Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

automaat camper

vragen over de T4
Plaats reactie
robert de r
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 mei 2010, 13:02

automaat camper

Bericht door robert de r »

hallo,
wie weet waar het aan kan liggen, ik heb een t4 2.5 -5 cyl automaat bj 95 , eerst bij de brennerpas naar beneden opeens geen aandrijving meer, opeens was het weer goed. Na een dag rust op de camping weer aan het rijden opeens van 2500 toeren naar 4000 toeren, auto aan de kant en kijken in de boekjes wat dit weer is , maar kon niets vinden, na 2 uur pauze weer aan het rijden en na 100km weer van 2500 naar 4000 toeren .
Mijn vraag is waar kan dit aan liggen en is het makkelijk te verhelpen, want naar huis rijden vanuit Slovenie lijkt mij niet handig( bij de brennerpas bij een vw garage geweest maar toen deed hij het weer goed, dus zoeken naar het probleem kon enkele dagen duren) Wie kan mij advies geven.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automaat camper

Bericht door Multivan Generation »

welkom op weetjewel..

Voor al eer je een goed advies zult krijgen wil je ik je vragen:
welke motor spreken we over?

Een 2.5 benzine, een 2.4 diesel of een 2.5 TDI?

Dat maakt namelijk nogal uit voor eventuele antwoorden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: automaat camper

Bericht door liv »

Lijkt mij dat hij uit zijn versnelling valt (bijv. van 4 terug naar 3). Bij een automaat werkt dat wel heel anders dan bij een handbak, hij heeft als het ware 5 programma's (4 versnellingen + achteruit) ipv dmv een mechanische koppeling. Kan dus ook aan een verkeerd signaal liggen van bijv. de gaspedaal sensor.
Gebeurt het ook als je in de '3' stand rijd ipv in Drive? Misschien is het sowieso slim om middels de 3 handmatige standen de hele steile bergpassen te berijden.
Succes daar!
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

TDI is volgens mij pas van 96, 2,4 is eigenlijk geen 2,5....gok dus op een benzine...

ik denk dat het probleem toch in de bak gezocht moet worden, niet 1,2,3 te verhelpen dus, en geen goedkoop geintje ook....

je kunt eens daar olie en filter van de automaat laten verversen, misschien dat ie het dan weer een tijd(je) goed doet, als je dan terug bent van je reis kun je hier een keer bij een bedrijf als Autrans langs, die weten meer van automaten dan de VW dealer over het algemeen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
robert de r
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 mei 2010, 13:02

Re: automaat camper

Bericht door robert de r »

hallo,
het is een 2.5 benzine
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: automaat camper

Bericht door Peter 887 »

zit er nog wel genoeg olie in de automaatbak ?
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
(con)standkachel
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 mei 2007, 23:17
Locatie: Rotterdam

Re: automaat camper

Bericht door (con)standkachel »

Ha Robert,

ik rij ook 2,5 benzine/gas met automaat en heb vorig jaar 2x iets soortgelijks meegemaakt. Zuid-Frankrijk, vooral in bebouwde kom. Op de snelweg in z'n 4 en lockup vast geen problemen. Thuis stelde de dealer revisie voor maar dat vond ik te gemakkelijk gezegd. Ben begonnen met nieuwe olie in de bak. Daarna een half jaar geen krimp. Afgelopen december begon het weer. Altijd na een flink stukkie rijden, dus met een volledig opgewarmde motor. Bij een grote beurt is een oliekoeler vervangen en sindsdien schakelt en loopt het weer zo als het hoort. Inmiddels op 191.000 km.
Dehler Profi GL
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat zei ik, begin daar ter plekke de olie en het filter te laten vervangen en hoop dat je daarmee weer relatief normaal rijdend thuis komt en kijk dan hier verder....... :yes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: automaat camper

Bericht door richie »

Als de toeren ineens oplopen van 2500 naar 4000 lijkt het of de overbruggingskoppeling wordt uitgeschakeld of hevig begint te slippen. Mogelijk denk je dan geen aandrijving meer te hebben, maar rijdt de auto ineens in de 4e hydraulische versnelling, dus met slip van de koppelomvormer.

De bezochte VW dealer moet dat eenvoudig uit kunnen lezen. Er is te zien in welke versnelling de bak staat (4h of 4m) en hoeveel slip er is in b.v. de 4e versnelling tijdens het rijden. Ondanks de belasting van het naar boven rijden mag de slip niet meer bedragen dan 30 tot 50 rpm. Dat is dus de slip die ontstaat in de overbruggingskoppeling (lock-up).

Probeer anders met minder belasting voor de motor te rijden.

Groeten,

Richie
robert de r
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 mei 2010, 13:02

Re: automaat camper

Bericht door robert de r »

Hallo,

Wij zijn weer zonder pech thuis uit Slovenie via Oostenrijk/Duitsland en Belgie.
In Slovenie de SOS pechhulp in Nerderland gebeld en kregen per toeval een Sloveense aan de lijn die in Nederland werkt, het probleem uitgelegd en er moest een diagnoseraport van een garage komen om in aanmerking tekomen voor transport.
Zij was bekend in de omgeving en zou een garage opzoeken die verstand had van VW en automaten en ze had er 1 gevonden. Daar zijn we heen gegaan en de baas sprak Engels maar de monteur niet. Na enig overleg begreep hij het probleem dus laptop te voorschijn en de aansluitingen proberen te vinden , toen een adapter gepakt en aangesloten op een ander uitleeskastje. Hij zag een storing en volgens ons heeft hij hem gereset en we konden weer rijden en tot nu toe geen problemen meer.
Volgens ons had de VW-Audi-Skoda- dealer Brenner aan het einde van de Brennerpas dit ook kunnen doen ( 10 min werk) maar de wil moet er ook dan ook wel wezen.
Wij zijn dus in Slovenie geholpen door een garage die specialist was in VW Kever en die de moeite nam om iemand te helpen.

