Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verlagen??

vragen over de T5
Jibb
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 mei 2009, 14:28

Re: verlagen??

Bericht door Jibb »

Wordt de bus ook minder windgevoelig met een Eibach set?
Ik merk namelijk dat bij mijn T5 je de wind van opzij veel beter kan voelen dan de T4's die ik voor mijn werk reed.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: verlagen??

Bericht door Donald4Motion »

Jibb schreef:Wordt de bus ook minder windgevoelig met een Eibach set?
Ik merk namelijk dat bij mijn T5 je de wind van opzij veel beter kan voelen dan de T4's die ik voor mijn werk reed.
Je kan zowiezo de T4 niet vergelijken met de T5, toch totaal andere wagens, gewicht enzo
Als je upgrade qua veren en zeker verlagen dan ga je wel ' strakker' op de weg liggen
Gebruikersavatar
rvanderraad
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 dec 2008, 09:57
Locatie: hoofddorp

Re: verlagen??

Bericht door rvanderraad »

en de apk weet iemand daar nog wat over ???
Kan je timmeren, zullen we dan een wip maken?!
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: verlagen??

Bericht door RickyT5 »

APK heb je absoluut geen last mee... maakt niet uit.
Rick
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: verlagen??

Bericht door Jeroen T5 204 »

Jibb schreef:Wordt de bus ook minder windgevoelig met een Eibach set?
Ik merk namelijk dat bij mijn T5 je de wind van opzij veel beter kan voelen dan de T4's die ik voor mijn werk reed.
Wind gevoeligheid wordt zeker beter. Ik ben bijna een keer in de vangrail geklapt toen ik een rukwind in mijn wielkast kreeg :nuts
Heb hem nadien direkt verlaagd.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: verlagen??

Bericht door Harry4motion »

Grotere velgen scheelt ook al een hoop, in combinatie met de juiste banden. Ik reed op mijn stalen 16" velgen met winterbanden, en het was gewoon eng om dan 200 te gaan rijden. Hij zwabbert dan en wordt erg windgevoelig. Met 18" lichtmetaal, en dus automatisch een minder hoge wang van de band en een breder loopvlak ligt hij weer als een huis, en kan je veel relaxter hard rijden.
Ik heb hem niet verlaagd overigens, vind het wel super mooi staan, maar met al die verkeersdrempels vind ik het wel best zo. Achter zit wel luchtvering, die automatisch het nivo regelt als je zwaar beladen bent. :toppie
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: verlagen??

Bericht door Yorrie »

Harry4motion schreef:Achter zit wel luchtvering, die automatisch het nivo regelt als je zwaar beladen bent. :toppie
Dat lijkt mij nou ook nog wel wat... Maar ja, zal wel weer niet achteraf kunnen denk ik.

Verlagen is voor mij ook nog een puntje op m'n verlanglijstje, maar eerst de velgen er maar eens onder gooien.
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: verlagen??

Bericht door Donald4Motion »

Yorrie schreef:
Harry4motion schreef:Achter zit wel luchtvering, die automatisch het nivo regelt als je zwaar beladen bent. :toppie
Dat lijkt mij nou ook nog wel wat... Maar ja, zal wel weer niet achteraf kunnen denk ik.

Verlagen is voor mij ook nog een puntje op m'n verlanglijstje, maar eerst de velgen er maar eens onder gooien.
Achteraf kan ook hoor.
Maar van horen zeggen is een schroefveer(verlaging) toch strakker qua sturen
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: verlagen??

Bericht door Yorrie »

Donald4Motion schreef:
Yorrie schreef:
Harry4motion schreef:Achter zit wel luchtvering, die automatisch het nivo regelt als je zwaar beladen bent. :toppie
Dat lijkt mij nou ook nog wel wat... Maar ja, zal wel weer niet achteraf kunnen denk ik.

Verlagen is voor mij ook nog een puntje op m'n verlanglijstje, maar eerst de velgen er maar eens onder gooien.
Achteraf kan ook hoor.
Maar van horen zeggen is een schroefveer(verlaging) toch strakker qua sturen
Ja? Hmmm... Moet wel zeggen dat het me nu nog niet (sorry mensen) meevalt qua wegligging. De Caddy ging een stuk strakker de bocht om. Maar goed, wellicht verandert het lichtmetaal met de bredere banden er nog wat aan. En anders inderdaad maar een verlagingssetje eronder (nadat we weer gespaard hebben).
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
CASINI
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 mar 2007, 11:45
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: verlagen??

Bericht door CASINI »

Hallo

Ik heb mijn vorige t5 ook verlaagd met Eibach-pro en daar had ik 18" onder lag als een huis.

Nu mij nieuwe T5 Facelift heb ik weer Eibach-pro en daar heb ik nu 20" met een iets oversize band erop en ligt weer super ik rij zwaarbeladen en lichtbeladen merk weinig verschil.

MvG Cas
Je zit tegenwoordig langer vast in het verkeer dan in de bajes.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: verlagen??

Bericht door Rico »

Hi,

Ik heb m'n Vito ook verlaagd, zoals Brian al even aangaf in een eerdere posting. Echter, ik heb ook op de vooras luchtvering (d.w.z., airride), het systeem is grotendeels gelijk aan dat van Brian (de Topsun-bus).

Ik rij echter niet extreem laag. Voor 3 cm lager dan standaard, achter 6 cm lager zodat de afstand tussen bovenkant band en spatbordrand voor en achter vrijwel gelijk is (ik vind een Vito veel te hoog op z'n poten staan achter).

De airride heeft voor- en nadelen. Voordeel is, de instap is veel lager als hij in de laagst mogelijke stand staat en in mijn geval was het daar om te doen. Nadeel is een jaar lang geweest dat de voorvering stug is, en de demping nihil. Ben sinds maart aan het experimenteren geslagen. Heb allereerst de banden vervangen door 225/60 ipv 225/55, de velg is 16 inch gebleven. Dus de wanghoogte is vergroot, daardoor geeft de band meer vering en dus meer comfort. Demping nog steeds belabberd, vooral op drempels. Vervolgens twee weken geleden lichtmetalen velgen laten monteren, met een wat kleinere ET-waarde. De combinatie van de lichtere velg met een wiel dat wat verder van de veer/demper af staat is een redelijk gelukkige keuze geweest. Het dempgedrag is een stuk verbeterd, het veergedrag is acceptabel.

Let wel: een T5 met dit systeem is een wat gelukkiger combinatie dan een Vito. Maarrrrr, het is dan ook een systeem wat eigenlijk bedoeld is voor een T5. De Vito heeft door andere plaatsing van de assen onder de carosserie, een andere gewichtsverdeling. Maar goed, eindresultaat is heel redelijk. Gelukkig, want ik begon al te denken om het er weer van de vooras af te gaan halen, en alleen achter te houden. Da's nu niet nodig gebleken.

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: verlagen??

Bericht door heemskerk »

't Voordeel van de Eibachs is dat je originele laadvermogen behouden blijft, bij de schroefsets is dat -wat ik begrepen heb- niet zo. Ik meen dat het bij de schroefsets wel ophoud bij 500 of 750 kg? Mogelijk dat iemand met een schroefsetje dat weet?
Plaats reactie