Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Invoer-Uitvoer Nederland-België

vragen over de T4
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Invoer-Uitvoer Nederland-België

Bericht door koekie520 »

Ik heb een koper gevonden voor mijn westy. Nu moet die in Nederland ingevoerd worden vanuit België. Wat ik na wat opzoekwerk heb gevonden is het volgende.

Uitvoer in België: Met verkoopsovereenkomst naar de douane een formulier 704 halen. Dit dan samen met inschrijvingsbewijs en nummerplaat afgeven bij de DIV. (Dienst inschrijving van voertuigen)

De invoer in nederland gaat via een RDW keuringsstation en de douane zitten ook ter plaatse. De wagen ondergaat een APK keuring en dan wordt de rest-BPM verrekend bij de Douane. Nummerplaat en verzekering in orde maken en de baan op.

Nu heb ik toch wat vragen bij die BPM berekening. Weet er iemand een webstek met fatsoenlijke uitleg? Iedereen wil voor 75 euro het dossier wel in orde maken. Moet nogal een vervelende klus zijn als ze er zoveel voor vragen?
Wat ik heb begrepen is dat er 3 manieren zijn om die te berekenen en dat de goedkoopste uitkomst telt.
Het gaat om een California van 4/94, 2.4D.
Wordt er gekeken naar de prijs op de overeenkomst of naar de catalogusprijzen?

Zijn er mensen op het forum met ervaring?
greetz
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Invoer-Uitvoer Nederland-België

Bericht door Pascal-141 »

koekie520 schreef:Ik heb een koper gevonden voor mijn westy. Nu moet die in Nederland ingevoerd worden vanuit België. Wat ik na wat opzoekwerk heb gevonden is het volgende.

Uitvoer in België: Met verkoopsovereenkomst naar de douane een formulier 704 halen. Dit dan samen met inschrijvingsbewijs en nummerplaat afgeven bij de DIV. (Dienst inschrijving van voertuigen)

De invoer in nederland gaat via een RDW keuringsstation en de douane zitten ook ter plaatse. De wagen ondergaat een APK keuring en dan wordt de rest-BPM verrekend bij de Douane. Nummerplaat en verzekering in orde maken en de baan op.

Nu heb ik toch wat vragen bij die BPM berekening. Weet er iemand een webstek met fatsoenlijke uitleg? Iedereen wil voor 75 euro het dossier wel in orde maken. Moet nogal een vervelende klus zijn als ze er zoveel voor vragen?
Wat ik heb begrepen is dat er 3 manieren zijn om die te berekenen en dat de goedkoopste uitkomst telt.
Het gaat om een California van 4/94, 2.4D.
Wordt er gekeken naar de prijs op de overeenkomst of naar de catalogusprijzen?

Zijn er mensen op het forum met ervaring?
greetz
Wanneer jij een auto verkoopt aan iemand die hem wil uitvoeren uit Belgie , en invoeren in Nederland maakt dat voor u als verkoper geen enkel verschil.
Jij hoeft je niks aan te trekken van douane , Nederlandse BPM ,enz . Jij hoeft alleen de auto te verkopen , verkoopsovereenkomst opmaken ,en je geld te ontvangen .
Alles wat met invoer in Nederland te maken heeft , is voor de koper hé .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Invoer-Uitvoer Nederland-België

Bericht door Multivan Generation »

Daar ben ik het helemaal mee eens Pascal.. :knipoog
Niet druk om maken, dat is voor de koper..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Invoer-Uitvoer Nederland-België

Bericht door RPS »

Behalve dat het soms makkelijk is het oude kentekenpapier te hebben, hier staan alle gegevens van de auto op. bij de invoer kan de RDW dan makkelijk de gegevens natrekken.
als je alleen verkoopt en de kentekenpapieren met de platen opstuurt naar de RDW in belgie om de auto definitief van je naam te krijgen heeft de verkoper meer moeite met invoeren
dit werd uitgelegd in een topic over het invoeren vanuit duitsland.
is uiteraard niet jouw probleem als verkoper maar kan wel een argument zijn de auto van je te kopen als je bereid bent je medewerking te verlenen.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Invoer-Uitvoer Nederland-België