iedereen nog bedankt voor de hulp op het forum
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: automaat camper

Bericht door Rotor »

Het resetten van een storing, wil niet zeggen dat de fout is verholpen, dus zal deze fout toch weer terug komen.
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Ik haak even in op dit onderwerp al heb ik geen camper maar een gewone T4 enkele cabine benzine met automaat van 1999
Waarom krijg je vaak problemen op vakatie terwijl die voor de vakantie nagekeken is ? :ie
Vorig jaar problemen gehad op vakantie met de Halgever en hier in Zweden laten repareren en nu een vergelijkbaar geval met de automaatbak of wat dan ook.
Vanaf vorigjaar heeft de T4 perfekt gelopen en ook de reis naar Zweden is goed verlopen, we zijn nu al 2 weken hier.
Vandaag even naar Karlstad geweest en vanmorgen schokte de auto 2 keer hevig bij het overschakelen maar verder goed gelopen naar Karlstad. Bij vertrek uit Karlstad schakelde de automaat niet goed over en dat was de overschakeling bij rond de 30km/h, het toerental liep op tot rond 4500 toeren om daarna in de volgende versnelling te gaan.
Andere overschakelingen hoor ik niet, het is alleen de overschakeling rond de 30km/h dacht ik.
Onderweg heb ik, toen ik 100km/h reed vol gas gegeven en hij schakelde goed terug maar toen die weer moest opschakelen had ik het zelfde probleem. Toerental liep gedurende 2 á 3 seconden op tot 4500 toeren en lijkt er dus op of die even in zijn vrij gaat draaien.
Probleem lijkt dus op het probleem van deze topic starter.

Nu mijn vraag :
Kan iemand mij advies geven wat ik MOET doen om naar huis te kunnen rijden over 2 weken ?
Naar de VW dealer gaan ?
Laten uitlezen ?
Olie en filter laten verversen ?
Zijn er andere dingen wat hier gedaan kan worden ?
Reviseren, als dat nodig is, zie ik hier niet zitten en zou ik het liefst dan in Nederland willen laten doen.

Ik kijk uit naar jullie raadgevingen.
Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, beginnen met olie peilen (lees even het instructieboekje hoe dat bij deze automaat exact moet, dat varieert per model weleens)

als de olie verbrand ruikt of te laag staat minimaal bijvullen danwel verversen (dat laatste is wat omslachtig om zelf te doen)

als je aan de olie niks ziet kun je er al weinig meer zelf aan doen, dan kun je overwegen om je vriend de VW dealer van vorig jaar op te zoeken en te kijken of die een storing vind met uitlezen

geen storing die met reset te verhelpen is? en ook geen uitsluitsel over wat de oorzaak is?
dan olie en filter laten verversen(denk dat je dat sowieso elke 60.000 minimaal moet laten doen)

en dan hopen dat het goed gaat tot thuis
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: automaat camper

Bericht door rick_k »

Een ruime maand voor de vakantie na laten kijken. Daarna gaat er meestal nog iets stuk en dus niet op vakantie.

Nu moet ik even afkloppen, want afgezien van een lekke band, heeft onze vorige T4 ons altijd netjes naar Tjechie, Noorwegen, Hongarije, Belgie en Duitsland gebracht. Nooit geen pech mee gehad.

Van de zomer krijgt de T4 misschien zijn vuurdoop naar Hongarije. De Trafic gaat iig wel daarheen.

mvg Rick
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Zojuist bij de VW dealer geweest en het goede bericht is dat er geen fouten geconstateerd zijn.
Oliepijl was goed en zag er goed uit.
Slechte bericht is dus de automaten bak.
Ik heb gevraagd om de olie te vervangen incl. de (iets lekkende) oliefilter maar zijn advies was om dat niet te doen omdat het niet bekend is of en wanneer de olie vervangen is.
Als dat lang geleden is zou er vuil in kunnen zitten wat er uit komt bij verversen en wordt de bak schoongespoeld met de nieuwe olie wat voor meer problemen kan zorgen.
Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat de vorige eigenaar het wel gedaan heeft en ik heb er slechts 20.000 km mee gereden in de afgelopen 3 jaar dus dat is niet veel.
Op mijn vraag of ik er mee naar Nederland kan rijden zij hij dat het geen probleem moet zijn omdat hij niet slipt en alleen van z´n 2 naar z´n 3 even los is en dus die hoge toeren gedurende 2 seconden heeft. Op de weg naar huis heb ik het gas los gelaten als die dat gaat doen en dan pakt die gelijk de volgende trap en kan ik gewoon rijden.

Nu kan ik 3 dingen doen :
Ik kan hier de bak laten reviseren maar daar konden ze geen prijsopgave van doen want dan halen ze de bak er onderuit en sturen hem naar een revisiebedrijf en dan is het afwachten wat er vervangen moet worden en of ze dat voorradig hebben of moeten bestellen in Duitsland.

Of zijn voorstel om een gebruikte bak te kopen (als die beschikbaar is) en die er onder te zetten, dat is 1 dag werk en kost ongeveer 1200 euro incl. nieuwe olie en filter. Ik krijg dan 2 jaar garantie.
Ik moet dan wel snel beslisen want een bak zoeken die past kan wel 1,5 week duren voor die in huis is en er onder zit.

Of ik kan naar huis rijden en de bak laten reviseren in Nederland maar wat gaat dat kosten ?

Wat is het advies ?
Afbeelding
Plaats reactie