Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 verliest trekkracht bij helling/berg oprijden

vragen over de T5
Plaats reactie
Marcovd
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2010, 23:09
Contacteer:

T5 verliest trekkracht bij helling/berg oprijden

Bericht door Marcovd »

Ik heb een T5 130pk uit 2004.
Als ik een helling / berg op rij, en ik zou flink doortrekken, is mijn auto in 1 keer al zijn trekkracht kwijt en kan ik terugschakelen wat ik wil maar ik ga steeds langzamer rijden.
Ik kan gas geven wat ik wil maar hij trekt niet meer. Zet ik dan direct de motor uit en weer aan dan heb ik de pk's weer terug en kan ik "vrolijk" verder.
Dit is mij voor het eerst overkomen op een driebaans snelweg in frankrijk met caravan een vrachtwagen inhalend. Ik kan je zeggen daar word je niet vrolijk van.

Weet iemand misschien wat dit kan zijn? (bij de garage konden ze niets uitlezen)
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: T5 verliest trekkracht bij helling/berg oprijden

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik heb ook steeds problemen met mijn trekkracht. Bij het uitlezen kwam ik erachter dat er te weinig gas op de airco zit.
Als ik de foutmelding weghaal trekt de bus wel weer goed. Dus binnenkort laat ik hem opnieuw afvullen.

Rijd je met airco aan of uit?
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
offroad
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2007, 10:11
Locatie: Roosendaal

Re: T5 verliest trekkracht bij helling/berg oprijden

Bericht door offroad »

Wat dacht je van een kapotte turbo. Bouwt te hoge druk op en wordt automatisch uitgeschakeld. Door je motor af te zetten reset hij zichzelf en heb je weer vermogen, tot de volgende keer.
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: T5 verliest trekkracht bij helling/berg oprijden

Bericht door theo »

is mij vorig jaar ook een keer overkomen in frankrijk, bus af laten koelen en heb er nooit meer last van gehad.

Marcovd schreef:Ik heb een T5 130pk uit 2004.
Als ik een helling / berg op rij, en ik zou flink doortrekken, is mijn auto in 1 keer al zijn trekkracht kwijt en kan ik terugschakelen wat ik wil maar ik ga steeds langzamer rijden.
Ik kan gas geven wat ik wil maar hij trekt niet meer. Zet ik dan direct de motor uit en weer aan dan heb ik de pk's weer terug en kan ik "vrolijk" verder.
Dit is mij voor het eerst overkomen op een driebaans snelweg in frankrijk met caravan een vrachtwagen inhalend. Ik kan je zeggen daar word je niet vrolijk van.

Weet iemand misschien wat dit kan zijn? (bij de garage konden ze niets uitlezen)
Alvast bedankt
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
edward.burggraeve
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 jul 2007, 14:07
Locatie: Neeritter

Re: T5 verliest trekkracht bij helling/berg oprijden

Bericht door edward.burggraeve »

Het kan ook heel simpel de N75 sensor zijn (45 euro) .
Deze zit aan het uiteinde van het luchtslangetje dat aan je turbo zit , meestal aan het schutbord gemonteerd.
Dit was bij mij ook het probleem(geen storing in de VAGCOM) wel noodloop.
Succes :driveT5 :T54LIFE :ikrij
Edward.Burggraeve
Georgsdorf/DE
0031.6.23357766
Marcovd
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2010, 23:09
Contacteer:

Re: T5 verliest trekkracht bij helling/berg oprijden

Bericht door Marcovd »

Ik rij in de winter niet met de airco aan (ik weet het zou af en toe niet verkeerd zijn) dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Tja de turbo kapot, dat hoop ik niet (gaat weer euries kosten)

Met de laatste tip ga ik eens mee naar mijn garage, dat is namelijk te proberen of dat het helpt.

Allen alvast bedankt.
Bijlagen
IMG_1891.JPG
IMG_1891.JPG (11.66 KiB) 6324 keer bekeken
Gebruikersavatar
Dimitri-Turbo
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 jun 2007, 18:15

Re: T5 verliest trekkracht bij helling/berg oprijden

Bericht door Dimitri-Turbo »

Marcovd schreef:Ik heb een T5 130pk uit 2004.
Als ik een helling / berg op rij, en ik zou flink doortrekken, is mijn auto in 1 keer al zijn trekkracht kwijt en kan ik terugschakelen wat ik wil maar ik ga steeds langzamer rijden.
Ik kan gas geven wat ik wil maar hij trekt niet meer. Zet ik dan direct de motor uit en weer aan dan heb ik de pk's weer terug en kan ik "vrolijk" verder.
Dit is mij voor het eerst overkomen op een driebaans snelweg in frankrijk met caravan een vrachtwagen inhalend. Ik kan je zeggen daar word je niet vrolijk van.

Weet iemand misschien wat dit kan zijn? (bij de garage konden ze niets uitlezen)
Alvast bedankt
IK heb exact het zelfde gehad! Alleen dan met de caravan in DL! Auto is toen afgesleept en het bleek de turbo te zijn (kapot), heb deze toen daar tijdens de vakantie laten vervangen.
Stenen leggen is geen kunst ... maar wel de klinkers uit de straat scheuren ;)

Nu een Golf-6 en Range Rover Vogue TDV6
EX Touareg TDI
EX WJW T5 - nr. 262
Ex WJW T4 - nr. 653
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: T5 verliest trekkracht bij helling/berg oprijden

Bericht door edjeraketje »

Ik heb dit ook mee gemaakt en de diagnose was een kapotte turbo. Na vervanging bleef de klacht en werd opnieuw een diagnose gesteld: het was niet de turbo! Bleek achteraf het alom beruchte ( van pisbakstaal gemaakte) uitlaatspruitstuk te zijn.
Dat spruitstuk is en blijft regelmatig voor problemen zorgen, snap ook niet dat ze daar door de jaren heen geen oplossing voor gevonden hebben ( lees: deugelijke modificatie).
Groeten Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
buskabouter
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 nov 2008, 09:05

Re: T5 verliest trekkracht bij helling/berg oprijden

Bericht door buskabouter »

Geen zorgen, dit overkomt mij al jaren, de eerste keer voelt het vies aan en ging ik naar de garage waar ze niets vonden (ze dachten een vuiltje in de diesel). Het is wel duidelijk de turbo die elektronisch wordt afgezet. Gewoon contact uit en weer aan en verder rijden!
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: T5 verliest trekkracht bij helling/berg oprijden

Bericht door Rafke 108 »

Ik heb het mer de vorige Multivan (ook een 130pk) in Spanje 2x aan de hand gehad...
Daar was ik dan, s avonds altijd aan het afgeven op een andere begeleidster met een Transit (het was een jongerenvakantie), plots had mijn VW-ke geen zin meer :-)
Nadien bleek (toen we terug in Beligie waren want na het resetten ging hij altijd weer vlot) dat ook mijn Turbo dood was...
Jammer maar helaas...
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Gebruikersavatar
johanson
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 apr 2010, 10:30
Locatie: grou

Re: T5 verliest trekkracht bij helling/berg oprijden

Bericht door johanson »

Hallo,

ik heb het zelfde probleem en dacht in eerste instantie ook de turbo , na onderzoek bij de garage blijkt het de katalysator te zijn die los in zijn behuizing hangt waardoor de uitlaatgassen nodig voor de turbo niet goed door zouden komen....
na ja voor mij garantie en ik hoop dat de reparatie dan werkt ... :werkaanT4

mijn probleem was ook bij berg op of soms zelfs vol gas dat hij zomaar in de veiligheids loop ging en dus geen druk meer had.....


later meer
4motion TDI 174 pk maar nu ???
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: T5 verliest trekkracht bij helling/berg oprijden

Bericht door pieters »

Wjwellers,

Eh ik wil nogwel eens wat afgeven op de storingsgevoeligheid van de vw t5.

Maar motorisch gezien loopt tie nog steeds als een speer geen klachten.
gechipte 174 pk.
Wel vanaf het hele begin geen kat meer en geen egr dus helemaal schoon van binnen.
140.000km inmiddels.
Een fordje courier welke ook in mijn bezit is, de egr is even los gehaald.
Zeker voor 1/4 dicht gekoekt, en met veel moeite weer schoon gekregen.
Inlaat spruitstuk ook nog maar doen dan.
De prestaties gingen aanzienlijk omhoog, en het brandstof verbruik naar beneden.
Als het nieuw is werkt het al niet, en als het ouder is brengt het zeker meer schade aan het milieu toe dan zonder.Ik kreeg de indruk dat al het roet in de inlaat zat in plaats van in de uitlaat of een roetfilter

Succes allemaal.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: T5 verliest trekkracht bij helling/berg oprijden

Bericht door emil »

hoi
gisteren naar munchen geweest en zelfde gehad
kleinere bultjes vlieg ik volgas op maar de langere is ie 2 keer in noodloop gegaan
ineens geen vermogen meer maar geen storing op dashboard hoe kan dit ?
op een redelijk vlakke weg kan ik 100% volgas geven en gebeurt er niets ???
vorige week met de caravan naar duitsland geweest en toch ook volgas een paar bultjes op geweest
en toen was er niets aan de hand
zoals hierboven vermeld hoop ik dat het een sensor is maar dan krijg je toch ook een motor storing??
egr werkt bij mij wel maar ik heb al contact gehad met j.d. dat ie hem dicht schrijft en de storing er uit haalt
???????? :T54LIFE
jmly
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2009, 21:02

Re: T5 verliest trekkracht bij helling/berg oprijden

Bericht door jmly »

Twee weken geleden deze storing laten controleren "heb ook al 4 jaar dit probleem maar werdt steeds erger" eindelijk een bedrijf gevonden welke wist waar de fout zat, censor en klepje.

Tot op heden geen storingen meer gehad, volgend weekend naar frankrijk en zullen dan kijken of alles goed werkt.

Kosten incl. montage 200,00.

Als je meer wil weten, geef even een mail.

VW T5 200000
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: T5 verliest trekkracht bij helling/berg oprijden

Bericht door emil »

nadat mijn 130 pktje uit heb laten lezen stond er iets van overboost opgeslagen
kan kloppen want volgens mij was het iedere keer (2x) na het terug schakelen
geen vermogen meer
wat volgens mij gebeurd : volgas bult op ,kan het niet trekken, 1 stap terug dus snel koppeling in
terug schakelen en weer gas en dan geen vermogen door het snelle aftoeren van de motor en de turbo staat nog op volle toeren te draaien dus dan krijg een hogere druk en als dan de waste gate beetje traag is (of hoe dat bij een t5 mag zijn) dan zou je een fout kunnen krijgen
ben hierna nog in een week heen en terug naar zweden geweest 4000km met 2 motoren er in en veel bagage
en geen problemen gehad dus ik maak me er (nu nog ) niet druk om
volgende keer wil ik uit proberen om net voor het terug schakelen op een lange bult het gas iets langzamer los te laten om de turbo al iets af te laten toeren
Plaats reactie