Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EFFECT VAN KAT VERVANGER ??

vragen over de T5
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: za jan 13, 2007 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

EFFECT VAN KAT VERVANGER ??

Bericht door sep »

Zijn er al mensen die evaring hebben met een kat vervanger ,..ik had gelezen dat dit de prestaties van de auto behoorlijk beinvloed ,....ben benieuwd ,..er rijden vast al t5ers rond zonder de kat .


mvg sep
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:33

Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??

Bericht door vaniac »

Het schijnt dat de turbo zonder kat iets sneller oppakt en iets meer vermogen kan leveren. Een echte vermogenswinst schijnt echter alleen mogelijk als het hele uitlaatsysteem wordt aangepast.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3454
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??

Bericht door Jeroen T5 204 »

Bij mij is het ook een recht stuk pijp, de turbo reageert wel beter nu.
Als je ziet wat voor een mini gaatjes er in die kat zitten, ding zit zo verstopt.
Waardeloos gewoon.

Afbeelding
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: za jan 13, 2007 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??

Bericht door sep »

Zeg Jeroen ,vraagje ,..pakt de turbo duidelijk eerder op dan voorheen met kat ? ...Ik weet dat je snel went aan bepaalde dingen ,net als het gechipte vermogen ...na een paar week voelt het al weer gewoon .


mvg sep
Gebruikersavatar
jimmyvanherwijnen
Berichten: 37
Lid geworden op: di feb 10, 2009 13:25

Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??

Bericht door jimmyvanherwijnen »

Hallo,

ik neem aan dat hier geen roetfilter heeft gezeten.
Dat heb ik namelijk ook eens geprobeerd maar dat luke mij niet bij een roetfilter?

Groetjes jimmy
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3454
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??

Bericht door Jeroen T5 204 »

Nee hier zat geen roetfilter, die zit een eindje verder, is wel een retrofit filter. Dus ik heb geen last van regenereren en dergelijke onder het rijden.

De turbo pakt wel sneller op ja, je hebt zo een veel betere flow in je uitlaat. Die kat zit heel gauw verstopt.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
shantos
Berichten: 91
Lid geworden op: vr mar 23, 2007 14:00
Locatie: Rijnmond

Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??

Bericht door shantos »

had veel problemen met het roetfilter.
Het gezeur begon bij 130.000km.
losse stukken in de roetfilter , gewoon er af gebroken.
en helemaal dichtgeslipt met roet.
Heeft me totaal 2 nieuwe turbo's gekost dat onding.
heb sind een maandje het roetfilter gewoon leeg gemaakt en de bus opnieuw laten tunen bij JD in Lochem.
Jeroen heeft de sensors van de roetfilter er uit geprogameerd en de turbodruk aangepast.
Als dit niet gebeurt gaat de auto direct in de noodloop omdat je dezelfde druk voor je filter heb als er achter.
Turbo fluit nu iets meer en als je flink trek hoor je het uitlaadgas gieren in je holle filter.
vind dit niet storend.
het is een T5 174pk met fabrieksaf roetfilter.en had hem van nieuws af aan getund naar 208 PK.
Geschat vermogen nu 225 PK , maar ga nog een keer op de vermogensbank bij JD.
Het geheel is overigens geregeld door mijn garage in Lochem.
Puik werk van de mannen.
T5, Mei 2007, lwb,128kw,getund bij JD naar 208 pk, 60 jaar pakket, trekhaak,schuifdak, nu 750000 km
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3454
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??

Bericht door Jeroen T5 204 »

Al die milieumaatregelen maken je motor kapot. Daardoor ook veel slechtere verbranding, dus eigenlijk nog slechter voor het milieu als je het mij vraagt.
EGR klep is ook zoiets :bonk
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: za jan 13, 2007 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??

Bericht door Pim 328 »

@ Shantos

Dan hoop ik dat ze je nooit aanhouden in duitsland en je krijgt een emissie test.
Staan hele hoge boetes op in duitsland. (milieu delict)

Andere vraag kom je wel door de roetmeting zonder roetfilter, dit omdat de max. K-waarde bij auto's met roetfilter verlaagd is naar 1.5 K
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
shantos
Berichten: 91
Lid geworden op: vr mar 23, 2007 14:00
Locatie: Rijnmond

Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??

