Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

scheidings relais 2e accu klappert

vragen over de T4
Plaats reactie
arno
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:11

scheidings relais 2e accu klappert

Bericht door arno »

Ben in het bezet van een t4 Westfalia van 2000 en sinds kort klappert het scheidings relais van de camperaccus bij starten komt hetr relais normaal in maar als het toerental oploopt of zakt gaat het relais klapperen. Massa voor dit relais komt van stekker X1 op de zekering kast en las ik hem aan een extra massa leg is het klapperen over. Ik begrijp de relatie met motortoetental niet. Zijn dit soort storingen via diagnose uit te lezen??
grt,
Arno
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Het relais wordt gestuurd via de laadstroomindicatie van de dynamo, misschien is daar wat loos?

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Hee Arno,

Als je de stekkers op 85 en 86 van je relais losmaakt blijft de storing dan ook?
Gaat dan het acculampje ook weer gewoon uit als de motor draait?

Als je een van de draden, die van stekker x1 bij stilstaande motor, maar met het kontact aan, aan massa ligt, gaat het lampje dan branden?

In principe staat het relais in serie met het lampje. Het is aan de dynamo om het koppelpunt tussen het lampje en het relais, danwel aan massa (bij stilstand) of aan 12-14volt (bij draaiende dynamo) te leggen.

Kijk met een analoge multimeter (dus met een wijzer) of de spanning constant blijft tijdens het draaien van de dynamo. Geeft de meter een slingering dan is er wat loos met de dynamo en de met name de regelaar in de dynamo.

Succes
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
arno
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:11

Bericht door arno »

Dennis, beadankt voor je antwoord (de anderen ook trouwens)
als ik het stekketje van het relais losmaak is het klapperen uiteraar over maar het relais komt dan ook noet meer in. De spanning tussen 85 en 86 lijkt dan wel constanter zonder de belating van de spoel. Heb helaas geen nanaloge multimeter, alleen digitaal.
Ben inmiddels achter de relatie met de dynamo, en heb gemeten dat er met het stijgen van het motor toerental oplopende spanning op de draad van X1 komt te staan tot 6 a 7 volt (stationair 0,5 volt tov massa) .Daarmee zakt het spanningverschil over de spoel van het relais weg en valt deze af.
Zal moren eens kijken wat het dynamolampje doet als ik X1 aan de massa leg, ben er al wel achter dat dan het klapperen over is.
Arno
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Kijk even uit met het kortsluiten van de draad uit x1.
In verband met jouw op gegeven spanningswaarden twijfel ik of je wel de laadstroomdraad hebt afgetakt. Het lijkt we als of je de DF ofwel de veldspoelwikkeling of toerentalpuls draad te pakken hebt.

Als je zeker weet dat je schakeldraad aan het blauwe draadje in die stekker zit.
Dan heb je de 61/D+ kabel te pakken. Bij een digitaal dashboard kan het aansturen van het relais vanuit de D+ kabel soms tegenzitten.
Je kunt dan beter het relais tussen een door het kontaktslot geschakelde plus (15) en de aansluiting (50) naar de startmotor zetten.
Zodra je het kontakt aanzet zal het relais sluiten, start je de motor dan valt het relais weer even af, loopt de motor eenmaal dan is het relais weer gesloten.
Zet je het kontakt en motor weer af zal ook het relais weer verbreken.

Zitten er toevallig diodes in het relais?
Dan even goed opletten hoor... wel goed aansluiten, anders wil het lampje ook niet meer uitgaan in de vreemdste gevallen.
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
arno
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:11

Bericht door arno »

Dennis, hoop dat je me nog wat verder kan helpen. De blauwe draad is inderdaad de D+ en levert de + 12 v en de massa moet komen van de rood zwarte op de X1 stekker. Het probleem is dus dat op de rood zwarte bij oplopend toental spanning komt tot wel 7 volt en dus de spoelspanning omlaag brengt met als gevolg afvallen van her t relais en blijkbaar meteen weer aantrekken etc.
X1 zit aan D 50 startmotor en contactslot en het relais moet blijkbaar zijn massa krijgen via de spoel van het startrelais. Begrijp niet dat deze bij oplopend toeretal kan gaan lekken. Kan ik je eventueel een scan sturen van de betreffende pagina van het schema?? reageer even via mijn mailadres kan ik replyen. Simpele oplossing lijkt de draad gewoon aan massa leggen, maar ik wil van dit soort storingen altijd de oorzaak weten en wegnemen.

grt,
Arno
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

is je relais voor de spanningsvoorziening voor de 2de accu nog in orde?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
arno
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:11

Bericht door arno »

Ja Peter,
relais is OK, probleem zit m.i. echt in de aansluiitng op X1 maar kan het nog niet vatten.
Arno
Plaats reactie