Bericht door koekie520 »

Ik weet ook dat het niet echt mijn probleem is. Ik heb bij de invoer van m'n nieuwe genoeg zever gehad en dat wil ik de koper besparen als het voor mij niet teveel werk is. Rosendaal is nu het eind van de wereld niet. Als ik mijn kenteken en inschrijvingsbewijs inlever voor ik hem verkoop, moet de auto met een autoambulance naar de RDW. Een ritje naar de hel van Kontich wil ik de koper ook besparen.
Ik moet nu alleen nog precies weten hoe die bpm berekening moet.
Catalogusprijs bij Pon opvragen, en verder?
Ik heb ergens een calculator gevonden die stelt dat op dit moment nog slechts 3% van de totale BPM op de nieuwe catalogusprijs betaald moet worden.
Eerst al eens horen wat die catalogusprijs was.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Invoer-Uitvoer Nederland-België

Bericht door Pascal-141 »

RPS schreef:Behalve dat het soms makkelijk is het oude kentekenpapier te hebben, hier staan alle gegevens van de auto op.In Belgie is dat niet altijd het geval , niet alle gegevens staan er op vermeld . bij de invoer kan de RDW dan makkelijk de gegevens natrekken.
als je alleen verkoopt en de kentekenpapieren met de platen opstuurt naar de RDW in belgie om de auto definitief van je naam te krijgen heeft de verkoper meer moeite met invoeren . Kentekenpapieren en platen hoeven in Belgie NIET opgestuurd te worden , het Belgische systeem is helemaal niet te vergelijken met het NL systeem.Kentekenpapieren (in Belgie : inschrijvingsbewijs) blijft steeds bij de auto , en de platen blijven bij de eigenaar , niet bij de auto
dit werd uitgelegd in een topic over het invoeren vanuit duitsland.
is uiteraard niet jouw probleem als verkoper maar kan wel een argument zijn de auto van je te kopen als je bereid bent je medewerking te verlenen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Invoer-Uitvoer Nederland-België

Bericht door RPS »

Bedankt voor de aanvulling Pascal ! :toppie
Een Europa jaja behalve als het over invoeren, wegenbelasting en BPM gaat :nuts :nuts
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Invoer-Uitvoer Nederland-België

Bericht door Multivan Generation »

Koekie,
die persoon komt bij de RDW,
Daarna bij de Belastingdienst afdeling Douane,
en daar wordt het chassisnummer ingetikt,
en er rolt zo een bedrag uit, wat aan rest-BPM nog voldaan dient te worden..
:knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Invoer-Uitvoer Nederland-België

Bericht door Roger B. (11)61 »

RPS schreef:Behalve dat het soms makkelijk is het oude kentekenpapier te hebben, hier staan alle gegevens van de auto op. bij de invoer kan de RDW dan makkelijk de gegevens natrekken.
als je alleen verkoopt en de kentekenpapieren met de platen opstuurt naar de RDW in belgie om de auto definitief van je naam te krijgen heeft de verkoper meer moeite met invoeren
dit werd uitgelegd in een topic over het invoeren vanuit duitsland.
vanuit DLD is dat dus klink klare onzin.....

in DLD meld je de auto af en lever je de kentekenplaten in (of in elk geval moet je daar de kreis- en tuv stickers ongeldig maken (meer dan 75% verwijderen)) de Fahrzeugbrief en het Fahrzeugschein (de papieren dus) krijg je gewoon mee terug, en verkoop je met de auto mee.......

Aangezien in België de kentekenplaten net als in DLD niet bij het voertuig horen kan ik me voorstellen dat het daar min of meer hetzelfde gaat.

In Nederland hoort het kenteken bij de auto en hier moet je dus wel kenteken en papieren inleveren bij export of vernietiging om de auto van je naam af te krijgen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Invoer-Uitvoer Nederland-België

Bericht door RPS »

'' In dit geval moeten wel de platen en het hele kenteken terug naar Duitsland, want anders krijgt de verkoper de auto niet van zijn naam af.''

Sorry zo staat het bij de tips en trucs voor T4 bij zelf importeren vermeld, ha dhet niet zelf verzonnen.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Invoer-Uitvoer Nederland-België

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik woon in Duitsland, heb net mijn T4 afgemeld.....

je gaat naar het "straßenverkehrsamt" en geeft daar je Fahrzeugbrief, fahrzeugschein en kentekenplaten af en zegt dat je de auto wil afmelden.

er wordt in de computer e.e.a. ingevoerd en gewijzigd, en er wordt een hoek van het fahrzeugschein afgeknipt

je wordt verzocht de platen te "entwerten" (stickers te verwijderen, daarvoor hebben ze een boorkolom met frees staan) en als je ze niet wil meenemen knikker je ze in een bak

je betaald een x-bedrag en neemt de papieren mee om aan de volgende eigenaar te geven...

that's it.... papieren blijven bij de auto, platen moeten ongeldig gemaakt worden... klaar.

Je verkoopt je auto, aan Duitser of buitenlander, maakt niet uit, geeft de papieren mee en voilá klaar.

Als de koper in DLD wil rijden, gaat ie in zijn woonplaats naar het Straßenverkehrsamt met de papieren en een verklaring van je verzekering dat je de auto aangemeld hebt om te verzekeren, en zegt dat ie een auto op naam wil zetten.

vult daar een belastingmachtiging in, zegt welk wenskenteken hij wil of dat ie geen wenskenteken wil, krijgt een briefje om in de hal bij de kentekenperser platen te laten persen, gaat met die kentekenplaten terug, ze nemen wat gegeven van je identiteitsbewijs over en maken een verse Fahrzeugbrief en schein aan, plakken op elke kentekenplaat een "kreis"sticker en op de plaat van achter de TUV sticker en je mag weer even afrekenen en klaar, thuis hang je de platen op de auto en rijden met die kar..

Uitvoeren heb ik nooit gedaan, maar ik kan me voorstellen dat er in DLD niets meer voor gedaan hoeft te worden omdat de auto daar al ketekenloos is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Invoer-Uitvoer Nederland-België

Bericht door RPS »

Wenskenteken? mag je daar opgeven welke letters en/of cijfers je erop wil hebben?
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Invoer-Uitvoer Nederland-België

Bericht door Roger B. (11)61 »

yep, in België ook, hier is het nog deels vastgelegd (de eerste tekens geven de kreis aan waarin je woont)

maar na de kreis-tekens mag je kiezen (mits nog beschikbaar) wel een bepaalde combinatie meen ik
ik meen
3 letters en max 2 cijfers
2 letters en max 3 cijfers
1 letters en max 4 cijfers
en ik meen ook max 5 cijfers (maar kan zijn dat dat alleen voor speciale kentekens is)

maar je kunt leuke combinaties verzinnen... Wij wonen in Kreis Borken, dus het kenteken begint met BOR
als je dan G709 kiest heb je BORG 7 0 9 (seven of nine)
mijn vrouw heet ingrid, BOR ING 54 ofzo geeft dan BORING 54 en zo kun je een tijd doorgaan....

mijn vrouw en ik hebben beiden de beginletter van de voornaam en de geboortedatum in 4 cijfers (als je voor oktober en voor de 10e van de maand geboren bent lukt dat) dus bijvoorbeeld Roger geboren op 1 jan 1999 geeft het kenteken BOR R 1199

dat kenteken kun je dus indien gewenst meenemen naar je volgende voertuig...Mijn Disco heeft nu dus het zelfde kenteken als mijn T4 gehad heeft.

hier betaal je 10,50 extra (en als je het mee wil nemen bij afmelden moet je ook nogeens 24 euro betalen om het versneld vrij te geven, anders wordt het 6 maanden niet opnieuw uitgegeven)
Ik meen dat er in België meer voor betaald moet worden om een kenteken naar wens te krijgen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Invoer-Uitvoer Nederland-België

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. (11)61 schreef:Ik meen dat er in België meer voor betaald moet worden om een kenteken naar wens te krijgen
Inderdaad , in Belgie kost een gepersonaliseerde nummerplaat een rib uit je lijf : iets van een 625eur dacht ik...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Invoer-Uitvoer Nederland-België

Bericht door Roger B. (11)61 »

OEF ......dan had ik er ook geen gehad, als het zo duur geweest was......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie