Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Multivan schuifdeur op Transporter

vragen over de T5
Plaats reactie
Erik701

Multivan schuifdeur op Transporter

Bericht door Erik701 »

Na een klein accidentje vorig jaar heb ik heb gisteren mijn schuifdeur van mijn T5 (sept 2005) vervangen door een tweedehands exemplaar. Toen ik thuiskwam zag ik dat dat van een Multivan afkomstig is (2008), en niet van een Transporter, en er waren enkele kleine verschillen.

Het vervangen zelf ging vrij vlot: De bedekking van de rail in het midden verwijderen door de schroef voor en achter los te schroeven en te trekken, en de deur losschroeven aan de voorste bevestigingspunten (vanboven en van onder). Dan kan de deur er langs achter gewoon uitgeschoven worden. De onderste geleidingswieltjes heb ik laten zitten, en gewoon van de deur losgeschroefd. Ik kon niet onmiddellijk zien hoe ik die uit de rail kon halen.

Het grote verschil dat ik tussen de 'nieuwe' MV deur en de 'oude' Transporter deur zag, was dat die MV deur op 2 punten sloot. Het sluitmechanisme van de oude deur zat enkel vanachter in het midden van de deur, op de middelste rail dus, terwijl die MV deur ook sloot op de onderste rail. Maar de pin waarachter de sluithaak zou moeten vastpakken op de onderste, was blijkbaar niet aanwezig op mijn Transporter. Ik heb dan ook de voet van de oude deur laten zitten, en die tegen de deur geschroefd. De staaldraad die het slot aanstuurde is wel nog aanwezig.

De deur is dus geinstalleerd, maar 2 dingen werken niet: de deur sluit niet met de afstandsbediening, openen doet hij wel. Manueel sluiten via de binnenkant gaat wel goed. En het contact dat aangeeft of de deur open of gesloten is, lijkt niet te werken: het lampje op mijn dashboard blijft aangeven dat er een deur openstaat, en het lichtje in de laadruimte gaat niet meer aan bij het openen van de deur.

Heeft er iemand tips hoe ik dit kan oplossen ? Of kan ik maar beter even langs de dealer rijden (die me waarschijnlijk weer veel te veel aanrekent) ?

Ook ben ik op zoek naar stootlijsten van een Multivan. Gezien die nieuwe schuifdeur dat nu heeft, en de rest van de bus niet ... zijn die te vinden voor een lange wielbasis ? Zijn ze ergens goedkoper te bestellen dan bij de dealer ? Hoe wordt dat geplaatst ?
Erik701

Re: Multivan schuifdeur op Transporter

Bericht door Erik701 »

Heeft iemand een idee hoe ik dit signaal kan nameten ? Waarop moet ik meten om te zien of het probleem in de deur of bij de aansluiting zit ?
Erik701

Bericht door Erik701 »

Blijkbaar zit bij een Transporter schuifdeur de schakelaar die aangeeft of de deur open of dicht is in het slot aan de achterkant.

Na een middagje klommelen heb ik heel het sluitmechanisme van de oude deur in de nieuwe overgezet, alles werkt prima nu!
EricP

Bericht door EricP »

Bij mijn T5 van 2003/2004 zit er wel een uitsluitingsmechanisme onder.
Deze houd volgens mij ook de deur vergrendelt wanneer hij open staat.

de haak waar hij ingrijp is vrij simpel.

Groet EricP
Plaats reactie