Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

spanrol afgebroken

vragen over de T4
Plaats reactie
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

spanrol afgebroken

Bericht door kampertjes »

dag allemaal,
Ik heb een vraagje: gisteren is voor de derde keer een bevestigingsbout van de spanrol van de multiriem (dus NIET van de distributieriem) afgebroken. De eerste keer was kort voor onze vakantie, ik dacht wat te horen en iinderdaad was het niet goed. Bout vervangen en wij gerust op vakantie. Bijna aan't eind van de vakantie in Griekenland: dynamo kapot (lager) en bout weer gebroken. Dankzij de onvolprezen ANWB en een VW garage aldaar na een paar dagen weer op weg me nieuwe riem, spanrol en dynamo. Thuis gekomen piepte de riem iets bij het starten, bleek een net te grote maat, dus vervangen door een originele. Nu, 1 dag voor een korte vakantie, net ingepakt: weer de bout afgebroken. De riem lag er naast, nog wel heel. Niet fijn dus.
't Is een heel gepruts want het afgebroken stuk bout zit in de motorsteun die er dus uit moet. Gaan ze wel weer fixen.
Maar: wie weet nu wat mogelijke achterliggende oorzaak is? Te strak zou je zeggen maar volgens de dealer (waar ik erg veel vertrouwen in heb) hebben ze dat goed gedaan.
O ja: 't is een 2,5 tdi 150 pk

Groetjes
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: spanrol afgebroken

Bericht door Pim 328 »

Waarschijnlijk is je spanner uitgeslagen op de spandemper, door dat er dan speling komt op de bout en de spanner zal deze bewegen en dus kunnen afbreken.

Dus ik zou adviseren een nieuwe spanner incl. spandemper (deze is heel duur, ong. € 175,-)
en dan nieuwe bouten monteren.
Laat dit wel allemaal met orgineel spul maken want ik ben er al een stuk of 5 tegen gekomen met hetzelfde euvel die het met niet orgineel spul vast hadden zitten (eigenlijk los hadden zitten)
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: spanrol afgebroken

Bericht door jos_br »

Kijk eens of er een vrijlooppoelie op de dynamo zit en of deze heel is, zit die er niet, laat er daar een monteren.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: spanrol afgebroken

Bericht door repelsteeltje »

meestal is de oorzaak dat het rubber uit de krukaspouli totaal is verdwenen waardoor deze ligt te klappen en de riem alles voor zijn kiezen krijgt. dan moet er iets breken.......

ofwel, controleren dat ding, zou de eerste niet zijn die aan puin ligt.
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: spanrol afgebroken

Bericht door kampertjes »

eh, repesteeltje: waar moet dat rubber zitten bij die poelie? (ben niet zo technisch als jullie :bonk .
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: spanrol afgebroken

Bericht door Roger B. (11)61 »

de krukaspoelie bestaat uit twee delen, een hart en ene buitenrand, daartussen zit rubber, dat rubber gaat na verloop van tijd scheuren en nog iets later brokkelt er allemaal rubber uit en dan gaat dat buitenste deel klapperen op het hart en dat klapperen geeft ook schokken in je multiriem.

heel lastig te zien zonder de krukaspullie te demonteren (en na demontage moet de centrale bout en het diamantschijfje vervangen worden bij montage)

bout pakweg 8 euro, diamantschijfje pakweg 3 euro, poelie pakweg 200 euro meen ik
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: spanrol afgebroken

Bericht door Multivan Generation »

Mocht het nodig zijn,
dan heb ik nog een goede poelie liggen,

voor het geval dat je hem misschien nodig zou kunnen hebben...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: spanrol afgebroken

Bericht door Roger B. (11)61 »

is die bij een 150pk niet anders?? ik heb er voor de 102pk ook nog een liggen, maar dacht dat die misschien anders is als bij een 150pk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: spanrol afgebroken

Bericht door René »

Volgens Etos is de poelie voor

AJA, AJT, ACV, AYC, AUF, AYY, AHY en de AXG hetzelfde.

Artikel nr: 074 105 251 AC
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: spanrol afgebroken

Bericht door kampertjes »

Hé: jullie zijn GEWELDIG. Ik heb de reacties aan de garage doorgegeven (niet VW). Ze zijn er nu mee aan't knutselen, komt i.i.g. een nieuwe spanrol op want die uit Griekenland is vrijwel zeker nier origineel. En krukaspoelie ging ie ook nakijken ( had ie zelf al bedacht). De dynamo schijnt bij dit type niet van een vrijloop te zijn voorzien maar dat ging hij nog een keer navragen bij VW.
We zijn nu maar met de KIA naar een huisje gegaan i.p.v. met de camper naar de campig. Nou ja, 't is mooi weer.

Groetjes
Joop1972
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 feb 2010, 00:15

Re: spanrol afgebroken

Bericht door Joop1972 »

Vergeet ook niet de bout te vernieuwen waarmee de krukaspoelie vast zit. Geadviseerd wordt deze altijd te vernieuwen, en daarbij kost niet veel.

Succes! Joop
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: spanrol afgebroken

Bericht door kampertjes »

Busje is weer gefixt. Rijdt wel ff lekkerder met stuurbekrachtiging!!
Het lijkt erop dat idd de krukaspoelie de boosdoener was. Aan het rubber was niets te zien maar de poelie slingerde wel iets. De laatste tijd had ik wel een lichte resonantie, zo'n rammeltje dat moeilijk te traceren is. Dat is nu weg.
Alles is vernieuwd.

Hopelijk gaat het nu niet weer stuk.

Bedankt nog voor de tips en keep going.
Plaats reactie