Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Heb ik weer wat een gedoe!

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Heb ik weer wat een gedoe!

Bericht door Charles 1065 »

Ik met mijn bussie en famillie naar mijn buiten verblijf bij de Weerribben, geeft hij bij aankomst een schurend geluid net alsof de remblokken op waren. Leek me sterk, bus heeft een maand geleden een grote beurt gehad. Maar goed zaterdag morgen even richting Steenwijk op bij de plaatselijke Fitter of dealer mijn remblokken te laten vervangen.
Rij ik op 500 meter van de garage zie ik werkelijk mijn wielmoeren er uit knallen wel 30 meter weg! Gelukkig geen fietser of kinderen in de buurt! De Volkswagendealer in Steenwijk gebeld maar ja je bent geen klant van hun dan komen ze niet en afslepen laten ze door anderen doen. Gelukkie ik ben al jaren lid van de ANWB dus deze mensen gebeld, en binnen een half uur was mijnheer op plaats delict! (Chapeau voor de ANWB)
Ik had inmiddels nog 1 wiel moer gevonden en er zat er nog 1 in. Op krikken maakte duidelijk dat de remschijf of fuseekogel dwars door mijn lichtmetalenvelg was gegaan helamaal kapot!!
Met 2 wielmoeren naar de dealer in Steenwijk maar deze had geen wielmoeren op voorraad, een medewerker wees ons op een T4 specialist in Steenwijk Peter ter Haar (PTH schijnt meedere Weetjewellers als klant te hebben).
Daar aangekomen trof ik Peter al buiten aan en hem mijn verhaal verteld maar hij had me al zien staan, dus dat was handig. Direkt mijn bus op de brug en alles nakijken en hij had de juiste moeren liggen om de wielen weer vast te zetten, en gooide gelijk het reserve wiel naar achteren want anders had ik 2 verschillende maten op de aan drijvende as! (Detail maar heel alert!)
Uiteindelijk alles weer geregeld, en zoals het hoort vragen naar :nouwatkostdat ......20 euro!!
Dat is nu service, vele T4 verhalen verder roept hij bij het wegrijden, als je in de buurt bent kom maar een keer een bak koffie halen!! :T44EVER

Oja de oorzaak was loszittende wielmoeren, niet 1 velg maar alle 4 en met conische wielmoeren, gewoon vergeten na te trekken een maand geleden...Dus met de remblokken was niks mis...... voor de duidelijkheid :zwaai
Moet er niet aandenken wat er op de snelweg had kunnen gebeuren met mijn gezin er in!! :muur
Laatst gewijzigd door Charles 1065 op 06 jun 2010, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Heb ik weer wat een gedoe!

Bericht door Rotor »

Charles 1065 schreef:Ik met mijn bussie en famillie naar mijn buiten verblijf bij de Weerribben, geeft hij bij aankomst een schurend geluid net alsof de remblokken op waren. Leek me sterk, bus heeft een maand geleden een grote beurt gehad. Maar goed zaterdag morgen even richting Steenwijk op bij de plaatselijke Fitter of dealer mijn remblokken te laten vervangen.


Oja de oorzaak was loszittende wielmoeren, niet 1 velg maar alle 4 en met conische wielmoeren, gewoon vergeten na te trekken een maand geleden...
Moet er niet aandenken wat er op de snelweg had kunnen gebeuren met mijn gezin er in!!
Een maand geleden vergeten na te trekken? En hoe hebben ze dan Zaterdag die remblokken kunnen vervangen? dan moet het wiel er toch ook af, of begrijp ik het niet goed?
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: Heb ik weer wat een gedoe!

Bericht door Charles 1065 »

Het was niet de remblokken deze waren niet aan vervanging toe!!
De oorzaak van de ellende was het niet natrekken van de wielbouten bij de beurt........!
Sorry dat ik niet duidelijk was :gekte
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: Heb ik weer wat een gedoe!

Bericht door Charles 1065 »

jan2009 schreef:Nou je heb veel geluk gehad zeg.
Je zal maar 120 km/h kachelen.

Maar dan hebben ze bij die beurt een maand terug alle wielbouten maar een beetje losvast gezet?
Dan zou ik even terug gaan , mischien is daar wel een leerling monteur aan het werk.
Precies wat het verhaal is een leerling monteur heeft dit sleutelwerk gedaan!
Wel staat op de rekening €47,50 ex per uur als of de baas zelf heeft gesleuteld :nuts

Overigens de nieuwe velg lijkt een pleister te worden!!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Heb ik weer wat een gedoe!

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou de gemaakte kosten even onder de neus van de garage wrijven.
Als jullie je werk naar behoren hadden uitgevoerd,
dan had ik deze kosten niet moeten maken.
Levensgevaarlijk :ie

Mooi dat er garage in de buurt je goed heeft geholpen.

Maar wielmoeren heb ik nog nooit gezien op een T4 :knipoog


Wielbouten wel :lach :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: Heb ik weer wat een gedoe!

Bericht door Charles 1065 »

Ja sorry wiel bouten!!
Ik ben A technisch dus sorry :T44EVER
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Heb ik weer wat een gedoe!

