Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

distributieriem besmeurt met olie

vragen over de T4
Plaats reactie
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

distributieriem besmeurt met olie

Bericht door propje »

Hoi
Een vraag
ik heb ongeveer 10.000km geleden m,n distriebutie riem laten vervangen.stand is nu 125.000km
heb toen ook meteen de waterpomp mee laten nemen.
de auto moest vandaag voor de apk vertelden ze me dat de riem vet kon slaan doordat de oliepompfilterpakking olie lekte.
Zit deze achter de distirbutie riem??
deze word dan toch gelijk met riemwissel vervangen lijkt me???
de waterpomp wist ik via dit forum maar de oliepomp pakking is me niks van bekend wie heeft meer info??
Groet propje
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: distributieriem besmeurt met olie

Bericht door m.c van den berg »

Zit je asje van het olie filter wel goed vast, daar boven(dacht ik) zit toch de oliepomp. Deze heb ik nl ook eens lam gehad.
dat zit achter je blok, maar dan er dan olie op je disstributiereim komen?
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: distributieriem besmeurt met olie

Bericht door Pim 328 »

De oliepomp zit achter je distributie riem. (gaat wel om een 2.5 tdi)

Deze zit achter je krukas poulie gemonteerd.

Als je oliepomp pakking lekt dan krijg je via de spanrol olie op je tandriem.

Het wordt niet standaard mee vervangen als je een riemwissel uitvoert.
Maar als er nog een oud type pakking tussen zit (groen) dan is het wel een advies om deze meteen mee te laten vervangen , het is wel een hoop extra werk.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: distributieriem besmeurt met olie

Bericht door m.c van den berg »

pim :toppie weer wat geleerd
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
essie
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:25
Locatie: utrecht

Re: distributieriem besmeurt met olie

Bericht door essie »

Pim 328 schreef:De oliepomp zit achter je distributie riem. (gaat wel om een 2.5 tdi)

Deze zit achter je krukas poulie gemonteerd.

Als je oliepomp pakking lekt dan krijg je via de spanrol olie op je tandriem.

Het wordt niet standaard mee vervangen als je een riemwissel uitvoert.
Maar als er nog een oud type pakking tussen zit (groen) dan is het wel een advies om deze meteen mee te laten vervangen , het is wel een hoop extra werk.
hoi pim, kan lekage kwaat?
ik ben gisteren achter gekomen dat mijn t4 ook olie lekt :nuts maar de ergste was dat mijn distributie riem niet op spaning was :muur

ik hoor graag van je , moet toch naar de garage laten kijken wat er aanmankeert.
nog 19000 km gereden alles orgineel en krijg ik dit :werkaanT4
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: distributieriem besmeurt met olie

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Oliefilter zit op de oliekoeler geschroefd.

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: distributieriem besmeurt met olie

Bericht door Roger B. (11)61 »

lekkage kan in zoverre kwaad dat de distributieriem niet tegen olie kan. Als je distributieriem te veel verzwakt kan ie breken of enkele tandjes verspringen en dat geeft wer forse motorschade als je een beetje pech hebt.

verder is een lekkage niet prettig voor je oprit/straat en bij forse lekkage kan het een reden voor apk afkeur zijn dacht ik.


het gaat niet om het FILTER maar om de pakking achter de oliePOMP (die zit achter je krukaspulley op het blok en de pakking tussen blok en pomp (oud model is papier/karton, nieuw is metaal) gaat weleens lekken (met de metalen veel minder dan met de kartonnen).

heeft dus niets met oliekoeler en oliefilter te maken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: distributieriem besmeurt met olie

Bericht door frank884 »

Roger B. (11)61 schreef:lekkage kan in zoverre kwaad dat de distributieriem niet tegen olie kan. Als je distributieriem te veel verzwakt kan ie breken of enkele tandjes verspringen en dat geeft wer forse motorschade als je een beetje pech hebt.

verder is een lekkage niet prettig voor je oprit/straat en bij forse lekkage kan het een reden voor apk afkeur zijn dacht ik.


het gaat niet om het FILTER maar om de pakking achter de oliePOMP (die zit achter je krukaspulley op het blok en de pakking tussen blok en pomp (oud model is papier/karton, nieuw is metaal) gaat weleens lekken (met de metalen veel minder dan met de kartonnen).

heeft dus niets met oliekoeler en oliefilter te maken
Die pakking die je bedoeld is denk ik dezelfde die Berdychowski (VW dealer) in Polen
onlangs met de distributie riemwissel (preventief) heeft vervangen
artikelnummer 068103085E (oliekeerring/wellendichring) dat koste toen 12.33 euro extra
daar kun je het 1x / 90.000km (5 a 6 jaar bij mij) als de riem enz wordt vervangen niet voor laten om die preventief mee te nemen net als de Waterpomp preventief eraf gaat.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: distributieriem besmeurt met olie

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee een wellendichtring is een keerrring en die dicht af op de as (nouja, op het tandwiel meen ik)

de pakking van de oliepomp kost meen ik 7,90 ex btw (volgende week weet ik het exact als ik mijn bestelling heb afgehaald bij DAGO, heb boel bekleidngsklipjes, dopjes, pakkingen, deurschakelaars, en een deurvanger laten bestellen...

dat is een metalen plaatje met verdikking die voor de afdichting zorgt en een soort van U-vorm heeft
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: distributieriem besmeurt met olie

Bericht door propje »

De pakking kost iets van 5 euro.
alleen heeft de garage er iets van 3 uur werk aan en dat kost me dan 120 euro plus de 5 maakt 125.
Mits er verder niks mis is met de riem en dergelijke.
ik laat het wel uitvoeren.
De koppeling kon nog een jaartje mee.
Bij de distriebutiewissel heb ik wel de waterpomp mee laten vervangen dandzij dit forum.
Alleen
had ik nooit gelezen over deze pakking van 5 Euro.
Anders had ik die ook gelijk laten meenemen.
aju Propje
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: distributieriem besmeurt met olie

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb die kennis grotendeels ook uit de ervaringen hier op het forum.... bij mijn originele motor (kartonnen pakking lekte het, dus bij die motorswap meteen die pakking vervangen (daar zat overigens al een metalen in) en nu voor de opbouw van de originele motor weer een nieuwe metalen pakking erop
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: distributieriem besmeurt met olie

Bericht door Roger B. (11)61 »

bestelling net opgehaald,
Pakking oliepomp (metalen versie) 074 115 189B , Kosten:6,61 excl BTW
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie