Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

begrenser

vragen over de T4
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

begrenser

Bericht door daimen »

zit er in een t4 van 2001 een snelheids begrenser en zo ja is deze bij te stellen :driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: begrenser

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij geen begrenzer op snelheid, wel op toerental.

De TDI loopt gewoon tegen zijn vermogenskromme aan op topsnelheid, misschien doordat de pomp ivm het toerental al begint af te regelen (top is pakweg 165 bij pakweg 4200 toeren meen ik)


enige manier om een T4 ECHT harder te laten gaan (is ie echt niet op gebouwd, zeker de wegligging en remeigenschappen dus niet iets waarvan ik zeg : DOEN) is de overbrengingen in de bak aanpassen en zorgen voor meer vermogen over het hele gebied maar vooral ook rond de 4000 toeren.

Een klusje wat niet echt simpel is omdat je tegen het niet bestaan van benodigde tandwielen aan kunt lopen (of niet weten welke auto de tandwielen heeft die passen en goed zijn voor wat jij wil) en dat er nogal wat arbeid en materiaal in gaat zitten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: begrenser

Bericht door F. de Boer »

daimen schreef:zit er in een t4 van 2001 een snelheids begrenser en zo ja is deze bij te stellen :driveT4

Is 160km/h niet hard genoeg met 1800kg achter je nek aan. :bifun :bifun
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: begrenser

Bericht door daimen »

ja als hij 160 ging zal ik deze vraag niet stellen maar hij houd op bij 120 vandaar deze vraag
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: begrenser

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, dan is er iets niet 100% in orde, OF om een of andere reden is er ergens een begrenzing aangebracht (afstelling brandstofpomp, pen onder gaspedaal of andere manier.

Je had toch een 102 pk?
Hoeveel gewicht vervoer je doorgaans met jouw werkmaterialen in de bus?
kan de kat niet dicht zitten?
levert je turbo voldoende druk?
rookt ie?
heeft ie voldoende compressie?
lopen er geen remmen aan enzo?
Versnellingsbak in orde?

De laatste twee kun je al enigszins checken door te kijken of ie makkelijk genoeg rolt, of dat ie snel stilvalt als ie langzaam moet rollen op vlak stuk..

Algemene vraag:
Is het mogelijk via VAGcom de brandstofpomp opbrengst te controlleren? en daarbij dan vast te stellen of ie daarop afkapt?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: begrenser

Bericht door daimen »

ja roger er zit een zwarte pen onder het gaspendaal volgens mij met een inbus aansluiting moet ik deze verwijderen :groteogen
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: begrenser

Bericht door F. de Boer »

of de garage heeft hem toen die nieuw de deur uit ging op 120km/h gezet ?
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: begrenser

Bericht door Roger B. (11)61 »

niet verwijderen, dan trap je je gaspedaalsensor naar de haaien.

maar het zou wel kunnen dat de eerdere eigenaar (om zijn personeel in toom te houden bijvoorbeeld) die pen wat uitgedraaid heeft en zo gezorgd dat men geen volgas kan geven (en dus ook niet harder dan 120 kan)

je zou deze pen dus opnieuw kunnen afstellen zoals ie zou moeten staan (dat kan best gelijk aan de huidige stand zijn als niemand dit gewijigd heeft)

ik weet niet of je met VAG com gaspedaalsensorwaarden kunt zien, dan zou je het daarmee kunnen afstellen, wie weet hoe diet gaat?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: begrenser

Bericht door Multivan Generation »

welk toerental kun je maximaal halen?

3000 rpm ???
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: begrenser

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, noodloop zou ook kunnen.... maar kreeg de indruk dat dit niet een nieuw probleem is, dus dat ie altijd zo traag is geweest, dan zou je van de vakantie toch die storing tegen gekomen moeten zijn lijkt me?

Heb je VAGcom en interfacekabel, Daimen?? zoja, lees eens het storingsgeheugen uit
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: begrenser

Bericht door Multivan Generation »

Met vagcom kun je een begrenzer instellen.
Let op, nooit hogere snelheid alleen maar een lagere snelheid.

Zie ook:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_speedlimit.html


ps die diode was het dus ook niet?!?
pps denk serieus eens na over een andere motorcomputer...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: begrenser

Bericht door daimen »

met diode rijd hij wel beter trekt beter maar kom niet boven 120 per uur heb nu de zwarte pen onder het gas pendaal ingedraaid en kwam nu boven de 120 uit :yes (als hij 150 rijd hoop ik maar dat er niet controle is want dan kan ik brommen en niet van mijn bus genieten)maar hoeveel centimeter van uit de vloer moet de zitten misschien dat iemand dit op kan meten.

ps ik ben ook nog op zoek naar een aansluitschema van de vacuum slangen zodat ik dit kan controleren
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: begrenser

Bericht door Roger B. (11)61 »

let op met zomaar dat ding omlaag draaien, als je zulke dingen ongecontrolleerd doet maak je misschien meer stuk dan dat je ermee vooruit gaat...

Die gaspedaal stop hoort er te zitten en zit er niet voor niets, als je het pedaal te diep trapt (doordat je de stop weggehaald of te diep gezet hebt) heb je redelijk kans op een kapot gaspedaal, is toch weer 80 euro die je dan weer kwijt bent.........................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: begrenser

Bericht door richie »

Als je met vagcom de motor uitleest ga dan naar meetwaardeblok 002. in het 2e veld kun je de gaspedaalstand in procenten aflezen.

Als het contact is ingeschakeld zie je de waarde veranderen als je het gaspedaal intrapt. 100% is vol gas, 0% is stationair.

Als je toch met vagcom bezig bent maak dan gelijk rijdend een log van je turbodruk en de luchtmassameter.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: begrenser

Bericht door René »

Hoe is het met je lmm?
Indie die "versleten is"dan gaat ie ook niet harder dan 120-130km/h

René
Plaats reactie