Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Xenon in T5

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Xenon in T5

Bericht door Inbouwer »

Ik heb na aankoop van mij bus de koplampen vervangen voor Multivan koplampen. :gekte
Vind ze mooier staan en zijn goed zelf om te bouwen. De prijs valt wel mee 280 euro op Marktplaats en dat scheelt weer een stuk met als de dealer het moet doen. Uiteindelijk heb ik mij Dim licht omgebouwd met een set Xenon lampen. Op Marktplaats wordt je dood gegooid met set en die variëren van 85 t/m 399 euro.
Ik heb een middelmaat set gekocht en het werkt goed.

Het probleem dat ik wel vaak had is het als ik mijn lichten al aan had en ik starten mijn motor dan ging meestal 1 lamp uit.
Uiteraard heb ik ballasten verwisseld om er achter te komen of het nu de ballast of een lampje was wat elke keer een probleem geeft.
Op de een of andere manier zakt de spanning te ver weg tijdens het starten van de motor zodat 1 lamp niet meer opstart.
Als je de verlichting na het starten van de motor weer uit en daarna weer aanzet dan starten de lampen weer goed op.
Ondanks dat je ik het weet kwam het vaak voor dat ik weer rond reed met 1 lamp.
"Meneer 1 koplamp van u is kapot" :gif :gif :gif

Nu kwam mijn buurman pas met de oplossing en mogelijk dat meer :wjw Xenon gebruikers daar wat aan hebben.
Het gaat om een klein modelutje die tussen de voedingstrekker van de Xenon wordt gemonteerd. Bestaat uit een stekker, relaiskastje en een contrastekker. Het is 2 tellen werk om dit kabeltje er tussen te klikken en dan is het probleem opgelost. Het kabeltje meet namelijk of dat er spanning op staat en er voldoende stroom loopt door de kabel. Als de Xenon lamp niet goed is opgestart dan loopt er te weinig stroom door de kabel. Het relais reset de Xenon en zo wordt automatische de Xenon lamp die niets is opgestart gereset.

succes met de tip
:wjw
Gebruikersavatar
topsun
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:09
Locatie: Hengelo (Ov.)
Contacteer:

Re: Xenon in T5

Bericht door topsun »

Hoi Inbouwer,

Lijkt mij een super tip.
Heb dit ook wel eens gehad, maar de laatste tijd niet meer.
Maar wil wel zo'n module hebben.
Waar kun je dat moduletje kopen, en wat is de naam ??

Bryan
Afbeelding
Gebruikersavatar
ward
Berichten: 148
Lid geworden op: 18 mar 2008, 16:20

Xenon in T5

Bericht door ward »

Heb al een hele tijd multivan koplampen met xenon, nu viel mij laatst op dat de rechter koplamp, de reflector boven de xenon lamp "weggeschroeit" is, het reflectiesilver is eraf!!! iemand hier ervaring mee?? en/of weet hoe dit kan?? het is alleen de rechter koplamp die dit heeft!! heel vreemd. :T54LIFE
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kaya
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2010, 11:04

Re: Xenon in T5

Bericht door Kaya »

Even een vraag.

Ik heb pas de xenon projectors aangeschraft en wil ze in het weekend erop zetten.
Maar me vraag is of het straks geen probleem wordt bij de APK?

Je kan hem dan niet op en neer afstellen natuurlijk...

Groetjes kaya
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Xenon in T5

Bericht door Babson »

ward schreef:Heb al een hele tijd multivan koplampen met xenon, nu viel mij laatst op dat de rechter koplamp, de reflector boven de xenon lamp "weggeschroeit" is, het reflectiesilver is eraf!!! iemand hier ervaring mee?? en/of weet hoe dit kan?? het is alleen de rechter koplamp die dit heeft!! heel vreemd. :T54LIFE
Xenon lampen produceren UV-licht, dat de reflectoren inbrandt. Originele xenon lampen en sommige kwaliteit aftermarket (bv. Pilot) hebben een UV-filter in het glas, die het inbranden voorkomt.

Waarom alleen rechter koplamp inbrandt? De spiegels van beide lampen zijn verschillend t.b.v. verschillend lichtbeeld op de weg. Hierdoor wordt ook UV-licht in de rechter koplamp anders gefocust, waardoor die sneller inbrandt. Met de tijd zal de linker koplamp ook gaan inbranden.
Een minder waarschijnlijke oorzaak is twee verschillende xenon lampjes; een met en een zonder UV-filter.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Plaats reactie