef hem er 1 keer per jaar af om schoon te maken.
De eerste keer demonteren en schoonmaken was erg nodig; nu blijft het redelijk schoon.
Demonteren gaat heel eenvoudig.
Ik gebruik dit:
http://www.wynns.nl/Index.php/nl/x/30?cId=24&bId=55963
Met een kwast reinigen.
Veel heb ik dan niet nodig, de rest gooi ik in de tank.
Egbert
De eerste keer demonteren en schoonmaken was erg nodig; nu blijft het redelijk schoon.
Demonteren gaat heel eenvoudig.
Ik gebruik dit:
http://www.wynns.nl/Index.php/nl/x/30?cId=24&bId=55963
Met een kwast reinigen.
Veel heb ik dan niet nodig, de rest gooi ik in de tank.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: E.G.R.
Als je EGR verstopt zit is dat positief, dan is ie dicht en vervuilt ie je motor niet verder
wat je waarschijnlijk bedoeld is hoe je merkt dat je inlaattraject vervuild is met EGRtroep (olie vermengd met roet).
Als het HEEL erg is dan zul je het merken aan minder trekkracht, je luchttoevoer wordt immers belemmerd. In de praktijk zul je het niet echt merken omdat de luchttoevoer heel gelijdelijk minder geworden is en de vervuiling doorgaans niet ontzettend veel van je luchttoevoer beperkt.
Het is natuurlijk beter als de motor vrij kan ademen door een schoon inlaattraject. Maar ik denk niet dat je er erg veel van merkt als je met open EGR blijft rijden.
Volgende week gaat mijn oude motor uit elkaar (370.000 km (voor zover ik weet nooit schoongemaakt) met open EGR, daar zal ik wat foto's van maken om te laten zien hoe het er uit ziet.
De werking van een EGR is als volgt:
Op het moment dat de motor op deellast draait (en dat is dus niet als je volgas optrekt) en de electronica dat nodig vindt (geen idee of de TDI van VW echt NOx meet in het uitlaatsysteem of dat ze gewoon standaaard ingrijpen) wordt er een klep geopend (je EGR klep) die uitlaatgassen bij je inlaatgassen mengt, dat heeft tot gevolg dat je verbranding slechter wordt (je krijgt immers minder zuurstof per liter "lucht"(lucht vermengd met uitlaatgas) in je motor) en daardoor daalt de verbrandingstemperatuur in de motor.
Een lagere verbrandingstemperatuur zorgt voor minder NOx uitstoot (stikstofoxiden, die weer een van de hoofdveroorzakers van zure regen zijn)
Ik ben voorstander van afdoppen van de EGR omdat je motor dan schoner blijft (met name inlaatspruitstuk) dat beetje NOX....(mein Auto fährt auch ohne Wald) Ik ben het echter niet eens met de verhalen dat je het afdoppen van de EGR merkt in de trekkracht van je motor, simpelweg omdat de EGR DICHT is op het moment dat je echt trekkracht vraagt, en tijdens deellast (als de EGR wel open is) merk je niet of ie iets meer kracht heeft.............
WAarom elk jaar schoonmaken en niet een plaatje erin Egbert? goedkoper en altijd schoon..........
wat je waarschijnlijk bedoeld is hoe je merkt dat je inlaattraject vervuild is met EGRtroep (olie vermengd met roet).
Als het HEEL erg is dan zul je het merken aan minder trekkracht, je luchttoevoer wordt immers belemmerd. In de praktijk zul je het niet echt merken omdat de luchttoevoer heel gelijdelijk minder geworden is en de vervuiling doorgaans niet ontzettend veel van je luchttoevoer beperkt.
Het is natuurlijk beter als de motor vrij kan ademen door een schoon inlaattraject. Maar ik denk niet dat je er erg veel van merkt als je met open EGR blijft rijden.
Volgende week gaat mijn oude motor uit elkaar (370.000 km (voor zover ik weet nooit schoongemaakt) met open EGR, daar zal ik wat foto's van maken om te laten zien hoe het er uit ziet.
De werking van een EGR is als volgt:
Op het moment dat de motor op deellast draait (en dat is dus niet als je volgas optrekt) en de electronica dat nodig vindt (geen idee of de TDI van VW echt NOx meet in het uitlaatsysteem of dat ze gewoon standaaard ingrijpen) wordt er een klep geopend (je EGR klep) die uitlaatgassen bij je inlaatgassen mengt, dat heeft tot gevolg dat je verbranding slechter wordt (je krijgt immers minder zuurstof per liter "lucht"(lucht vermengd met uitlaatgas) in je motor) en daardoor daalt de verbrandingstemperatuur in de motor.
Een lagere verbrandingstemperatuur zorgt voor minder NOx uitstoot (stikstofoxiden, die weer een van de hoofdveroorzakers van zure regen zijn)
Ik ben voorstander van afdoppen van de EGR omdat je motor dan schoner blijft (met name inlaatspruitstuk) dat beetje NOX....(mein Auto fährt auch ohne Wald) Ik ben het echter niet eens met de verhalen dat je het afdoppen van de EGR merkt in de trekkracht van je motor, simpelweg omdat de EGR DICHT is op het moment dat je echt trekkracht vraagt, en tijdens deellast (als de EGR wel open is) merk je niet of ie iets meer kracht heeft.............
WAarom elk jaar schoonmaken en niet een plaatje erin Egbert? goedkoper en altijd schoon..........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- F. de Boer
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
- Locatie: Akkrum
Re: E.G.R.
De luchtinlaat eerst zoveel mogelijk met de hand schoonmaken(de egr afdoppen) en daarna 1 keer dit busje zie foto er via de luchtinlaat erin spuiten.
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Re: E.G.R.
gewoon een rvs plaatje erin en je bent er voor altijd vanaf
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life