Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accuscheider in California

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Accuscheider in California

Bericht door Freestyle »

Omdat ik het vermoeden had dat mijn scheidingsrelais niet goed meer werkte ben ik mij hierin gaan verdiepen. Ik kwam (via dit forum) op de cyrix accuscheiders. Dit leek me een paar mooie voordelen te hebben: bijladen van de motor accu via de 220v aansluiting van de camper en het onbeperkt kunnen gebruiken van de radio als de 220v aangesloten is. Nou ben ik elektrisch niet zo heel goed maar volgens mij is het inbouwen van dit apparaatje niet zo moeilijk. Ik heb nog wel een paar vragen:
Welke moet ik hebben? (cyrix 80, 100, 140, 160, 200?)
Ik las uit een andere post dat je met een schakelaar de 2 accu's handmatig kan koppelen maar dat je dan niet moet gaan starten ivm de grote stromen en de kabeldiktes. Betekent dit dat als ik nog aan de 220v hang en ik zou starten dat het dan niet goed gaat?
Moet ik nog ergens anders aan denken (elektrisch gezien) als ik dit apparaatje ga inbouwen?
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Accuscheider in California

Bericht door Leo45 »

Ik heb de Cyrix ook erin gezet omdat nu ook de startaccu wordt geladen als je aan de 220V staat.
De kabel in de CC zijn dik genoeg om de accu's parallel te laten staan ook als je start. Immers de accu voorin die het dichtste bij staat zal de meeste stroom leveren omdat die kabels veel korter zijn.
Het mooie van de cyrix is ook dat mocht je startaccu een keertje leeg zijn dan hoef je alleen maar 220V even aan te sluiten en de startaccu wordt na een tijdje ook geladen zodra je hh-accu op spanning is.
Ik rij er nu een jaar mee rond en vind het een enorme verbetering. Handmatig parallel schakelen is gevaarlijk want als je het vergeet heb je 2 compleet lege accu's. De cyrix koppelt los als er niet geladen wordt en de spanning op 1 van de accu's onder de 12,6V komt.

Als laatste het inbouwen is heel eenvoudig op de cyrix zijn de aansluitingen gelijk aan je relais je houdt 1 draadje over, de schakeldraad vanaf je dynamo.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Re: Accuscheider in California

Bericht door Freestyle »

Leo,

welke versie heb jij erin gebouwd? Moet ik gewoon de eerstvolgende boven het laadvermogen van de dynamo? Dat zou dan de Cyrix 140 zijn als ik er vanuit ga dat mijn dynamo 120A is.
Het is inderdaad een fijn idee dat als mijn startaccu leeg mocht staan ik hem simpel kan opladen met de 220V aansluiting. Dit is mij de laatste dagen al een paar keer gebeurd dus ik ga er maar een nieuwe accu in zetten.
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Accuscheider in California

Bericht door GerJol 716 »

Het type 140/12 is geschikt om 140 Ampere maximaal (van de dynamo) door te laten naar de accu´s.
Dus als jij nu een dynamo van 120 A hebt, is de 140 A Cyrix de betere keuze.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Accuscheider in California

Bericht door Leo45 »

Ik heb de 80A versie genomen omdat die stroom lang niet door die kabels loopt.
Je moet er niet aan denken, die arme gel-accu en dan 80A. Zelfs al zou de spanning op je accu 0V zijn dan nog kan die stroom er niet lopen omdat gewoonweg de kabelweerstand van voor naar achteren te groot is.

Ik heb de 80A versie genomen omdat dit ook in de buurt komt van de eigenschappen van het relais.
http://www.victronenergy.com/battery-is ... 160a-400a/
Inbouwen is zeer eenvoudig, relais eruit en de twee dikke draden van het relais op de cyrix je houdt een draadje over en dat is van de D+ dat isoleer je af en klaar ben je.
Hieronder wat foto's hoe en waar het zit.

Leo

p.s. neem gelijk de gelegenheid te baat om onder de koelbox alle stof en troep weg te halen!!
Bijlagen
mini-DSC_0751.JPG
mini-DSC_0752.JPG
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: Accuscheider in California

Bericht door J.F.A. »

In de California zit toch al een scheidings relais om de hh accu's te laden tijdens het rijden ?? Wat heeft deze cyrix 80 dan voor voordeel ??


