Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aansluiten achteruitrijcamera

vragen over de T5
Plaats reactie
ruud23
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 jun 2007, 09:55

aansluiten achteruitrijcamera

Bericht door ruud23 »

Goedenavond!
Heb een achteruitrijcamera aangeschaft en wil hem graag aansluiten. Nu moet ik prik pakken van de achteruitrijverlichting om de camera van stroom te voorzien.
Ik heb de achterverlichting zelf al opengemaakt, maar dat biedt geen oplossing. Heb ook geen idee welke kabel die van de achteruitverlichting is.
Ik kan me voorstellen dat ik onder de voorstoel een kabeltje kan lenen, omdat daar volgens mij ook de connector zit voor de trekhaakverlichting.
Anybody? Bij voorbaat dank!
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: aansluiten achteruitrijcamera

Bericht door dvr »

viewtopic.php?f=3&t=24389&hilit=camera#p145315" onclick="window.open(this.href);return false;

Moet er tussen staan
gr Dennis
dvr nr 285
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: aansluiten achteruitrijcamera

Bericht door Inbouwer »

Beste Ruud, meten is weten. :yes

Zet de wagen in ze achteruit met het contact aan (zodat de achteruitrijlampen branden).
Verwijder het achterlicht waar van je de witte lamp nu ziet branden (het zijn 2 kruiskopschoeven)
Je neemt een 12 Volt meter of en spanningtestertje. 1 kant op de massa punt, b.v. je klep of deur sluitbeugel en met het andere pootje langzaam de contacten afgaan van de achter verlichtingsunit.
Als je de draad vind, check dan nogmaals of de spanning weg valt als de wagen uit ze achteruit wordt gehaald.

Nu heb je de juiste draad.
:wjw
ruud23
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 jun 2007, 09:55

Re: aansluiten achteruitrijcamera

Bericht door ruud23 »

Beste Inbouwer,
Zover was ik al. Het is alleen onmogelijk om ter plekke aan te sluiten. Vandaar mijn vraag naar alternatieve aansluiting. Onder de bestuurdersstoel zit idd een mogelijkheid, dus ga ik daar maar eens vrolijk freubelen. :adhd
Dank en groet,
Ruud
Gebruikersavatar
Jaques T5 186
Berichten: 278
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
Locatie: Emmen

Re: aansluiten achteruitrijcamera

Bericht door Jaques T5 186 »

Als je de kleur in het achterlicht gevonden hebt,van de achteruitrijlamp.
Dan kun je in het gedeelte boven je linker achterwiel ( achterstijl )
het draadje weer oppakken, kun je goed bij.


Groetjes Jaques T5 186 :T54LIFE
---je kunt beter een blauwtje lopen, dan een groentje blijven--
ruud23
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 jun 2007, 09:55

Re: aansluiten achteruitrijcamera

Bericht door ruud23 »

pffff. De prik achter is geregeld; inderdaad goed benaderbaar boven de linker wielkast. Is het blauw-rode en/of groen-zwarte kabeltje.
Cameraatje zit vlak naast deurhendel, aan de rechterzijkant van de linkerdeur. Redelijk onzichtbaar. De rechterkant vd bumper is net niet zichtbaar.
Ik wil niet in de deur boren: kabeltje gaat een paar centimeter over de buitenkant vd deur naar binnen toe.
Voor het monitortje heb ik prik uit de cabineverlichting vóór kunnen halen; past net in opbergvakje bij de spiegel.
Een uurtje freubelen en €59 ex btw verder heeft mijn vrouw en ik geen excuus meer om hem ergens tegenaan te zetten :klappen
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: aansluiten achteruitrijcamera

Bericht door Inbouwer »

ruud23 schreef:pffff. De prik achter is geregeld; inderdaad goed benaderbaar boven de linker wielkast. Is het blauw-rode en/of groen-zwarte kabeltje.
Cameraatje zit vlak naast deurhendel, aan de rechterzijkant van de linkerdeur. Redelijk onzichtbaar. De rechterkant vd bumper is net niet zichtbaar.
Ik wil niet in de deur boren: kabeltje gaat een paar centimeter over de buitenkant vd deur naar binnen toe.
Voor het monitortje heb ik prik uit de cabineverlichting vóór kunnen halen; past net in opbergvakje bij de spiegel.
Een uurtje freubelen en €59 ex btw verder heeft mijn vrouw en ik geen excuus meer om hem ergens tegenaan te zetten :klappen
Maak eens wat foto's en plaats ze aub. :wjw
Plaats reactie