Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stopcontact t4 california coach

vragen over de T4
Plaats reactie
helmab
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2010, 23:24

stopcontact t4 california coach

Bericht door helmab »

Hallo mensen!
Wij hebben sinds kort een california coach t4 uit 1993. Het stopcontact wat in de bus zit doet het alleen op netstroom, maar we vroegen ons af of het niet de bedoeling zou moeten zijn dat hij ook te gebruiken zou moeten zijn als de bus ergens is waar geen stroomtoevoer is, dat we toch koffie kunnen zetten!
De radio en koelkast doen het wel op de extra accu.

Zou het wel moeten kunnen, dan zou ik graag willen weten wat er mis zou kunnen zijn.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes :zwaai ,
Helma
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: stopcontact t4 california coach

Bericht door Pascal-141 »

helmab schreef:Hallo mensen!
Wij hebben sinds kort een california coach t4 uit 1993. Het stopcontact wat in de bus zit doet het alleen op netstroom, maar we vroegen ons af of het niet de bedoeling zou moeten zijn dat hij ook te gebruiken zou moeten zijn als de bus ergens is waar geen stroomtoevoer is, dat we toch koffie kunnen zetten!
De radio en koelkast doen het wel op de extra accu.

Zou het wel moeten kunnen, dan zou ik graag willen weten wat er mis zou kunnen zijn.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes :zwaai ,
Helma

Stopcontact in de California doet het inderdaad alleen wanneer hij is aangesloten op netstroom.
Er zit standaard geen omvormer (12V naar 220V) gemonteerd
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
(con)standkachel
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 mei 2007, 23:17
Locatie: Rotterdam

Re: stopcontact t4 california coach

Bericht door (con)standkachel »

Hallo Helma,

Allereerst veel plezier gewenst met jullie camper.

Koffiezetten met een "gewoon" apparaat op 220V is niet zo gebruikelijk in een bus. Zelfs als je beschikt over een omvormer van 12 naar 220V zal dat niet zomaar gaan. Koffiezet apparaten gebruiken al snel 800 Watt en daarvoor heb je en een kostbare omvormer nodig en een heel zware huishoudaccu. Er bestaan ook speciale camping apparaten die op 12 volt werken. Koffiezetten duurt dan een stuk langer dan je van thuis gewend bent. Wij houden het daarom nog steeds bij ouderwets waterkoken en opgieten. Oploskoffie of een cafetiere gebruiken is ook nog een mogelijkheid.

Eelco.
Dehler Profi GL
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: stopcontact t4 california coach

Bericht door Leo45 »

Als aanvulling...
Wanneer we langdurig op stap zijn hebben we maar 1 gasfles bij ons, zodra we ergens staan waar stroom is gebruiken we een kleine waterkoker van ongeveer 500W dat scheelt gas. Normaal gesproken doen we een heel jaar met de fles en laat ik hem in het voorjaar bijvullen. Zo'n waterkokertje verdient zichtzelf zeer snel terug omdat tie maar ongeveer 7 a 8 euro kost.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: stopcontact t4 california coach

Bericht door Egbert&Manon »

Ik heb een omvormer ingebouwd.
Daarop zit het onderste stopcontact aangesloten.
Deze wordt gebruikt voor de diverse opladers die we hebben en kan ook tijdens het rijden gebruikt worden.
Als we aan de "paal" staan geeft deze ook spanning.
De bovenste stopcontact is dan voor de "grootverbruikers", zoals een kacheltje.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie