Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

meer power

vragen over de T5
ruud23
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 jun 2007, 09:55

meer power

Bericht door ruud23 »

Na de verhitte discussies over PK's, banden, raceauto's en vrouwen alsmede een hysterische lachpartij :wjw krijg ik de vraag nauwelijks mijn strot uit, maar toch.
Ik rij al 4 jaar zeer tevreden rond met mijn T5 met 105 pk. Nu ga ik er binnenkort 2 ton achter hangen. In Nederland zal dat lang goed gaan, maar ik ben bang dat ik door de Alpen heen moet dat de 105 pk te weinig zijn. Ik ga geen nieuwe bus kopen dus dat wordt tunen, maar ik wil voorkomen dat ik vervolgens de ene turbo na de andere koppakking moet vervangen.
Wat is de meest save manier van tunen en weet iemand een vertrouwd adres?
Groet!
Ruud
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: meer power

Bericht door Donald4Motion »

JDengeneering DE shizzle in TDI tuning

http://www.jdengineering.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; :toppie
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: meer power

Bericht door Danny »

denk je dan dat ie mechanisch sterker gaat worden van tunen?? die koppakking blijft dezelfde hoor...

en wat dacht je van gewoon rustig de Alpen over te rijden met je 105 pk zonder problemen of moet ik nou straks geloven dat elke vrachtwagen ook moet gechipt worden omdat die langzamer bergop gaan. :bonk

Tunen is één er duurzamer en sterker van worden is nog een ander gegeven.

Grts Danny
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: meer power

Bericht door harry t5 191 »

Door de bergen met 105 pk gaat best hoor!
Oké,als het echt omhoog gaat zul je een versnelling terug moeten schakelen maar je komt er echt wel.
Of wil je net zo hard omhoog als dat het naar beneden gaat? Nee toch zeker.
De opmerking van Danny is behoorlijk overtrokken.
Als er goed getuned wordt gaat je motor echt niet direct naar de filistijnen hoor.
Het rijd alleen wel relaxter en ja,het gaat wat sneller omhoog.
Ik weet dat uit ervaring,heb ook met 105 pk en 1700 kg erachter de Pyreneeën bedwongen!
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: meer power

Bericht door Danny »

De opmerking van Danny is behoorlijk overtrokken
dan heb ik me verkeerd uitgedrukt :bonk ik bedoel je krijgt wel meer vermogen maar mechanisch gezien is je auto er niet sterker van geworden... die 105 pk redden het ook wel en omdat ik las ik wil niet de ene turbo en koppakking na de andere naar de Filistijnen was mijn reactie dat die laatste twee maar net zo sterk zijn als voorheen...een andere turbo kan natuurlijk ook maar dan begint het al allemaal aardig centen te kosten en heb je nog geen Alp gezien :bifun

grts Danny :lach
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: meer power

Bericht door vaniac »

Je moet echt geen overdreven voorstelling van de vermogenswinst hebben. Normaal krijg je er zo'n 30 tot 40 pk bij en zo'n 50 tot 100 Nm. Dat lijkt heel wat, maar met de luchtweerstand en het gewicht dat je op gang moet brengen bij een T5 (inclusief aanhanger) levert dit slechts marginaal betere prestaties. Doorgaans gaat de motor wel soepeler lopen en kun je meer in de hogere versnellingen rijden. Op de langere afstand rijdt dit relaxter. De koppelkarakteristiek verandert niet echt. De koppelkromme komt alleen iets hoger te liggen. Voor het trekken van aanhanger gaat er niets boven een grote cilinderinhoud. Daar heb je ook al profijt van als de turbo nog niet op toeren is.
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: meer power

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

Er worden ook heel erg veel vrachtwagens gechipt hoor.
Als dat voor die grote jongens maar een paar procent brandstof op kan leveren dan is dat heel erg snel terug verdiend.
Op de begrenzer met 85 km met 400 of 450 pk dan lukt een paar procent al snel.
Voor de belasting van de motor maakt dat in dit geval niets uit, meer vermogen wordt er in dit geval niet aangesproken.

Dus als je je niet laat verleiden om straks op de lange stukken het vermogen te gebruiken om dan maar 10km harder te gaan rijden met je chip.
Dan zal je daar ook wel wat brandstof kunnen besparen.
Je chip in dit geval terug verdienen aan brandstof met een paar keer naar Oostenrijk oid zal wel niet zo snel gaan lukken.

Met een totale combinatie van zeg maar eens wat een 3500 kg zou ik dat beetje extra vermogen wel heel erg waarderen.

Tegen de berg op voldoende toeren houden en de motor niet te veel afwurgen bij die belastingen.

Succes
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: meer power

Bericht door Guus NLB »

Misschien is het goed eerst te beseffen WAT er gebeurt, wat er ANDERS is ná het tunen:

A.
de ingespoten hoeveelheid brandstof wordt vergroot bij meer belasting en/of toeren door de inspuittijd van de injectoren te verlengen (en/of de inspuitdruk bij commonrail te verhogen).
Het luchtoverschot waar elke dieselmotor mee werkt wordt zo benut. Zolang er maar een luchtoverschot blijft, zal de motor niet roeten.
Dit vergroten van de hoeveelheid gebeurt altijd bij tuning van ongeacht welk type.
Vooral het stretchen van de inspuittijd geeft weinig verhoogde verbrandingsdrukken echter wel een langduriger verbranding waardoor de cylinder langer aan de verbranding(swarmte) wordt blootgesteld. Als het koelsysteem dit kan bijhouden is er thermisch niet veel aan de hand en wordt de koppakking niet veel zwaarder belast.