Bericht door shantos »

K-waarde voor mijn bus ( April 2007) is 3.0 en bij een meting geeft hij nu precies 1,75 op.
vond het nog niet zo verkeert.
zijn verschilende regels voor K-waardemetingen.
maximum k-waarde:
1º. 2,5 m-1 voor een motor met natuurlijke aanzuiging, in gebruik genomen na 31-12-1979
en voor 01-07-2008 of
2º. 3,0 m-1 voor een motor met drukvulling, in gebruik genomen na 31-12-1979 en voor 01-
07-2008 of
3º. 1,5 m-1 voor een motor met natuurlijke aanzuiging of voor een motor met drukvulling in
gebruik genomen na 31-06-2008
T5, Mei 2007, lwb,128kw,getund bij JD naar 208 pk, 60 jaar pakket, trekhaak,schuifdak, nu 750000 km
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: za jan 13, 2007 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??

Bericht door Pim 328 »

ok dan had ik me vergist met de datum van de wijziging in het apk regelement,
(heb ik nu ook weer wat geleerd)
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
edjeraketje
Berichten: 668
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??

Bericht door edjeraketje »

@ Shantos
"Geschat vermogen nu 225 PK , maar ga nog een keer op de vermogensbank bij JD."

Ik ben benieuwd hoe je aan dit vermogen komt?
Welke aanpassingen hebben ze er dan aan gedaan. Met een softwaretuning alleen zul je dit niet gaan redden.
Jeroen gaat niet tot deze vermogens in een orginele opzet is mijn ervaring, maar wanneer zijn vermogensbank iets anders zegt dan ben ik Ed de Zwijger :knipoog

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
2013 T5GP,DSG,H&R stabilisatoren 26/30,Xenon/DRL,Eibach B14, Wagner IC, Finturbo
Gebruikersavatar
shantos
Berichten: 91
Lid geworden op: vr mar 23, 2007 14:00
Locatie: Rijnmond

Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??

Bericht door shantos »

Ik ben benieuwd hoe je aan dit vermogen komt?
Welke aanpassingen hebben ze er dan aan gedaan. Met een softwaretuning alleen zul je dit niet gaan redden.
Jeroen gaat niet tot deze vermogens in een orginele opzet is mijn ervaring,
Schatting is van Jeroen zelf, en is een dag met de auto bezig geweest on alles perfect te krijgen.
Heeft ook alles al rijdend getest en uitgelezen omdat een zwaarbeladen auto toch anders reageerd.
Omdat de turbo toch de geest had gegeven is er een grotere turbo op gekomen en doordat het hele uitlaatsysteem vol geroet is, ook na het roetfilter, is er ook een uitlaat onder gekomen met een grotere doorlaat.
De bijde dempers zaten ook vol roet.en heb daarom maar een kompleet nieuwe uitlaat laten monteren.
Was al deze ellende zat, heb de auto nodig voor mijn werk, en zonder zit je zo om het hand.
Rij dagenlijks met een totaalgewicht van 3 ton rond,en ook nog vaak een zware aanhanger (ongeveer 2 ton) met machineonderdelen.
Dus werken moet hij wel, en dat doet hij normaal ook zonder al te veel problemen.
1 keer een paar aandrijfassen en een thermostaat en een oliekoeler.
verder het normale onderhoud.
Ben verder best tevreden over mijn T5.
T5, Mei 2007, lwb,128kw,getund bij JD naar 208 pk, 60 jaar pakket, trekhaak,schuifdak, nu 750000 km
edjeraketje
Berichten: 668
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??

Bericht door edjeraketje »

Ah kijk een grotere turbo. Daar komt de aap uit de mouw :lach
Ik had het nog niet meegemaakt dat in een orginele opzet een BPC motor deze pkaas kan draaien.
Heb je er dan ook een Finturbo op gekregen???? Of is er nog een ander type wat er ook op past??

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
2013 T5GP,DSG,H&R stabilisatoren 26/30,Xenon/DRL,Eibach B14, Wagner IC, Finturbo
Gebruikersavatar
shantos
Berichten: 91
Lid geworden op: vr mar 23, 2007 14:00
Locatie: Rijnmond

Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??

Bericht door shantos »

Er moest toch een nieuwe op, dus ja waarom niet gelijk iets groter als het ook past.
Idd een finturbo. :lach :lach
T5, Mei 2007, lwb,128kw,getund bij JD naar 208 pk, 60 jaar pakket, trekhaak,schuifdak, nu 750000 km
Plaats reactie