Fred
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Accuscheider in California

Bericht door Leo45 »

Laden van de startaccu als je aan de paal staat. Ofwel als je ergens staat wordt niet alleen je HH accu maar ook je startaccu geladen, makkelijk als daar je radio etc etc op zitten.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Re: Accuscheider in California

Bericht door Freestyle »

Nou hij zit erin! Geen moeilijk werkje maar voor iemand met weinig elektrische kennis toch wel een beetje 'spannend' :jump
Alles 3 keer nagemeten met de multimeter om er zeker van te zijn dat ik de goede kabels aan het aansluiten was. Alles lijkt nu goed te werken al heb ik nog niet getest of de motoraccu ook laadt als ik aan de 220v sta.

Overigens Leo, als ik naar jou foto's kijkt lijkt het wel of je zelf een extra aarddraad hebt aangelegd. Ik heb gewoon de aarddraad gebruikt die in het aansluitblokje zat om het relais aan te sturen. Is er een reden waarom jij dat niet gedaan hebt?

Ik heb uiteindelijk een Cyrix 100 gekocht omdat die toevallig in de aanbieding was daar waar ik mijn nieuwe accu heb gekocht. Er staat wel in de aansluit instructie dat je uit moet kijken om te starten als de accu's gekoppeld zijn omdat er dan grote stromen (>100A ?) kunnen lopen en het apparaatje daar niet tegen kan. Zij raden daarvoor een Cyrix 240 aan.
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Accuscheider in California

Bericht door Leo45 »

Mooi nou dat is dan voor elkaar, maar zoals gezegd die stromen kunnen er (gelukkig) niet lopen al was het alleen maar omdat je kabelweerstand te hoog is.
Zelfs al zou je 0,5 Ohm hebben dan nog is de maximale stroom op 12V maar 24A.
Maak je daarover maar geen zorgen want meestal is het zo dat bij het starten je startaccu oploopt naar boven de 12,6 en dat na de cyrix het contact sluit de spanning op je HH accu is in rust 12,7V en gaat dan mee omhoog met je startaccu.
Let maar eens op de spanningsmeter in je display als je start.
Die hoge stromen lopen er vaak niet, domweg omdat de kabelweerstanden dat onmogelijk maken.

p.s de foto is misschien niet helemaal duidelijk maar op de cyrix zitten maar 3 kabels, 1x min en 2x de plus van de respectievelijke accu's de rest hangt gewoon los.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Accuscheider in California

Bericht door Harry 341 »

Leo,even een vraag van een niksweter op elektra gebied.
Is dit ook bruikbaar als je alleen een tweede accu wil aansluiten/plaatsen?Bus kan niet aan de paal maar we hebben er in de zomer wel een koelkastje instaan als we richting Zuid Frankrijk of Italie gaan.Die heb ik nu met een schakelaar aangesloten...maar ja,die vergeet je weleens uit te zetten.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
john 694
Berichten: 671
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:33
Locatie: noord-holland

Re: Accuscheider in California

Bericht door john 694 »

ja harry deze werkt ook andersom om zomaar tezeggen.
zie tips en trucs tweede accu
heb het zelf ook gedaan :yes

gr john
Grey is the limmit
zeg niet wat je weet maar weet wat je zegt!
T5 2,5l 130 pk lwb 2 abt november2008 :driveT5
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Accuscheider in California

Bericht door Harry 341 »

Top!
Had eroverheen gekeken...maar welk type moet ik hebben??
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Accuscheider in California

Bericht door Leo45 »

Cyrix 80 (oud model) of de 100.

Even Googlen voor een leverancier in je buurt.
Zwaardere is onnodig duur voor alleen een 2e accu en een koelkastje.
In dit geval helemaal mooi want als de beide accu's vol zijn loopt je koelkastje op 2 zodra de spanning dan in de buurt van de 12,6V komt zal je koelkastje alleen op de service accu gaan lopen dan heb je altijd genoeg stroom om te starten.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Accuscheider in California

Bericht door Harry 341 »

Heel mooi!
Zal in IJmuiden eens bij de Baco of bij een grote watersportspecialist vragen.
vr.gr.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Re: Accuscheider in California

Bericht door Freestyle »

Leo, Je foto's zijn helemaal duidelijk. Het ziet er bij mij precies zo uit. Dat stekkertje wat loshangt op de laatste foto zat op je oude relais. Wat ik heb gedaan is het rood zwarte kabeltje (aarde) uit de het stekkertje gehaald en het kabelschoentje op de Cyrix geschoven. Zo hoef ik geen extra kabeltjes te leggen. Het blauwe kabeltje komt van de dynamo D+ die heb ik in het stekkertje laten zitten en met wat tape afgeplakt.
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Plaats reactie