B.
de turbodruk wordt verhoogd en komt ook bij een lager toerental vrij. Duidelijk, méér lucht betekent méér luchtoverschot dus de mogelijkheid om nóg meer brandstof in te spuiten.
Dit gebeurt bij de meeste vormen van chiptuning, nog zelden bij toepassing van een "powerbox", dan moet deze 2-kanaals zijn en ze zijn nagenoeg altijd 1-kanaals.
Vooral bij deze vorm van tuning wordt de motor duidelijk thermisch en mechanisch behoorlijk zwaarder belast.

Denk vooral niet dat een powerbox minderwaardig is; als deze individueel en goed geprogrammeerd is voor 'n bepaalde auto is-ie veel beter dan 'n slechte of matige chiptuning.
'n Powerboxje met alleen 'n extra weerstandje er in om sensorsignalen wat af te zwakken zodat de computer denkt dat-ie meer in moet spuiten is natuurlijk wel rotzooi.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: meer power

Bericht door René »

Hoi,

Mijn t4 deed het ook prima in de Alpen met 102pk en 2000kilo aan het haakje.
Ik was toen een van de snellere zelfs berg op.

Nu een aantal jaren later heb ik wat meer vermogen en de mensen om me heen ook.
Ik denk dat daar de wens ook vandaan komt om met het verkeer mee te willen rijden.

Technisch moet het kunnen, jouw 105pk zal echt die 2000 kilo wel de berg op trekken,
maar verwacht niet dat je met 100 boven komt op de klim, .


Berrie
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: meer power

Bericht door johnny van de voorde »

Hey,

Chiptuning :bonk :bonk :bonk

Het opvoeren van de motor gaat ALTIJD ten kostte van de motor en/of transmissie.

Voorbeeld voor de ongelovigen : Kijk naar alle topics die te maken hebben met de automatische transmissies die defect raken : Bijna allemaal de 174 pk motoren en zeer velen die getuned zijn.

Ik ben misschien van de "oude generatie" 1962, maar mag met trots zeggen dat ik toch reeds 26 jaar in de technische wereld zit. :knipoog

En wat geeft het een uurtje langer onderweg te zijn met de geruststelling "langzaam maar zeker". Die geruststelling weegt toch niet op tegen "ik hoop dat ie niet defect raakt" ?

Dit is mijn mening. Ieder doet wat ie wil. :zwaai

John
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: meer power

Bericht door harry t5 191 »

Wat een broekie die johnny!
Ik ben van 1944,loop dus ook al wat langer mee hè? :knipoog
En ook al vanaf mij jeugd in de auto's.
Alles staat of valt met het met verstand gebruiken alles wat je in handen hebt! :bifun

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: meer power

Bericht door Jeroen T5 204 »

Van 1944 Harry?? Dus jij hebt onze busjes makers nog uitgezwaait :groteogen
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: meer power

Bericht door harry t5 191 »

Ja,erg hè? :ie :bifun :bifun :bifun

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
ruud23
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 jun 2007, 09:55

Re: meer power

Bericht door ruud23 »

Dank voor de vele reacties! Toch even checken.
Ik rij straks met 90 km/u, 2000 toeren met 4,5 ton rond (bus + bagage + trailer met boot). Als ik bergopwaarts ga hoef ik als ik - als ik mijn motor getuned heb - minder snel lager te schakelen om hogere toeren om aan mijn power te komen (lagere koppel). Right?
Als ik plots moet accelereren heb ik in de hoge toeren meer power.
Door het tunen is mijn motor beter afgesteld en heb ik, als ik met mijn busje en bootje in bv Kroatië aankom heb ik minder hoeven tanken.
Als ik mijn huidige rijstijl aanhou (ik kik meer op 1 : 14 brandstofverbruik dan 195 km/u scheuren) dan heeft het tunen nagenoeg geen nadelige gevolgen voor mijn t5.
Ben ik iets te positief :adhd of klopt dit zo'n beetje?
Groets, Ruud
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: meer power

Bericht door René »

Foute beredenering,

Als je het doet om minder snel terug te schakelen, met zware trailer aan de haak liever op tijd terugschakelen, je motor zal dan meer toeren draaien waardoor je olie dan meer rondspat en je zuigerbodems beter koelt.

Je zal niet de eerste zijn die zijn zuigers opensplijt door te lage toerentallen te rijden bij zware belasting. Je wilt met chiptuning je motor thermisch zwaarder gaan belasten hou dan ook rekening met je koeling.

Hou hem maar op 2500 toeren, dan zit je een stuk safer
PLots accelerenen met 105 pk en vanaf 90km/h met 4500kilo gaat je niet lukken dan heb je nog eens zoveel vermogen nodig.

Ik heb 200 pk en 2000 kilo aan de haak en kan ook niet ineens accelereren, kan wel tempo opvoeren maaqr heb zeker de tijd nodig.

Berrie
Plaats reactie