Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Discussie onderwerp - Km versus urentellers

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Discussie onderwerp - Km versus urentellers

Bericht door HenkK »

Bij automobielen wordt elk onderhoud en gebruik gerelateerd aan het aantal afgelegde kilometers. In de industrie en verder op de meeste andere vervoermiddelen, vliegtuigen, boten, machines is onderhoud gerelateerd aan uren tellers. Persoonlijk zou ik urentellers ook in een auto logischer vinden dan KM. Bv teller voor rijden en teller voor motor in bedrijf. Ik rij de meeste uren in de stad en sta 50% van de tijd stil of sukkel langzaam naar de klant. dit is al 30000km zo. Hoe kijken de Weet je Wellers hier tegen aan
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Discussie onderwerp - Km versus urentellers

Bericht door rick_k »

Tjah, ik vind km''s nooit zo spannend. Als je een auto met veel km's heb, heb je vaak een beter onderhouden auto dan 1 met weinig km's.

Zeker een diesel met weinig km's kun je naar mijn mening beter laten staan.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Discussie onderwerp - Km versus urentellers

Bericht door Roger B. (11)61 »

onzin.......sinds jaar en dag is onderhoud op kilometers voldoende.... tegenwoordig met die variabele intervallen wordt het naar oliekwaliteit bekeken middels sensoren in de motor, en doet uren of afstand er minder toe....

daarbij....het komt echt niet op een uurtje of tien of een kilometer of duizend meer of minder met onderhoud hoor....

ik rij vrij veel per jaar en ergens tussen de 20.000 en 30.000 krijgt ie een beurt........ is verder echt geen probleem voor de motor hoor....

Als je naar uren gaat kijken, hoeveel uur moet je dan aanhouden? gemiddelde snelheid van mijn T4 staat op 56km/h dus 15000/56 = pakweg 270 uur.......
stel je rijdt heel veel snelweg waardoor je gemiddelde snelheid op 80km/uur ligt, dan zou je met 270 uur dus 21.600 gereden hebben.....
Rij je weinig snelweg en veel stad en file, komt je gemiddelde op 35 km/uur en zou je maar 9450 km gereden hebben..

zoals gezegd het komt niet op een paar duizend kilometer wanneer je die beurt geeft.

uren tellers zijn voor stationaire motoren en motoren in werktuigen die vaak weinig kilometers maken meer wel de motor gebruiken voor aandrijving van generatoren of (hydrauliek)pompen en bij schepen omdat je daar lastig de afstand kunt meten...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Discussie onderwerp - Km versus urentellers

Bericht door Rotor »

rick_k schreef:Tjah, ik vind km''s nooit zo spannend. Als je een auto met veel km's heb, heb je vaak een beter onderhouden auto dan 1 met weinig km's.

Zeker een diesel met weinig km's kun je naar mijn mening beter laten staan.

mvg Rick
Een diesel met weinig kilometers kun je beter laten staan? zoiets heb ik nog nooit gehoord, ik heb liever eentje die 100.000 heeft gelopen dan eentje met 200.000 op de teller, verder zie ik de logica van jouw stelling nog niet in.
Laatst gewijzigd door Rotor op 29 jul 2010, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Discussie onderwerp - Km versus urentellers

Bericht door bartt4 »

nou een auto die in 2 jaar tijd op een ton staat weet je zeker dat die motor altijd op lange afstanden heeft gereden en dus lekker op bedrijfs temperatuur.
1 die in 10 jaar een ton heeft, zijn meestal de rondjes om de kerk types. veel koude moter extra slijtage en veel condens.
Persoonlijk zegt mij km stand niks zolang er tzt maar onderhoud word gepleegd goede olie word gebruikt en op temperatuur rijden en dan pas gas er op. kunnen 4 a 5 ton zonder probleem gehaald worden
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Discussie onderwerp - Km versus urentellers

Bericht door HenkK »

Wat Bart zegt klinkt mij nu logisch. Heb ergens gelezen dat motor olien hun beste werking hebben bij een motor temperatuur van 250oC worden ze kennelijk op gemaakt. dit in combinatie met de druk die een optimale film vorming geeft. Ik rijd altijd korte afstanden en sta heel veel stil ( wie niet trouwens) met draaiende motor, dus de optimale bedrijfs condities worden niet gehaald. Dus zou een onderhouds interval beter op uren dan op km kunnen worden uitevoerd.
Dit geldt toch ook voor banden. Op een circuit scheuren ze een paar banden in 20 rondjes weg, Ik doe er denk ik 60-80 KDM mee. Ander voorbeeld, ik moet echt het interieurfilter elke 2 a 3 maanden vervangen, zoveel fijnstof hangt er hier rond schiphol en in Amsterdam. Dus lijkt mij een bedrijfsuren teler die aangeeft dat de motor draait en rijd een betere indicatie geven. Is de intervalindicator hier ook al niet een stukje op gebaseerd?? Het zou best kunnen dat je met een uren indicator kortere intervallen krijgt dan met een Km vaststelling. In de industrie en luchtvaart bv wordt gewerkt met o.a. TAO (Toestand Afhankelijk Onderhoud. Een filter vervang je als de verschildruk over een bepeplaade waarde gaat, en na X draaiuren vervang je de olien e.d.
Dus is een interval indicator gebaseerd op uren i.c.m. Km's en sensoren die de bedrijfs toestand vastleggen de enige goede manier.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Discussie onderwerp - Km versus urentellers

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, what else is new hieraan, dat heeft de laatste serie T4 al en alle nieuwere VW's en heel veel andere merken... het variabele onderhouds interval (BMW had het eind jaren 80 al meen ik)
maar ik blijf er bij dat een motor makkelijk meer kan lopen zonder enige schade dan de standaard intervallen die de fabrikant opgeeft, aangenomen dat je die afstand wel in een relatief kort tijdsbestek rijdt..... het is beter voor een motor om 30.000 tussen de beurten te rijden in 3 maanden dan 10.000 per jaar en eens per jaar een beurt.

In het onderhoudsinterval gaat een fabrikant er al van uit dat eer ook stadverkeer en file gereden wordt, en dus ook een deel stationair stilstaan bij zit. Als je je auto als stationaire machine gebruikt is dat sterk afwijkend gebruik en zou je een urenteller kunnen overwegen (zit er zo in en kosten zullen ook wel niet zo gek hoog zijn (eigenlijk een soort klokje met D+ als voeding))

zoals gezegd, traktoren, graafmachines e.d en generatoren en pompen draaien uren zonder van de plek te komen, Schepen kunnen bijna geen nauwkeurige afstanden bijhouden (anders dan via gps) daar is de urenteller normaal, maar bij de auto gaat het gebruik toch vooral over de afstand die je aflegt en die is eenvoudig te meten.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Robbert
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 jan 2007, 15:37
Locatie: Emmer - Compascuum

Re: Discussie onderwerp - Km versus urentellers

Bericht door Robbert »

Hoe werkt een urenteller:

In de landbouw wordt alleen maar met urentellers gewerkt. :ie Als een motor 1500 toeren per minuut maakt, dan is een draaiuur ook een echt uur. (dus 60 minuten) :nuts
Draait de motor sneller (meer toeren) dan zal hij zijn werkuur sneller doen (dus binnen de 60 minuten). :bonk
Dit doet men omdat een motor die nauwelijks hoeft te werken, ander onderhoud verlangt dan een motor die moet werken. Daarom de urenteller! :adhd
Robbert Volkswagen LT35 Karmann Missouri 600H 80 KW 2,5 TDI.
Plaats reactie