Bericht door Johan191 »

Charles 1065 schreef: (PTH schijnt meedere Weetjewellers als klant te hebben).
Uiteindelijk alles weer geregeld, en zoals het hoort vragen naar :nouwatkostdat ......20 euro!!
Dat is nu service, vele T4 verhalen verder roept hij bij het wegrijden, als je in de buurt bent kom maar een keer een bak koffie halen!! :T44EVER

Oja de oorzaak was loszittende wielmoeren, niet 1 velg maar alle 4 en met conische wielmoeren, gewoon vergeten na te trekken een maand geleden...Dus met de remblokken was niks mis...... voor de duidelijkheid :zwaai
Moet er niet aandenken wat er op de snelweg had kunnen gebeuren met mijn gezin er in!! :muur
Man man, krijg er kippenvel van bij de gedachte hoe het had kunnen aflopen. Even géén plupunten voor je vaste garage deze keer Charles. Maar klopt inderdaad er lopen daar nu twee jonge jongens rond.
Maar vergeet ook niet dat ik altijd heb gehoord ma garagebezoeken, trek zelf de bouten effe na wanneer je een paar honderd kilometer gereden hebt. zeker bij allu velgen. Dat krijg ik altijd te horen wanneer mijn allu velgies er af geweest zijn. Aangezien ik ook af en toe wat hoor in de bocht zal ik ze morgenvroeg ook nog eens effe nalopen.

By the way, PTH in Steenwijk heeft destijds mijn motorombouw gedaan van 2.4 naar 2.5 TDI. Tsja ik wist eerst niet dat hun het gedaan hadden, want dat hoorde ik na de ombouw pas. Moest ook allemaal snel snel gebeuren toen i.v.m. vakantie. Vaklui hoor. Ik heb niets te klagen gehad over hun werk.

Gelukkig is het voor jou en je gezin goed afgelopen, maar je moet er toch effe niet aan denken dat. . . . . . . .
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Heb ik weer wat een gedoe!

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat een leerling monteur dat gedaan heeft is geen excuus, het bedrijf dient het werk van zo'n leerling monteur in de gaten te houden en te controlleren.

Die velg en de kosten lijkt me het minimale dat vergoed moet worden door het bedrijf dat in gebreke gebleven is....

Voor de schrik en de verloren tijd krijg je geen vergoeding denk ik.


Tja, het is snel gebeurd, zo'n foutje en het kan grote gevolgen hebben.

Maar het hoeft geen nalatigheid geweest te zijn, alu velgen klemmen weleens op de naaf, en dan trek je ze netjes met de momentsleutel aan, maar toch zit ie niet helemaal goed dan. Als je dan door het rijden en de krachten die daarbij op de velg komen de velg op zijn plek drukt, dan zitten de boutjes niet meer vast en lopen los... Denk je als monteur de bouten netjes op moment aangedraaid te hebben, loopt het nog los..... niet persé nalatigheid/onoplettendheid van de monteur dus. Als je het weet kun je er extra aandacht aan besteden, invetten van de naafrand bijvoorbeeld, maar dan absoluut NIET met kopervet want daarvan gaat je lichtmetaal oxideren en gaat de velg vastklemmen op de naaf en is het probleem volgende keer nog groter.

Maar blij dat ie verder toch op zijn pootjes gebleven is en dat er niets ernstigs gebeurd is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Heb ik weer wat een gedoe!

Bericht door sgsdebruijn »

Gelukkig goed afgelopen, wel link hoor.
Tsjaa zelf maar een mometsleutel gekocht zodat ik bij de wielen wisselen ze op moment weer vast kan zetten en nog eens op momet na kan trekken (170nm of 17kg).
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1687
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Heb ik weer wat een gedoe!

Bericht door henkru »

Roger B. (11)61 schreef:dat een leerling monteur dat gedaan heeft is geen excuus, het bedrijf dient het werk van zo'n leerling monteur in de gaten te houden en te controlleren.

Die velg en de kosten lijkt me het minimale dat vergoed moet worden door het bedrijf dat in gebreke gebleven is....

Voor de schrik en de verloren tijd krijg je geen vergoeding denk ik.


Tja, het is snel gebeurd, zo'n foutje en het kan grote gevolgen hebben.

Maar het hoeft geen nalatigheid geweest te zijn, alu velgen klemmen weleens op de naaf, en dan trek je ze netjes met de momentsleutel aan, maar toch zit ie niet helemaal goed dan. Als je dan door het rijden en de krachten die daarbij op de velg komen de velg op zijn plek drukt, dan zitten de boutjes niet meer vast en lopen los... Denk je als monteur de bouten netjes op moment aangedraaid te hebben, loopt het nog los..... niet persé nalatigheid/onoplettendheid van de monteur dus. Als je het weet kun je er extra aandacht aan besteden, invetten van de naafrand bijvoorbeeld, maar dan absoluut NIET met kopervet want daarvan gaat je lichtmetaal oxideren en gaat de velg vastklemmen op de naaf en is het probleem volgende keer nog groter.

Maar blij dat ie verder toch op zijn pootjes gebleven is en dat er niets ernstigs gebeurd is
Wat is het aanhaalmoment voor aluminium velgen.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Heb ik weer wat een gedoe!

Bericht door Roger B. (11)61 »

12 kilo (120nm) ? .................... 16kilo (160nm) ...................................................60 kilo (600nm) ??

gewone auto (golfje, mx5, astra)) terreinwagens en busje (landrovers, transporter, trafic) (vrachtwagens en bussen)

varieert daarbij ook nogeens per merk en model.....opgave van velg- en autofabrikant aanhouden om 100% op zeker te gaan.

Op de T4 mijn borbet aluvelgen met 160 nm vastzitten en op de MX5 de originele lichtmetalen velgen met 120nm
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie